Zoekresultaat 521 - 530 van 530 resultaten

  • Melding psychische hulp

    Het kan zijn dat mensen zichzelf of anderen iets dreigen aan te doen door een psychiatrische aandoening. Dan is hulp nodig. Als de betrokkene geen hulp wil, kan verplichte geestelijke gezondheidszorg ingezet worden. Maakt u zich zorgen over iemand? Denkt u dat deze persoon dringend verplichte psychische hulp nodig heeft? U kunt dan een melding doen in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz). Wij onderzoeken dan of verplichte zorg nodig is. Als wij vinden dat dit noodzakelijk is, dan vragen we de officier van justitie een zorgmachtiging bij de rechter aan te vragen. De rechter beslist of verplichte zorg wordt ingezet. Deze gang van zaken is geregeld in de Wvggz.

  • Vergunning alcoholvrije dranken en eetwaren serveren

    Wilt u in uw horecabedrijf, bijvoorbeeld lunchroom, alcoholvrije dranken en/of eetwaren verstrekken om daar ter plaatse te nuttigen, dan heeft u een vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de ‘Verordening op het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren’. Uitzonderingen: u verstrekt ook alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse. In dat geval heeft u een andere vergunning nodig, namelijk een alcoholwetvergunning volgens de Alcoholwet. als de verstrekking plaatsvindt als dienstverlening van bijkomstige aard. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende kunt u het online formulier 'wijziging leidinggevende horeca' gebruiken. U dient hiervoor in te loggen met Digid of eherkenning voor bedrijven. Het formulier 'eigen verklaring leidinggevende' moet u, ingevuld en ondertekend door de leidinggevende, toevoegen als bijlage. Leidinggevende wijzigen   Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u het online formulier 'wijziging inrichting horeca' gebruiken. Hiervoor logt u in met Digid of eherkenning voor bedrijven. Inrichting wijzigen   Bij het voortzetten van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een vergunning voor het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren wilt aanvragen, moet u eerst een afspraak maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen. Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

    Kunt u in het dagelijks leven niet meer alles zelf doen, door bijvoorbeeld ziekte, een beperking of ouderdom? Dan kunt u hiervoor hulp krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van uw huis, aanpassingen aan uw woning, vervoer of hulpmiddelen zoals een scootmobiel of rolstoel.  Welke Wmo-hulp kunt u aanvragen hulp bij het huishouden aanpassingen in de woning (traplift, drempel-oploop, aanpassingen badkamer of keuken) vervoer (regiotaxi) hulpmiddelen (zoals een rolstoel of scootmobiel) ondersteuning met wonen (beschermd wonen) opvang (voor inwoners die dak- of thuisloos zijn geraakt) Zorg in natura Bij zorg in natura krijgt u hulp van een gecontracteerde zorgaanbieder. U regelt zelf niets. De zorgaanbieder maakt afspraken met de gemeente over zorg en geld. Voor zorg in natura kunt u terecht bij Tom in de buurt. Persoonsgebonden budget (pgb) Heeft u een indicatie voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan kunt u zelf bepalen wie u - of uw kind – verzorgt met een persoonsgebonden budget (pgb). Een Pgb is een geldbedrag waarmee u zelf zorg inkoopt.  U vraagt een pgb voor Wmo aan bij Tom in de buurt. Tom in de buurt bekijkt welke hulp u nodig heeft en beoordeelt of u de hulp zelf kunt inkopen met een Wmo-budget. Eigen bijdrage betalen Krijgt u hulp via de Wmo dan moet u soms een deel van de kosten zelf betalen. Dit heet de eigen bijdrage. U krijgt hierover automatisch bericht van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De eigen bijdrage betaalt u per maand aan het CAK. Het CAK bepaalt uw eigen bijdrage per periode aan de hand van uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden. Wilt u weten wat uw eigen bijdrage is? Gebruik de rekentool op de website van het CAK. Let op, dit bedrag is een inschatting! Cliëntondersteuner Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein een medewerker van Tom in de buurt? Dan mag u altijd iemand meenemen (bijv. een familielid). U kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Dit is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Langdurige of medische zorg Heeft u langdurige zorg nodig? Het Centrum Indicatie Zorginstellingen (CIZ) regelt dit. Deze hulp valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz).  Heeft u wijkverpleging nodig? Uw eigen zorgverzekeraar regelt dit. Deze hulp valt onder de Zorgverzekeringswet (Zvw). U kunt dit vragen aan uw huisarts of u belt een thuiszorgorganisatie. 

  • Jeugd

    Algemene voorziening ambulante jeugdhulp (AVAJ) In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .  Wilt u meer weten? Kijk dan op www.jepveendam.nl Team Jeugd Soms kunnen er complexe situaties ontstaan en is er meer nodig dan alleen begeleiding vanuit de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complexe gezinssituaties door bijvoorbeeld trauma. Maar ook Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen , dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u terecht bij Team Jeugd van de gemeente Veendam. Zij onderzoeken samen met u wat er passend is bij uw hulpvraag. Aanpak Wilt u graag met iemand van Team Jeugd praten over uw zoon of dochter? Bel ons dan op 0800 2222211 (gratis). U kunt ons bellen van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00. PGB Soms kan je zorg inkopen voor je kind, dit noemen we een Persoonsgebonden Budget (PGB). Hier gelden wel voorwaarde voor. Zo moet de PGB-beheerder PGB vaardig zijn en uw kind jonger dan 18 jaar. Kijk op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor meer informatie over het persoonsgebonden budget (PGB). Meer weten? Informatie van verschillende organisaties: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl is het adviessite over huiselijk geweld en kindermishandeling. Hier vindt u ook een link naar het meldpunt Veilig Thuis. Informatie van de Rijksoverheid over jeugdhulp. Informatie van het ministerie over langdurige zorg.  

  • Woningaanpassing

    Wat kunt u zelf doen Er zijn diverse woningaanpassingen mogelijk die uw huis comfortabeler maken en klaar voor de toekomst: Dit kunt u voor een deel zelf (laten) doen. Veel hulpmiddelen koopt u gewoon in de bouwmarkt. Bijvoorbeeld wandbeugels of een verhoger voor de wasmachine. Ook door de indeling aan te pakken kunt u uw woning verbeteren. Vallen voorkomen Als u wat ouder bent, heeft u meer kans om te vallen in huis. Zorg dus dat er in uw huis niets ligt waar u makkelijk over kunt struikelen of uitglijden, zoals vloerkleedjes of snoeren. Drempels en hoogteverschillen oplossen bijvoorbeeld door een drempelplaat of helling. Op de trap kunt u anti-slip aanbrengen of bijvoorbeeld een extra leuning. Ruimte maken Het is handig dat er zo weinig mogelijk in de weg staat of op de grond ligt, zodat u er beter langs kunt. U kunt bijvoorbeeld de kamer anders indelen, waardoor u zich makkelijker kunt bewegen. Bekijk eens of u meubels kunt verplaatsen of weghalen. U kunt bijvoorbeeld stoelen verplaatsen en een tafel tegen de muur zetten. Daarnaast kunt u de gang opruimen, zodat u er makkelijker door kunt. Buitenverlichting, met bewegingssensor zorgt voor beter zicht in het donnker en een veiliger gevoel Een goede deurbel eventueel met versterking of camera zodat u de bel goed hoort en kunt zien wie er aan de deur staat. Post van de mat door het aanbrengen van een opvangbakje Aanpassen toilet bijvoorbeeld door aanbrengen wandbeugel of toiletverhoger Hulpmiddelen en aanpassingen aanschaffen Veel materialen die u kunt gebruiken om uw huis aan te passen zijn gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt of bij huishoudzaken. Ook bij de thuiszorgwinkel vindt u veel handige (zorg)hulpmiddelen. Denk ook aan de mogelijkheden voor het huren van woonvoorzieningen, zoals een traplift. Dit kan bijvoorbeeld bij organisaties als Heeroma zorgwinkel, Medipoint of Vegro zorgwinkel. Meer informatie Mocht uw woonprobleem niet zelf op te lossen zijn, omdat u onvoldoende financiële middelen heeft of niet weet waar u dit kunt vinden dan kunt u contact opnemen met de Wmo. Kosten De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt. Lees meer >> Meer informatie Neem contact op met het Wmo+-loket voor meer informatie per e-mail via postbus@meppel.nl of telefonisch via 14 0522 van 08.30 tot 12.00 uur.    

  • Alcoholwetvergunning

    U heeft een alcoholwetvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of gemeenschapshuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de Alcoholwet. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende, kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Bij de voortzetting van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een nieuwe alcoholwetvergunning wilt aanvragen, dient u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door een contactformulier in te dienen. Voor het aanvragen van een nieuwe vergunning heeft u de volgende documenten nodig. Bij een wijziging van een vergunning zijn niet altijd alle documenten nodig. Neem hiervoor contact op. Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholwetvergunning; Een Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemers; Een kopie van het legitimatiebewijs (geldig paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van alle leidinggevenden en van de ondernemers; De arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden; Een recente, gedetailleerde tekening van de inrichting van het bedrijf. Het ingevulde Bibobformulier Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholwetvergunning: Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf/de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf/de slijterij voldoet aan de eisen die staan in het Besluit eisen inrichtingen Alcoholwet. Voor horeca-inrichtingen van paracommerciële instellingen, zoals verenigingen en stichtingen, geldt een aantal aanvullende regels. Deze komen op het volgende neer: Door het bestuur van een vereniging of stichting moet een bestuursreglement worden opgesteld. Daarin moeten ook huisregels staan voor het gebruik van alcohol. Als voorbeeld kunt u gebruik maken van het modelbestuursreglement van de sportorganisatie NOC*NSF. Minimaal twee leidinggevenden (leden van de vereniging of stichting) moeten beschikken over een verklaring Sociale Hygiene. Barvrijwilligers moeten een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik hebben gevolgd. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen.  Meer informatie De volledige en actuele tekst van de Alcoholwet kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. De sluitingstijden natte horeca kunt u vinden in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Terneuzen. Heeft  u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.    

  • Persoonsgebonden budget (pgb)

    Als u door ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig heeft, kunt u in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget (pgb). Ook als u hulp bij het huishouden nodig heeft, kunt u aanspraak maken op een pgb. Met dit budget koopt u zelf uw zorg in. Samen met u kijkt het Kernteam Kaag en Braassem wat voor u de beste oplossing is voor uw probleem. Zorg in natura of pgb U kunt de zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen die u nodig hebt op twee manieren krijgen: via zorg in natura of via een pgb. Als u kiest voor zorg in natura, krijgt u hulp in natura. Denk hierbij aan een traplift, hulp bij het huishouden of begeleiding.  Het pgb is een budget waarmee u zelf zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen kan regelen door zelf een zorgverlener of organisatie in te schakelen die in opdracht van u gaat werken. U moet zelf op zoek naar zorgverleners of voorzieningen, u bent zelf verantwoordelijk voor een goed beheer van het pgb en u bent zelf verantwoordelijk voor het inkopen van zorg met de kwaliteit die u nodig heeft. Melden Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, kijkt u samen met Tom in de buurt of het Kernteam naar uw situatie. Het team kijkt met u naar de hulpvraag, wat u zelf kunt, welke ondersteuning passend is en wat u en uw kind nog nodig hebben. Samen stelt u een gezinsplan op. Op basis van dit plan kunt u, als dat de beste oplossing is, een pgb krijgen. U moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: u moet in staat zijn om met het pgb om te gaan (u moet bijvoorbeeld overeenkomsten kunnen afsluiten met hulpverlener(s) en hulpverleners kunnen aansturen) de hulp of ondersteuning die u wilt inkopen, moet van voldoende kwaliteit zijn u moet aangeven waarom een pgb beter is dan de hulp in natura of waarom u het pgb liever wilt dan ondersteuning in natura. Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, dan vraagt u dit aan bij het Kernteam Kaag en Braassem: stuur een e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met het Kernteam via 088 900 45 67. Meer informatie  Kijk voor meer informatie over zorg en pgb op rijksoverheid.nl /pgb voor informatie over zorg en pgb. 

  • Vervoersvoorziening

    Wanneer u een beperking heeft en geen gebruik kunt maken van het reguliere openbaar vervoer en ook op een andere wijze het vervoer niet kunt regelen, neem dan contact met ons op.. Onderzoek De consulent van de gemeente onderzoekt, samen met u, welke wijze van vervoer het best passend is voor uw deelname aan het maatschappelijk verkeer binnen uw directe leefomgeving. Van de consulent ontvangt u een advies welke oplossing past bij uw situatie.  Een medisch advies kan een onderdeel zijn van het onderzoek. Collectief vervoer De gemeente kent de volgende vervoersvoorzieningen: Wmo-pas Wanneer het advies is u een Wmo-pas toe te kennen: Reist u samen met anderen in een taxi of een bus, tegen het tarief van het openbaar vervoer; Zijn de reistijden gelijk aan het normale openbaar vervoer. Over het algemeen tussen 07:00 en 23:00 uur; Kunt u binnen de eigen gemeente en/of regio reizen met een maximum afstand van 25 km (enkele reis). Wilt u verder reizen? Vraag dan een Valys pas aan op www.valys.nl Gebruikt u een rollator of  wilt u een rolstoel mee? Dat kan. Stadsvervoer in Meppel In Meppel rijden bussen van Qbuzz en de Mug. Alle bussen hebben een lage instap en de rollator kan mee. Lees meer>> Individuele vervoersvoorziening Het kan zijn dat u geen gebruik kunt maken van de Stadbus of de Wmo-pas en dat de aanpassing van de (eigen) auto een oplossing biedt. Het kan ook zijn dat u niet samen kunt reizen. Bespreek dit dan met de consulent van de gemeente.   Andere verplaatsingsmiddelen Wilt u zelfstandig korte afstanden kunnen afleggen? U denkt dat een scootmobiel of driewielfiets voor u de oplossing is? Bespreek dit dan met de consulent. Eigen bijdrage Voor de ritten met de Wmo-pas en de Stadsbus betaalt u de ritprijs aan de chauffeur. Voor een individuele vervoersvoorziening betaalt u, afhankelijk van uw inkomen, een eigen bijdrage. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent voor alle gemeenten deze eigen bijdrage. Hiervoor is een rekenmodule beschikbaar op www.hetcak.nl. Ook kunt u het CAK bellen via het gratis nummer 0800-1925. Tip Heeft u af en toe een autorit nodig om op bezoek bij familie of naar de dokter te kunnen gaan, dan kunt u ook een vrijwilliger van Kleine Noden vragen. Kleine Nodenhulp is een vrijwilligersorganisatie voor hulp aan mensen thuis. Kijk op hun website voor meer informatie Meer informatie Maak online een afspraak voor een gesprek over een vervoersvoorziening Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp

    In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .   Dichtbij De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een aantal jeugdhulporganisaties voor de uitvoering van de Algemene voorziening Ambulante Jeugdhulp (AVAJ) voor de komende 8 jaar. Deze organisaties gaan samen met de jeugdhulpmedewerkers van de gemeente de ambulante  jeugdhulp en ondersteuning dichter bij het  gezin, in de wijk op de school of bij de huisarts organiseren. Dus meer in de eigen leefomgeving. De zorg wordt makkelijk bereikbaar aangeboden zonder dat een indicatie of beschikking nodig is. Zoveel mogelijk preventief en ‘zo gewoon mogelijk’ aansluitend bij de leefwereld van de kinderen en jongeren. Uitvoering ambulante jeugdhulp De gemeente Veendam heeft een contract afgesloten met een samenwerkingsverband van zes organisaties: Coöperatie Dichtbij, Molendrift, ProTalent, Barkema & De Haan, Leger des Heils W&G en Team050. Zij gaan samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP).  Het contract loopt van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2027, met een optie tot verlenging van vier maal een jaar. De komende periode tot 1 april 2023 gebruiken  de organisaties gezamenlijk om de dienstverlening in te richten. De organisaties die gezamenlijk de AVAJ gaan uitvoeren, zorgen in overleg met huidige jeugdhulpaanbieders voor continuïteit van de hulp. Wil je meer weten, kijk dan ook op hun website www.jepveendam.nl Wat valt er niet onder? Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen valt niet onder de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complex trauma. Het zijn behandelingen die niet vaak voorkomen.  Ook dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, vallen niet onder de AVAJ. Voor deze vorm van jeugdhulp verandert er niets. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u contact op nemen met de bureaudienst van Team Jeugd zoals u altijd al deed. Hierin veranderd er niks. Pagina jeugd. Of u kunt bellen met 0800 22 22 211 Wanneer gaat het in? De Algemene Voorziening start op 1 april 2023. Vanaf deze datum kunnen de jeugdige en hun ouders of verzorgers met opvoed- en opgroeivragen rechtstreeks naar de AVAJ. De komende periode wordt de organisatie voor de AVAJ ingericht. De huisartsen, onderwijsinstellingen en buurt- en jongerenwerk worden de komende periode geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. De nieuwe organisatie die de AVAJ gaat uitvoeren, zorgt voor 1 april 2023 dat de kinderen, jongeren, ouders, (pleeg)ouders, verzorgers weten hoe de zorg er na 1 april uitziet. Vragen Heeft u vragen? U kunt bellen met 0598 652222 of mail naar info@veendam.nl.

  • Jeugd en gezin

    Wij vinden het belangrijk dat jongeren actief kunnen meedoen in de samenleving en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Soms lukt dat niet zonder hulp. De gemeente kan u dan misschien verder helpen. Wmo- of jeugdmelding maken   Opgroeien en opvoeden aan-z Voor vragen over opgroeien en het opvoeden van kinderen en jongeren kunt u terecht bij Jeugd en Gezin aan-z. Zij bieden informatie, hulp, advies en ondersteuning voor alle jeugdige mensen en hun (pleeg)ouders en zoeken samen met u naar een passend antwoord.Op de website van aan-z vindt u informatie over gezinsbegeleiding, het Jongeren Informatiepunt (JIP), cursussen, informatieve bijeenkomsten en nog veel meer. Contact telefoon 0115-56 30 15 e-mail jeugdengezin@aan-z.eu bezoekadres Jacob Catsstraat 7 in Terneuzen aan-z is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. GGD GGD Zeeland is er voor alle kinderen van 0 tot 19 jaar. Zij zijn er voor vragen en advies over opgroeien, opvoeden en ouderschap op alle leeftijden. Zij doen dit via contactmomenten op het consultatiebureau, op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Op de website van de GGD vindt u o.a. informatie over jeugdgezondheidszorg, het consultatiebureau en inenten. De Kindertelefoon De Kindertelefoon is er voor alle kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die in vertrouwen willen praten. Bij pesten, problemen thuis, een vraag over verliefdheid of verkering of ruzie met vrienden kun je bellen of chatten met De Kindertelefoon. Je kan ook eerst bij de verschillende artikelen voor kinderen en jongeren op de site kijken. Misschien kun je daar je antwoord vinden. De Kindertelefoon is gratis te bereiken via 0800-432. Jeugdhulp Op de pagina Jeugdhulp vindt u alle informatie hierover. Ik word 18 jaar Bijna 18, bijna volwassen! Tijd voor een feestje! Maar… weet je ook wat er allemaal verandert en wat je moet regelen voordat je 18 jaar wordt? Je krijgt allerlei nieuwe verantwoordelijkheden. Nu regelen bijvoorbeeld je ouders/verzorgers je zorgverzekering nog, maar straks moet je dat zelf doen. Heb je al een DigiD en regel jij je eigen bankzaken en/of toeslagen? Bijvoorbeeld een zorgtoeslag. Plan 18 Op Plan 18 zie je wat er allemaal nog meer voor jou gaat veranderen en wat je zelf kunt doen om alles zo goed mogelijk te regelen. Je kunt een plan maken waarin je al je doelen zet die je wilt behalen, voordat je achttien bent. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Praat erover met je ouders, verzorgers of je vrienden. Misschien kunnen zij je verder helpen. Jongeren Informatie Punt Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met het JIP (Jongeren Informatie Punt) van aan-z. Daar helpen ze je graag. Het WhatsAppnummer is 06- 23 38 93 35. Je kunt ze ook een mailtje sturen, of bereiken via Instagram of Facebook. Jongerenloket Heb je vragen over een opleiding of werk en inkomen? Neem dan contact op met het jongerenloket. Zij kunnen je helpen met bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering of het zoeken naar een baan of woning. Voor meer informatie over het jongerenloket kun je terecht op de website of stuur een mailtje. Jeugdhulp vanaf 18 jaar Als je 18 jaar wordt val je niet meer onder de Jeugdwet. Heb je ook na je 18e jaar zorg of ondersteuning nodig, dan kan dat via een andere wet geregeld worden. Bijvoorbeeld vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Neem voordat je 18 wordt contact op met aan-z. Zij kunnen je hier bij helpen. Meer informatie Wat we doen kunt u lezen in ons beleidsplan Iedereen aan boord. Daarnaast hebben we de Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2023 voor onze gemeente opgesteld. In deze verordening staan regels over het aanvragen van voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Ten slotte hebben we ook nog de Nadere regels jeugdhulp 2022 en de Beleidsregels jeugdhulp 2022 vastgesteld. Hierin staan regels over de uitvoering van de verordening.