Zoekresultaat 11 - 20 van 98 resultaten

  • Afvalwater lozen

    Het is niet toegestaan om buiten het riool afvalwater te lozen, zoals koelwater, huishoudelijk afvalwater of bedrijfsafvalwater. De meeste woningen zijn aangesloten op het riool. Voor woningen en inrichtingen die (nog) niet op het riool zijn aangesloten is het mogelijk om hiervoor bij de gemeente een ontheffing aan te vragen. Hoe werkt het? Aan de ontheffing van het verbod tot lozen van afvalwater worden door de gemeente voorwaarden gesteld. Soms heeft u toestemming van het waterschap nodig zoals het lozen van afvalwater op het oppervlaktewater door middel van bijvoorbeeld een septic tank. Tijdelijke voorzieningen worden alleen toegestaan als andere mogelijkheden niet voor handen zijn. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen via telefoon (010) 248 4000. U kunt ook een mail sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier.

  • Schade melden

    Heeft u schade dan wel letselschade geleden als gevolg van gemeentelijk handelen? Of doordat de gemeente wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken niet goed onderhoudt? Een schadeclaim wordt digitaal in behandeling genomen door de verzekeringsmaatschappij Recovery Consulting Aon, of bij letselschade Melior verzekeringen. Hoe werkt het U stelt de gemeente digitaal aansprakelijk via www.vlaardingen.nl/contactformulier. In uw contactformulier moet u alle gegevens die voor het onderzoek van belang zijn vermelden en/of toevoegen, zoals: indien mogelijk: een volledig ingevuld schadeformulier waarop duidelijk aangegeven staat wat er is gebeurd en wie aansprakelijk wordt geacht voor de schade;  Indien mogelijk kleurenfoto’s van de beschadiging; Indien mogelijk getuigenverklaring(en); Offerte(s) van het bedrijf dat de schade gaat repareren;  Eventuele bonnen en facturen; Bij een buitenlandse vrachtwagen een kopie van de groene kaart en het rijbewijs van de chauffeur. Uw contactformulier wordt door de gemeente doorgestuurd naar de juiste verzekeringsmaatschappij (AON verzekeringen of Melior Verzekeringen), de afwikkeling van uw zaak gaat via de verzekeringen. Zodra verzekeraar kan overgaan tot afwikkeling van uw zaak, neemt zij contact met u op. Mocht u vragen hebben over uw zaak dan neemt u contact op met de verzekeraar en niet met de gemeente. Kosten Geen. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos ter wereld komt. Een erkenning van het bestaan van hun kind door middel van een officiële registratie in de burgerlijke stand kan het verdriet niet wegnemen, maar kan hopelijk helpen bij de verwerking. Als uw kind levenloos geboren is, wordt een zogenoemde 'akte van geboorte (levenloos)' opgemaakt. U kunt de voor- en achternamen van uw kind in de akte laten opnemen en die van u en uw partner. Dit regelt u in de gemeente waar het kind geboren is. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje. Verder kunt u de informatie uit de akte laten verwerken in de Basisregistratie Personen (BRP) als u dit wilt. Dit regelt u bij de gemeente waar u woont.   Maak een afspraak voor: Aangifte levenloos geboren kind Hoe werkt het? Maak als ouders samen een afspraak. Ga samen naar de afspraak. De medewerker van de gemeente maakt een akte op. Dit kan ook op een plek met meer privacy in plaats van in de centrale hal van het stadskantoor. Uw levenloos geboren kind wordt niet automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) opgenomen. U kunt hier wel om vragen in de gemeente waar u woont. Meenemen naar de afspraak uw identiteitsbewijzen. een verklaring afgegeven door de behandelend arts. een trouwboekje, als u wilt dat uw kind daarin wordt bijgeschreven. Kosten Geen Heeft u vragen? Stuur een bericht via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

  • Voorlopige exploitatievergunning horeca

    De gemeente beslist binnen 12 weken of u de aangevraagde exploitatievergunning krijgt.  In bepaalde gevallen is het mogelijk om een voorlopige exploitatievergunning aan te vragen. Dit kan alleen als u een bestaand horecabedrijf overneemt of u eenzelfde horecabedrijf begint als er in het pand zat. Doe dit altijd tegelijk met het indienen van de reguliere exploitatievergunning Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat er een besluit genomen wordt op uw aanvraag. U komt niet in aanmerking voor een voorlopige exploitatievergunning als een van de redenen hieronder zich voordoen. Er zijn klachten over overlast die het bestaande horecabedrijf veroorzaakt. Aan u een bestuurlijke maatregel is opgelegd of een voornemen tot het nemen van een bestuurlijke maatregel aan u is verstuurd. Als over de bestaande exploitatie bestuurlijke procedures lopen. Als de inrichting langer dan 6 maanden niet is geëxploiteerd. Indien u een coffeeshop of speelautomatenhal wilt exploiteren. Direct regelen Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28,6 kB) Verzoek om contact op te nemen Hoe werkt het? Download het 'aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning' en vul het in. Let op: u vult dit formulier alleen in als u voldoet aan bovengenoemde eisen. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Na maximaal 5 werkdagen ontvangt u het besluit. Kosten Bekijk hier het overzicht van alle kosten. Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

  • Exploitatievergunning horeca

    In deze situaties vraagt u een exploitatievergunning horeca aan: u start een horecabedrijf; u verandert van ondernemingsvorm; u neemt een horecabedrijf over; u breidt uw bedrijf uit (bijvoorbeeld met een terras); u verandert de indeling van uw horecabedrijf. Direct regelen Aanvraagformulier exploitatievergunning (pdf, 59 kB) Bibob-formulier Bijlagen (pdf, 162 kB) Bibob-formulier Vergunningen (pdf, 260 kB) Formulier verklaring van leidinggevende (pdf, 41 kB) Alcoholwetvergunning commercieel(pdf, 257 kB) Alcoholwetvergunning niet-commerciële(pdf, 246 kB) Aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten (pdf, 367 kB) Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28 kB) De gemeente beslist binnen 12 weken of u de vergunning krijgt. Indien u een bestaande zaak overneemt, de zaak niet langer dan 6 maanden gesloten is geweest en u een zelfde soort bedrijf wilt gaan exploiteren, dan kunt u in aanmerking komen voor een voorlopige exploitatievergunning. Een aanvraag voor een voorlopige exploitatievergunning moet tegelijk met de aanvraag voor de reguliere exploitatievergunning ingediend te worden. Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat u een besluit krijgt op de aanvraag voorlopige exploitatievergunning. Hoe werkt het? Download de formulieren en vul ze in: aanvraagformulier exploitatievergunning; formulier Wet Bibob en Vergunningen en Bijlagen; formulier verklaring van leidinggevende; Alcoholwetvergunning (commercieel of niet-commercieel) als u alcoholhoudende drank gaat schenken; aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten als u een speelautomaat wilt neerzetten; aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning. Let op: u vult dit formulier alleen in als u een bestaand horecabedrijf overneemt of als u eenzelfde horecabedrijf begint als dat er eerder zat. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Lever een ondernemingsplan in, waarin onder andere het bedrijfsidee omschreven is.  Binnen 12 weken beslist de gemeente of u de reguliere exploitatievergunning krijgt. Heeft u ook een voorlopige exploitatievergunning aangevraagd? Dan ontvangt u na maximaal 5 werkdagen het besluit. De reguliere exploitatievergunning is geldig totdat u uw bedrijf verandert of uitbreidt (bijvoorbeeld met een terras). Dan moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen. Krijgt uw bedrijf (een) andere leidinggevende(n)? Vul dan het formulier verklaring van leidinggevende in en stuur dit op. U krijgt een ontvangstbevestiging. Daarna mag/mogen de nieuwe leidinggevende(n) aan de slag in de horecazaak. Het duurt maximaal 8 weken totdat wij uw melding verwerkt hebben. Kosten Exploitatievergunning, zonder terras: € 288,00 Exploitatievergunning, inclusief terras: € 498,15 Exploitatievergunning, zonder terras (voorlopig al verleend): € 216,05 Exploitatievergunning, met terras (voorlopig al verleend): € 373,65 Voorlopige exploitatievergunning met terras: € 124,60 Voorlopige exploitatievergunning zonder terras: € 71,95 Wijzigen exploitatievergunning, toevoegen terras: € 225,05 Wijzigen leidinggevende bij exploitatievergunning: € 70,35 Wijzigen exploitatievergunning, overig: € 43,10 Heeft u vragen? Stuur een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

  • Genealogisch onderzoek uitvoeren

    Bij het Stadsarchief kunt u zelf gratis onderzoek doen, maar u kunt het (tegen betaling) ook door medewerkers van het Stadsarchief uit laten voeren. De burgerlijke stand op het stadskantoor heeft de meest recente gegevens, maar die zijn nog niet openbaar. Een genealogisch onderzoek bij het Stadsarchief laten uitvoeren kost € 13,05 per kwartier en de kopieerkosten bedragen: A4 à € 0,60 en A3 à € 1,30. Direct regelen Digitaalformulier genealogisch onderzoek Hoe werkt het? U kunt digitaal een onderzoek aanvragen. Geef zoveel mogelijk gegevens door, op die manier kunnen wij u zo snel en goed mogelijk helpen.  Er zijn kosten aan verbonden. Bij het Stadsarchief kunt u terecht voor: Doop-, trouw- en begraafboeken vanaf 1600 tot en met 1811. Geboorteakten vanaf 1811 tot en met 1921. Huwelijks- en echtscheidingsakten vanaf 1811 tot en met 1946. Overlijdensakten vanaf 1811 tot en met 1971. Volkstellings-, bevolkingsregisters en gezinskaarten vanaf 1812 tot 1939. Zelf onderzoek doen: de studiezaal van het Stadsarchief is - voorlopig slechts op afspraak - geopend op de volgende momenten:  Dinsdag: 10.00 - 13.00 uur en 14.00 - 17.00 uur Woensdag: 10.00 - 13.00 uur Donderdag: 10.00 - 13.00 uur en 14.00 - 17.00 uur Vrijdag: 10.00 - 13.00 uur en 14.00 - 17.00 uur Meenemen Studiezaal stadsarchief: schrijfmateriaal, laptop, fototoestel etc. Stadskantoor: schriftelijk ondertekend verzoek en kopie geldig legitimatiebewijs. In verband met de privacywetgeving kan het voorkomen dat de gemeente de door u gevraagde gegevens niet verstrekt. Kosten Onderzoek BRP laten uitvoeren: € 13,05 per kwartier Onderzoek Stadsarchief laten uitvoeren: € 13,05 per kwartier Kopieerkosten: A4 à € 0,60 en A3 à € 1,30 Hoe lang duurt het? Maximaal 10 werkdagen. Bijzonderheden Genealogisch onderzoek is voor velen een plezierige vrijetijdsbesteding. In de studiezaal van het Stadsarchief is een grote hoeveelheid bronnen ter inzage, die een antwoord kunnen geven op alle vragen die u heeft over uw uit Vlaardingen of Maassluis afkomstige voorouders. Om hier een goed gebruik van te kunnen maken, dient u wel te beschikken over een aantal essentiële gegevens, zoals persoonsnamen en eventuele data. Deze informatie kan worden verkregen bij (oudere) familieleden of uit stukken als trouwboekjes, rouwkaarten, bidprentjes e.d. Burgerlijke Stand De bronnen die nu voor u in de eerste plaats van belang zijn, zijn de geboorte-, huwelijks- en overlijdensregisters van de Burgerlijke Stand. Vanaf 1811 is het in Nederland verplicht geboorte, huwelijk en overlijden te laten registreren bij de gemeentelijke overheid. Vanwege de bescherming van de privacy zijn niet alle akten openbaar. Voor de geboorteakten geldt een openbaarheidsbeperking van 100 jaar, voor huwelijksakten een periode van 75 jaar en de overlijdensregisters zijn na 50 jaar te raadplegen. In de praktijk komt het erop neer dat bij het Stadsarchief de volgende akten kunnen worden geraadpleegd: VLAARDINGEN: geboorten 1811-1921; huwelijken 1811-1946; overlijden 1811-1971. VLAARDINGER-AMBACHT (in 1941 geannexeerd door Vlaardingen): geboorten 1811-1920; huwelijken 1811-1941; overlijden 1811-1941. ZOUTEVEEN (in 1855 bij Vlaardinger-Ambacht gevoegd): geboorten 1811-1855; huwelijken 1811-1855; overlijden 1811-1855. MAASSLUIS: geboorten 1811-1921; huwelijken 1811-1946; overlijden 1811-1971. Inmiddels zijn ook alle huwelijksbijlagen overgebracht van het Nationaal Archief in Den Haag naar Vlaardingen. Deze documenten dienden voor de huwelijkssluiting te worden ingeleverd en bevatten informatie over de doop of geboorte van de a.s. echtelieden. Tevens kunt u informatie aantreffen over het overlijden van de directe ouders of vorige huwelijkspartners en een bewijs dat de bruidegom heeft voldaan aan zijn nationale militieplicht. Vooral interessant wanneer de betreffende personen oorspronkelijk niet afkomstig zijn uit Vlaardingen of Maassluis. De akten van de Burgerlijke Stand zijn per gemeente toegankelijk gemaakt door middel van alfabetische klappers op persoonsnamen. Aan de hand van de datum en het aktenummer kan een akte dan vrij eenvoudig worden gevonden. De akten staan in fotokopievorm in de studiezaal van het Stadsarchief. Het is mogelijk om hiervan (tegen betaling) fotokopieën te laten maken. Volkstellings- en bevolkingsregisters Aan het begin van de 19e eeuw werden met enige regelmaat volkstellingen gehouden. Dit waren echter momentopnamen: van een persoon die bijvoorbeeld tussen 1830 en 1840 uit Vlaardingen is vertrokken, is (vaak) niet te achterhalen waar hij zich vervolgens heeft gevestigd. Pas vanaf 1850 werd de bevolkingsregistratie nauwgezet bijgehouden. De registers bevatten informatie over de volledige namen, geboortedata en –plaatsen van de afzonderlijke gezinsleden, beroepen, godsdienst en woonadressen, maar ook over plaats van herkomst of van vertrek uit de gemeente. De bevolkingsregisters van Vlaardingen zijn volledig toegankelijk gemaakt op naam. Van Maassluis ontbreken over enkele perioden de alfabetische indexen. De volgende registers zijn op microfiche te raadplegen in de studiezaal van het Stadsarchief: VLAARDINGEN: 1812-1939 VLAARDINGER-AMBACHT: 1796-1941 ZOUTEVEEN: 1813-1855 MAASSLUIS: 1767-1933 Doop-, Trouw- en Begraafregisters Via de registers van de Burgerlijke Stand kunt u terugkomen tot voorouders die in de tweede helft van de 18e eeuw zijn geboren. Verder onderzoek dient dan te worden gedaan in de oude kerkboeken, de zogenaamde DTB-registers, die van de 17e tot het begin van de 19e eeuw (1811) door de diverse kerkgenootschappen werden bijgehouden. Alfabetische naamklappers zijn er in de vorm van de zogenaamde ‘Leidse blokjes’. Deze zijn – evenals het overgrote deel van de originele DTB-registers in fotokopievorm – te vinden in de studiezaal. Stamt u uit een écht Vlaardingse familie, dan kunt u met enig geluk gegevens terugvinden tot ver in de 17e eeuw. Als u in dit stadium bent aanbeland, mag u gerust een beetje trots zijn op het resultaat. Maar in wezen heeft u nu nog slechts het ’geraamte’ van uw familiegeschiedenis te pakken: de namen, plaatsen en data van uw voorouders, van een aantal van hen wellicht het beroep en de adressen waar zij gewoond hebben, maar méér toch ook niet. En dat ’meerdere’ maakt het nu pas écht boeiend: bestaan er nog testamenten van hen waaruit kan blijken wat zij bezaten, zijn zij misschien in processen verwikkeld geweest, is er misschien nog ergens een portret van één van hen, wat voor zaken deden zij, hoe zag hun huis of straat er toen uit, enz. enz. Voor dat alles kunt u onder meer terecht in de zogenaamde weeskamerarchieven, de notariële en rechterlijke archieven, én in de collecties van het Stadsarchief, zoals de Topografisch-Historische Atlas en de archiefbibliotheek. Contact Stadsarchief Vlaardingen: Plein Emaus 5, telefoon (010) 248 4999. Stadskantoor Vlaardingen: altijd op afspraak. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via tel. (010) 248 4000. U kunt ook een bericht sturen via het algemeen contactformulier.  

  • Naturalisatie, aanvraag Nederlandse nationaliteit

    Woont u in Nederland en heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie of optie. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Voorwaarden Bekijk alle voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst . U moet ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij moeten de volgende gegevens zijn opgenomen: een geboorteakte en een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap (als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft). Hoe werkt het? Maak telefonisch een afspraak met de gemeente via (010) 248 4000. De gemeente maakt een advies en stuurt dit naar de IND. De kosten betaalt u tijdens uw afspraak op het stadskantoor. De IND beslist binnen 1 jaar of u de Nederlandse nationaliteit krijgt. Deze termijn mag verlengd worden met maximaal 1 jaar. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente om naar de naturalisatieceremonie te komen. Tijdens deze verplichte bijeenkomst krijgt u het bewijs van Nederlanderschap.  Meenemen naar afspraak  Een geldig paspoort van de overheid waar u de nationaliteit(en) van bezit. Een geldige verblijfsvergunning of een ander bewijs van rechtmatig verblijf. Hebt u de nationaliteit van een EU/EER-land of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te hebben. De gemeente controleert hoe lang u in Nederland woont via de BRP. Een diploma van het inburgeringsexamen. Kosten Naturalisatie 1 persoon € 1023,00 Naturalisatie 1 persoon verlaagd tarief  € 760,00 * Naturalisatie echtpaar € 1.305,00 ** Naturalisatie echtpaar verlaagd tarief  € 1044,00 * Minderjarige kinderen die mee-naturaliseren  € 151,00 * verlaagd tarief geldt voor staatlozen en houders van een verblijfs-/asielvergunning.  ** Met echtpaar wordt bedoeld: getrouwde personen, geregistreerde partners en ongehuwd samenwonenden. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Meer informatie is ook beschikbaar bij de IND via 0900 1234561 of via www.ind.nl.

  • Winkelopeningstijden en sluitingstijden horeca

    Winkels mogen open van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 22.00 uur. Op zondag mogen zij open tussen 08.00 en 22.00 uur. Openingstijden stemmen winkeliers bij voorkeur af met hun winkeliersvereniging, zodat het voor de bezoekers van het winkelcentrum duidelijk is wanneer de meeste winkels open zijn. De horecabedrijven kennen verschillende sluitingstijden. Dit is afhankelijk van de categorie waarin het bedrijf valt en of het bedrijf in het horecaconcentratiegebied ligt waar ruimere openingstijden zijn toegestaan. Iedere ondernemer heeft de vrijheid zijn bedrijf eerder te sluiten. Toegestane openingstijden Op deze pagina kunt u vinden op welke tijden winkels en horeca  geopend mogen zijn in Vlaardingen. Winkels en winkelondersteunende horeca Maandag tot en met zaterdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zondag van 08.00 uur tot 22.00 uur. Avondwinkel Dinsdag tot en met zondag van 08.00 uur tot 22.00 uur. Feestdagen Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, 1e en 2e Pinksterdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e kerstdag van 08.00 tot 22.00 uur. Koningsdag en Bevrijdingsdag van 06.00 tot 22.00 uur. Dodenherdenking, Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond) van 06.00 tot 19.00 uur. Soorten ontheffingen Winkeltijdenwet Incidentele ontheffing zon- en feestdagen Dit is een ontheffing om op zon- en feestdagen (zondag, Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste of tweede Kerstdag) na 22.00 uur en voor 08.00 uur open te mogen zijn, ten behoeve van: Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard of plotseling opkomende omstandigheden. Het uitstallen van goederen. Tentoonstellingen in kunstateliers en galeries. Feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen en beurzen. Incidentele ontheffing werkdagen Dit is een ontheffing voor als u voor 06.00 uur of na 22.00 uur uw winkel voor publiek geopend wilt hebben. Ontheffing avondwinkel Deze ontheffing wordt maar voor 1 avondwinkel gegeven. Met deze ontheffing is het mogelijk om tot 0.00 uur de winkel voor publiek geopend te houden. Er is op dit moment reeds een ontheffing voor een avondwinkel verstrekt, een nieuwe ontheffing wordt niet verleend, zolang de huidige avondwinkel nog geëxploiteerd wordt. Ontheffing aanvragen Voor het aanvragen van een ontheffing van de Winkeltijdenwet, zijn leges aan verbonden. Deze kunt u vinden in de legesverordening Vlaardingen, de leges kunnen elk jaar wijzigen. Uw ontheffing kunt u aanvragen via vlaardingen.nl/contactformulier Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Collecteren, inzamelen geld of goederen

    Voor het inzamelen van geld of goederen heeft u een vergunning nodig. Vul hiervoor het aanvraagformulier in. 

  • Vergoeding planschade

    Verandert de gemeente een bestemmingsplan of wordt er met een omgevingsvergunning van het bestemmingsplan afgeweken? Dan is het mogelijk dat u hierdoor schade lijdt. Bijvoorbeeld door een waardedaling van uw woning. Dit noemen we planschade. In sommige gevallen kunt u een tegemoetkoming in de schade krijgen. Niet alle schade wordt vergoed. Denk bij ‘schade’ bijvoorbeeld aan de daling van de waarde van uw pand, bijvoorbeeld door minder privacy, verminderd uitzicht of meer schaduw. Voorwaarden U kon de schade niet voorzien toen u het huis of de grond kocht. U heeft nog niet op een andere manier schadevergoeding gekregen (bijvoorbeeld door onteigening). U vraagt de planschade binnen 5 jaar na het definitief worden van een bestemmingsplan aan. Hoe werkt het Schrijf een brief waarin u uitlegt waarom u om een vergoeding vraagt en geef aan wat voor schade u lijdt . Stuur uw brief naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. college van burgemeester en wethouders, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging, waarin u wordt gevraagd het zogenaamde drempelbedrag te storten. Dit is €300,-. Dit bedrag krijgt u terug als blijkt dat u terecht om planschadevergoeding vraagt. Betaalt u dit bedrag niet binnen 2 weken, dan wordt uw verzoek niet in behandeling genomen. Betaalt u het drempelbedrag wel, dan ontvangt u een brief om het proces in gang te zetten. Een externe deskundige bekijkt uw aanvraag en de schade. Daarbij praat de deskundige met alle partijen en wordt gekeken: welke schade ontstaan is; waar, wanneer en hoe de schade ontstaan is; wat de verschillen zijn tussen wat volgens het nieuwe  bestemmingsplan (of de afwijking daarvan) mag en wat in de oude situatie mocht; of de schade niet, of niet geheel, voor uw rekening komt; of u al een vergoeding voor de geleden schade krijgt door aankoop, onteigening of op een andere manier. De deskundige geeft een voorlopig advies binnen 26 weken. U en de gemeente krijgen tijd om op het voorlopige advies te reageren, dit is meestal 4 weken. De deskundige brengt een definitief advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het college neemt op basis van dit advies een besluit. In dit besluit laten wij weten of  u een schadevergoeding krijgt. Ook wordt het definitieve advies van de deskundige meegestuurd. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Kosten U betaalt voor het behandelen van een aanvraag € 300,-. Als de aanvraag geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen, wordt dit bedrag terugbetaald. Vragen?   Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.