Resultaten 1 - 10 van 41 resultaten

  • Betalen gemeentelijke belastingen

    U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U vindt de datum op uw aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingaanslag ook in 9 termijnen betalen. Via belastingenbhl.nl vraagt u een automatische incasso aan. U kunt de automatische incasso ook wijzigen of stopzetten. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Bedrijfsafval

    Ondernemers moeten zelf zorgen voor het afvoeren van bedrijfsafval. De opslag en afvoer van bedrijfsafval moet voldoen aan milieueisen. Deze eisen zijn afhankelijk van de aard en hoeveelheid afval dat moet worden verwerkt. Ondernemers kunnen hiervoor aparte contracten afsluiten bij inzamelbedrijven in de regio of particuliere afvalinzamelaars.

  • Kind erkennen

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken  Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

  • Afvalscheidingsstation

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de 4 afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen  Weesp Als inwoner van Blaricum kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden. 

  • Bezwaar maken gemeentelijke belastingen

    Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar via belastingenhbl.nl. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie bezwaar maken gemeentelijke belastingen. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 dagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt kunnen we uw aanvraag afwijzen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond  Tarieven U betaalt precariobelasting voor het plaatsen van objecten op gemeentegrond. Het bedrag hangt af van hoe lang u de gemeentegrond wilt gebruiken en in combinatie met het aantal: Vierkante meters dat u nodig heeft Voorwerpen die u wilt plaatsen Tarief tijdelijke (tent)overkappingen per vierkante meter (m²) plaatsen: Per dag € 12,83 Tarief container, bouwkeet of afzetbak plaatsen per dag: Dag 1 en 2 € 0 Dag 3 € 5,97 Dag 4 € 11,93 Dag 5 € 17,90 Dag 6 € 23,88 Dag 7 en verder € 29,84 met een maximum van € 1000 per 2 maanden Tarief bouwmaterialen en materieel per vierkante meter (m²) plaatsen Per dag € 6,29 met een maximum van € 1000

  • Monument verbouwen

    Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen.  Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid   Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u geen omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis)  Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)

  • Geboorte doorgeven

    Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag   Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee:  Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 16,60. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken.  Achternamen beide ouders  Kinderen kunnen vanaf 1 januari 2024 de achternamen van beide ouders krijgen: Dat geldt voor ouders waarvan hun 1e kind geboren wordt op of na 1 januari 2024 De gekozen achternaam geldt vervolgens voor alle volgende kinderen Overgangsregeling Is uw oudste kind geboren op of na 1 januari 2016? Dan kunt u alsnog een dubbele achternaam kiezen. Dit kan van 1 januari 2024 tot 31 december 2024. Op rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de overgangsregeling. Erkenning kind Zie erkenning kind. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.

  • Starterslening aanvragen

    U bent van plan om voor het eerst een eigen woning te kopen in onze gemeente. Krijgt u de betaling niet helemaal rond, vraag dan een starterslening aan. Dit is een extra lening bovenop een gewone hypotheek om de koop van uw 1e huis mogelijk te maken. U leent het verschil tussen de koopprijs van de woning en het bedrag dat u maximaal kunt lenen bij de bank. U vraagt de startersling aan bij de SVn. De SVn is een onafhankelijke stichting die voor de gemeente de aanvraag, uitbetaling en administratie van de starterslening regelt. Voorbeeld lening U wilt een woning van € 355.000 kopen. U kunt maximaal € 310.000 lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan om het verschil van € 45.000 bij te lenen. Voorwaarden U bent jonger dan 35 jaar op het moment dat u de starterslening aanvraagt U heeft nog niet eerder een koopwoning gehad U woont minimaal 3 jaar in Blaricum of U heeft minimaal 10 jaar in Blaricum gewoond Het bedrag van de woning die u wilt kopen, is niet hoger dan de huidige NHG-grens (Nationale Hypotheekgarantie) van € 435.000  Meer informatie over de voorwaarden Aanvragen U kunt maximaal € 50.000 lenen U sluit de starterslening af bij SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten) Om een starterslening bij Svn af te sluiten, heeft u een toewijzingsbrief van de gemeente nodig De toewijzingsbrief van de gemeente kunt u krijgen door een vooraanvraag te doen Vul het formulier Vooraanvraag Starterslening in. U heeft DigiD nodig Nadat u het formulier Vooraanvraag Starterslening heeft ingevuld toetst de gemeente of u voldoet aan de voorwaarden U ontvangt een brief van de gemeente als uw aanvraag is goedgekeurd Met de brief van de gemeente kunt u bij SVN de starterslening aanvragen Meesturen Kopie van geldig legitimatiebewijs Uittreksel BRP van uw adresgegevens. Vraagt u met z’n tweeën een starterslening aan dan moet u allebei een uittreksel BRP en kopie geldig legitimatiebewijs meesturen Woont u zelfstandig: verhuurdersverklaring en een verklaring dat u de huur opzegt Meer informatie Zie svn.nl voor meer informatie over de starterslening en de kosten Uittreksel BRP aanvragen Contact Heeft u vragen over de starterslening, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Sociale huurwoning zoeken

    Zoekt u een sociale huurwoning in Blaricum, schrijft u zich dan in bij Woningnet Gooi en Vechtstreek. Na uw inschrijving kunt u reageren op woningen die worden aangeboden op hun website. Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere woningzoekenden. U moet daarvoor een urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald.  Check de Urgentiewijzer Vul voordat u een urgentie aanvraagt de Urgentiewijzer in om te kijken of u aan alle voorwaarden voldoet. Aan het einde van de Urgentiewijzer kunt u beslissen of u wilt doorgaan naar de urgentieaanvraag. U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw urgentieaanvraag.