Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Exploitatievergunning openbare inrichting

    Heeft u een horecabedrijf (ook wel een openbare inrichting genoemd)  dan heeft u een exploitatievergunning openbare inrichting nodig. Een openbare inrichting is een hotel, restaurant, pensioen, café, waterpijpcafé, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis, afhaalzaak. Of elke ander voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden bereid of verstrekt. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Horeca met alcohol verstrekking Als u een onderneming gaat exploiteren waar u ook alcohol gaat schenken dan vraagt u een alcoholvergunning aan. Mogelijk dat vrijstelling van een exploitatievergunning dan aan de orde is. Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt dan automatisch aangemaakt. Terras Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening van Hillegom is het terras onderdeel van de (horeca)exploitatievergunning. Horecaondernemers die een terras willen, moeten een exploitatievergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Als u (permanente) schermen, afdaken of vlonders wilt gebruiken, heeft u hier in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning voor nodig. U vraagt dit aan via het omgevingsloket. Het terras mag open zijn van 09.00 tot 23.00 uur in de maanden juni, juli en augustus en in de overige maanden van 09.00 tot 22.00 uur.

  • Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is zoals een braderie, feest, kermis, optocht, snuffelmarkt of sportwedstrijd. Een vergunning vraagt u aan bij de gemeente waar het evenement wordt gehouden. Als u een klein evenement zoals een straatfeest, buurtbarbecue of kleinschalige activiteit in de open lucht wil organiseren heeft u vaak geen vergunning nodig. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Een klein evenement is vergunningsvrij als aan de algemene regels wordt voldaan.U kunt deze regels vinden onder het kopje ‘Voorwaarden’. Als het evenement niet voldoet aan één of meerdere regels dan is het evenement niet vergunningsvrij en moet er een aanvraag ingediend worden. Heeft u al een meerjarenvergunning voor het organiseren van een jaarlijks terugkerend evenement? Dan meldt u dit evenement via de knop 'Online regelen', zie rechts. LET OP: Het gebruik van lachgas is op een openbare plaats in de gemeente Hillegom verboden als daardoor hinder ontstaat voor personen of de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. Voor de beoordeling van de aanvraag van een evenementenvergunning hebben wij een goede gedetailleerde tekening/plattegrond nodig. Onder het kopje ‘werkwijze’, vindt u hiervoor een link naar een handleiding voor het maken van deze tekening/plattegrond.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.   Flora en fauna Wanneer er een Natura 2000 gebied binnen een straal van 25 km van een evenement is of als het evenement schade kan toebrengen aan beschermde dier- en plantensoorten dan is noodzakelijk dat u een Quickscan en/of een stikstofberekening laat uit te voeren om te kijken of er een natuurvergunning nodig is. Er zijn veel Natura2000 gebieden Natura2000 gebieden dus de kans is best groot dat u hier mee te maken krijgt. Onder het kopje ‘Voorwaarden’ vindt u meer informatie.

  • Collecteren en kleding inzamelen

    Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente. Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen. Organisaties die in Hillegom gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Hillegom word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Hillegom wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de groene knop vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’, staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er deze week een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van De Hillegommer en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.

  • Ligplaats pleziervaartuigen

    Vanaf 1 juli 2022 beheert de Vereniging De Hillegomse Haven de Hillegomse Haven en zal de Vereniging zorgdragen voor een beheersbare en nette haven voor zowel betaalde ligplaatsen als passantenplaatsen. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de Watersportvereniging Hillegom via het e-mailadres info@WSVHillegom.com. Het is belangrijk om daarbij de naam, adres, telefoon en foto van de boot te vermelden.  

  • Standplaatsvergunning

    Als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg goederen wilt verkopen of diensten wilt aanbieden, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Vaste standplaatsen buiten de weekmarkt om Dit geldt voor de vaste standplaatsen in Hillegom voor de verkoop van consumptieartikelen, maar ook voor bijvoorbeeld een bus van CZ, Beter Horen of borstkankeronderzoek of een kraam van een politieke partij. De locaties van deze vaste standplaatsen zijn: 2 op het Henri Dunantplein (vast en tijdelijk mogelijk). 1 op de Jonkheer Mockkade 1 (vast en tijdelijk mogelijk). 2 op Het Palet ( vast en tijdelijk mogelijk). 1 op het parkeerterrein ‘de Vosse’. Alleen voor maatschappelijk/sociaal-culturele activiteiten of activiteiten op het gebied van volksgezondheid (vast en tijdelijk mogelijk). 1 locatie te bepalen door aanvrager en ter beoordeling door het college. Uitsluitend t.b.v. verkoop van kerstbomen, alleen tijdelijk mogelijk van 6 tot en met 24 december. Standplaatsen op de weekmarkt U heeft ook een standplaatsvergunning nodig wanneer u met een kraam wilt staan op de weekmarkt. De weekmarkt vindt iedere dinsdag plaats van 08:00 tot 14.30 uur op het Henri Dunantplein. Let op Informeer via apv.vergunningen@hltsamen.nl of er nog vaste standplaatsen of standplaatsen op de weekmarkt vrij zijn, alvorens u een aanvraag doet

  • Alcoholvergunning en ontheffing

    Als u een horecabedrijf of slijterij exploiteert, dan heeft u hiervoor een alcoholvergunning nodig. Ook voor het verkopen en schenken van alcoholhoudende dranken in buurthuizen of (sport) kantine is een alcoholvergunning nodig. Als u tijdens een bijzondere gelegenheid, zoals een muziek- of sportevenement, zwak alcoholhoudende drank wilt schenken heeft u een ontheffing nodig op grond van de Alcoholwet. Het is niet toegestaan om flessen alcohol te verkopen. Wanneer u een alcoholvergunning heeft, maar er wijzigingen zijn aan bijvoorbeeld de inrichting of de leidinggevende dan moet u dit doorgeven. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. 

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of GP kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of GP gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag. Als u en/of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft en/of korter dan 1 jaar staat ingeschreven hebben wij meer informatie nodig om te beslissen of er een melding plaats kan vinden. In dat geval neemt u eerst telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252. Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan dient u het meldingsformulier samen met uw partner thuis in te vullen en te ondertekenen. Hiervoor verzamelt u kopieën van geldige legitimatiebewijzen van de aanstaande echtgenoten en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4). Indien u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ en/of ‘eigen trouwlocatie' voegt u de desbetreffende aanvraagformulieren en benodigde documenten toe. Houdt daarbij rekening met het feit dat zowel de aanvraag voor een eigen trouwambtenaar als de aanvraag voor een eigen trouwlocatie minimaal 3 maanden voor de trouwdatum bij ons binnen moet zijn.  Houdt u er rekening mee dat de eventuele kosten van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie moeten worden voldaan. Indien de melding niet compleet is, nemen wij deze niet in behandeling en is het op dat moment niet mogelijk om een huwelijksdatum/partnerschapsdatum in te plannen.   Gratis trouwen/geregistreerd partnerschap De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan. Een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur Alleen mogelijk in het gemeentehuis in Hillegom Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met u op. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer 10 minuten Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen U kunt geen muziek afspelen Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen   Huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie is mogelijk op maandag 10.00 uur t/m vrijdag 16.00  uur en op zaterdag 10.00 uur t/m 16.00 uur U kunt kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Hillegom. vooraf vindt er dan een kennismakingsgesprek met deze ambtenaar plaats Of u kiest voor een ‘eigen trouwambtenaar’ Naast het gemeentehuis kunt u ook kiezen voor een andere vaste trouwlocatie in de gemeente. Maak dan eerst een afspraak met de desbetreffende locatie en voeg de bevestiging van deze locatie toe aan de melding U kunt ook op een zelf gekozen locatie trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan   Naamgebruik Als u getrouwd bent of een partnerschap hebt laten registreren kunt u bepalen met welke achternaam de gemeente u aanschrijft; met uw eigen achternaam, die van uw partner of een combinatie. Dit heet naamgebruik en geldt voor mannen en vrouwen. Naamgebruik moet u aanvragen in uw eigen woongemeente, dit kan veelal digitaal. Goed om te weten; als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u uw eigen geslachtsnaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik. Andere nationaliteit? Hebt u een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kunt u in bepaalde gevallen wel een naamswijziging aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij de autoriteiten van het betreffende land.   Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap Indien u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet annuleren stuurt u een email naar burgerzaken@hltsamen.nl Bij annulering binnen 4 weken voor de huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap of de omzetting wordt 50% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.4 in rekening gebracht.

  • Asbest verwijderen

    Het verwijderen van asbest is aan regels gebonden. Wanneer u als particulier of bedrijf van plan bent om asbest te verwijderen, moet u dit melden. Dit geldt voor particulieren en voor bedrijven. Het melden doet u door het indienen van een sloopmelding via het online Omgevingsloket.nl.  Als u schriftelijk toestemming heeft ontvangen op uw sloopmelding mag u beginnen met het verwijderen van de asbest. Minimaal 2 werkdagen voor de start van de werkzaamheden meldt u dit bij de gemeente. Klein asbesthoudend afval inleveren Bij Meerlanden kunt u speciale plastic zakken kopen a € 3,35 per zak. Hierin mag u per keer 1 kuub gratis aanleveren met een maximum van 2 kuub per jaar.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Per 1 januari 2024 vervangt de Omgevingswet de “Wet Algemene bepalingen omgevingswet” (Wabo). De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen: de fysieke leefomgeving. Deze nieuwe wet voegt wetten samen en vereenvoudigt de regels voor veel van wat u buiten ziet, ruikt en hoort. U kunt hierdoor in één keer kennisnemen van de regels en voorschriften van de verschillende bestuurslagen (gemeenten, waterschappen, provincies en Rijk). De wet geldt voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. Onder de nieuwe Omgevingswet: Is er 1 loket waar inwoners een vergunning kunnen aanvragen. Dit is het Omgevingsloket. In het Omgevingsloket staan alle regels en plannen van gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk. Kan de overheid sneller beslissen over vergunningaanvragen voor een plan. Bij korte procedures kan er binnen 8 weken een beslissing worden genomen. Soms duurt dat langer en komt er een verlenging. Maken gemeenten 1 omgevingsplan voor hun gebied. De verschillende bestemmingsplannen gaan op in het omgevingsplan.’