Zoekresultaat 1 - 3 van 3 resultaten

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Wmo- of jeugdmelding doen met DigiD Signaal beschermd wonen Als u geen DigiD heeft, dan kunt u ook een Wmo- of jeugdmelding doen zonder DigiD. Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp? Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief. Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u telefonisch (0115 - 56 30 15) contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan de Wmo- of jeugdmelding. Welke hulp valt onder de Wmo? De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals: Hulpmiddelen (zoals een rolstoel) Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel) Hulp in het huishouden Begeleiding Dagbesteding Beschermd wonen Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt. aan-z kan u eventueel ondersteunen bij uw aanvraag. Eigen bijdrage - abonnementstarief De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 20,60 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.  Zorg in natura of persoonsgebonden budget? Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag. Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget. Hulp in het huishouden Op de website van aan-z vindt u meer informatie over hulp in het huishouden. Beschermd wonen Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener. Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen. Onafhankelijke cliëntondersteuning Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner. De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Cliënt­ondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties. aan-z kan u meer vertellen over cliënt­ondersteuning. En eventueel in contact brengen met een cliënt­ondersteuner. Persoonlijk plan Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. U kunt een persoonlijk plan maken als u een wmo melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor. Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan. Privacy Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens. Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle wet- en regelgeving over privacy. Klachten en bezwaren Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt. Bent u het niet eens met de beschikking die u van de gemeente hebt gekregen? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Tijdelijke hulpmiddelen Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval. Tarieven Wmo 2024 Hoogte tarieven zorg in natura en persoonsgebonden budget Product ZIN 1-1-2024 PGB 1-1-2024 Eenheid 1. Huishoudelijke hulp € 34,20 € 19,81 Uur 2. Specialistische huishoudelijke begeleiding € 45,00 € 33,75 Uur 3. Individuele begeleiding € 63,00 € 47,25 Uur 4. Individuele begeleiding Sociaal Netwerk   € 23,20 Uur 5. Specialistische individuele begeleiding € 104,40 € 78,30 Uur 6. Reguliere dagbesteding € 46,33 € 34,75 Dagdeel 7. Gespecialiseerde dagbesteding € 70,49 € 52,87 Dagdeel 8. Kortdurend verblijf € 213,50 € 160,13 Dag 9. Rolstoelvervoer, in combinatie met 5. en 6. € 26,86 € 20,15 Dag 10. Overig vervoer, in combinatie met 5. en 6. € 10,07 € 7,55 Dag 11. Beschermd wonen Vastgesteld door centrum- gemeente Vlissingen Maximaal 100% van het tarief zorg in natura     Tarieven niet-professionele hulpverlening Wmo Begeleiding 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 19,25 € 19,74 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 23,80 € 24,40   Hulp bij het huishouden 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 16,50 € 16,98 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 20,40 € 20,99   Meer informatie Ik heb zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn ouder heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn partner heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Wat moet ik regelen bij dementie? Zorgverzekeringswet

  • Publiciteit voor uw evenement

    Hoe meld ik een evenement aan? Klik op de knop 'Evenement aanmelden voor publiciteit'. Doe uw melding minimaal vier weken van te voren. Als gemeente bepalen we altijd of en welke evenementen we op de welkomstborden plaatsen. Evenement aanmelden voor publiciteit   Overzicht evenementen Hier staat een overzicht van de evenementen in 2024. Welkomstborden Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, kondigen we de grotere evenementen aan. Daarnaast is op de borden ook ruimte voor promotie van kleinere activiteiten. Kleinere activiteiten die we op de borden aankondigen zijn bijvoorbeeld: tentoonstellingen, concerten en/of optredens, speelgoed- en kledingbeurzen, Sinterklaasintochten, rommelmarkten, sportevenementen en speelweken. Terugkerende activiteiten, zoals bingo’s, spel- en dansavonden, fiets- en wandeltochten (toeristisch of puur recreatief) plaatsen we niet op de (digitale) welkomstborden. Dit geldt ook voor natuur-, café-, en knutselactiviteiten. Voor deze activiteiten zijn wel andere mogelijkheden voor publiciteit, zoals in de agenda van het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad (ZVA), wekelijks in de krant en online. Of u plaatst het zelf in de buurtapp Hoplr in uw eigen wijk of kern.   Reclameborden en spandoeken Reclameborden Het plaatsen van (reclame)borden is niet toegestaan. Voor evenementen met een evenementenvergunning geldt een uitzondering, vraag hiervoor bij de vergunningaanvraag naar de voorwaarden. Posters en flyeren Posters plakken Posters opplakken mag alleen op de plakzuil in de Jongestraat en op het plakbord in de Havenstraat (hoek Noordstraat) in Terneuzen. Op andere plaatsen mag dit niet. Flyeren Flyeren (het uitdelen van reclamefolders) mag. Alle folders die op straat (in de openbare ruimte) belanden, moet u opruimen, om zwerfafval te voorkomen. Alle extra kosten voor het opruimen van het flyer-materiaal brengen wij in rekening van het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de flyers. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met het team Communicatie, tel 14 0115.

  • Volkstuin huren

    Binnen onze gemeente zijn er een aantal volkstuincomplexen waar u als inwoner een volkstuintje kunt huren. Als gemeente hebben wij de volgende volkstuincomplexen: In de kern Axel aan de Liniedijk In de kern Biervliet aan de Braakmanlaan In de kern Hoek achter de Dr. Leenhoutsstraat en aan de Koudeolderstraat In de kern Sas van Gent aan de Calandstraat In de kern Terneuzen, achter de Kamerlingh Onnesstraat In de kern Zaamslag, achter de Axelsestraat en achter de Korte Delft In de kern Zuiddorpe achter de Boekweitstraat Ook zijn er enkele volkstuinverenigingen die volkstuintjes beheren. Bij interesse hiervoor moet u zich bij de vereniging melden en niet bij de gemeente. Het betreft de complexen: In de kern Axel aan de Zuidsingel Verhuur via ‘Tuiniersvereniging Eigen Teelt’, Prins Mauritsstraat 6, 4571 HB te Axel. In de kern Terneuzen bij Driewegen Verhuur via ‘Vereniging Tuinderslust; zie www.volkstuinterneuzen.nl voor meer informatie.   Wat is de procedure? Als u van de gemeente een volkstuintje wilt huren, kunt u dit digitaal aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Volkstuin huren'. Volkstuin huren Wij behandelen uw aanvraag binnen zes weken. Als er een volkstuin beschikbaar is, dan nemen we contact met u op. Heeft u interesse in de beschikbare grond (of tuin), dan maken we een huurovereenkomst op. Voorwaarden U komt alleen in aanmerking voor een volkstuin in uw eigen kern. Vanzelfsprekend verwachten wij dat iedere tuinder zijn stukje grond goed onderhoud om zo  overlast te voorkomen voor aangrenzende tuintjes en percelen. Kosten Aan het huren van een volkstuintje zijn kosten verbonden. Het tarief voor het huren van een volkstuin in 2024 is € 0,34 per m2 per jaar. Eveneens vragen wij een borg van € 50. Deze krijgt u terug op het moment dat u uw overeenkomst opzegt en u de tuin leeg en in oorspronkelijk staat terug overdraagt. Opzeggen Het opzeggen van een volkstuintje doet u altijd schriftelijk aan De gemeente Terneuzen, t.a.v. afdeling Omgeving & Economie, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen. Of u stuurt een e-mail aan jboz@terneuzen.nl.