Zoekresultaat 1 - 10 van 19 resultaten

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u online bij ons aanvragen.

  • Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? U geeft dit door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Dat kan 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen na de verhuizing. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven met uw DigiD.

  • Gevonden of verloren voorwerpen

    Heeft u iets verloren of gevonden in de gemeente Assen? Geef dit digitaal door, dat gaat als volgt:

  • Informatie en geheimhouding basisregistratie personen (BRP)

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding).

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. U dient dan een claim in bij de gemeente.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind wettelijk gezien één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet eerst het kind erkennen om juridisch gezien de ouder te worden van het kind. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn. Erkenning regelt u tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte.

  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. U kunt een Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels Ideal of creditcard doen.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kunt u digitaal aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. U krijgt het uittreksel of afschrift dan thuisgestuurd. LET OP! Afschriften burgerlijke stand kunnen alléén aangevraagd worden in de gemeente waar het rechtsfeit heeft plaatsgevonden.

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen woonadres in Nederland heeft, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post zoals brieven, belastingformulier of een stempas toch ontvangen. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de persoon woont en ingeschreven staat van wie u het adres mag gebruiken. Een briefadres is een administratief adres. U woont er niet echt, maar u kunt wel post ontvangen. Het briefadres is een tijdelijke oplossing.

  • Opnieuw inschrijven in Nederland

    Woonde u vroeger in Nederland en verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland? Dan moet u zich opnieuw inschrijven bij een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven, maar doet u een ‘eerste inschrijving’.