Zoekresultaat 631 - 633 van 633 resultaten

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Wet WIBON Op meldingen voor graafwerkzaamheden is de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) van toepassing. In de WIBON staat wanneer bedrijven en particulieren wettelijk verplicht zijn om hun graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster. Dit om schade aan kabels en leidingen te voorkomen. Kabels Voor de aanleg, het verleggen en/of verwijderen van telecommunicatiekabels en voor het aanbrengen van ondergrondse behuizingen (handholes) gelden regels. Die zijn vastgelegd in de Telecommunicatieverordening. Meld werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk altijd bij de beheerder kabels en leidingen van de gemeente. U heeft een melding nodig om een instemmingsbesluit op grond van Telecommunicatieverordening van de gemeente te krijgen. Melding Wie moet melden? Bent u een exploitant van een telecommunicatienetwerk? Dan moet u een melding doen voordat u werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk gaat uitvoeren. Dit geldt ook als u als bedrijf in eigen naam en voor eigen rekening kabels voor een telecommunicatienetwerk aanlegt, in stand houdt en opruimt, zonder dat u zelf exploitant van dat telecommunicatienetwerk bent. Wanneer melden? Meld uw werk uiterlijk 4 weken voor u aan het werk gaat. Wij raden u aan om ruim van tevoren met de beheerder kabels en leidingen te overleggen over de uit te voeren werkzaamheden. Dit geldt zeker wanneer het om ingewikkelde, grootschalige projecten gaat. Welke meldingen zijn er? Een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard Werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk met een tracélengte van minder dan 1 meter (met uitzondering van de plaatsing van handholes) die niet een ernstige belemmering of storing oplossen. Het aanbrengen of verwijderen van kabels in en vanuit eerder aangebrachte voorzieningen. Een melding om een instemmingsbesluit te verkrijgen In een instemmingsbesluit staan de voorwaarden waaronder u werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk kunt uitvoeren. Een melding in geval van ernstige belemmeringen en storingen Zijn er spoedeisende werkzaamheden nodig door een ernstige belemmering of storing? Meld deze dan direct bij de beheerder kabels en leidingen, voor de start van het werk. Met een ernstige belemmering of storing bedoelen we bijvoorbeeld een kabelbreuk waardoor abonnees van het telecommunicatienetwerk geen verbinding meer hebben (onderbroken verbinding). Melding maken? Het aanvragen van een instemmingsbesluit of vergunning kan digitaal. Hiervoor is de gemeente aangesloten bij het LTC platform en wordt er gebruik gemaakt van de applicatie LTC Meldingen & Vergunningen (LTC M&V). Aanvragen kan via de website. U heeft hiervoor een inlogaccount nodig. Indien u nog geen account heeft kunt u die aanvragen via: Nieuw LTC account aanvragen. Voor vragen over LTC M&V is de Support afdeling van Andes bereikbaar via support@andes.nl of bel 088 - 2100 350. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit of vergunning brengen we kosten (leges) in rekening. De bedragen staan in de belastingverordening (legesverordening) van de gemeente  Raadpleeg de verordening op overheid.nl voor de actuele tarieven. Instemmingsbesluit Beslistermijn aanvraag Wij proberen om uw instemmingsbesluit zo snel mogelijk af te handelen. Is uw melding op tijd en heeft u ook met de beheerder kabels en leidingen overlegd? Dan heeft u binnen 8 weken een instemmingsbesluit van ons. Procedure U doet uiterlijk 4 weken voor de start van de werkzaamheden een melding bij de beheerder kabels en leidingen. Mogelijk heeft u daarvoor al overlegd met elkaar. De beheerder neemt uw melding in behandeling en beslist of u een instemmingsbesluit krijgt.

  • Winkeltijden en weekmarkten

    h3 { font-size: 1.2em; } h3 {ul li list-style-type: circle; } Winkelopeningstijden De openstelling van winkels is geregeld in de Winkeltijdenwet. Hierin staat dat winkels op werkdagen vóór 6.00 uur en na 22.00 uur gesloten moeten zijn. In de Winkeltijdenwet staat ook dat het verboden is om winkels op zon- en feestdagen open te stellen. In Terneuzen heeft de gemeenteraad winkelopenstelling mogelijk gemaakt op zondag tussen 8.00 en 22.00 uur. Gemeenten kunnen namelijk zelf bepalen of zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De gemeenteraad heeft hiertoe de Winkeltijdenverordening gemeente Terneuzen 2018 vastgesteld.   Zon- en feestdagen In de gemeente Terneuzen is winkelopenstelling op zon- en feestdagen mogelijk voor alle winkels tussen 8.00 en 22.00 uur. Dan bedoelen we op alle zondagen (dus ook Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag en Eerste Kerstdag), Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag. Het is elke laatste zondag van de maand koopzondag. Een deel van de winkels in het centrum is dan open tussen 12.00 en 17.00 uur. Bijzondere dagen Ook op Oudejaarsdag (31 december), Bevrijdingsdag (5 mei) en Koningsdag (27 april) is winkelopenstelling toegestaan. Let wel: op 4 mei (Dodenherdenking), op Goede Vrijdag en op 24 december (Kerstavond) is winkelopenstelling toegestaan tot 19.00 uur. Weekmarkten Dinsdagmarkt Sas van Gent De dinsdagmarkt vindt iedere dinsdag plaats van 8.00 tot 15.00 uur op het Keizer Karelplein in Sas van Gent. Woensdagmarkt Terneuzen Op woensdag is er op de Markt in het centrum van Terneuzen markt van 8.00 tot 16.00 uur. Als er kermis is in de binnenstad van Terneuzen vindt de markt plaats aan de Rosegracht te Terneuzen. Vrijdagmarkt Zuidpolder (Terneuzen) Iedere vrijdag is er markt op het verharde terrein ten noorden van het winkelcentrum Zuidpolder (in Terneuzen) van 8.00 tot 16.00 uur. Zaterdagmarkt Axel Op zaterdag is er markt in het centrum van Axel aan de Noordstraat, Gentsevaartstraat en op het Szydlowskiplein, van 8.00 tot 16.00 uur.  

  • Tijdelijke hulp voor zelfstandig ondernemers (Tozo)

    Tozo stopt per 1 oktober 2021 De Tozo is een tijdelijke steunmaatregel. Nu de contactbeperkende maatregelen steeds meer worden opgeheven, wordt de economie steeds verder heropend. Voor u als ondernemer wordt het hierdoor gemakkelijker om de bedrijfsactiviteiten weer te hervatten. Daarom wordt de Tozo niet opnieuw verlengd. Dit betekent dat er vanaf 1 oktober 2021 geen Tozo meer aangevraagd kan worden. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Bent u ondernemer maar lukt het u vanaf 1 oktober 2021 nog niet om in uw inkomen te voorzien? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor Bbz. Voor meer informatie zie Bijstand voor zelfstandigen. Controleren van uw gegevens bij de Tozo Heeft u als ondernemer gebruik gemaakt van de Tozo? Dan kunnen wij uw gegevens controleren. U krijgt dan van ons een brief waarin we u vragen om gegevens in te leveren. Zo controleren we of u aan de voorwaarden voldoet en of u het juiste bedrag heeft ontvangen. Lever de gevraagde gegevens op tijd in. Lukt dit niet? Laat ons dit dan meteen weten. Daarmee  kunnen we problemen zoals het mogelijk terugvorderen van de Tozo voorkomen. Doorgeven van inkomen en andere wijzigingen Heeft u als ondernemer een Tozo-uitkering ontvangen? Als er iets wijzigt dan moet u dit meteen aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor inkomsten uit onderneming. Op uw aanvraag heeft u namelijk een schatting gemaakt van de door u te verwachten inkomsten. De daadwerkelijke inkomsten moet u binnen 6 weken aan ons doorgeven via het wijzigingsformulier Tozo. Meer informatie op de pagina Doorgeven wijzigingen Tozo. Waar moet u op letten bij belastingaangifte en toeslagen? De uitkering telt mee als inkomen voor het jaar 2021. U moet dit inkomen dus opgeven bij de belastingaangifte over het jaar 2021. U ontvangt in het 1e kwartaal van 2022 een jaaropgave van de uitkering. Heeft u een partner? Dan ontvangt ook die volgend jaar een jaaropgave. De Tozo-uitkering is namelijk een aanvulling op uw gezamenlijke inkomen, de helft van de uitkering is voor uw partner. Over de Tozo-uitkering dragen we loonbelasting af.  Heeft u een partner met inkomsten uit werk of een uitkering? Dan is het mogelijk dat er te weinig belasting wordt afgedragen. In dat geval krijgen u en/of uw partner een hogere belastingaanslag over het inkomen van 2021. U krijgt dan minder geld terug of u moet belasting nabetalen. De Tozo-uitkering kan ook van invloed zijn op de hoogte van de huur-, zorg- en andere toeslagen van de Belastingdienst. Terugbetalen Tozo-bedrijfskrediet vanaf 1 januari 2022 Heeft u vanuit de Tozo een bedrijfskrediet ontvangen? Dan begint u vanaf 1 januari 2022 met het terugbetalen hiervan. In juli 2021 heeft u hierover een informerende brief ontvangen. In het najaar van 2021 ontvangt u van ons een brief met de aflossingsbedragen en termijnen.