Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging

  • Ontheffing alcoholwet aanvragen

    Als u in een gebouw of openbare ruimte zwak-alcoholische drank wilt schenken tijdens een bijzonder moment, dan heeft u een ontheffing nodig. Met een vergunning of ontheffing mag u zwak- alcoholische drank schenken. De bijzondere gelegenheid komt niet regelmatig voor en is vrij voor publiek toegankelijk. Voor het serveren van sterke drank wordt nooit een vergunning of ontheffing gegeven

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt. Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. U kunt ons dan aansprakelijk stellen. Wij beoordelen of wij inderdaad aansprakelijk zijn voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.

  • Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Hebt u trouwplannen of wilt u een partnerschap laten registreren? Van harte gefeliciteerd met dit mooie voornemen! Waarschijnlijk bent u op dit moment druk bezig met alle voorbereidingen. Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap legt u uw relatie voor de wet vast. Ook de rechten in uw relatie, bijvoorbeeld voor pensioen en erfenis. Een huwelijk of geregistreerd partnerschap betekent ook dat u en uw echtgeno(o)t(e)/partner de plicht hebben om voor elkaar te zorgen. Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe huwelijksvermogensregels. De algehele gemeenschap van goederen is vervangen door een beperkte gemeenschap van goederen. Op deze pagina bij “bijzonderheden” kunt u via een aantal links de informatie raadplegen van de Rijksoverheid en de notaris. Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap Om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doen. Dit doet u ten minste 2 weken en maximaal 1 jaar voor de geplande huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum in de gemeente waar u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt laten registreren. Na ontvangst van de melding, controleert en stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand vast of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Zelf gekozen trouwambtenaar: Wilt u een trouwambtenaar die niet in de gemeente Hulst is benoemd? Dan moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerde partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Dit verzoek is niet mogelijk bij een eenvoudig of kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap. Kiest u voor een zelf gekozen trouwambtenaar, dan betaalt u daar extra kosten voor. Zelf gekozen locatie: Heeft u zelf een andere locatie in gedachten? Dan moet deze locatie aan een aantal voorwaarden voldoen en worden aangewezen als “trouwlocatie”. Hiervoor moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Neem hiervoor contact op met ons. Een huwelijk/geregistreerd partnerschap op een zelf gekozen locatie kost meer en het tijdstip is in overleg. Getuigen: Voor het sluiten van een huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten er minimaal 2 getuigen en maximaal 4 aanwezig zijn. Heeft u zelf geen getuigen? Dan kan een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, getuige zijn bij het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Hiervoor betaalt u kosten. Trouw-geregistreerd partnerschapsboekje: Hierin komt een uittreksel van het huwelijk of de partnerschapsregistratie te staan. Hebt u samen kinderen ? Dan worden deze ook in het boekje vermeld. Kiest u voor een boekje ? Dan betaalt u hiervoor kosten. 

  • Festiviteit horeca organiseren

    U wilt in uw horecagelegenheid een festiviteit organiseren waar bijvoorbeeld een zanger, bandje of DJ muziek komt maken. Dit kan, maar u dient de gemeente hiervan in kennis te stellen. Dit is nodig omdat de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Activiteitenbesluit milieubeheer, overschreden worden.  U mag maximaal 6 dagen per jaar deze geluidsnormen overschrijden. Voorwaarde is dat deze festiviteit binnen moet plaatsvinden.   De in kennis stelling doet u minstens 14 dagen voor  aanvang van de festiviteit.   

  • Paspoort aanvragen

    Een paspoort is een reisdocument waarmee u naar andere landen in de wereld kunt reizen. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Daarnaast is het paspoort een identificatiemiddel in Nederland. De identificatieplicht geldt voor personen vanaf veertien jaar. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Ook kinderen onder de veertien jaar moeten daar een identiteitsbewijs laten zien. Er is ook een (goedkopere) Nederlandse identiteitskaart. Hiermee kunt u alleen binnen een deel van Europa reizen. Wilt u weten welk reisdocument het beste bij u past? Lees dan ook de informatie over de Nederlandse identiteitskaart. Ook kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Voor iedereen onder de achttien jaar is het paspoort vijf jaar geldig. Als u achttien jaar of ouder bent, is uw paspoort tien jaar geldig. Na uw aanvraag duurt het vijf werkdagen voordat u uw paspoort op kunt halen. Heeft u het paspoort eerder nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. U heeft drie maanden de tijd om uw paspoort op te halen.

  • Aanvragen aanwezigheidsvergunning speelautomaten

    Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning.  Voor het aanvragen van een aanwezigheidsvergunning voor een of meer kansspelautomaten moet de eigenaar van de kansspelautomaten een aanvraag indienen namens de exploitant van de horecazaak. Een aanwezigheidsvergunning kan worden aangevraagd voor één kalenderjaar of voor onbepaalde tijd.

  • Reclamemateriaal verspreiden

    Huis-aan-huisreclame is onder bepaalde voorwaarden toegestaan. U mag bijvoorbeeld ongeadresseerde folders of proefmonsters in de brievenbus doen. U moet zich wel houden aan de regels voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Reclame verspreiden op straat mag niet zomaar. Wilt u bijvoorbeeld folders uitdelen aan winkelende mensen of flyers achter ruitenwissers van auto’s stoppen? Vraag dan toestemming aan de gemeente.

  • Rijbewijs aanvragen

    Als uw rijbewijs bijna verloopt, is het tijd om uw rijbewijs te vernieuwen. Op uw rijbewijs staat tot wanneer het geldig is. Nieuwe rijbewijzen zijn meestal 10 jaar geldig. Soms is een rijbewijs korter geldig. Bijvoorbeeld als u uw vrachtwagenrijbewijs wilt verlengen. Of als u ouder bent dan 65 jaar.  Bent u geslaagd voor een nieuwe categorie? Bijvoorbeeld voor uw motorexamen, terwijl u al een autorijbewijs heeft? Vraag dan een nieuw rijbewijs aan. Op uw nieuwe rijbewijs komt de nieuwe categorie erbij. Pas met uw nieuwe rijbewijs mag u dan ook met een motor de weg op.  Is uw rijbewijs beschadigd? Vraag dan een nieuw rijbewijs aan. Geldt een medische beperking of een zwaardere categorie voor uw rijbewijs? Dan is het vervangende rijbewijs tot dezelfde datum geldig als uw oude rijbewijs.