Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Een bekende tot trouwambtenaar benoemen

    U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs).

  • Eigen bijdrage rechtsbijstand en griffierechten

    Bij een rechtszaak horen (vaak hoge) kosten. Voor een aantal kosten is het mogelijk om een vergoeding te krijgen via de gemeente of via het Juridisch Loket. Het gaat dan om de kosten voor de eigen bijdrage van rechtsbijstand en het griffierecht.

  • Dubbele achternaam aanvragen voor uw kind

    Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind van allebei de ouders een achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. U laat dit weten bij de geboorteaangifte. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn na 31 december 2015. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Bezwaarschrift indienen

    Bezwaar tegen een besluit
    Misschien bent u, als burger, bedrijf of instelling, het niet eens met een besluit dat u heeft ontvangen. Of met een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat ook voor u gevolgen heeft. Tegen zo'n beslissing van de gemeente kunt u bezwaar maken. 
    U maakt bezwaar door binnen zes weken na verzending van het besluit een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Dit kan zijn: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad. De verzenddatum van het besluit herkent u aan de datumstempel op uw brief. U kunt ook bezwaar maken als een beslissing waar u om gevraagd heeft door de gemeente niet of niet op tijd wordt genomen.

    Uw schriftelijke bezwaarschrift stuurt u naar: Postbus 10150, 4900 GB Oosterhout.

    Tevens is het mogelijk om digitaal een bezwaarschrift in te dienen. Hiervoor kunt u onderaan deze informatie klikken op digitaal bezwaarschrift indienen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. 

    Nadat u uw bezwaarschrift heeft ingediend, ontvangt u  een schriftelijke ontvangstbevestiging van de gemeente. De gemeente neemt vervolgens een beslissing op uw bezwaarschrift.

    Let op: het indienen van bezwaar betekent niet dat het gemeentelijke besluit tijdelijk wordt opgeschort. Het besluit is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.

    Let op! Dit geldt NIET voor de zienswijze. Kijk daarvoor op de pagina Zienswijze indienen.

     

  • Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen voor inwoner

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. 

    Wanneer u digitaal de aanvraag doet ontvangt u het uittreksel binnen 4 werkdagen per post.

  • Verhuizen binnen Nederland

    U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. 

    U kunt de verhuizing op 3 manieren doorgeven:

    • Persoonlijk in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Wat u mee moet nemen zie Aanpak.
    • Digitaal doorgeven met het formulier 'Verhuizing digitaal doorgeven' via de oranje button. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Eventueel huur-of koopcontract kunt u uploaden. Schriftelijke toestemming hoofdbewoner voorzien van handtekening met kopie van zijn/haar legitimatie kunt u uploaden, het toestemmingsformulier inwoning vindt u onderaan deze pagina bij Formulieren, of de hoofdbewoner kan tevens inloggen met zijn/haar DigiD. Gaat u naar een zorginstelling, kunt u eventueel de welkomsbrief of aanmeldingsbrief uploaden.
    • Schriftelijk doorgeven: Dien dan een verzoek in, voorzien van een handtekening en een kopie van uw geldig legitimatiebewijs, de toestemming van de hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van betrokkene óf uw huur- of koopcontract.

    Aangifte kan gebeuren vanuit iedere gemeente in Nederland.

    Vanuit het Buitenland

    Als u vanuit het buitenland komt dient u zich persoonlijk te melden aan de balie van het stadhuis. Zie ook de pagina 'Eerste inschrijving in Nederland'. Hiervoor kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0162.

  • Plannen voor geregistreerd partnerschap, melding

    Als u een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, mag u zelf de locatie kiezen. Meld uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden.

     

    Doe de melding op z'n vroegst 1 jaar voor uw partnerschapsregistratie. U heeft er de tijd voor tot uiterlijk 2 weken van tevoren. De gemeente controleert of u een geregistreerd partnerschap mag aangaan.

     

    Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland een geregistreerd partnerschap aangaan? Lees dan ook de volgende informatie op de website van de gemeente Den Haag.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    Wilt u uw achternaam veranderen? De aanvraag hiervoor kunt u niet bij de gemeente indienen. U moet een verzoek doen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Hiervoor gebruikt u een speciaal aanvraagformulier dat u hier kunt vinden. Als uw verzoek in behandeling wordt genomen, treedt er een uitgebreide procedure in werking. De behandeling van uw verzoek kost € 835,=. Als u voor u en 1 of 2 van uw minderjarige kinderen naamswijziging aanvraagt, hoeft u dit bedraag maar 1 keer te betalen. Vraagt u naamswijzing aan voor u en 3 of meer kinderen moet u tweemaal dit bedrag betalen. 

    Keurt het Ministerie van Veiligheid en Justitie de wijziging van uw achternaam goed? De gemeente verwerkt deze beslissing dan in de registers van de burgerlijke stand. Zowel de registers van de gemeente waar u bent geboren als van de gemeente waar u woont, worden gewijzigd. De naamswijziging wordt ook verwerkt op uw persoonslijst (lijst met GBA-gegevens) en op de lijst van uw familie.

    Wijst het ministerie uw verzoek af? U kunt dan in beroep gaan bij de minister van Veiligheid en Justitie. Wijst deze opnieuw uw verzoek af, dan is het mogelijk in beroep te gaan bij de rechtbank. Wordt uw beroep alsnog afgewezen? Een laatste mogelijkheid is in hoger beroep gaan bij de Raad van State. Voor het in beroep gaan, heeft u een advocaat nodig. 

    Wilt u informatie over het wijzigen van uw voornaam? Kijk dan bij voornaam, wijziging.

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt als burger een verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner.
    Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties. De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee men voortaan wil worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

    Het verzoek tot wijzigen van de aanduiding van het naamsgebruik kan op meerdere manieren gedaan worden.

    U kunt een afspraak maken om een verzoek wijziging naamgebruik te komen doen. Het kan ook digitaal via de oranje button :Wijziging naamgebruik doorgeven

    Of u dient een schriftelijk verzoek in voorzien van een handtekening en een geldig legitimatiebewijs.

     

    Uw keuze in hoe u wordt aangeschreven:

    -eigen naam

    -naam echtgenoot/echtgenote/partner

    -eigen naam, gevolgd door naam echtgenoot/echtgenote/partner

    -naam echtgenoot/echtgenote/partner, gevolgd door eigen naam

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder 1 naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind.

    Adopteert u een kind? Dan mag het kind de eigen achternaam houden of 1 of 2 namen van de adoptieouders krijgen. Of u kunt de eigen achternaam van het kind combineren met de achternaam van een van de adoptieouders.

    Geeft u uw keuze niet door? Dan krijgt uw kind automatisch een achternaam. Het hangt van uw gezinssituatie af welke achternaam uw kind automatisch krijgt. Kijk voor meer informatie over achternamen op Rijksoverheid.nl.

    Naamskeuze voor kinderen door ouders

    Als het om de voornaam gaat, zijn de ouders in principe vrij om te kiezen. De belangrijkste beperking is, dat het geen onbehoorlijke namen mogen zijn.Kiezen de ouders niet, dan geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand het kind een voornaam.

    Voor meer informatie belt u met telefoonnummer 140162.

    Wilt u uw voornaam laten veranderen, dan dient u contact op te nemen met een advocaat. De advocaat legtdit voor aan de rechtbank.