Zoekresultaat 2381 - 2390 van 2445 resultaten

  • Levenloos geboren kind registreren

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u wel aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen, maar hoeft het niet. Aangifte doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is. De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is hij of zij in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden. Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? U kunt dan alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang geleden dat was. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden. U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP), dat doet u in de gemeente waar u woont. Hij of zij wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Erkenning, moederschap (door een vrouw)

    Bent u zwanger en bent u getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft samen een geregistreerd partnerschap? Als de zaaddonor onbekend is, is uw vrouwelijke partner/echtgenote wettelijk ook moeder van het kind. Neem bij de geboorteaangifte wel een verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is er géén verklaring aanwezig van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting, dan kan uw partner het kind erkennen. Bent u zwanger en bent u niet getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft geen geregistreerd partnerschap? Dan kan uw vrouwelijke partner het kind erkennen. Erkenning betekent niet dat de erkenner automatisch het ouderlijk gezag krijgt. Bent u wel getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met uw vrouwelijke partner? Dan heeft u beiden volgens de wet samen het ouderlijk gezag.

  • Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

    Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs.

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit

  • Erkenning kind

    Voor het erkennen van uw kind maakt u een afspraak. Heeft één van de ouders in het buitenland gewoond? Neem dan contact op met de afdeling Burgerzaken. Afspraak maken voor erkennen kind Voorwaarden Als u niet getrouwd bent of als u geen geregistreerd partnerschap heeft, kunt u een kind erkennen. U wordt dan juridisch ouder Als juridisch ouder heeft u rechten en plichten. Zo heeft u er recht op om uw kind te zien en bent u verplicht om voor het kind te zorgen. Lees meer over uw rechten en plichten op de website van de rijksoverheid. Om de erkenning te regelen maakt u eerst een afspraak bij de gemeente. Bij een eerste kind moet de moeder altijd bij deze afspraak aanwezig zijn. Bij een volgend kind mag ook een ondertekende schriftelijke verklaring van de moeder worden meegenomen. Wat moet u weten Bij een erkenning wordt u wettelijk ouder van het kind. U hoeft niet altijd de biologische ouder te zijn. Dit houdt in dat: Uw kind wederzijds erfrecht krijgt. Er een onderhoudsplicht ontstaat tussen u en uw kind. Uw kind uw achternaam kan krijgen.

  • Emigratie doorgeven

    Vertrekt u vanuit gemeente Smallingerland naar het buitenland? Of gaat u minimaal 8 maanden in het buitenland wonen? Meld dit dan in de laatste week vóór de vertrekdatum bij de gemeente. Emigratie doorgeven Kosten Kosten emigratie doorgeven     Emigratie doorgeven: geen kosten Internationaal bewijs van uitschrijving € 7,20   Benodigdheden Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart; Gegevens over waar u naartoe gaat. Dus: naar welk land u gaat, wat uw eerste adres daar is en wanneer u verhuist. Wat u moet weten Blijft er iemand of meerdere personen achter op uw adres? Alle personen die vertrekken doen in dat geval persoonlijk aangifte. Dit geldt ook voor minderjarigen. Plan een afspraak binnen een week voor uw vertrek; U geeft uw nieuwe land en uw eerste adres in dat land aan de gemeente door; Uw uitschrijving naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huursubsidie, studiefinanciering, uitkeringen of uw belastingen; De emigratiedatum kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dit betekent de datum van de aangifte gelijk is aan de datum van het vertrek. Wie kan een emigratie doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is, geeft zelf zijn of haar emigratie of tijdelijke verhuizing naar het buitenland door; Ouders, voogden of verzorgers geven de emigratie voor kinderen jonger dan 16 jaar door; Bewindvoerders geven de emigratie door voor mensen die onder curatele zijn gesteld; Ouders en hun kind of kinderen (ouder dan 16) die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven; Echtgenoten of geregistreerde partners die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven.  

  • Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u binnen de gemeente naar een ander adres of komt u vanuit een andere gemeente in de gemeente Beuningen wonen? Geef uw verhuizing op tijd door. Doe dit maximaal 4 weken ervoor of uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum. Verhuist u van Beuningen naar een andere gemeente? Dan hoeft u zich alleen bij de nieuwe gemeente in te schrijven. Uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuisdatum of meldingsdatum is uw melding verwerkt. Wilt u weten of u al staat ingeschreven? Log in op www.mijn.overheid.nl en kijk of uw inschrijving is verwerkt. Let op! Schrijft u zich voor het eerst in in Nederland? Of gaat het om een herinschrijving? Neem dan contact op met de gemeente via 14 024. Meer informatie vindt u hier. Wilt u verhuizen naar een recreatiewoning? Neem dan contact op met de gemeente via 14 024. Verhuizing doorgeven  Kosten Geen. Voorwaarden De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven: Uzelf als u 16 jaar of ouder bent ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen tot 16 jaar echtgenoten / geregistreerde partners die op hetzelfde nieuwe adres gaan wonen voor elkaar ouders en hun meerderjarige kinderen die op hetzelfde adres gaan wonen voor elkaar een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld Meer informatie Wilt u uw verhuizing toch regelen op het gemeentehuis? Maak dan een afspraak. Woont u in het buitenland en komt u in Nederland wonen? Schrijft u zich dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk in bij de gemeente. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024. Emigreren op Rijksoverheid.nl

  • Uw levenloos geboren kindje registreren in de Basisregistratie Personen BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten inschrijven bij uw persoonsgegevens. Dat kan in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw baby geboren is, en ook niet hoe lang dat geleden was. Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen. Om uw kindje te kunnen registreren in de Basisregistratie Personen (BRP), is een akte nodig. Het is niet altijd bekend of er een akte van uw kindje is. Is uw kindje in Zwolle geboren, dan kijken we eerst in de registers van de burgerlijke stand. Wij informeren u hier dan binnen 3 werkdagen over.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Met een vluchtelingenpaspoort kunt u als vluchteling vanuit Nederland naar het buitenland reizen. Vluchtelingen beschikken vaak niet meer over een eigen paspoort en kunnen geen paspoort meer aanvragen in het land dat zij ontvlucht zijn. Om hen toch in staat te stellen naar het buitenland te reizen kunnen zij van de Nederlandse staat een reisdocument voor vluchtelingen krijgen. Binnen de grenzen van de Paspoortwet heeft iedere vluchteling die als zodanig tot Nederland is toegelaten recht op een reisdocument voor vluchtelingen met een geldigheidsduur van vijf jaar (afhankelijk van de verblijfsvergunning kan deze termijn korter zijn). Indien de vluchteling reeds beschikt over een reisdocument voor vluchtelingen, dan moet dit worden ingeleverd bij de verstrekking van het reisdocument voor vluchtelingen.

  • Klacht over medewerker van de gemeente

    Als u vindt dat u niet goed bent behandeld door een medewerker of een bestuurder van de gemeente, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld: Omdat u geen reactie op uw vragen kreeg U onjuiste informatie kreeg Een medewerker u onbeleefd behandelde U van het kastje naar de muur gestuurd wordt Er niet naar u geluisterd wordt  Uw privacy geschonden is Dan zijn wij er voor u.  De klachtencommissaris is onafhankelijk, biedt een luisterend oor en weet de weg binnen de gemeente. Als uw klacht gaat over iets anders dan het gedrag van een medewerker of bestuurder doe dan een melding. Bijvoorbeeld: Overlast Onderhoud van groen Kapotte lantaarnpalen Doe een melding Hoe dient u een klacht in Dit kan op een van de volgende manieren: Online formulier Per post: Klachtencommissaris gemeente Losser, Postbus 20, 7500 AA Enschede Bel 053 - 481 86 86 E-mail: klacht@losser.nl  Wat gebeurt er daarna Binnen 5 werkdagen neemt een medewerker contact met u op om uw verhaal te horen. Samen met u wordt er gekeken hoe uw klacht verder wordt behandeld. U kunt daarbij denken aan: Het starten een onderzoek naar uw klacht U helpen om te praten met de persoon over wie u een klacht heeft De gemeente laten weten dat sommige dingen beter kunnen Samen met u en de gemeente op zoek gaan naar een oplossing Als wij uw klacht niet kunnen behandelen, dan vertellen we u waar u wél terecht kunt. Met uw klacht adviseren wij de gemeente hoe de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden. Wilt u een jaarverslag of advies, stuur dan een mail naar klacht@losser.nl.