Resultaten 161 - 164 van 164 resultaten

  • Ondersteuning in het huishouden

    Doel Het doel van de huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo is een schoon en leefbaar huis. Schoon staat voor: een basishygiëne borgen, waarbij vervuiling van het huis en gezondheidsrisico’s van bewoners worden voorkomen. Bewoners moeten gebruik kunnen maken van elementaire woonruimten (woonkamer, keuken, toilet, badkamer, gang/trap, en gebruikte slaapkamers). Het schoonmaken van de buitenruimte bij het huis (ramen, tuin, balkon, etc.) maken hier geen onderdeel van uit. Leefbaar staat voor: opgeruimd, functioneel en veilig, bijvoorbeeld om vallen te voorkomen. Wat verwachten wij van u De meeste mensen kunnen (samen met gezinsleden) zelf zorgen voor ondersteuning in het huishouden. Veel mensen hebben een netwerk (denk hierbij aan familieleden, kennissen of buren) die een deel van het huishouden op zich nemen. Sommigen maken al gebruik van een particuliere hulp of apparaten die kunnen helpen het huishouden te verlichten. Denk hierbij aan de (af-)wasmachine, droogtrommel, magnetron en robotstofzuiger. Met andere woorden kunt u zelf particuliere hulp en/of apparaten regelen dan bent u dus zelfredzaam. Een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo is dan niet aan de orde. De Wmo is immers een vangnet. Als het niet mogelijk is om samen met uw netwerk, particuliere hulp en/of apparaten zelfredzaam het huishouden uit te voeren, dan kan de gemeente samen met u kijken wat er nodig is om dit probleem op te lossen. Werkwijze U neemt contact op met het Wmo-loket van de gemeente. U voert een gesprek met de gemeente over uw situatie. U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt. Onderzoek Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden. Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met: hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor u regelt; een persoonsgebonden budget waarmee u de hulp zelf inhuurt. Normenkader Als iemand recht heeft op huishoudelijke hulp rekenen wij uit voor hoeveel tijd (uren/minuten) dit is. Wij doen dit aan de hand van het landelijke ‘HHM normenkader’. Hierin staan de voorwaarden die helpen bij het vaststellen hoeveel huishoudelijke ondersteuning er nodig is. Uit onderzoek is gebleken dat deze landelijke richtlijnen ook toe te passen zijn in de gemeente Meppel. Meer informatie hierover leest u op www.hhm.nl Wat mag u verwachten? Als uiteindelijk huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo de enige compensatie betreft dan worden alleen de werkzaamheden geïndiceerd die u echt niet meer kunt en/of mag uitvoeren. De Wmo-consulent informeert u over de gecontracteerde zorgaanbieders. U mag een zorgaanbieder uitkiezen. De zorgaanbieder zal proberen iedere week de geïndiceerde zorg te leveren. De zorgaanbieder mag de zorg leveren op alle dagen van de week, met uitzondering van de zondag. Dit betekent dat uw huishoudelijk ondersteuner ook op zaterdag kan komen. Uw huishoudelijke ondersteuner kan iedere week op een ander moment/ andere dag komen. U moet zelf thuis aanwezig zijn, op het moment dat uw huishoudelijke ondersteuner komt. De zorgaanbieder zal proberen zoveel mogelijk dezelfde huishoudelijke ondersteuner in te zetten, dat lukt echter niet altijd. U heeft geen recht op een vaste huishoudelijke ondersteuner. In de vakantieperiodes is er vaak een tekort aan huishoudelijke ondersteuners. Dit betekent dat u er rekening mee moet houden dat u niet altijd de zorg geleverd krijgt, die geïndiceerd is. Ook bij ziekte van uw huishoudelijke ondersteuner is het vaak niet mogelijk om een vervanger in te zetten. Wilt u wel een vaste huishoudelijke ondersteuner, die op vaste tijden en op een vaste dag komt, dan adviseren wij u zelf een particuliere hulp te regelen. Aanbieders Als u in aanmerking komt voor huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo, mag u zelf een keuze maken voor een aanbieder. De gemeente  Meppel heeft met 16 aanbieders een contract voor Meer informatie over de aanbieders (PDF) Kosten Voor deze voorziening betaald u een eigen bijdrage, het abonnemenstarief. Lees meer >> Meer informatie Neem contact op met het Wmo+-loket voor meer informatie per e-mail via postbus@meppel.nl of telefonisch via 14 0522 van 08.30 tot 12.00 uur

  • PMD (plastic en metalen verpakkingen en drankenkartons)

    Gooi plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankenkartons (PMD) niet bij het restafval, maar bied het aan via de speciale container met oranje deksel. Bewoners van hoogbouw gebruiken speciale zakken voor dit afval.  Deze afvalstoffen zijn grondstof voor nieuwe producten. Alle afvalproducten die u scheidt, belanden niet in de verbrandingsoven. Verbranding van restafval is de duurste vorm van afvalverwerking. Door afval te scheiden, draagt u bij aan een lage afvalstoffenheffing! Verzamel PMD in doorzichtige zakken. Zo kunnen onze collega's meteen zien of u het juiste afval in de PMD container heeft gegooid.  Werkwijze laagbouw U verzamelt het afval in de grijze container die voorzien is van een speciale sticker of een oranje deksel. Gebruik een doorzichtige zak of gooi het los in de container.  Inzameling via de grijze container vindt een keer per drie weken plaats. In de afvalkalender staat wanneer de gemeente het plastic afval bij u ophaalt. U zet de container voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons na 18.00 uur van de dag voorafgaand aan de inzameling op de opstelplaats voor containers. hoogbouw Bewoners van hoogbouw gebruiken speciale plastic zakken voor het verzamelen van het afval. De gemeente haalt bij hoogbouw wekelijks de zakken met het PMD op. Dat gebeurt op de woensdag. Bewoners van flats en appartementen kunnen alleen op deze dag hun zakken met plastic afval nabij de ondergrondse container aanbieden. De speciale zakken ontvangen voor de kunststofinzameling kan op de volgende wijze: U haalt de zakken op in het Stadhuis, bij de gemeentewerf, Eekhorstweg 16 of bij het Leer Werk Centrum Meppel, Bremenbergweg 2, Meppel.  Lukt dit niet dan kunt u de zakken ook bestellen met het digitale formulier. Let op: U ontvangt de zakken na ongeveer één week. Doe de check Gebruik drie vragen om te bepalen of iets in de PMD container mag: Is het een verpakking? Is het leeg? Komt het uit de keuken of badkamer? 3 keer ‘ja’? Dan mag het in de PMD container. Extra ondergrondse container Winkelcentrum Koedijkslanden heeft een speciale ondergrondse container voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons. Toegang tot de container kan met dezelfde pa s die wordt gebruikt voor het storten van restafval. De container is in de eerste plaats bedoeld voor bewoners van hoogbouw die geen container hebben. Zij kunnen op deze manier hun zakken met plastic snel kwijt en hoeven deze niet te bewaren tot de ophaaldag. Ook bewoners die hun plastic container vol hebben, kunnen de ondergrondse container bij het Winkelcentrum Koedkijkslanden gebruiken. De container staat aan de Rembrandtlaan, vlakbij de ondergrondse container voor restafval en bij de glas- en textielbakken. Meer informatie Op de website doemeemetpmd.nl lees je wat er bij mag, hoe je het aanlevert en wat ermee gedaan wordt. U kunt ook www.afvalscheidingswijzer.nl van Milieucentraal raadplegen. Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Asbestverwijdering

    Als u asbest wilt (laten) verwijderen, moet u altijd een sloopmelding indienen bij de gemeente. Na het ontvangen van de toestemmingsbrief mag u starten met het verwijderen van asbest. Het is belangrijk asbest op een veilige en verantwoorde manier te verwijderen en af te voeren. De gemeente biedt hiervoor hulpmiddelen.  De stappen in het kort: Bereken het aantal m2 dat u wilt verwijderen. Dien een sloopmelding in U kunt een gratis asbestbox of -folie ophalen Verwijder het asbest veilig Voer het asbest af naar het afvalbrengstation in Havelte 1. Meer of minder dan 35 vierkante meter? Bereken hoeveel asbest u weg wilt halen en kijk hoe het vastzit. Als particulier mag u zelf asbest verwijderen als het om minder dan 35 m2 gaat per woonadres. Gaat het om een grotere hoeveelheid, dan moet u het asbest laten weghalen door een deskundig asbesverwijderingsbedrijf.  2. Indienen sloopmelding U dient digitaal een sloopmelding in via het Omgevingsloket met uw DigiD. U meldt dit minimaal vijf werkdagen voordat u de werkzaamheden begint. De gemeente beoordeelt uw sloopmelding binnen een week. Is de sloopmelding correct en volledig dan stuurt de gemeente of de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) namens de gemeente een ontvangstbevestiging. Dit is tevens de toestemming. Is de sloopmelding niet correct of onvolledig dan informeren wij u hierover. 3. Gratis asbestbox verkrijgbaar  Voor het verwijderen van asbest(dak)golfplaten, niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking of vloertegels kunt u een asbestbox afhalen bij de gemeentewerf. Neem daarvoor de toestemmingsbrief mee. Inhoud asbestbox: 2 wegwerpoverals, 2 setjes wegwerpondergoed, 2 paar werkhandschoenen, spuitlijm, 2 mondkapjes (P3), kleefmonsterdoekjes, asbestzakken en asbestverpakkingsplastic. Voor (hecht-gebonden, niet gebroken) losse kleine asbesthoudende plaatjes, imitatiemarmer, bloembakken, vensterdorpels kunt u een asbestzak of asbestverpakkingsplastic ophalen bij de gemeentewerf.  4. Verwijder veilig het asbest Ga zorgvuldig te werk bij het verwijderen van asbest. Gebruik de hulpmiddelen uit de asbestbox of het folie hierbij. Bekijk de video van Milieu Centraal met tips hoe u te werk gaat.   5. Voorwaarden afvoeren asbest Voor het afvoeren van asbest dat u zelf verwijdert, gelden de volgende regels: Alleen het speciale asbestplastic wordt op het afvalbrengstation geaccepteerd. U maakt hanteerbare pakketten asbest en verpakt het asbest in dubbele speciale asbestfolie. Op het afvalbrengstation moet u de pakketten namelijk zelf handmatig in de daarvoor bestemde container leggen. U vervoert het asbest alleen als u de toestemmingsbrief van de gemeente bij u heeft. Op het afvalbrengstation meldt u dat u asbest heeft. U laat de toestemmingsbrief en uw identiteitsbewijs zien. De speciale container voor het inzamelen van asbest wordt voor u geopend door het aanwezige personeel. Daarna legt u zelf uw asbest in deze container. Adressen en openingstijden  Gemeentewerf Meppel Voor het ophalen van de asbestbox/asbestplastic: Adres: Eekhorstweg 16, Meppel Open: maandag tot en met vrijdag 07.45 tot 12.00 uur en van 12.45 tot 16.00 uur Telefoonnummer: 14 0522 Afvalbrengstation Havelte Voor het afvoeren van asbest: Adres: Overaseweg 19, Havelte Open: dinsdag tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.00 uur, zaterdag van 8.30 – 12.00 uur Telefoonnummer: 0521 345 075 Meer informatie Lees ook de informatie Meest voorkomende asbesttoepassingen (PDF, 31 kB) en Hoe kan ik veilig asbest verwijderen (PDF, 59 kB) Meer informatie over asbest Asbestwegwijzer De Provincie Drenthe heeft een speciale lening beschikbaar gesteld om asbestdaken te verwijderen. Lees meer Vragen? Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Betalen belastingen

    Er zijn drie manieren op de belastingen te betalen: automatische incasso betalen met Ideal eigen overschrijving Automatische incasso U kunt de gemeentelijke belastingen betalen via automatische incasso. Regel dit snel en veilig via de digitale belastingbalie met DigiD. Machtigen is mogelijk als het belastingbedrag minder dan € 5.000,00 is. De gemeente Meppel schrijft de verschuldigde belastingen dan in maximaal 10 gelijke maandelijkse termijnen af. Dit gebeurt op de laatste werkdag van de maand. De incasso start 1 maand na dagtekening van uw aanslagbiljet. U kunt op elk moment de machtiging intrekken. Betalen met Ideal U kunt de aanslag ook in één keer betalen via Ideal. Regel dit snel en veilig via de digitale belastingbalie met DigiD. Eigen overschrijving U kunt er ook voor kiezen om de betaling via een overschrijving te voldoen. Dit kunt u doen door middel van een overschrijving via uw bank. Op uw aanslag staan de details vermeld. De termijnbedragen moeten tijdig aan de gemeente worden overgemaakt. Voorwaarden Uw betaling is op tijd als deze op of voor de vervaldag is bijgeschreven op de rekening van de gemeente. Hebben wij uw betaling dan nog niet ontvangen dan sturen wij u een aanmaning. De kosten voor een aanmaning zijn minimaal € 9,00 Betaalt u niet, dan sturen wij een dwangbevel. De kosten hiervoor zijn minimaal € 49,00. Betaalt u uw aanslag te laat dan kan de gemeente naast kosten ook invorderingsrente in rekening brengen. Informatie voor nabestaanden Na een overlijden breekt een verdrietige periode aan. Als nabestaande komt er veel op u af en moet u veel regelen. Daardoor denkt u misschien niet aan de gemeentelijke belastingen. Toch is het belangrijk dat wij over de juiste informatie beschikken. Bijvoorbeeld als er na het overlijden geen familie op het adres achterblijft.  Wij ontvangen dan graag het adres waar we de post naar toe kunnen sturen. Dit kunt u op onderstaande manieren aan ons doorgeven: Telefonisch via het telefoonnummer 14 0522 Via de mail belastingen@meppel.nl Door een brief te sturen naar gemeente Meppel, afdeling belastingen, Postbus 501, 7940 AM te Meppel Tips Wanneer u niet in staat bent om op tijd te betalen, kunt u om een betalingsregeling vragen. Als uw inkomen rond het bijstandsniveau ligt, kunt u misschien in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522