Zoekresultaat 2371 - 2380 van 2458 resultaten

  • Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Achternaam wijzigen

    Wilt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen? Of wilt u een naam toevoegen aan uw eigen achternaam? Dan moet u daarvoor toestemming vragen aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Redenen om uw achternaam te wijzigen, kunnen zijn: de naam is, eventueel in combinatie met het beroep, maatschappelijke positie of de persoonlijke situatie, ongepast of bespottelijk; de naam komt zo vaak voor dat zij onvoldoende onderscheid biedt; de naam is in het Nederlands moeilijk uitspreekbaar; de naam is onjuist gespeld in de akten van de burgerlijke stand; de ouders zijn uit elkaar; de achternaam van het kind is anders dan die van de andere kinderen in het gezin.

  • Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.  

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.  Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd. Wat zijn de voorwaarden? U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte. Op de website van Justis leest u de voorwaarden die gelden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen. Wat zijn de kosten? Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank. De kosten voor het wijzigen van de achternaam kunt u vinden op de website van Justis. Hoe doet u een aanvraag? Voornaam wijzigen U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft. Achternaam wijzigen U vult het aanvraagformulier achternaam wijzigen in op de website van Justis. Voeg de gevraagde stukken bij. U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht. Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.

  • Geboorteaangifte

    Binnen 3 werkdagen na de bevalling moet u verplicht geboorteaangifte doen in de gemeente waar uw kindje is geboren. Dit kan alleen op afspraak. U hoeft uw kindje niet mee te nemen. Bij de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Dit is het bewijs van de geboorte van uw kind. In de akte staan de namen van uw kind. Controleert u goed of de namen goed geschreven zijn.  Let op: ziet u later op de akte dat er toch een verkeerde voor- en/of achternaam vermeld staat, dan kan die naam alleen gewijzigd worden via de rechter. U neemt mee: een geldig paspoort, identiteitskaart of Nederlands rijbewijs van de persoon die aangifte doet een geldig paspoort, identiteitskaart of Nederlands rijbewijs van de moeder geboortebericht van de arts of verloskundige met de geboortegegevens Indien van toepassing het trouwboekje/partnerschapsboekje akte van erkenning (als uw kind voor de geboorte is erkend) Als u de erkenningsakte kwijt bent en de erkenning heeft in een andere gemeente plaatsgevonden, moet de akte eerst worden opgehaald akte van naamskeuze (als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt).

  • Verhuizen

    Verhuist u naar of binnen Laren? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor de dag van de adreswijziging tot maximaal de 5e dag na de adreswijziging. Als u naar een andere gemeente verhuist dan moet u daar aangifte doen.   Verhuizing doorgeven Direct via het digitaal loket  Persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor. Neem uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (inclusief een kopie geldig legitimatiebewijs) indien u gaat inwonen. Schriftelijk via het verhuisformulier (pdf, 94kb) Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf als u 16 jaar of ouder bent De ouders, voogd of verzorgers van minderjarigen De curator van de onder curatele gestelde Een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde nieuwe woonadres Ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde nieuwe woonadres Echtgenoten en geregistreerde partners die hetzelfde nieuwe woonadres hebben Iedere meerderjarige die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de aanvrager Ongehuwd samenwonenden moeten ieder apart aangifte doen Verhuizen naar het buitenland (emigreren) Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. U kunt alleen schriftelijk aangifte doen, als alle personen die staan ingeschreven op het adres emigreren. Blijft er nog iemand achter op het oude adres? Dan moeten alleen de personen die emigreren persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor aangifte doen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Schriftelijk doorgeven In het formulier aangifte van adreswijziging vertrek buitenland (pdf, 22kb) moet u de datum van vertrek vermelden. Ook moet u zowel het oude adres als het nieuwe adres en land vermelden.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met het formulier verklaring naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Nu een aanvraag doen voor achternaam partner gebruiken of wijzigen 

  • Verhuizen

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Dat kan vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna. Geeft u uw verhuizing later door, dan is de datum van doorgeven ook uw officiële verhuisdatum. Verhuizen binnen of naar Smallingerland Verhuist u binnen of naar gemeente Smallingerland, geef dit aan ons door. Wij geven uw nieuwe adres automatisch door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen. Verhuizing online doorgeven Wie kan een verhuizing doorgeven? Iedereen van 16 jaar of ouder Verhuizing voor iemand anders doorgeven. Dat kan voor: uw minderjarige kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent. uw echtgenoot of geregistreerd partner. Dit kan alleen als u samen naar een nieuw adres verhuist, of als uw partner bij u in komt wonen. Gaat u samenwonen zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan moet uw vriend of vriendin zelf de verhuizing doorgeven. uw meerderjarige kind, als hij of zij meeverhuist. uw ouder, als hij of zij meeverhuist. iemand die onder curatele staat, als u curator bent. een pleegkind, als u een zorgcontract heeft. iedere meerderjarige die u daarvoor schriftelijk heeft gemachtigd. Verhuizen naar adres waar al iemand woont Als u bij iemand gaat inwonen, zorg dan dat degene bij wie u gaat inwonen toestemming geeft bij de aanvraag.  Verhuizen van Smallingerland naar andere gemeente Wanneer u vanuit Smallingerland naar een andere gemeente verhuist, dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist.  Verhuizing doorgeven op het gemeentehuis U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak. Als u verhuist naar een huis waar al iemand woont, zorg dat de hoofdbewoner mee naar het gemeentehuis komt voor de aanvraag. Kosten Een verhuizing doorgeven kost niets Emigreren Kijk op de pagina emigratie doorgeven als u emigreert. Verhuizen vanuit het buitenland Kijk op de pagina verhuizen vanuit het buitenland als u vanuit het buitenland in gemeente Smallingerland komt wonen.

  • Naamskeuze

    Het eerste kind van een getrouwd stel krijgt vanzelf de achternaam van de vader. De ouders kunnen ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moeten zij doorgeven aan de gemeente voor of bij de geboorteaangifte. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind standaard de achternaam van de moeder. Bij erkenning kunt u ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet toestemming geven. De kinderen die hierna worden geboren, krijgen dan dezelfde achternaam. De gemeente maakt een akte van naamskeuze op. U mag de achternaam van uw kinderen nog één keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Kinderen boven de zestien jaar moeten hier zelf een handtekening voor zetten. Voorwaarden Wordt uw kind geboren in het buitenland en kunt u daar de achternaam niet zelf kiezen? Dan kunt u dit binnen 2 jaar na de geboorte in Nederland doen. Uw kind heeft de Nederlandse nationaliteit. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan legt het kind zelf een verklaring af over de keuze van de naam.

  • Naamswijziging

    U kunt uw voor- of achternaam wijzigen. Achternaam wijzigen Als u uw achternaam wilt veranderen, stuurt u hiervoor een verzoek naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Voornaam wijzigen Als u uw voornaam wilt wijzigen dan vraagt u dit, via een advocaat, aan bij de rechtbank. Na de beslissing op uw verzoek om (voor)naamswijziging, wijzigt de gemeente uw (voor)naam in de basisregistratie personen (BRP). Wij geven dit daarna door aan andere instanties. Aanpassen van documenten Is uw achter- of voornaam officieel gewijzigd? Dan moet uw gewijzigde naam op uw identiteitsbewijs staan. Vraag daarom een nieuw paspoort, Nederlandse identiteitskaart en/of rijbewijs aan. Lees hiervoor de informatie op de pagina Paspoort aanvragen. Meenemen Uw geldige identiteitsbewijs.