Zoekresultaat 181 - 186 van 186 resultaten

  • Rioolklacht melden

    Vrijevalriolering:

    De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het hoofdrioolstelsel. Heeft u last van een rioolverstopping? Dan moet u een gespecialiseerd bedrijf inhuren. Als dit bedrijf vaststelt dat de verstopping buiten uw erf zit, krijgt u een verklaring. Deze verklaring kunt u aan de gemeente overhandigen voor (terug)betaling van de kosten.

    Dit stelt het bedrijf vast door het ontstoppingsstuk vrij te graven. Wanneer het ontstoppingsstuk is vrijgegraven en de rioolbuis staat ter plaatse vol met water, dan zit er in de leiding op gemeentegrond een verstopping. Als de rioolbuis ter plaatse van het ontstoppingsstuk niet vol water staat, zit de verstopping op eigen terrein, tussen het ontstoppingsstuk en de riolering binnen het gebouw. De bewoner/eigenaar van het pand dient dan zelf de verstopping op te lossen of hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.

    Drukriolering:

    In het buitengebied bestaat drukriolering. Hier pompen kleine gemalen het water weg. Een storing in drukriolering is te herkennen aan een rode brandende lamp bij het gemaal. Er kan ook een storing zijn zonder brandende lamp, bijvoorbeeld als de stroom is uitgevallen. Of het probleem zit niet in het gemaal. Als dit wordt vastgesteld, dan kunt u ook in dit geval het ontstoppingsstuk raadplegen. 

     

  • Industrie- of bedrijfsterrein van de gemeente kopen

    Gemeenten kunnen industrie- of bedrijfsterreinen te koop aanbieden. Als u deze wilt kopen, moet u zich aan regels houden. Deze regels staan in het omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De gemeente houdt hier rekening mee bij het te koop aanbieden van bedrijfsterreinen. Een beeldkwaliteitsplan gaat over hoe een gebied eruit komt te zien. Zo staat bijvoorbeeld de inrichting van wegen en groen beschreven.

  • Pand van de gemeente kopen

    De gemeente verkoopt soms panden, bijvoorbeeld een voormalige school, een wijkcentrum of een kantoorgebouw. Hoe deze gebouwen worden aangeboden, kan per geval verschillen.

    Het recente aanbod van te koop staande gemeentelijke panden vindt u op deze site.

  • Overlast van bomen en struiken melden

    Er zijn allerlei redenen waarom u last kunt hebben van bomen en struiken. Denk aan ongedierte, vallende bladeren, wortels, allergie of schaduw. Als de bomen en struiken op gemeentegrond staan, kunt u de overlast melden bij de gemeente.

    Heeft u last van de bomen van de buren? Hier moet u zelf iets aan doen. U kunt de buren daar bijvoorbeeld zelf op aanspreken.

  • Inrit aanleggen

    Als u een inrit wilt creëren/aanpassen bij uw bedrijf of huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u een inrit wilt maken van de weg naar uw garage. Ook als de inrit over water loopt, zoals een sloot, heeft u een omgevingsvergunning nodig. De uitvoering van de aanpassing op gemeentegrond, wordt in eerste instantie voorberekend en uitgevoerd door de gemeente

     

  • Rijbewijs aanvragen

    Met een rijbewijs laat u zien dat u een motorvoertuig mag besturen. Ieder voertuig heeft een eigen rijbewijscategorie. Op uw rijbewijs staat voor welke categorieën u voertuigen mag besturen.

    Een nieuw rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Een rijbewijs met categorie C, C1, D, D1 en/of E is 5 jaar geldig. Bent u ouder dan 65 jaar? Dan is uw rijbewijs minder lang geldig. Dit komt omdat u vanaf uw 75e jaar een medische keuring moet hebben. Lees meer over uw rijbewijs vanaf uw 75e jaar op Rijksoverheid.nl.

    U vraagt bij de gemeente een rijbewijs aan als:

    • u voor het eerst geslaagd bent voor een rijexamen.
    • u geslaagd bent voor een nieuwe categorie.
    • uw rijbewijs bijna verloopt.
    • uw rijbevoegdheid ingeperkt is (bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte).
    • u een rijbewijs wilt omwisselen (bijvoorbeeld een buitenlands of militair rijbewijs).
    • uw rijbewijs kwijt of gestolen is.
    • uw rijbewijs beschadigd is.

    Als uw rijbewijs verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente.

    U hoeft niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen. In plaats daarvan vult u bij de gemeente een vermissingsverklaring in, waarin u uitlegt hoe u het oude rijbewijs bent kwijtgeraakt, daarna ondertekent u de verklaring. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Neemt u daarvoor uw paspoort of identiteitskaart mee om u te legitimeren.

    De gemeente adviseert de burger om ook aangifte bij de politie te doen als er duidelijk sprake is van een misdrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto-inbraak.

    Heeft u een vermoeden van misbruik? Meld dit online bij RDW.

    Ingeval van verlies of diefstal in het buitenland wordt ook bij de gemeente de vermissingsverklaring opgemaakt. Dit kan met of zonder buitenlandse aangifte.