Zoekresultaat 1 - 10 van 14 resultaten

  • Aanbesteding en inkoop

    Wilt u producten of diensten aan de gemeente leveren? De gemeente is bij het inkopen van levering, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingswetgeving. We hebben regels over de gewenste zakelijkheid, openheid, openbaarheid en zorgvuldigheid. Lees de details in Het inkoop en aanbestedingsbeleid De paragraaf voor het toepassen van social return Bij het inkopen van leveringen en diensten gebruiken we De algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten (pdf) De Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT) (pdf) Uniforme administratieve voorwaarden Dit moet u weten Nationale en Europese aanbestedingen worden gepubliceerd op Tenderned Hebt u een klacht over een aanbesteding? Neem dan eerst contact op met de contactpersoon van uw aanbesteding. Bent u niet tevreden over de reactie van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Begraven en asbestemmingen

    In gemeente Smallingerland zijn er vier gemeentelijke begraafplaatsen. Elke begraafplaats heeft verschillende mogelijkheden voor begraven, het plaatsen van een urn en het verstrooien van as. Hieronder vindt u meer informatie. Gemeentelijke begraafplaatsen Begraafplaats Locatie Mogelijkheden Begraafplaats Slingehof Overstesingel 1, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Begraafplaats De Wậldhôf Rydwei 3, Opeinde Begraven in een enkel graf, dubbel graf, tweediep graf, islamitisch graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Zuiderbegraafplaats Burgemeester Wuiteweg 89, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf of in de urnenmuur Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Jezus leeft Folgerster Loane 74 en 76, Drachtstercompagnie Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Kosten Hieronder vindt u meer informatie over de kosten en onderhoud van een graf. U kunt ook een graf reserveren.  Kosten huur en onderhoud enkel graf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 128 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 1.977 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 3.370 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 5.809 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.157 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 1.977 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 3.370 Kosten huur en onderhoud dubbel graf Een dubbel graf is een graf voor 2 personen naast elkaar. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 218 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 3.367 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 5.682 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 9.941 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.959 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 3.367 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 5.682 Kosten huur en onderhoud tweediep graf of islamitisch graf Een tweediep graf is een graf voor 2 personen boven elkaar. Een islamitisch graf is een graf voor 1 of 2 personen. Het hoofdeinde van een islamitisch graf wijst in de richting van Mekka. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 172 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 2.666 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 4.622 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 8.301 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.514 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 2.666 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 4.622 Kosten huur en onderhoud kindergraf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 56 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 861 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.405 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.339 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 521 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 861 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.405 Gedenkvlinder op vlinderrots Op de begraafplaatsen De Wâldhôf, Slingehof en de Zuiderbegraafplaats staat een vlinderrots. Ouders die hun kindje tijdens de zwangerschap, bevalling of kort na de bevalling hebben verloren, kunnen een glazen gedenkvlinder op de rots laten plaatsen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de vlindercoördinator op telefoonnummer 06 303 895 94. U kunt ook een e-mail sturen naar ernaregenboog@gmail.com. Kosten huur en onderhoud urnengraf Een urnengraf is een graf voor 1 of 2 urnen. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten huur en onderhoud urn in urnenmuur Pakket Kosten Reserveren urnnis (per jaar) € 53 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 501 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 827 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.351 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.248 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 501 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 827 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.351 Kosten huur en onderhoud urn op sierurnenveld Een sierurn wordt geplaatst boven de grond op een groenstrook. Pakket Kosten Reserveren plaats (per jaar) € 32 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 300 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 496 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 810 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 1.348 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 300 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 496 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 810 Kosten huur en onderhoud verstrooien as op persoonlijk strooivak Een persoonlijk strooivak is een strooiplek voor de as van 1 of 2 personen. U kunt hier een gedenkteken bij plaatsen. Pakket Kosten Reserveren persoonlijk strooivak (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten begraafrecht, plaatsen urn of verstrooien van as Naast de kosten voor huur en onderhoud van het graf, betaalt u als nabestaande ook de kosten voor het begraafrecht, het plaatsen van de urn of het verstrooien van as. Begraafrecht is het openen en sluiten van het graf. Begraafrecht Maandag t/m vrijdag (9.00-15.00 uur) Zaterdag (9.00-15.00 uur) Begraafrecht volwassene € 463 € 654 Begraafrecht kind € 218 € 327 Plaatsen urn € 218 € 327 Verstrooien as € 62 € 327 Verstrooien as inclusief plaatsen naamplaatje € 93 € 327 Kosten andere activiteiten Activiteit Kosten Overboeken gebruiksrechten € 48 Grafkelder stichten € 268 Graf schudden € 218 Vergunning opgraving € 84 Begeleiding opgraving € 436 Begeleiding opgraving kind € 218 Meer informatie Overlijden aangeven Vergunning gedenkteken graf aanvragen

  • Nieuwe burgemeester Smallingerland

    Burgemeester Jan Rijpstra neemt in november afscheid als burgemeester van Smallingerland. Dat betekent dat er de komende periode een nieuwe burgemeester gezocht gaat worden. De gemeenteraad heeft een belangrijke rol bij de selectie en voordracht. Bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester wordt er een proces met 14 stappen doorlopen. Deze stappen leest u hieronder. We geven steeds aan bij welke stap we op dit moment zijn. Wanneer er extra informatie beschikbaar is, dan zullen we deze ook toevoegen op deze pagina.  Wij zijn nu bij stap 7/8. 1. Vertrouwenscommissie De gemeenteraad stelt uit zijn midden een vertrouwenscommissie in. Op 6 februari heeft de gemeenteraad hierover vergaderd.  De vertrouwenscommissie doet het voorbereidende werk voor de profielschets gaat de sollicitatiegesprekken voeren  doet de uiteindelijke aanbeveling. 2. Profiel De gemeenteraad stelt een profiel op voor de nieuwe burgemeester. Daarin staat wat de belangrijkste wensen, vaardigheden en eigenschappen zijn voor de uitvoering van deze functie. Het gaat dan bijvoorbeeld over de stijl van leiding geven, communiceren en beslissen.  606 inwoners reageerden via een enquête op vragen over wat zij belangrijk vinden voor de nieuwe burgemeester. Deelnemers die de enquête invulden, vinden het onder meer belangrijk dat de burgemeester die daadkrachtig is, zich richt op de toekomst, beschermd wat bekend en vertrouwd is en betrokken is bij de inwoners. Deze informatie is meegenomen bij de opstelling van het functieprofiel.  Lees de uitkomsten van de enquête. 3. Commissaris van de Koning Op dinsdag 5 maart heeft de gemeenteraad het profiel besproken met drs. A.A.M. Brok, commissaris van de Koning in de provincie Fryslân, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad besproken. De raad heeft formeel de profielschets vastgesteld.  4. Vacature De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 12 maart de vacature opengesteld op advies van de commissaris van de Koning. 5. Sollicitatie De sollicitant schrijft een brief. De brieven worden gestuurd aan de commissaris van de Koning. De brief moet vóór 2 april bij de commissaris van de Koning zijn. 6. De kandidaten De commissaris van de Koning wint informatie over de sollicitanten in, voert gesprekken met hen en vraagt justitiële (antecedenten) op van de sollicitanten. Lees ook het persbericht (ook in het Fries) dat hierover is uitgegaan op 16 mei 2024. 7. Selectie De commissaris van de Koning overlegt met de vertrouwenscommissie van de gemeente over de sollicitanten, deelt zijn oordeel en vervolgens wordt gezamenlijk bepaald met welke selectie kandidaten de vertrouwenscommissie zal spreken. 8. Sollicitatiegesprekken De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met alle geselecteerde kandidaten. 9. Advies De vertrouwenscommissie brengt daarna advies uit aan de gemeenteraad. Daarbij noemt de vertrouwenscommissie welke 2 kandidaten voor benoeming in aanmerking komen. De gemeenteraad bespreekt het advies van de vertrouwenscommissie. 10. Aanbeveling De gemeenteraad stelt de aanbeveling vast met daarop de namen van de 2 beste kandidaten. De kandidaat die bovenaan staat moet volgens de gemeenteraad de nieuwe burgemeester worden. 11. Naar de minister De aanbeveling wordt met het advies van de commissaris van de Koning naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie gestuurd. 12. Screening De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties laat de als eerste aanbevolen kandidaat screenen. Dat betekent dat er naslag wordt gedaan naar de betreffende persoon door de AIVD en dat er een fiscaal onderzoek plaatsvindt. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties spreekt met de kandidaat en bespreekt de voordracht in de ministerraad. Daarna wordt de kandidaat voor benoeming voorgedragen aan de koning. De Koning benoemt de burgemeester bij Koninklijk Besluit. 13. Koninklijk besluit Benoeming vindt plaats bij Koninklijke besluit en wordt bekend gemaakt met een persbericht. De doorlooptijd van de procedure is ongeveer 8 maanden. 14. Beëdiging De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester ten overstaan van de gemeenteraad. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het proces rondom het zoeken naar een nieuwe burgemeester voor Smallingerland? Neem dan contact op met de Griffie: griffie@smallingerland.nl

  • Welstand

    Als u een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of een verzoek verkennen initiatief heeft ingediend, dan vragen we de welstandscommissie om advies.  Agenda welstandsvergadering Op maandag 3 juni wordt in het gemeentehuis een openbare vergadering van de welstandscommissie gehouden. De vergadering begint om 09:30 u. Tijdens deze vergadering worden de volgende bouwplannen behandeld: Welstand- en reclamenota Zonnedauw 3 Drachten, het plaatsen van handelsreclame Heidbuorren 14 Rottevalle, vervangen woning met schuur Ds. Visscherwei 71 Houtigehage, verbouw kerk naar woning Aardappelland 15 Drachten, het plaatsen van een opbouw op de garage Marconilaan 6 Drachten, het toevoegen van een personenlift aan de buitengevel  it Grien 30 Houtigehage, het renoveren/vervangen van een dak De Meer 35 Drachten, het isoleren van het dak De Kletten 20 Drachten, aanbrengen diverse reclame Oosterstraat 29 Drachten, plaatsen erfafscheiding en overkapping Waterbies (kavel 1) Drachten, bouw van een woning Folgerster Loane 92, Drachtstercompagnie De Friso 8a Drachten, verdieping op garage realiseren Kavels 7-23 Bsplan Houtigehage west Houtigehage, de bouw van 8 woningen Susterwei 3 De Tike, bouwen woning De Warren 67 en 73 Drachten, bouwen van een aanbouw-uitbouw         De welstand- en reclamenota kunt u bekijken in de Planviewer.

  • Iemand anders voor u laten stemmen

    Wilt u iemand anders voor u laten stemmen? Dan kunt u deze persoon toestemming geven om voor u te stemmen. We noemen dit machtigen. De persoon die namens u stemt, noemen we de gemachtigde.Een gemachtigde mag voor maximaal 2 andere kiezers stemmen. De gemachtigde brengt samen met de eigen stem uw stem uit. Iemand machtigen U kunt iemand toestemming geven aan een andere kiezer om voor u te stemmen.  Met uw stempas U kunt iemand machtigen door de achterkant van uw stempas in te vullen en te ondertekenen (onderhandse volmacht). De gemachtigde moet de achterkant ook ondertekenen.  Let op: de gemachtigde moet ook in de gemeente Smallingerland ingeschreven staan, of met een kiezerspas in de gemeente Smallingerland kunnen stemmen.  Zo werkt het: Vul de gegevens in op de achterkant van uw stempas. Zet uw handtekening op de achterkant in het juiste vak. Laat ook de gemachtigde een handtekening op de achterkant zetten in het juiste vak. Geef de gemachtigde een kopie van uw identiteitsbewijs of een duidelijke foto hiervan op de smartphone. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn op de dag van de verkiezing. De gemachtigde stemt in de gemeente Smallingerland met uw stempas en een kopie van uw identiteitsbewijs of een duidelijke foto hiervan op de smartphone. Als u uiteindelijk toch zelf wilt stemmen, kunt u de machtiging intrekken door uw stempas terug te vragen. U kunt dan zelf stemmen met uw stempas. Meer informatie Meer informatie over volmachten vindt u op de website van de Kiesraad.

  • Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)

    Wilt u in een andere gemeente stemmen? Vraag dan een kiezerspas aan. Met een kiezerspas kunt u stemmen in elke gemeente in Nederland. Kiezerspas aanvragen U kunt in het gemeentehuis tot woensdag 5 juni 2024, 12.00 uur een kiezerspas aanvragen. U hoeft geen afspraak te maken. Neem uw stempas en uw identiteitsbewijs mee. Let op! Als u een kiezerspas aanvraagt, stemt u alleen met deze kiezerspas. Raakt u de kiezerspas kwijt? Dan krijgt u geen nieuwe stempas of kiezerspas. Meer informatie over de kiezerspas vindt u op de website van de Kiesraad.

  • Toekomstplan de Haven

    Het bedrijventerrein De Haven is één van de grootste aaneengesloten bedrijventerreinen van Noord-Nederland. Op het terrein zijn ongeveer 550 bedrijven gevestigd met samen iets meer dan 10.000 werknemers. Een nieuw perspectief voor dit industriegebied is nodig, want het terrein kent beperkingen in de bereikbaarheid, de ruimtelijke inrichting en de beschikbaarheid van elektriciteit. Maar ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit loopt het bedrijventerrein achter.  De komende jaren zoeken we naar een nieuw toekomstperspectief voor De Haven. Een toekomstperspectief waar de ondernemers op dit terrein iets aan hebben, maar waar andere partijen ook van kunnen leren. Belangrijke thema's hierbij zijn Energie, Bereikbaarheid over weg en water, Samenwerken en Circulariteit & Duurzaamheid. Strategisch Ontwikkelplan De Haven Bureau BCI (Buck Consultancy International) ondersteunt de gemeente bij dit project. Aan de hand van onderzoek en interviews hebben zij een toekomstplan opgesteld. Dit plan is op dinsdag 14 november 2023 in De Sluisfabriek in Drachten aan de ondernemers gepresenteerd. Presentatie Strategisch ontwikkelplan de Haven (pdf, 1,3MB) Samen op zoek naar mogelijkheden Samen met ondernemers van industrieterrein De Haven willen we dit gebied toekomstbestendig maken. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat de meest kansrijke toekomst voorkomt uit het gezamenlijk optrekken met de mensen die dagelijks op het industrieterrein werken. Om goede besluiten te nemen is de inbreng van de ondernemers van groot belang.  Rapport transportschaarste electriciteitsnet De eerste conclusie vanuit Toekomstplan de Haven was het nijpende tekort aan stroom op industriegebied de Haven. Op dat moment hebben we als Gemeente Smallingerland direct actie ondernomen en een bureau ingehuurd om een onderzoek naar netcongestie op dit gebied uit te voeren. De resultaten van dit onderzoek, uitgevoerd door E&E-advies en Repowered, staan in het rapport 'Inventarisatie oplossingen transportschaarste De Haven en Tussendiepen' (pdf, 950kB) Contact Wilt u meedoen of meedenken, heeft u vragen over deelname of andere lopende zaken rondom industrieterrein De Haven? Neem dan gerust contact op met Jelmer van der Meer, accountmanager Bedrijven. Dit kan via telefoonnummer 06 23 56 17 33 of per e-mail j.van.der.meer@smallingerland.nl Informatie Wilt u op de hoogte gehouden worden en was u nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief? E-mail naar ez@smallingerland.nl om u op te geven. Nieuwsbrief Toekomstplan De Haven november 2023 

  • Parkeren bezoekers

    Van maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur geldt in het centrum van Drachten betaald parkeren. U kunt bij de automaten betalen. U kunt u ook een parkeervergunning aanvragen voor de parkeerplekken buiten, bijvoorbeeld wanneer u in het centrum van Drachten werkt. Dan hoeft u niet bij de automaat te betalen. Er zijn dag- (A), week- (B), maand- (C) of jaarvergunningen (D). Parkeren is gratis op zon- en feestdagen. Aanvragen vergunning Parkeergarages Overdekt parkeren in het centrum van Drachten kan in de parkeergarages aan het Raadhuisplein en het Van Knobelsdorffplein.  Dag Openingstijden Maandag t/m zaterdag 7.00 tot 21.00 uur Zon- en feestdagen 11.00 tot 20.00 uur Uitrijden kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.  Kosten Tarief of vergunning Kosten Uurtarief (zowel buiten als in de parkeergarages) € 2,00 Dagtarief parkeergarages € 4,00 Dagtarief terreinen De Markt, De Vogelzang en Sander Israëlsplein € 8,00 Vergunning Centrum (A. Dagkaart) € 12,40 Vergunning Centrum (B. Weekkaart) € 59,10 Vergunning Centrum (C. Maandkaart) € 200,60 Vergunning Centrum (D. Jaarkaart) € 1.891,70 Gratis parkeren U kunt gratis parkeren op deze locaties: parkeerstroken langs de Leerlooiersstraat en het Moleneind NZ (bij Dunlop) parkeerterrein aan de Nachtegaalstraat parkeerterrein VV Drachten De Singel Oliemolenstraat De Opgang

  • Belastingaanslag

    De gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in belastingverordeningen. De gemeenteraad stelt de belastingtarieven ieder jaar in december vast. De tarieven veranderen dus elk jaar. Jaarlijks ontvangt u één aanslag voor alle gemeentelijke belastingen. Deze versturen wij meestal in de laatste week van februari. U kunt uw aanslag ook digitaal bekijken, via de Berichtenbox of onze website. Heeft u aangegeven de aanslag alleen digitaal te willen ontvangen? Dan kunt u deze alleen via de Berichtenbox bekijken. Betalen gemeentelijke belastingen Meer informatie over het betalen van de gemeentelijke belastingen leest u op de pagina 'Belastingen Betalen'. Bijvoorbeeld over het rekeningnummer en het betalen in termijnen. Alle gemeentelijke belastingen op uw aanslag Op uw aanslag staan alle gemeentelijke belastingen die u dat jaar betaalt. Dat kan een combinatie zijn van de onderstaande belastingen: Onroerendezaakbelasting (OZB) Als u een eigen woning, bedrijfsgebouw of grond heeft, betaalt u onroerendezaakbelasting. Dit is een percentage van de WOZ-waarde. Onroerendezaakbelasting Tarief Woningeigenaar 0,1052% Eigenaar van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3822% Gebruiker van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3061% Afvalstoffenheffing De gemeente zorgt voor het inzamelen van afval. Hiervoor betaalt u afvalstoffenheffing. Afvalstoffenheffing Tarief 1 bewoner € 251,- Meer bewoners € 295,- Rioolheffing De gemeente zorgt voor het onderhoud van het rioolstelsel. Hiervoor betaalt u rioolheffing. Rioolheffing Tarief Eigenaar € 189,- Gebruiker € 107,- Hondenbelasting Als u een hond heeft, betaalt u hondenbelasting. Reclamebelasting Als u een bedrijf heeft in een afgebakend gebied in het centrum van Drachten en reclame maakt die vanaf de openbare weg zichtbaar is, betaalt u daarvoor reclamebelasting. We gebruiken de opbrengst voor het organiseren van activiteiten in het centrumgebied. De reclamebelasting per onroerende zaak is € 491,-. Verhuizen Verhuist u binnen de gemeente Smallingerland, dan heeft dit meestal geen invloed op uw aanslag gemeentebelastingen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan verrekenen we de de rioolheffing, afvalstoffenheffing en eventueel hondenbelasting. Digitaal aanslagbiljet U kunt uw aanslag ook digitaal ontvangen. Log daarvoor met DigiD in via de digitale belastingbalie. In de Berichtenbox kunt u per overheidsinstantie aangeven of u post digitaal wil ontvangen. Dat kan ook voor post van de gemeente Smallingerland. Dit hoeft u maar één keer te doen.