Zoekresultaat 11 - 20 van 33 resultaten

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw identiteitsbewijs gestolen? Maak dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente een online melding van vermissing of diefstal. Denkt u dat er sprake is van misbruik van (een van) deze reisdocumenten, neem dan direct contact op met de afdeling burgerzaken. 

    U kunt ook een nieuw identiteitsbewijs (reisdocument) aanvragen. Misschien wilt u dit niet, bijvoorbeeld als u een van de documenten nog heeft. U moet dan toch een melding van vermissing of diefstal maken. Zo voorkomt u dat uw identiteitsbewijs gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u voor het eerst in Nederland wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Maak een afspraak bij de gemeente waarin u gaat wonen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

    Let op: Een eerste inschrijving is alleen mogelijk op afspraak en uitsluitend op donderdag. Neem telefonisch contact op voor een afspraak.

  • Opnieuw inschrijven in Nederland (hervestiging)

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente.

    Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een Eerste inschrijving in Nederland.

  • Nadeelcompensatie

    Loopt u of uw bedrijf schade op door een besluit of handeling van de gemeente, dan kunt u soms nadeelcompensatie krijgen. Dat is een vergoeding van schade die is veroorzaakt door rechtmatig handelen van de overheid. 

    U kunt nadeelcompensatie online aanvragen voor alle mogelijke schade die hoort bij een besluit van de overheid.  

    Voorbeelden van schade zijn: 

    • verlies van winst of (huur)inkomsten 
    • vermindering van de waarde van een bedrijf of een woning 
    • extra kosten door het moeten omrijden bij een wegafsluiting 
    • uitvoeringsschade of tijdelijke overlast bij bouwwerkzaamheden 

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Staat u ingeschreven bij de gemeente, dan kunt u hier een paspoort of identiteitskaart voor volwassenen aanvragen. U komt naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. 

    Wilt u een paspoort of identiteitskaart voor een kind aanvragen? Bekijk dan de pagina Paspoort of identiteitskaart voor kinderen.

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart.