Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Woning als tweede woning gebruiken

    Zonder vergunning mag u een woning niet als tweede woning gebruiken. De gemeente wil voldoende woningen hebben voor haar inwoners.

    Heeft u een vergunning voor uw tweede woning? Dan moet u misschien toeristenbelasting of forensenbelasting betalen. Welke belasting het is, hangt af van hoe u de woning gebruikt.

  • Gebouw als woning gebruiken

    U mag een gebouw dat geen woning is niet zomaar gebruiken als woning. Bijvoorbeeld een kantoorgebouw of winkel. U heeft hier eerst een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Verkeerd huisnummer melden

    Huizen en bedrijfspanden krijgen een adres met huisnummer van de gemeente. Vaak krijgen stand- en ligplaatsen ook een adres. Alle adressen zijn opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

    De gemeente kan niet zomaar huisnummers gebruiken of wijzigen. Als uw huisnummer niet klopt, kunt u dit melden bij de gemeente.

    Wilt u een nieuw pand bouwen of een pand opsplitsen? Dan heeft u daar een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Nieuwe straatnaam doorgeven

    Als er een nieuwe straat gebouwd wordt, moet deze straat ook een naam krijgen. U kunt een idee voor een straatnaam doorgeven aan de gemeente.

    Kijk eerst of de naam die u verzonnen heeft al bestaat in deze plaats.

  • Grondexploitatieovereenkomst afsluiten

    Soms moet een omgevingsplan gewijzigd worden voor een bouwproject. Het is dan voor de gemeente belangrijk om zeker te weten of het bouwproject financieel haalbaar is. Daarom kunt u als bouwbedrijf, projectontwikkelaar, woningstichting of particulier een grondexploitatieovereenkomst aangaan met de gemeente. Hierin staan afspraken over het bouwklaar maken van de grond. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over riolering, wegen en verlichting. In de overeenkomst staat wat de gemeente doet en wat u moet betalen aan de gemeente.

  • Landmeetkundige gegevens inzien

    Landmeetkundige gegevens zijn topografische gegevens. Bijvoorbeeld:

    • de oppervlakte van een stuk grond
    • waar water is
    • waar de grenzen liggen van stukken grond (erfgrens)

    Deze gegevens heeft u nodig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning. Of om te bepalen waar uw erfgrens ligt.

  • Vergoeding aanvragen voor schade door een besluit van de gemeente

    De gemeente kan een besluit nemen over de ruimtelijke omgeving waardoor u schade lijdt. De schade kan bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van uw inkomsten. Bijvoorbeeld als de gemeente een weg aanlegt vlak achter uw huis en u hierdoor geluidsoverlast heeft.

    Misschien heeft u recht op een vergoeding. Dit heet nadeelcompensatie. Een onafhankelijk adviseur doet onderzoek. Hij adviseert de gemeente of u wel of geen recht heeft op nadeelcompensatie De gemeente beslist over uw aanvraag en bepaalt het bedrag van de eventuele vergoeding.

  • Kadastrale gegevens opvragen

    Het Kadaster houdt gegevens bij van verschillende soorten goederen, zoals:

    • vastgoed (grond en gebouwen)
    • schepen
    • luchtvaartuigen
    • kabels en leidingen onder de grond

    U kunt bij het Kadaster onder andere de gegevens van een gebouw of stuk grond opvragen. Zo kunt u nakijken:

    • wie de rechthebbende is (bijvoorbeeld eigenaar of erfpachter)
    • wat de aard van het perceel is (bijvoorbeeld huis met tuin of weiland)
    • wat de oppervlakte van het perceel is en hoe dat eruit ziet (bijvoorbeeld een kaart of plattegrond)

    Wilt u weten welk omgevingsplan er voor uw wijk geldt? Kijk dan op de site van de gemeente of op het Omgevingsloket.

  • Grond verplaatsen of afvoeren melden (grondverzet)

    Grondverzet (het verplaatsen van grond)

    Particulieren

    Heeft u als particulier een kleine hoeveelheid grond over, dan kunt u dit onder andere brengen naar firma Veldhuis aan de Brinkenweg 36 in Klarenbeek, of naar een ander BRL 9335 gecertificeerd bedrijf. Deze grond mag niet verontreinigd zijn. U kunt bij de gemeente navragen of er iets bekend is over bodemverontreiniging op uw adres. Particulieren hoeven dit grondverzet niet te melden.

    Bedrijven

    Grondverzet door bedrijven (aannemers, hoveniersbedrijven) moet vooraf gemeld worden op het Omgevingsloket. De gemeente Voorst kan u meer informatie geven over de bodemkwaliteit van de herkomstlocatie en de toepassingseisen op de toepassingslocatie. De Nota Bodembeheer en de bodemkwaliteitskaart Voorst zijn hier te vinden. De digitale kaarten staan ook hier (tijdelijk).

    De Omgevingsdienst Veluwe doet voor de gemeente Voorst het toezicht en handhaving op toepassing en transport van grond.