Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn

    Storing betalingen via webbrowsers Edge en Chrome Op dit moment is het niet mogelijk om via de webbrowser Edge en Chrome betalingen te doen via de gemeentelijke website. Maak gebruik van bijvoorbeeld de browsers Safari of FireFox. U heeft een bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds of andere uitkerende instantie. Het is een officiële verklaring dat u in leven bent. Een bewijs van in leven zijn kunt u alleen voor uzelf aanvragen. We doen ons best om het binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Soms vraagt een buitenlands pensioenfonds om een Attestatie de Vita. Dat is een internationale versie van het bewijs van in leven zijn. Maak daarvoor een afspraak in het gemeentehuis. Een attestatie de vita vraagt u persoonlijk aan.  Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 7,50 Gratis als dat in een brief van het pensioenfonds staat Aanvragen bij gemeente Vraag het bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Het bewijs in het gemeentehuis aanvragen kan ook. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee en de brief van het pensoenfonds waarin zij aangeven dat u het bewijs gratis krijgt (als u die heeft). U krijgt het uittreksel direct mee.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Storing betalingen via webbrowsers Edge en Chrome Op dit moment is het niet mogelijk om via de webbrowser Edge en Chrome betalingen te doen via de gemeentelijke website. Maak gebruik van bijvoorbeeld de browsers Safari of FireFox. Het bewijs van Nederlanderschap is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U kunt een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u solliciteert op functies bij de overheid. We doen ons best om het bewijs binnen 5 werkdagen via de post op te sturen. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Kosten € 7,50 Aanvragen bij gemeente U vraagt een bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente waarin u woont. Het bewijs in het gemeentehuis aanvragen kan ook. Maak hiervoor een afspraak. Neem uw identiteitsbewijs mee. U krijgt het uittreksel direct mee.

  • Emigratie doorgeven

    Storing betalingen via webbrowsers Edge en Chrome Op dit moment is het niet mogelijk om via de webbrowser Edge en Chrome betalingen te doen via de gemeentelijke website. Maak gebruik van bijvoorbeeld de browsers Safari of FireFox. Vertrekt u vanuit gemeente Smallingerland naar het buitenland? Of gaat u minimaal 8 maanden in het buitenland wonen? Meld dit dan in de laatste week vóór de vertrekdatum bij de gemeente. Emigratie doorgeven Kosten Kosten emigratie doorgeven     Emigratie doorgeven: geen kosten Internationaal bewijs van uitschrijving € 7,20   Benodigdheden Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart; Gegevens over waar u naartoe gaat. Dus: naar welk land u gaat, wat uw eerste adres daar is en wanneer u verhuist. Wat u moet weten Blijft er iemand of meerdere personen achter op uw adres? Alle personen die vertrekken doen in dat geval persoonlijk aangifte. Dit geldt ook voor minderjarigen. Plan een afspraak binnen een week voor uw vertrek; U geeft uw nieuwe land en uw eerste adres in dat land aan de gemeente door; Uw uitschrijving naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huursubsidie, studiefinanciering, uitkeringen of uw belastingen; De emigratiedatum kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dit betekent de datum van de aangifte gelijk is aan de datum van het vertrek. Wie kan een emigratie doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is, geeft zelf zijn of haar emigratie of tijdelijke verhuizing naar het buitenland door; Ouders, voogden of verzorgers geven de emigratie voor kinderen jonger dan 16 jaar door; Bewindvoerders geven de emigratie door voor mensen die onder curatele zijn gesteld; Ouders en hun kind of kinderen (ouder dan 16) die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven; Echtgenoten of geregistreerde partners die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven.  

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Aangifte overlijden

    Storing betalingen via webbrowsers Edge en Chrome Op dit moment is het niet mogelijk om via de webbrowser Edge en Chrome betalingen te doen via de gemeentelijke website. Maak gebruik van bijvoorbeeld de browsers Safari of FireFox. Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. Kosten € 16,60 Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger heeft u nodig: eHerkenning Vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel Burgerservicenummer van de overledene Inloggegevens iDeal (u betaalt direct bij de online aangifte) Verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts. Is er een verklaring van overlijden door de schouwarts van de GGD afgegeven? Dan stuurt de GGD deze zelf naar de gemeente. U heeft dan ook geen B-envelop nodig. B-envelop. Hierin zit een formulier waarop de arts de oorzaak van het overlijden heeft ingevuld voor het CBS. Stuur de B-envelop zo snel mogelijk op naar gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Let op: belangrijk is dat u direct na de online aangifte het nummer van de akte van overlijden op de B-envelop noteert in het daarvoor bestemde vak. Is de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts en van de officier van justitie nodig. Is de begrafenis of crematie meer dan 6 werkdagen na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts nodig. Als uitvaartverzorger kunt u de aangifte ook digitaal doen: Digitaal aangifte overlijden doen  Als nabestaande zelf aangifte doen U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen van overlijden. Bel dan de gemeente voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Als nabestaande neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Dit moet u weten Zorg dat de aangifte van overlijden wordt gedaan voordat de begrafenis of crematie is. Is iemand in het buitenland overleden? Dit geeft u door aan de woongemeente binnen Nederland. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar betrokkene is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen.