Zoekresultaat 1 - 10 van 27 resultaten

  • Bijzondere bijstand aanvragen

    Bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen. Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Of u bijstand krijgt, hangt af van uw inkomen en bezittingen.  Nu bijzondere bijstand aanvragen met uw DigiD

  • Informatieverzoek of Woo-verzoek doen

    Informatieverzoek U doet een informatieverzoek als u informatie wilt die alleen voor u belangrijk is. U heeft de informatie bijvoorbeeld nodig om een klacht in te dienen of om bezwaar te maken. De informatie die we u sturen, maken we niet openbaar.  U kunt dit doen door een e-mail te sturen naar gemeente@derondevenen.nl met als onderwerp: informatieverzoek. Woo-verzoek U doet een Woo-verzoek als u informatie over een onderwerp openbaar wilt maken. Vul hieronder het formulier verzoek Wet open overheid in. Zet in uw verzoek in ieder geval: Dat het om een Woo-verzoek gaat Om welke taak van de gemeente het gaat Welke informatie u wilt ontvangen Om welke periode het gaat Hoe u de informatie wilt ontvangen Uw naam en adres Als u een Woo-verzoek heeft gedaan, dan krijgt u bericht dat wij uw verzoek hebben ontvangen. Als wij extra informatie nodig hebben, dan nemen we binnen 2 weken contact met u op. Nu een verzoek Wet open overheid doen Nu een verzoek Wet open overheid doen Nu een verzoek Wet open overheid doen zonder inloggen

  • Individuele inkomenstoeslag aanvragen

    Heeft u 3 jaar achter elkaar een laag inkomen en bent u ouder dan 21 jaar en jonger dan de AOW-leeftijd? Dan komt u misschien in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag (langdurigheidstoeslag). Dit is een geldbedrag dat u 1 keer in de 12 maanden kunt aanvragen. Als u lange tijd (minimaal drie jaar) een inkomen op bijstandsniveau heeft of een bijstandsuitkering krijgt, kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is een bijdrage voor mensen die een lange tijd van een laag inkomen moeten leven en geen uitzicht hebben op een hoger inkomen. De bijdrage kan 1 keer per 12 maanden worden aangevraagd. Als uw situatie niet verandert, kunt u na 12 maanden weer individuele inkomenstoeslag aanvragen. Stuur uw aanvraag op tijd in, want de individuele inkomenstoeslag kan niet met terugwerkende kracht worden toegekend. Nu individuele inkomenstoeslag aanvragen In deze video leggen we uit wat de individuele inkomenstoeslag is.

  • Collectieve zorgverzekering aanvragen

    U kunt in het najaar van 2024 weer een collectieve zorgverzekering aanvragen. Uw voordeel Gemeente betaalt mee aan uw zorgverzekering. Voordeel op brillen/lezen, fysiotherapie, tandarts en de eigen bijdragen Wmo. Zorg en Zekerheid accepteert iedereen, zonder medische keuring. In deze video leggen we uit wat de collectieve zorgverzekering is.  

  • Openbaar groen kopen of huren

    Als er naast uw woning of tuin een groenstrook ligt, dan is het in soms mogelijk om deze strook onder voorwaarden van de gemeente te kopen of te huren. Dien hiervoor een aanvraag in bij de gemeente. Om een aanvraag in te dienen heeft u een situatieschets nodig waarop is aangegeven welk perceel u van de gemeente wilt kopen/huren. Nu een verzoek voor koop of huur openbaar groen indienen

  • Exploitatievergunning aanvragen

    U heeft een exploitatievergunning nodig als u eten en/of (alcoholische) drank verkoopt of slaapplekken verhuurt. Voorbeelden zijn een café, restaurant, snackbar, disco of hotel. Ook voor een buurthuis, clubhuis of kantine heeft u een exploitatievergunning nodig. U mag uw bedrijf niet starten zonder een exploitatievergunning. Als u alcoholische dranken wilt schenken, heeft u ook een Alcoholwetvergunning nodig. Kijk hiervoor bij Alcohol schenken, vergunning aanvragen. Het is niet nodig om een vergunning aan te vragen voor een terras. Verandert er iets? Bijvoorbeeld als u een bedrijf met exploitatievergunning overneemt, verplaatst of beëindigt. Meld het dan binnen 3 dagen bij de gemeente. Dit doet u door opnieuw een vergunning aan te vragen.   Misschien heeft u nog meer vergunningen nodig of moet u melding doen Kunnen er meer dan 50 personen tegelijk in uw pand aanwezig zijn? Kijk dan bij Melding voor het brandveilig gebruik van gebouwen. Wilt u een gokautomaat plaatsen? Kijk dan bij Gokautomaat plaatsen. Exploitatievergunning aanvragen U vraagt hieronder een Exploitatievergunning aan. Dit kan via DigiD of via eHerkenning. Nu een Exploitatievergunning aanvragen via DigiD Nu een Exploitatievergunning aanvragen via eHerkenning

  • Urgentie aanvragen voor een huurwoning

    Wanneer u onverwacht in een situatie terecht komt waardoor u dringend woonruimte nodig heeft, wordt verwacht dat u eerst zelf probeert een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor urgentie. Voor de gemeente De Ronde Venen verzorgt Het Vierde Huis de kansadviesgesprekken en administratieve verwerking van urgentieaanvragen.

  • Plastic, metaal en drinkkartons

    Drinkpakken en blik worden samen met plastic verpakkingen elke 2 weken huis aan huis ingezameld. U kunt PMD-afval in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij het gemeentehuis, de servicepunten, de afvalbrengstations en de volgende supermarkten: AH Abcoude Plus Abcoude AH Mijdrecht, de Passage AH Mijdrecht, Leicester Hoogvliet Mijdrecht AH Vinkeveen Jumbo Vinkeveen Jumbo Wilnis Servicepunten Van het ingezamelde PMD worden nieuwe producten gemaakt Verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons kunnen we goed recyclen. De drankenkartons en het blik kunnen makkelijk uit de plastic verpakkingen worden gesorteerd. Van de drankenkartons maken ze bijvoorbeeld toiletpapier. Blik kan steeds opnieuw gerecycled worden in nieuw blik. De verschillende soorten plastic verpakkingen worden op allerlei slimme manieren ook weer van elkaar gescheiden. Deze verwerken ze tot granulaat. Dit zijn korrels die de basis zijn voor nieuwe plastic producten, zoals emmers, straatmeubilair en fleecetruien. Waarom zamelen we juist verpakkingen in? De producenten van verpakkingsmaterialen zijn verantwoordelijk voor de inzameling, sortering en recycling van verpakkingsafval dat vrijkomt bij huishoudens. U betaalt daar bij de aanschaf van een product een kleine bijdrage voor. De gemeente ontvangt voor het apart ingezamelde PMD een vergoeding per ton. Deze vergoeding geldt alleen voor verpakkingen en niet voor gebruiksvoorwerpen, zoals speelgoed en tuinmeubels. Daarom mogen alleen verpakkingen bij het PMD. De andere zogenaamde harde kunststoffen kunt u naar de afvalbrengstations brengen.  

  • Stemmen in het buitenland

    Als u als Nederlander in het buitenland woont, kunt u toch op Nederlandse kandidaten stemmen. Hiervoor moet u wel geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland. Dit doet u online bij de gemeente Den Haag. Hierna ontvangt u voor iedere verkiezing de juiste documenten. U kunt na registratie op de volgende manieren stemmen: per brief met een schriftelijke volmacht met een kiezerspas als u op de dag van de stemming in Nederland bent Staat u ingeschreven in Nederland, maar bent u tijdens de Europese verkiezingen tijdelijk in het buitenland? Dan kunt u iemand machtigen om voor u te stemmen.  Ook kunt u stemmen per brief. Dat vraagt u aan bij de gemeente Den Haag. Woont u in een ander EU-land? Dan kunt u er ook voor kiezen om met de verkiezingen in dat land mee te doen. Bent u EU-burger van een ander land, maar woont u in Nederland? Dan kunt u ervoor kiezen om op Nederlandse kandidaten te stemmen. Registreer u bij de gemeente met het formulier Y 32.

  • Uitkering voor oudere gestopte ondernemers

    Een IOAZ-uitkering is voor oudere zelfstandige ondernemers die gestopt zijn met hun bedrijf. Als uw inkomsten te laag zijn nadat u gestopt bent, dan vult de uitkering uw inkomen aan. De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van: uw inkomen het inkomen van uw partner uw eigen vermogen het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd Als u met meer mensen in huis woont, is uw uitkering lager. U kunt de kosten voor levensonderhoud dan namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten en huurders.