Zoekresultaat 1 - 10 van 65 resultaten

  • Melding openbare ruimte

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan:  Afval of vuilnis op straat Dode dieren in de openbare ruimte Graffiti Kapot speeltoestel Kapotte straatverlichting Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe.  Melding doen

  • Betalen gemeentelijke belastingen

    U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U vindt de datum op uw aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingaanslag ook in 9 termijnen betalen. Via belastingenbhl.nl vraagt u een automatische incasso aan. U kunt de automatische incasso ook wijzigen of stopzetten. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Kind erkennen

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken  Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

  • Afvalscheidingsstation

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de 4 afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen  Weesp Als inwoner van Blaricum kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden. 

  • Bezwaar maken gemeentelijke belastingen

    Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar via belastingenhbl.nl. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie bezwaar maken gemeentelijke belastingen. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw rijbewijs ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag na 09.30 uur op halen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 48,10 Extra kosten spoedaanvraag rijbewijs: € 34,10 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 57 Gezondheidsverklaring € 41 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring

  • Leerplicht

    In de Leerplichtwet staat dat kinderen naar school moeten. De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 jaar zijn. De leerplicht gaat in op de 1e schooldag van de maand nadat een kind 5 jaar is geworden. Kwalificatieplicht De leerplicht stopt aan het einde van het schooljaar waarin een jongere 16 jaar is geworden. Daarna zijn jongeren tot 18 jaar kwalificatieplichtig. Dit betekent dat ze onderwijs blijven volgen totdat ze een diploma hebben op minimaal mbo niveau 2, havo of vwo. Dit diploma is een startkwalificatie.  Vragen Heeft u vragen over leerplicht en kwalificatieplicht, neem dan contact op met het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Meer informatie Leerplicht en kwalificatieplicht via rijksoverheid.nl Leerplicht via rblgv.nl

  • Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 dagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt kunnen we uw aanvraag afwijzen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond  Tarieven U betaalt precariobelasting voor het plaatsen van objecten op gemeentegrond. Het bedrag hangt af van hoe lang u de gemeentegrond wilt gebruiken en in combinatie met het aantal: Vierkante meters dat u nodig heeft Voorwerpen die u wilt plaatsen Tarief tijdelijke (tent)overkappingen per vierkante meter (m²) plaatsen: Per dag € 12,83 Tarief container, bouwkeet of afzetbak plaatsen per dag: Dag 1 en 2 € 0 Dag 3 € 5,97 Dag 4 € 11,93 Dag 5 € 17,90 Dag 6 € 23,88 Dag 7 en verder € 29,84 met een maximum van € 1000 per 2 maanden Tarief bouwmaterialen en materieel per vierkante meter (m²) plaatsen Per dag € 6,29 met een maximum van € 1000

  • Monument verbouwen

    Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen.  Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid   Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u geen omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis)  Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)

  • Identiteitskaart aanvragen

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw ID-kaart ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 57