Zoekresultaat 1 - 10 van 284 resultaten

  • Inkomensvoorziening oudere en/of arbeidsongeschikte zelfstandigen

    Een IOAZ-uitkering is voor oudere zelfstandige ondernemers die gestopt zijn met hun bedrijf. Als uw inkomsten te laag zijn nadat u gestopt bent, dan vult de uitkering uw inkomen aan.

    De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van:

    • uw inkomen
    • het inkomen van uw partner
    • uw eigen vermogen
    • het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd

    Als u met meer mensen in huis woont, is uw uitkering lager. U kunt de kosten voor levensonderhoud dan namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten en huurders.

  • Bouwplannen en bouwtekeningen inzien

    U kunt bouwplannen en bouwtekeningen opvragen en inzien. Bijvoorbeeld omdat u bezwaar wilt maken tegen een omgevingsvergunning in uw buurt. U kunt de plannen en tekeningen van zowel bestaande als nieuwe bouwwerken inzien. Hiervoor heeft de gemeente een register.

    In het register staat onder andere:

    • informatie over aangevraagde en verleende omgevingsvergunningen
    • bouwtekeningen (de tekeningen die horen bij aanvragen voor omgevingsvergunningen)
    • de plaats en kadastergegevens van het bouwwerk
    • informatie over de bouwwerkzaamheden

  • Vondeling gevonden

    Het is in Nederland verboden een kind te vondeling te leggen. De politie start meteen een onderzoek om de ouders te vinden. Ook worden de Raad voor de Kinderbescherming en andere hulpverleners ingeschakeld. De burgemeester doet aangifte van de geboorte bij de eigen gemeente. De ambtenaar die de aangifte behandelt, geeft de baby een naam.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

    Vanaf 1 januari 2024 mag het eerste kind van u en uw partner een dubbele achternaam krijgen. Is uw eerste kind geboren na 31 december 2015? Dan kunt u alsnog voor de dubbele achternaam kiezen. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam. 

    Als u een kind erkent, krijgt u ook automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. U hoeft niet meer het ouderlijk gezag aan te vragen.

  • Stemmen vanuit het buitenland

    Op 6 juni 2024 zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement. Als u als Nederlander in het buitenland woont, kunt u toch op Nederlandse kandidaten stemmen. Hiervoor moet u wel geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland. Dit doet u online bij de gemeente Den Haag. Hierna ontvangt u voor iedere verkiezing de juiste documenten.

    U kunt na registratie op de volgende manieren stemmen:

    • per brief
    • met een schriftelijke volmacht
    • met een kiezerspas als u op de dag van de stemming in Nederland bent

    Woont u in een ander EU-land? Dan kunt u er ook voor kiezen om met de verkiezingen in dat land mee te doen.

    Bent u EU-burger van een ander land, maar woont u in Nederland? Dan kunt u ervoor kiezen om op Nederlandse kandidaten te stemmen. Registreer u bij de gemeente met het formulier Y 32.

    Tijdelijk in het buitenland

    Staat u ingeschreven in Nederland, maar bent u tijdens de Europese verkiezingen tijdelijk in het buitenland, bijvoorbeeld vanwege vakantie? Dan kunt u iemand machtigen om voor u te stemmen.

    Ook kunt u stemmen per brief. Lees op de website van de gemeente Den Haag hoe u aanvraagt dat u wilt stemmen per brief.

  • Geluidsapparatuur op straat gebruiken

    Als u geluidsapparatuur op straat wilt gebruiken, dan mogen omwonenden daar geen last van hebben.

    Om te bewijzen dat u aan de normen zult voldoen, moet u een geluidsonderzoek laten uitvoeren. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dit voor u kunnen doen. U moet laten onderzoeken hoeveel van uw geluid hoorbaar is aan de gevels van omliggende gebouwen met een woonfunctie. Dit zijn bijvoorbeeld woningen, verpleeghuizen, woonboten, enzovoort.

    Het rapport van het geluidsonderzoek moet u aan de gemeente doorgeven via het Omgevingsloket. Dit moet minimaal 4 weken voordat u de geluidsapparatuur gaat gebruiken.

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Huishoudelijke apparaten weggooien

    Koopt u een nieuw apparaat ter vervanging van een oude? Dan kan de winkel het oude apparaat innemen. Daar betaalt u niets extra's voor, want u heeft daarvoor de verwijderingsbijdrage bij de aankoop van het nieuwe product al betaald.

    Alle huishoudelijk, elektrische apparaten (voorheen wit- en bruingoed), elektronica, communicatiemiddelen en alle apparaten die op batterijen werken kunt u gratis naar een kringloopwinkel brengen. 

    Alle wit- en bruingoedapparaten worden (ook als ze kapot zijn) gratis opgehaald door Kringloopwinkel Twello (0571-260183).

  • Woning als tweede woning gebruiken

    Zonder vergunning mag u een woning niet als tweede woning gebruiken. De gemeente wil voldoende woningen hebben voor haar inwoners.

    Heeft u een vergunning voor uw tweede woning? Dan moet u misschien toeristenbelasting of forensenbelasting betalen. Welke belasting het is, hangt af van hoe u de woning gebruikt.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Vraag een nieuw reisdocument aan als uw oude reisdocument gestolen of kwijt is. Aangifte doen bij de politie is niet nodig.

    Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten.

    Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een verklaring van vermissing afleggen. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

    U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval. 

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. 

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

    Als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het terugvindt. Lever uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart in bij de gemeente.