Zoekresultaat 21 - 30 van 207 resultaten

  • Informatieaanvraag Wet open overheid

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo).

    De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

    • U krijgt een kopie.
    • U krijgt de informatie via internet/e-mail.

    De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie in de Woo-index.

  • Koopzondagen

     

    Een winkel hoeft op koopzondagen niet open te gaan. De winkelier mag dit zelf bepalen.

     

  • Kinderopvang starten

    Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

    U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start:

    • buitenschoolse opvang
    • gastouderbureau
    • kinderdagverblijf

    De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht.

    Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het LRK geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen.

    U moet zich ook inschrijven in het personenregister kinderopvang. Dit geldt voor iedereen die woont of werkt op een plek waar kinderen worden opgevangen. Meer informatie leest u op de website van DUO.

    Bestemmingsplan, bouwvergunning, gebruiksvergunning

    Het is pas zinnig om het ingevulde aanvraagformulier naar de gemeente te sturen als u allerlei zaken vooraf goed hebt geregeld. Hierbij moet onder andere worden gedacht aan:

    • Bestemmingsplan: U dient zelf na te gaan of op grond van het geldende bestemmingsplan een kindercentrum/gastouderbureau op de gewenste locatie kan worden gevestigd. Immers, indien de vestiging in strijd is met de voorschriften van het bestemmingsplan kan dit betekenen dat er handhavend wordt opgetreden.
    • Bouwvergunning: Van belang is dat u zich laat informeren over een eventuele aanvraag voor een bouwvergunning met betrekking tot de bouw van een nieuwe locatie of – bij ingrijpende verbouwingen – om een bestaand pand geschikt te maken voor het gebruik.
    • Gebruiksvergunning: In principe geldt dat voor alle locaties een gebruiksvergunning van de brandweer noodzakelijk is.

  • Afvalcontainer aanvragen

    Als u een nieuwbouwwoning betrekt moet u zelf containers aanvragen bij Circulus (www.circulus.nl, 0900-9552). Bij hoogbouw of appartementen hoeft dat meestal niet en gaat u gebruik maken van een verzamelcontainer.

    Betrekt u als nieuwe bewoner een bestaande woning, dan neemt u de bestaande containers van de vorige bewoner over. De chips van deze containers zijn bij uitschrijving van de vorige bewoners geblokkeerd en worden na inschrijving van de nieuwe bewoners bij burgerzaken automatisch weer op actief gezet.

    LET OP: regel tijdig uw inschrijving bij de balie van publiekszaken, want het duurt enkele werkdagen na de verhuisdatum zoals die door u is opgegeven voor de basisregistratie voordat de chips weer actief zijn.

    Bij uitschrijving als laatste bewoner van een woning worden de chips van de containers na 4 weken vanaf de datum van uitschrijving geblokkeerd, zodat er bij uw vertrek geen oneigenlijk gebruik van de containers kan worden gemaakt en u uw laatste afval nog één maal kunt aanbieden. Dit gebeurt ook bij het overlijden van de laatste bewoner van een woning.

    Is uw afvalcontainer verdwenen? Vraag bij Circulus om een nieuwe. Aangifte bij de politie doen is niet nodig.

    Is uw container stuk, meldt dit dan bij Circulus.

    Ook is het is mogelijk om bij Circulus een extra container aan te vragen. Voor een extra container worden kosten in rekening gebracht. Klik hier om de tarieven te bekijken.

  • Vergaderstukken gemeenteraad inzien

    Iedereen kan de vergaderstukken van de openbare vergaderingen van de gemeenteraad inzien via de gemeentelijke website. Dit zijn bij voorbeeld de agenda’s, raadsvoorstellen, raadsmededelingen, verslagen van de ronde-tafelgesprekken, besluitenlijsten van de raadsvergaderingen en de audioverslagen. Een papieren versie van de vergaderstukken kunt u inzien op het gemeentehuis. Neemt u hiertoe contact op met de griffie via (0571) 27 92 17 of mail: raad@voorst.nl

    U kunt per e-mail geattendeerd worden wanneer de agenda voor de ronde-tafelgesprekken (beeldvormend) en gemeenteraad (debat en besluit) wordt verspreid. In deze e-mail staat een directe link naar de vergaderstukken van de betreffende vergadering. U kunt zich hiervoor opgeven via raad@voorst.nl

  • Landmeetkundige gegevens inzien

    Landmeetkundige gegevens zijn topografische gegevens. Bijvoorbeeld:

    • de oppervlakte van een stuk grond
    • waar water is
    • waar de grenzen liggen van stukken grond (erfgrens)

    Deze gegevens heeft u nodig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning. Of om te bepalen waar uw erfgrens ligt.

  • Tijdelijk bouwwerk plaatsen en gebruiken

    Voor het plaatsen van tijdelijke bouwwerken (zoals een tent ) is op grond van artikel 2.1 van de brandbeveiligingsverordening toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders.

  • Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om iets te kunnen winnen. De prijzen blijven onder een vastgesteld bedrag. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo en rad van avontuur.

  • Stemmen vanuit het buitenland

    Woont u in het buitenland? En wilt u stemmen bij verkiezingen in Nederland? Dat kan bij verkiezingen van:

    • het Europees Parlement
    • de Tweede Kamer
    • het kiescollege niet-ingezetenen. Dat college stemt over de leden van de Eerste Kamer. 

    U moet hiervoor geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland. Hierna ontvangt u voor iedere verkiezing de juiste documenten.

    U kunt na registratie op de volgende manieren stemmen:

    • per brief
    • met een schriftelijke volmacht
    • met een kiezerspas als u op de dag van de stemming in Nederland bent

  • Gehandicaptenparkeerkaart verlengen

    Wanneer u een gehandicaptenparkeerkaart hebt, moet u deze op tijd verlengen. Het kan namelijk nodig zijn dat u opnieuw een medische keuring krijgt. Vraag de verlenging ten minste een maand voordat uw gehandicaptenparkeerkaart afloopt aan.