Zoekresultaat 1 - 10 van 15 resultaten

  • Werk of vrijwilligerswerk zoeken

    Zoekt u werk of vrijwilligerswerk? Het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen kan u helpen. Kosten De diensten van het werkbedrijf zijn gratis. Bijzonderheden Als u een uitkering ontvangt, dan meldt uw inkomensconsulent u aan. Heeft u geen uitkering, dan kunt u ook zelf contact opnemen met het WerkBedrijf. Beuningen werkt! organiseert bijeenkomsten voor werkzoekenden en werkgevers Meer informatie Lees tips over zoeken naar werk (pdf, 97 kb)

  • Verhuizen vanuit het buitenland (immigratie)

    Komt u in Beuningen wonen vanuit het buitenland en verblijft u het komende half jaar minimaal vier maanden in Nederland? Schrijft u zich dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk in bij de gemeente. Maak hiervoor altijd telefonisch een afspraak. Bel 14 024 (vanuit het buitenland +31 24 678 08 00). Kosten Geen. Voorwaarden U moet uw identiteit kunnen bewijzen om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw gezinsleden zich persoonlijk op het gemeentehuis komen inschrijven. Als u zich in Nederland wilt inschrijven, dan moet uw verblijf in Nederland rechtmatig zijn. Uw verblijf is rechtmatig als: u de Nederlandse nationaliteit heeft u de nationaliteit heeft van een ander land uit de Europese Unie u een geldige verblijfsvergunning heeft u langer dan 4 maanden in Nederland gaat verblijven Meenemen een geldig identiteitsbewijs, zoals bijvoorbeeld een paspoort of identiteitskaart een bewijs van woonruimte zoals bijvoorbeeld een eigendomsbewijs, een huurcontract of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand waar u gaat wonen een bewijs van rechtmatig verblijf als u van buiten de Europese Unie komt (dit vraagt u aan bij de IND) een bewijs van uitschrijving als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten verhuist originele buitenlandse documenten van uzelf, uw partner en kinderen zoals een geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakte. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Daarnaast moeten de documenten ook vertaald zijn. Uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuisdatum of meldingsdatum is uw melding verwerkt. Wilt u weten of u al staat ingeschreven? Log in op www.mijn.overheid.nl en kijk of uw inschrijving is verwerkt.

  • Aangifte overlijden

    Als iemand overlijdt moet u daarvan aangifte doen in de gemeente waar die persoon is overleden. De begrafenisondernemer kan dit direct online doen. Aangifte overlijden doen Wilt u als familielid zelf aangifte doen? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Kosten De aangifte van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70. Voorwaarden U moet aangifte van overlijden doen vóór u de overledene mag begraven of cremeren. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (van u zelf) een doktersverklaring van het overlijden Meer informatie Lees meer over overlijden.

  • Inzage bouwtekeningen en bouwplannen

    Wilt u informatie over een bestaande woning of een woning in aanbouw, bijvoorbeeld een bouwtekening? Neem dan contact op met de ODRN. Contactgegevens ODRN Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier Bijzonderheden De Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) adviseert en voert voor de gemeente Beuningen de werkzaamheden uit voor vergunningen, toezicht en handhaving voor bouw en milieu. Vanwege de AVG is inzage van stukken niet meer mogelijk aan de balie Bouwen en Wonen in het gemeentehuis.

  • Bijstand voor zelfstandigen

    Soms kunt u bijstand (Bbz) aanvragen als zelfstandig ondernemer. Bijvoorbeeld als u een bedrijf wilt starten of als uw bedrijf financiële problemen heeft. Heeft u als zelfstandig ondernemer (tijdelijk) financiële hulp nodig? Dan kunt u misschien bijstand voor zelfstandigen (Bbz-uitkering) krijgen. Het kan een rentedragende lening zijn of een aanvulling op uw inkomen. Uw inkomen wordt met de uitkering aangevuld tot bijstandsniveau Wilt u kijken of u bijstand voor zelfstandigen kunt krijgen? Doe dan de check. Advies aanvragen Wilt u advies van de gemeente of bijstand voor zelfstandigen aanvragen? Vul dan het formulier in. Wij nemen dan contact op met u. Advies voor ondernemers aanvragen Wanneer komt u in aanmerking? U komt mogelijk in aanmerking als: u zelfstandige bent (u bent voor uw inkomen aangewezen op uw eigen bedrijf of zelfstandig beroep); uw bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen; u tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd bent; u minimaal 1225 uur per jaar in uw eigen bedrijf werkt. Wat heeft u nodig? Het hangt van uw situatie af welke documenten u nodig heeft. Een aantal documenten moet u in elk geval aanleveren: identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner; bewijzen over uw inkomen, vermogen en schulden; een ondernemingsplan (als u uw eigen bedrijf wilt starten). Heeft u een eigen bedrijf met financiële problemen of een bedrijf dat niet levensvatbaar is? Dan heeft u meestal ook de volgende documenten nodig: jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar; de laatste aangifte inkomstenbelasting; een prognose voor de komende jaren of een bedrijfsplan wat u (anders) gaat doen. Hoe lang duurt het? Het duurt meestal 5 weken voordat u wat hoort van de gemeente. Wij mogen er volgens de wet 13 weken over doen. Wanneer gaat de uitkering in? U ontvangt de uitkering op z'n vroegst op de datum van aanvragen. U kunt de Bbz-uitkering dus niet aanvragen met terugwerkende kracht. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Meer informatie Bijstand voor zelfstandigen Krijgt u een uitkering en wilt u vanuit een (dreigende) werkloosheidssituatie een eigen bedrijf beginnen? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). Het starten van een eigen bedrijf brengt kosten met zich mee. Hierdoor kan het zijn dat u de eerste tijd te weinig inkomsten heeft om van te leven. U kunt dan in aanmerking komen voor een aanvullende uitkering of een lening die u kunt gebruiken als startkapitaal voor het bedrijf. Bijstand voor zelfstandigen met tijdelijke financiële problemen Heeft u minimaal anderhalf jaar een eigen bedrijf en tijdelijke financiële problemen? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). U kunt dan vragen om een lening. Die lening kunt u inzetten als kapitaal voor bijvoorbeeld investeringen of de sanering van schulden. Ook is het mogelijk om een tijdelijke aanvulling op uw inkomen te ontvangen tot aan de bijstandsnorm die voor u geldt. Bijstand voor oudere zelfstandigen (geboren vóór 1 januari 1960) Bent u geboren vóór 1 januari 1960 en heeft u al minstens 10 jaar een zelfstandig bedrijf of beroep? Ligt uw (gezins)inkomen beneden bijstandsniveau en gaat dat de komende jaren ook niet méér worden? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz) als oudere zelfstandige. Bijstand voor beëindigende zelfstandigen Wilt u stoppen met uw bedrijf en ligt uw (gezins)inkomen onder het bijstandsniveau? Dan kunt u maximaal twaalf maanden een aanvullende uitkering krijgen. Een verlenging van deze termijn, met maximaal twaalf maanden, is mogelijk als dat noodzakelijk is om uw bedrijf af te bouwen. Bij bedrijfsbeëindiging kunt u geen bedrijfskapitaal ontvangen. Bijstand voor zelfstandigen die willen stoppen Bent u zelfstandige en 55 jaar of ouder? En bent u door omstandigheden genoodzaakt te stoppen met uw bedrijf of bedrijfsactiviteiten? Voldoet u aan de voorwaarden van zelfstandige en bent u minimaal 10 jaar ondernemer of minimaal 3 jaar ondernemer en daarvoor 7 jaar werkzaam geweest in loondienst? Voldoet uw inkomen aan de inkomenseisen én heeft u de bijstand aangevraagd voordat u gestopt bent met uw bedrijf? Dan komt u, nadat u gestopt bent tot de pensioengerechtigde leeftijd, mogelijk in aanmerking voor een uitkering volgens de Ioaz (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige). Hiervoor moet u wel een aanvraag hebben gedaan voordat u uw onderneming heeft beëindigd.  

  • Studietoeslag

    Studenten kunnen hun inkomsten uit verschillende bronnen halen. Bijvoorbeeld studiefinanciering, een bijdrage van hun ouders of een bijbaantje. Voor studenten met een medische beperking is het echter niet altijd mogelijk om naast de studie te werken. Zij kunnen een studietoeslag bij de gemeente aanvragen. Geen vermogenstoets meer De studietoeslag kent sinds 1 april 2022 geen vermogenstoets meer. De toeslag loopt op naarmate de student ouder wordt tot een bedrag van 328 euro per student.  Voorwaarden Je bent 15 jaar of ouder. Je ontvangt studiefinanciering (WSF2000) of een tegemoetkoming in de studiekosten (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten - WTOS). Het gaat niet om het levenlanglerenkrediet. Je hebt geen recht op een Wajong-uitkering. Je bent door een structurele medische beperking niet in staat om naast je studie inkomen te verdienen. Er valt ook geen verbetering te verwachten in de komende 12 maanden. Aanvragen Je vraagt de studietoeslag schriftelijk aan bij de gemeente. Een aanvraagformulier vraag je op bij de balie Zorg en Inkomen. Dit kan per e-mail via sociaalteam@beuningen.nl of bel tussen 8.30 uur en 12.30 uur naar 14 024 Meesturen Bij de aanvraag stuur je mee: Een bewijs van het ontvangen van de studiefinanciering of de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Bij stage: een kopie van de stageovereenkomst met informatie over de hoogte van de stagevergoeding. Een deskundigenverklaring. Dit helpt bij de beoordeling maar is niet verplicht. De gemeente kan medisch advies vragen aan een arts. Een kopie van je legitimatiebewijs (geen rijbewijs) als je nog niet bekend bent bij de gemeente. Bijzonderheden Je ontvangt maandelijks een bedrag. Het bedrag is afhankelijk van je leeftijd. Ontvang je een stagevergoeding? Afhankelijk van de hoogte van die vergoeding is het mogelijk dat wij deze korten op de studietoeslag. Meer informatie Beleidsregels individuele studietoeslag Participatiewet Beuningen 2022 Besluit loonkostensubsidie en minimumbedragen studietoeslag Participatiewet 2021 (artikel 7a)

  • Afvalpas

    U heeft een afvalpas nodig als u afval naar de milieustraten van Dar in Nijmegen en Wijchen brengt of naar de gemeentewerf. Ook voor het aanbieden van restafval in de ondergrondse containers en luiers en incontinentiemateriaal in de luiercontainers heeft u de afvalpas nodig. Afvalpas aanvragen bij Dar Kosten Een nieuwe afvalpas kost € 10,-.  In de eerste 3 maanden na verhuizing is de pas gratis. Bijzonderheden U vraagt de afvalpas aan en betaalt deze online bij Dar. U kunt gratis een afvalpas aanvragen als u net bent verhuisd. Als u uw afvalpas kwijt bent, kunt u bij Dar een nieuwe bestellen, de oude wordt dan geblokkeerd.  Meer informatie Meer informatie over afvalinzameling.

  • Adresonderzoek

    Staat er iemand ingeschreven op uw adres die er niet woont? Bijvoorbeeld een vroegere bewoner die zich niet heeft uitgeschreven? Dan kunt u de gemeente vragen een adresonderzoek te doen.  Kosten Geen. Meenemen een geldig identiteitsbewijs bewijs dat u de eigenaar of huurder bent van de woning eventueel gegevens van de betrokken persoon of personen Bijzonderheden Ontvangt u nog post voor de betrokkenen op uw adres? Stuur deze dan terug met de melding 'Vertrokken' Ook instanties die adresgegevens uit de Basisregistratie personen (BRP) gebruiken kunnen om een onderzoek vragen.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U heeft het recht om de gemeente te vragen om uw persoonsgegevens niet door te geven aan bepaalde personen of instanties (derden). Dit heet geheimhouding of verstrekkingsbeperking. U kunt een verzoek tot geheimhouding direct online indienen met uw DigiD. Geheimhouding aanvragen  Kosten Een verzoek tot geheimhouding kunt u gratis indienen bij de gemeente. Welke instanties krijgen uw gegevens? Wij zijn verplicht uw persoonsgegevens door te geven aan overheidsorganisaties die wettelijke taken uitvoeren, zoals de Belastingdienst, het UWV, zorgverzekeraars of pensioenfondsen. Het is daarom niet mogelijk om voor deze instanties geheimhouding aan te vragen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. Voor wie geldt de geheimhouding? Heeft uw geheimhouding aangevraagd? Dan krijgen de volgende instanties uw gegevens niet: Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). Deze organisatie houdt de ledenadministratie bij van kerkgenootschappen. Vrije derden (organisaties, bedrijven en particulieren). De gemeente is niet verplicht gegevens aan hen te verstrekken. Denk bijvoorbeeld aan een sport- of muziekvereniging). Organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdwelzijn of de gehandicaptenzorg. Derden die gegevens nodig hebben bij de uitvoer van wettelijke voorschriften (bijvoorbeeld advocaten).  In sommige gevallen moeten wij wel gegevens verstrekken. Is dit het geval dan vragen wij eerst uw toestemming. Bijzonderheden U bent niet verplicht om een reden voor de geheimhouding op te geven. Geheimhouding aanvragen is mogelijk vanaf 16 jaar. Voor kinderen jonger dan 16 jaar vraagt de ouder/verzorger de geheimhouding aan. Het verzoek tot geheimhouding geldt alleen voor de gemeente Beuningen (de gemeente waar u bent ingeschreven).  Wilt u ook dat uw vorige woongemeente geen gegevens verstrekt? Dien hiervoor dan een apart verzoek in bij die gemeente. Meer informatie Website Rijksoverheid Website Autoriteit Persoonsgegevens

  • Levenloos geboren kind

    Ouders die dat wensen, kunnen hun levenloos geboren kind laten registreren in de Basis Registratie Personen (BRP). Dit doet u in de gemeente waar u staat ingeschreven. Met deze registratie schrijven wij uw levenloos geboren kind bij op uw persoonslijst in de BRP. Dit vindt u terug op MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP. Heeft u deze wens? Neem dan contact op met de afdeling Publiekszaken via telefoonnummer 14 024. Meer informatie Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid