Zoekresultaat 1 - 3 van 3 resultaten

  • Vergoeding planschade en nadeelcompensatie

    Tot 1 januari 2024 kon een inwoner een verzoek om tegemoetkoming in de planschade aanvragen bij een gemeente. Dat kon iemand doen die van mening was dat er sprake was van een waardevermindering van een onroerende zaak of inkomensderving als gevolg van een besluit van het college of de gemeenteraad ten aanzien van een plan. Voor plannen (bestemmingsplannen) en vergunningen waarvan de wettelijke procedure voor 1 januari 2024 is gestart, blijft de huidige planschadeprocedure nog van toepassing. Sinds de inwerkintreding van de nieuwe Omgevingswet op 1 januari 2024 heet deze tegemoetkoming geen planschade meer, maar nadeelcompensatie. Voor wettelijke procedures die na 1 januari 2024 zijn gestart, zijn dus de regelingen van nadeelcompensatie van toepassing. Het gaat daarbij dan om omgevingsvergunningen, projectbesluiten, maatwerkvoorschriften en nieuwe regels/wijzigingen in het omgevingsplan. Voor ‘oude’ bestemmingsplannen kunt u tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van dit plan een verzoek tot tegemoetkoming in geleden planschade indienen bij de gemeente. Dit is om de eventuele waardedaling of het inkomensverlies financieel te compenseren. U kunt zo’n verzoek pas indienen als het plan of besluit onherroepelijk is. Verzoek tegemoetkoming planschade indienen  Verzoek tegemoetkoming planschade indienen  Voor ‘nieuwe’ planologische besluiten (die na 1 januari 2024 zijn gestart) kunt u tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van dit besluit een verzoek om nadeelcompensatie indienen. U kunt een verzoek om nadeelcompensatie indienen vanaf het moment van inwerkingtreding van een besluit. Verzoek nadeelcompensatie indienen  Verzoek nadeelcompensatie indienen   Voorwaarden Een onafhankelijke en deskundige commissie vergelijkt de planologische mogelijkheden op de planlocatie direct voor het besluit met de mogelijkheden direct na het besluit. U komt mogelijk in aanmerking voor een tegemoetkoming van planschade of nadeelcompensatie als: Uw woning/uw perceel in waarde gedaald is door de totstandkoming van een planologische maatregel Uw inkomen gedaald is door een planologische maatregel De schade niet te voorzien was op het moment dat u het gebouw of de grond aankocht Er niet op een andere wijze al schadevergoeding verkregen is (bijvoorbeeld door onteigening) Beoordelingscriteria Betreft het een ‘normale maatschappelijke ontwikkeling die in de lijn der verwachtingen’ lag, ook al bestond geen concreet zicht op de omvang, plaats en moment van realisatie? Past de ontwikkeling in de ruimtelijke structuur van de omgeving? Past de ontwikkeling in het door de gemeente gevoerde planologische beleid? Wat is de afstand van de ontwikkeling tot de woning en/of het perceel? Wat is de omvang van het door de ontwikkeling veroorzaakte nadeel? Bijzonderheden Er geldt volgens de oude en nieuwe wetgeving een ‘normaal maatschappelijk risico’. Onder de oude planschadewetgeving bedraagt dit eigen risico minimaal 2% van de waarde van het onroerend goed of van het bestaande inkomen, maar dit kan afhankelijk van de omgeving ook meer bedragen. Voor nadeelcompensatie onder de nieuwe Omgevingswet is het normaal maatschappelijk risico vastgelegd op 4% van de waarde van het onroerend goed of van het bestaande inkomen. Een planschadeprocedure duurt gemiddeld een half jaar tot een jaar. Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op uw bezwaar? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank. Drempelbedrag Om uw verzoek om planschade of nadeelcompensatie in behandeling te nemen, moet u een drempelbedrag van € 250,- betalen aan de gemeente. Komt u na onderzoek van de commissie in aanmerking voor een vergoedbaar schadebedrag, dus een bedrag boven het geldende ‘normaal maatschappelijk risico’, dan krijgt u het drempelbedrag van € 250,- terug.

  • Subsidie verwijderen rookkanaal

    Heeft u een houtgestookte haard of kachel in uw woning of pand en wilt u deze en het rookkanaal verwijderen? Dan kunt u hiervoor subsidie aanvragen tussen 1 april 2024 en 31 oktober 2025 zolang het subsidieplafond nog niet is bereikt. Subsidie verwijderen rookkanaal aanvragen  Subsidiebedrag U kunt een subsidie krijgen voor maximaal 100% van de kosten, met een maximum van €1000,- per woonadres. Er is in totaal €25.000 subsidie beschikbaar. Het beschikbaar stellen gaat op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet uw aanvraag voldoen aan de volgende voorwaarden: Er is een houtgestookte haard of kachel aanwezig in de woning of het pand; De woning of het pand staat in gemeente Beuningen; U vraagt subsidie aan als de werkzaamheden zijn afgerond, dat kan tussen 1 april 2024 en 31 oktober 2025; Bij de aanvraag moet u ook onderstaande zaken toevoegen: De facturen van de aannemer die de werkzaamheden heeft verricht. Hierop moet duidelijk zijn wat de kosten voor het verwijderen van het rookkanaal zijn en wat het KvK nummer van de aannemer is; Foto’s van de situatie voor en na de werkzaamheden; Zorg bij de foto’s van de situatie vóór de werkzaamheden dat de houtgestookte kachel of haard duidelijk te zien is op het moment dat deze nog in uw woning of pand staat; De datum waarop de werkzaamheden zijn afgerond. Bijzonderheden Let op: deze subsidie wordt eenmaal per woonadres uitgekeerd. Meer informatie Bekijk de Subsidieregeling verwijderen rookkanalen 2024-2025 op Overheid.nl. Heeft u vragen over deze subsidieregeling? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 024 of gemeente@beuningen.nl.

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan meldt u dat vooraf bij de gemeente waar de ceremonie plaatsvindt. U doet minstens twee weken tot maximaal een jaar vóór uw trouwdatum de melding. Wij vragen u zo spoedig mogelijk een melding bij ons te doen, zodra u weet wanneer en waar u wilt trouwen/partneren. Zo kunnen wij op tijd beoordelen of alles in orde is en u zeker weet dat uw voorgenomen huwelijk/partnerschap kan doorgaan. In de gemeente Beuningen regelt u uw melding voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap eenvoudig met uw DigiD. U ontvangt direct een ontvangstbevestiging van uw melding. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doen In het gemeentehuis Het is mogelijk om een ceremonie in het gemeentehuis te houden. Dit kan op maandag tot en met vrijdag (niet op een officiële feestdag) tussen 9.00 en 17.00 uur. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten. In de raadszaal van het gemeentehuis kunnen maximaal 75 personen (inclusief trouwambtenaar en bode) aanwezig zijn. Het eenvoudige huwelijk is mogelijk op dinsdag tussen 9.30 uur en 11.00 uur. Het maximaal aantal personen is tien (inclusief bruidspaar en getuigen). Het kosteloze huwelijk is mogelijk op dinsdag om 8.45 uur en 9.00 uur. Eén van beide partners moet woonachtig zijn in de gemeente Beuningen. Het maximaal aantal personen is zes (inclusief het bruidspaar en getuigen).  Externe locaties U kunt ook trouwen op een externe vaste trouwlocatie in onze gemeente. Dit kan op maandag tot en met zondag tussen 9.00 en 21.00 uur. Onder het kopje 'Meer informatie' leest u op welke vaste locaties dit mogelijk is. U kunt ook trouwen op een zelfgekozen locatie. De locatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. We vragen u om hierna zo snel mogelijk een melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te doen. Bij deze melding dient u een overeenkomst of goedkeuring met/van deze locatie/eigenaar mee te zenden. Let op! Kiest u voor een eigen locatie, doet u dan uiterlijk vier maanden vóór uw huwelijk/geregistreerd partnerschap een schriftelijk verzoek bij de gemeente zodat wij dit tijdig kunnen beoordelen. Dit verzoek kunt u gelijktijdig met de Melding voorgenomen huwelijk/partnerschap bij ons indienen. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten. Trouwen buiten de vastgestelde tijden (9.00 tot 21.00 uur) kan ook. De voorwaarden hiervoor zijn dat er schriftelijke toestemming van de locatie is én er moet een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen beschikbaar zijn.  Let op! Kiest u voor een aangewezen externe locatie of een zelfgekozen (nog aan te wijzen) locatie? Dan moet u zelf contact opnemen met deze locatie. Houdt u er dan wel rekening mee dat u dit ook tijdig vastlegt bij de gemeente door het doen van een "melding voorgenomen huwelijk". Wat heeft u nodig? Om uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden heeft u de volgende gegevens nodig: De DigiD-gegevens van u en uw partner. Duidelijke kopieën van de geldige identiteitsbewijzen van al uw getuigen (minimaal 2 getuigen en maximaal 4 getuigen). De gewenste datum, het tijdstip en de locatie van de ceremonie. Documenten uit het buitenland als u daar gewoond heeft, geboren bent of daar eerder getrouwd was. Meer informatie leest u onder het kopje "Bijzonderheden". Kosten Er gelden verschillende prijzen voor de diverse locaties. Voorwaarden U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder. U bent allebei niet met iemand anders getrouwd. U heeft allebei geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. U heeft geen bloedverwantschap met uw partner. Staat u onder curatele? Dan heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter. Bijzonderheden Neem in bijzondere situaties ruim van tevoren contact op met de gemeente. U heeft dan nog andere bewijsstukken nodig. Dat geldt bijvoorbeeld: Als u in het buitenland bent geboren. Niet de Nederlandse nationaliteit heeft. In het buitenland heeft gewoond of één van de partners daar op dit moment woont. Als een vorig huwelijk is ontbonden in het buitenland. Als u uw partnerschap wilt omzetten in een huwelijk. Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in Beuningen en heeft één van u de Nederlandse nationaliteit én woont u op dit moment in het buitenland? Neem dan eerst contact op met de gemeente Den Haag. Na uw melding in Den Haag kunt u in Beuningen trouwen/uw partnerschap registreren.   Meer informatie Locaties in de gemeente Beuningen: De raadszaal in het gemeentehuis in Beuningen Slot Doddendael in Ewijk Paviljoen het Buitenhuis in Ewijk De Protestantse kerk in Winssen In de Kas in Winssen De Arend in Winssen Het Hoogh Huys in Winssen U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. U mag ook trouwen op een zelfgekozen locatie. De locatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. U moet zelf contact opnemen met de locatie als u hier wilt trouwen. We vragen u om hierna zo snel mogelijk een melding voorgenomen huwelijk of geregisreerd partnerschap te doen. Er zijn verschillende trouwambtenaren in de gemeente Beuningen. Zij zijn buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS). U ontvangt ongeveer een maand vóór de dag van de ceremonie een uitnodiging van de BABS voor een persoonlijk gesprek. Eigen trouwambtenaar U kunt ook kiezen voor een eigen trouwambtenaar. Voorwaarde is dan wel dat betrokkene reeds is beëdigd als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en in een andere gemeente een geldig doorlopend aanwijzingsbesluit heeft en structureel huwelijken/partnerschappen voltrekt. In alle gevallen is er een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen aanwezig tijdens de trouwceremonie. Deze ziet erop toe dat de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie verloopt zoals volgens de wet is voorgeschreven, zodat er ook daadwerkelijk een rechtsgeldige verbintenis tot stand komt. De plechtigheid duurt maximaal 45 minuten.