Resultaten 191 - 195 van 195 resultaten

  • Plaagdierbeheersing

    Als u plaagdieren ziet, dan meldt u dit bij de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Op werkdagen bellen wij u binnen 24 uur voor het maken van een afspraak. Advies door onze professionele bestrijders is gratis. U kunt ook een particuliere bestrijder bellen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen te koop bij dierenspeciaalzaken of drogisterijen. Lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing. Hebt u specifieke vragen over plaagdieren? Bel met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen, via telefoonnummer (0317) 419 660. Kijk voor meer informatie op de website van het  Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD).  Wespen Wespennesten leveren geen gezondheidsrisico’s op bij inwoners. Het is daarom geen taak van de gemeente om deze bij inwoners thuis weg te halen. Bovendien zorgt dit voor ongewenste concurrentie tussen de gemeente en bedrijven die de wespen kunnen bestrijden. Dit mag niet volgens de Wet Markt en Overheid. Heeft u last van een wespennest bij u thuis? Neem dan contact op met een wespenbestrijder bij u in de buurt. Wilt u gratis advies bij overlast van plaagdieren? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Opgeleide medewerkers geven u hierover gratis advies. Bijen en hommels Hebt u (over)last van bijen? Kijk op de website van bijenhouders voor een imker bij u in de buurt. Een imker komt de bijenzwerm bij u ophalen. Hommels worden niet bestreden, omdat het een beschermde diersoort is. Muizen en ratten Muizen en ratten in en om uw woning of bedrijf kunnen schade aanrichten. Behalve knaagschade aan levensmiddelen, isolatiematerialen, leidingen en kabels (met als gevolg storing en kortsluiting), brengen muizen en ratten ook risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. Voor advies over muizen en het bestrijden van ratten belt u de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Voor particulieren is bestrijding van ratten gratis. Het bestrijden van muizen doet de gemeente alleen bij een muizenplaag. Muskusratten Heeft u overlast door muskusratten? Bel dan (030) 634 5700 of stuur een e-mail naar muskusrattenbestrijding@hdsr.nl. Vleermuizen en steenmarters Dit zijn beschermde dieren en mogen niet worden bestreden. 

  • Vergunning tijdelijke verhuur woningen

    Om uw woning tijdelijk te verhuren heeft u een vergunning (toestemming) nodig. U vraagt deze vergunning voor woningen die op de nominatie staan voor sloop of verbouw. Ook woningen die verkocht worden kunnen mogelijk een vergunning voor tijdelijke verhuur krijgen. Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte (PDF) Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een vergunning moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: De woning moet leegstaan. U bent als eigenaar of verhuurder van woning van plan deze tijdelijk te verhuren. De woning zal voldoende bewoond gaan worden. Bij verwachte renovatie of sloop: dit moet binnen een redelijke tijd gebeuren. Bij verwachte verkoop: er heeft nog niemand in de woning gewoond. Of de woning is voor de leegstand minimaal 12 maanden bewoont geweest door de eigenaar. Of de woning is in de tien jaar voor de leegstand niet langer dan drie jaar verhuurd geweest. Particuliere eigenaren mogen niet meer dan twee te koop staande woningen tegelijk verhuren. Huurwoning Een leegstandvergunning voor een woning, bedoeld voor sloop of renovatie is 2 jaar geldig. U kunt telkens een verlenging van 1 jaar aanvragen, tot maximaal 7 jaar. Een leegstandvergunning voor een huurwoning die wordt verkocht is ook 2 jaar geldig. U kunt hiervoor telkens een verlenging aanvragen van 1 jaar, tot maximaal 5 jaar. Een verlenging vraagt u aan via dit formulier. Koopwoning Voor een koopwoning krijgt u één keer een vergunning voor 5 jaar. Deze verlengen we niet. Tip: Overleg vooraf met uw hypotheekverstrekker over het (tijdelijk) verhuren van uw woning. Leegstandwet Om een vergunning te krijgen moet u zich houden aan de voorwaarden die in de Leegstandwet staan. Daarbij wordt artikel 15 lid 3 sub b (alleen voor koopwoningen) op de volgende manier uitgelegd: Eigenaar moet bewijzen het huis minimaal 6 maanden bij een makelaar in de verkoop te hebben tegen een reële prijs. Dan blijkt dat van de eigenaar niet kan worden verwacht dat hij de woning op een andere manier dan door het tijdelijk verhuren op grond van de Leegstandwet inzet voor huisvesting.  

  • Vrijwilligerswerk

    Als u tijd over heeft en graag anderen helpt, kunt u vrijwilligerswerk doen. Vrijwilligerswerk is werk waar u geen geld voor krijgt. De gemeente steunt en moedigt dit werk aan. Bent u voor lange tijd werkloos? U kunt in aanmerking komen voor sociale activering. Dit betekent dat u uw uitkering krijgt en vrijwilligerswerk mag doen. Zoek vrijwilligerswerk op www.vrijwilligerswerk.nl. Vrijwilligersverzekering Vrijwilligers zijn onmisbaar in de samenleving. Zonder hun inzet zijn veel activiteiten niet mogelijk. Belangrijk werk dat soms risico's met zich meebrengt en waarbij het kan gebeuren dat er iets mis gaat. De gemeente Putten heeft daarom een collectieve vrijwilligersverzekering afgesloten. Alle vrijwilligers in de gemeente Putten zijn automatisch verzekerd. Dekking De gemeente Putten heeft de verzekering afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. Iedere vrijwilliger die 'onverplicht en onbetaald' werk doet voor anderen en/of de samenleving met maatschappelijk belang is verzekerd. Dit geldt niet voor vrijwilligers bij de politie en brandweer. Iedereen is automatisch verzekerd voor: Ongevallen Schade/verlies persoonlijke eigendommen Aansprakelijkheid Rechtsbijstand verkeersaansprakelijkheid Meer hierover en informatie over de verzekerde bedragen vindt u in de brochure het dekkingsoverzicht Vereniging Nederlandse Gemeenten. Schade melden Heeft u schade gehad tijdens vrijwilligerswerk? Meld dit eerst bij uw eigen verzekering of de verzekering van de organisatie waarvoor u vrijwilligerswerk doet. Als die de schade niet betalen, kunt u uw schade aangeven bij de vrijwilligersverzekering van de gemeente Putten. Schade die u hebt ondervonden tijdens het doen van uw vrijwilligerswerk meldt u via een schade aangifteformulier. U vult het in en mailt het naar info@putten.nl. De gemeente doet een eerste beoordeling. Daarna wordt de schade gemeld bij de verzekeraar die de zaak verder met u afhandelt. Heeft u vragen? Belt u Centraal Beheer gerust via (055) 579 8359, keuze 3. Of mail uw vraag naar overheid.zorg.onderwijs@centraalbeheer.nl. Zij helpen u graag. U kunt ook de gemeente bellen: (0341) 359 750 of (0341) 359 753.

  • Calamiteitenbestrijding

    De gemeente regelt de voorbereiding van de bestrijding van rampen en zware ongevallen in de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders stelt ten minste éénmaal per vier jaren een rampenplan vast waarin zij: Risico’s inventariseren. De organisatie regelen. De verantwoordelijkheden vastleggen. De taken en de bevoegdheden in het kader van de rampenbestrijding worden beschreven. Het beleid ten aanzien van rampenbestrijdingsplannen wordt vastgelegd. De gemeente werkt bij rampen samen met de politie en andere hulpverleningsinstellingen. Gevaarlijke en dodelijke incidenten melden wij altijd bij telefoonnummer 112. De meldkamer alarmeert de hulpdiensten die nodig zijn. En buiten kantooruren ook de piket-ambtenaar van de gemeente. Zet radio of tv aan. Informatie en instructies bij rampen en zware ongelukken krijgt u via uw regionale radio- of televisiezender Omroep Gelderland: Radio via de ether: 103.5 FM via de kabel: 103.3 FM Televisie via de ether: kanaal 32 (559,25) via de kabel: kanaal S 16-, frequentie 264,00 Website gemeente Putten Bij (grote) rampen bestaat de mogelijkheid dat de gemeentelijke website overbelast raakt. Ga dan naar: http://www.crisis.nl/. Ook het telefoonnummer van het gemeentehuis kan overbelast raken. Bel dan naar 0800-1351 (publieksnummer). In geval van een (grote) ramp is informatie niet direct beschikbaar. Wij vragen uw begrip hiervoor. Risicokaart provincie Gelderland De overheid vertelt de burgers over de risico’s die er zijn. Wij bepalen de risico's door de kans dat een ongeluk gebeurt te vermenigvuldigen met de invloed van het ongeluk. De provincie Gelderland heeft deze risico's op een digitale kaart gepresenteerd. U kunt deze kaart vinden op www.gelderland.nl. Op de kaart ziet u de risicovolle inrichtingen met onder andere hun risicoafstanden. De komende jaren breiden wij deze kaart verder uit met andere risico's zoals natuurbranden en overstromingen. Denk vooruit: http://www.crisis.nl/. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Melding advies, hulp en ondersteuning (financiĆ«le ondersteuning)

    Heeft u geen werk? Heeft u te weinig geld om van te leven? Of heeft u schulden? Dan kunt u zich met het formulier melding advies, hulp en ondersteuning melden bij de gemeente.    Uw melding advies, hulp en ondersteuning online doorgeven Formulier melding advies, hulp en ondersteuning (PDF downloaden) Geldzaken & Schulden  Wij kunnen u ondersteunen wanneer u lastig aan uw financiële verplichtingen kunt voldoen. Dit kan door middel van schulddienstverlening. De dienstverlening richt zich op drie gebieden:  Schuldbemiddeling (bijvoorbeeld het aanpassen van betalingstermijnen).  Schuldsanering.  Budgettering (hier leert u om te gaan met uw geld).  Het eerste gesprek hierover heeft u met een consulent van de afdeling Samenleving. Als het nodig en mogelijk is verwijzen wij u door naar Stimenz voor een traject Financiën en Schuldhulp. Heeft u na dit traject verdere hulp nodig? Dan wordt u aangemeld bij Plangroep. Zij voeren de schulddienstverlening uit. Met Plangoep wordt een Plan van Aanpak opgesteld hoe u uw schulden kunt aanpakken Spreekuren voor hulp bij geld- en regelzaken In Putten worden diverse (inloop)spreekuren gehouden. Hier kunt u terecht met vragen over: Administratie. Invullen van formulieren. Belastingaanslagen. Toeslagen. Uitkeringen. Juridische kwesties. U kunt hiervoor terecht bij het Financieel Café, juridisch spreekuur of een sociaal raadsman/vrouw. Kijk voor meer informatie op de website van Putten voor Elkaar. Of neem telefonisch contact op via (088) 784 64 64. Problematische schulden Heeft u problematische schulden? Dan verwijzen wij u door naar de schulddienstverlening van Plangoep. Deze organisatie is gespecialiseerd in alle onderdelen van integrale schulddienstverlening. Naast de schulden kijkt Plangroep ook naar: De voorliggende voorzieningen. Het inkomen. De toeslagen waar u recht op heeft. De beslagvrije voet (bij beslaglegging van salaris, uitkering of toeslagen). Inkomensbeheer (budgetbeheer of een andere vorm van financieel begeleiding). In overleg met u treffen zij betalingsregelingen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan starten zij een schuldregeling of schuldenkrediet.  Zelf uw schulden regelen Wilt u liever eerst zelf proberen om uw schulden te regelen? Kijk dan op deze websites: Nibud (informatie en advies over financiën) Bereken uw recht (controleer uw recht op toeslagen) Startpunt geldzaken (hulp bij het maken van geldplannen) Wijzer in geldzaken (geldzaken op orde) Zelf je schulden regelen (stappenplan om zelf je schuld te regelen) www.uwbeslagvrijevoet.nl (beslagvrije voet berekenen) Rijksoverheid (informatie over treffen van betalingsregelingen) Anoniem advies Wilt u liever anoniem advies over welke hulp het beste bij uw situatie past? Kijk dan op www.geldfit.nl en doe de test. Op werkdagen kunt u ook bellen naar Geldfit via telefoonnummer (0800) 8115 of chatten met Geldfit.