Zoekresultaat 21 - 29 van 29 resultaten

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen de gemeente Assen? Geef dit dan uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing aan ons door. Wanneer u zich bij de gemeente Assen inschrijft vanuit een andere gemeente, wordt u automatisch uitgeschreven bij uw oude gemeente. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven. U heeft daarbij wel uw DigiD nodig.

  • Verkennen initiatief

    Komt u er niet helemaal uit? Weet u niet zeker of uw plan past in het omgevingsplan of voldoet aan redelijke eisen van welstand? Of weet u niet zeker of u een omgevingsvergunning nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag. We leggen uit hoe u kunt controleren of u een vergunning nodig heeft. U kunt ook een aanvraag doen om uw plan te verkennen met ons. Dit kost wel geld.

  • Gemeentelijke sportaccommodaties

    Assen beschikt over een aantal binnen- en buitensportaccommodaties, zoals sporthallen, gymzalen en sportvelden. U kunt de accommodatie incidenteel (bijv. per uur) of voor een langere periode (bijv. een sportseizoen) huren. Via onderstaand aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor het gebruik van een binnensportaccommodatie. Voor een buitensportaccommodatie kunt u het contactformulier invullen.

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. Deze boete kan de gemeente krijgen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Gaat u trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Van harte gefeliciteerd! U moet dit wel bij ons melden. Samen maken we afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Zoals over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit ziet. Voor deze melding moet u beide inloggen met uw DigiD.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Uw aanvraag start u aan het loket in het stadhuis. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Na uw bezoek kunt u na maximaal 5 werkdagen uw nieuwe paspoort of ID-kaart afhalen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Als u in Nederland werkt of studeert, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft. Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij 19 gemeenten in Nederland. U krijgt dan een BSN. Dit nummer is persoonlijk en bedoeld voor het contact met de Nederlandse overheid. Woont u langer dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. Bent u werkgever en verwacht u een groep werknemers? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.