Zoekresultaat 1891 - 1900 van 1941 resultaten

  • Klacht indienen

    Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Het college kan u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U kunt online een klacht indienen.  Klacht indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wat doen wij met uw klacht? Na het versturen van de klacht krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat of wij de klacht wel of niet in behandeling nemen. Nemen wij uw klacht in behandeling? Dan krijgen u én de betrokken ambtenaar, over wie uw klacht gaat, 3 weken de tijd om op elkaars standpunt te reageren. U krijgt daarna de gelegenheid uw klacht in te trekken. Als u vasthoudt aan uw klacht, leggen wij uw klacht voor aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze functionaris beoordeelt de klacht en brengt advies uit aan het college. Uiterlijk 10 weken na ontvangst van uw klacht, neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit. U krijgt de beslissing per post. Bent u het niet eens met het besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman gaan. Meer informatie Nationale ombudsman Klachtenverordening

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag of voogdij hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over een kind. Gezamenlijk ouderlijk gezag vraagt u online aan bij de rechtbank. Ook het aanwijzen van een voogd kan online bij de rechtbank of via uw testament. Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.  Heeft u uw kind erkend voor 1 januari 2023? Dan betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag heeft: u kan dan het gezag aanvragen.

    De moeder en de erkenner kunnen bij de erkenning aangeven dat alleen de moeder het gezag behoudt.  

    Voogd

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Wij moeten binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. Wij moeten in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken. Er is een ook wettelijke termijn waarin wij op uw bezwaar moeten reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken. Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen. Ingebrekestelling sturen Als u binnen de beslistermijn geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft ontvangen, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Dat kan online met het formulier hieronder. Leg uit dat u een aanvraag of bezwaar heeft ingediend en dat de beslistermijn is verstreken. Ingebrekestelling sturen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook het pdf-formulier van www.rijksoverheid.nl downloaden, uitprinten, invullen, inscannen en naar ons toesturen. Wat is de hoogte van de dwangsom? De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de dwangsom gaat lopen gelden de volgende bedragen: € 23,00 per dag voor de eerste 2 weken; € 35,00 per dag voor de volgende 2 weken; € 45,00 per dag voor de overige dagen. De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1.442,00. In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom Als wij door u veel te laat op de hoogte zijn gesteld. Als de aanvrager geen betrokkene is. Als de aanvraag niet volledig is. Meer informatie www.rijksoverheid.nl

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Uw achternaam is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt wel bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dit doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort, rijbewijs of trouwboekje). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen U kunt het verzoek ook doorgeven op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Naamgebruik

    Als u getrouwd (geweest) bent of u heeft een geregistreerd partnerschap (gehad) kunt u de geslachtsnaam (achternaam) van uw partner gebruiken. Hierbij gaat het om de naam waarmee u wilt dat overheidsinstellingen u aanschrijven. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam, ook al hebt u een ander naamgebruik gekozen. U kunt op elk moment uw naamgebruik veranderen als u de Nederlandse nationaliteit bezit. Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis. Naamgebruik online wijzigen   Keuzes U kunt kiezen de volgende namen te gebruiken: alleen uw eigen naam alleen de naam van uw partner uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner de naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam  

  • Geregistreerd partnerschap beëindigen

    U beëindigt een geregistreerd partnerschap via de rechter, een advocaat of notaris. Welke manier u kiest is afhankelijk van uw situatie. Heeft u kinderen onder de 18 jaar? Dan gaat de beëindiging via de rechter. Uw advocaat stuurt een verzoekschrift en een ouderschapsplan naar de rechtbank. Heeft u geen kinderen? Dan kunt u een verzoek tot beëindiging van het partnerschap laten opstellen door een notaris of advocaat. Komt u er samen niet uit? Dan kan uw advocaat namens u een eigen verzoek indienen bij de rechtbank. Dit heet een 'eenzijdig verzoek'. De notaris of advocaat stuurt uw verzoek naar de gemeente waar het partnerschap is geregistreerd. Pas na inschrijving van het verzoek in de registers van de burgerlijke stand is uw partnerschap beëindigd.

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Verloren Bent u iets verloren? Kijk op de lijst gevonden voorwerpen. Ziet u het ertussen staan? Dan kunt u het terugvragen. We mogen u extra vragen stellen om zeker te weten dat het voorwerp van u is. Gaat het om een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Doe dan eerst aangifte van vermissing. Dit kan gewoon bij de gemeente. Het betekent dat u komt melden dat u het document kwijt bent. Dit soort documenten komen niet voor op de lijst van gevonden voorwerpen. Als een gevonden identiteitskaart of paspoort wordt binnengebracht bij de gemeente dan houdt de gemeente deze in en moet u een nieuwe aanvragen. Gaat het om een huisdier? Neem dan contact op met de Stichting Amivedi. Gevonden Heeft u iets gevonden? U mag zelf kiezen wat u doet. Breng het voorwerp naar ons toe of registreer het bij ons en bewaar het thuis. Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? De gemeente bewaart het 3 maanden. Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De gemeente bewaart het dan 1 jaar. Komt de eigenaar het niet ophalen? Dan bent u na die tijd de nieuwe eigenaar van het voorwerp. Haal het dan binnen 1 maand weer op. Wilt u het gevonden voorwerp zelf bewaren? Dat kan. Registreer het voorwerp wel de website Verloren en Gevonden of aan de balie van het gemeentehuis. Een jaar (na datum melding) wordt de vinder eigenaar als het voorwerp niet wordt opgehaald. Als u een voorwerp met een waarde onder de € 450 afgeeft aan de gemeente doet u afstand van rechten op het voorwerp.

  • Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd. Voorwaarden U heeft de trouwdatum- en locatie gereserveerd U geeft de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie door U bent allebei 18 jaar of ouder U bent allebei ongehuwd U bent geen bloedverwant (rijksoverheid.nl) in de eerste, tweede, derde of vierde graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie (rijksoverheid.nl). Staat u onder curatele, dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Neemt u hierover contact op met de gemeente. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: Zaaknummer. Deze heeft u ontvangen na het reserveren van de trouwdatum Datum huwelijk of partnerschap Nationaliteit Huidige burgerlijke staat Indien van toepassing: gegevens eerder(e) huwelijk(en) of partnerschap(pen) Voor- en achternaam aanstaande partner Voor- en achternaam ouders Indien van toepassing: voor- en achternaam, geboortedatum- en plaats kind(eren) Indien van toepassing: of u onder curatele staat Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U vult het formulier beiden apart in.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar? U mag dan in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat bij wie u in beroep mag gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat te nemen. Het mag wel. Instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Wilt u dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dan mag u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag u in een vreemde taal schrijven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Het vluchtelingenpaspoort is voor mensen die zijn erkend als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u zich legitimeren en naar het buitenland reizen. Behalve naar het land van herkomst. Soms hebt u ook een visum nodig. De ambassade van het land waar u heengaat heeft daarover meer informatie.

    Voor de aanvraag van een vluchtelingenpaspoort moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Hiervoor kunt u telefonisch een afspraak maken via 0547-858585.

    Uiterlijk 5 werkdagen na de aanvraag ligt het paspoort voor u klaar. U kunt deze zonder afspraak ophalen tijdens onze openingstijden.