Resultaten 221 - 224 van 224 resultaten

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt dit online melden wanneer de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bekend is. U maakt hierbij een keuze tussen verschillende ceremonies.

    Overeenkomsten en verschillen

    Tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap zitten een aantal overeenkomsten en verschillen.

    Overeenkomsten

    • Binnen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap gelden in Nederland dezelfde rechten en plichten.
    • Op de dag van de ceremonie is de gang van zaken hetzelfde.
    • De kosten zijn hetzelfde.

    Verschillen

    • Bij de huwelijksceremonie moet u het ja-woord aan elkaar geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
    • Het huwelijk wordt wereldwijd erkend. Een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd.

    Verschillende ceremonies

    Hieronder vindt u de verschillende mogelijkheden voor een ceremonie.

    Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners dient in de gemeente Amstelveen te wonen.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is op maandag of woensdag om 09.00 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 08.50 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal tien minuten.
    • Er is geen toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS).
    • U zorgt voor twee getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Er zijn naast het bruidspaar, de twee getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand geen andere aanwezigen bij de ceremonie.
    • Er mogen bij de ceremonie geen filmopnames worden gemaakt.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • De ceremonie is kosteloos.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een kosteloze voltrekking in Amstelveen. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Budget huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners dient in de gemeente Amstelveen te wonen.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is om 09.15 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 09.05 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal vijftien minuten.
    • Er is geen toespraak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Naast het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mogen maximaal tien andere gasten bij de ceremonie aanwezig zijn.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een budget voltrekking. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Deze ceremonie is mogelijk van maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal van het raadhuis.
    • U kunt ook een zelfgekozen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen.
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • U kunt een voorkeur opgeven voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke toespraak als u dat wilt. In dat geval heeft u van tevoren contact met de trouwambtenaar.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie over gemeenschap van goederen op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u andere huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden? Dan moet u dat regelen via een notaris.

  • Leefgeld voor vluchtelingen uit Oekraïne

    Bent u gevlucht uit Oekraïne en staat u ingeschreven bij de gemeente Amstelveen? Als u niet genoeg geld heeft om van te leven, kunt u een vergoeding in leefgeld aanvragen. Afhankelijk van waar u verblijft, krijgt u leefgeld voor eten en drinken, woontoeslag en/of persoonlijke uitgaven zoals kleding.

    For English information, please visit the page 'Living allowance for Ukrainian refugees'.

    Nieuwe regels

    De regels voor het ontvangen van leefgeld zijn gewijzigd. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

    Om te beoordelen of u per 1 februari 2023 nog recht heeft op leefgeld, heeft de gemeente nieuwe gegevens nodig. Bijvoorbeeld over de samenstelling van uw gezin.

    Wat is een gezin?

    Een gezin is een volwassen persoon, met zijn of haar partner en minderjarige kinderen. Zijn de kinderen meerderjarig? Dan moeten zij zelf leefgeld aanvragen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een tante, oma of neef. Let op: iedereen die zelf leefgeld aanvraagt, heeft een eigen bankrekening nodig.

    Waarvoor krijgt u leefgeld?

    De vergoeding in leefgeld is, afhankelijk van uw verblijfslocatie en situatie, bedoeld voor:

    • maaltijden;
    • kleding;
    • andere persoonlijke uitgaven;
    • verblijft u bij een particulier opvangadres, zoals een gastgezin? Dan krijgt u ook een woontoeslag. Daarmee kunt u bijdragen aan de kosten van het huishouden. 

    Hoogte bedrag

    Hieronder ziet u de bedragen waar u per 1 oktober 2023 volgens de indexering recht op heeft. De genoemde bedragen zijn per persoon per maand.

    Als u in een gemeentelijke opvang verblijft (hotel)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71

    Als u in een particuliere opvang verblijft (zoals een gastgezin)

    • het bedrag voor eten hangt af van de grootte van uw gezin:
      • 1 of 2 personen: € 242,48 per volwassene of alleenstaande minderjarige, € 200,65 per minderjarige
      • 3 personen: € 193,98 per volwassene, € 160,64 per minderjarige
      • 4 personen of meer: € 169,74 per volwassene, € 140,34 per minderjarige
    • persoonlijke uitgaven: € 60,71
    • woontoeslag: € 80,91

  • Afvaltag voor containers restafval en GFE

    De afvaltag (eerder afvalpas) is een ‘sleutel’ om de ondergrondse restafvalcontainer(s) en bovengrondse GFE-container die bij uw adres horen, te openen. Eerder gebruikte u hiervoor een afvalpas. De afvalpas is tussen eind juni en juli 2023 vervangen door de afvaltag. Bent u de afvaltags kwijt, dan kunt u een set van twee nieuwe afvaltags online aanvragen.

    Gebruik van de afvaltag

    Hoe werkt de nieuwe afvaltag? 

    Leg de afvaltag op de cirkel van de kaartlezer van de ondergrondse restafvalcontainer of de bovengrondse GFE-container voor groente, fruit en etensresten. Het kan een paar seconden duren voor u een klik hoort en de container open kan. De afvaltag werkt bij dezelfde containers als uw afvalpas. 

    Tip: Hang de afvaltag aan uw sleutelbos. Gebruik daarvoor het gat dat al in de afvaltag zit. Maak geen extra gat in de afvaltag. 

    Ondergrondse restafvalcontainers 

    De afvaltag werkt bij meerdere ondergrondse restafvalcontainers.   

    Er zijn twee woongebieden voor het gebruik van de afvaltag:  

    • Amstelveen Noord: u kunt alle ondergrondse restafvalcontainers openen in het gebied ten noorden van de A9.
    • Amstelveen Zuid: u kunt alle ondergrondse restafvalcontainers openen in het gebied ten zuiden van de A9. 

    Bovengrondse GFE-containers 

    De bovengrondse container voor groente, fruit en etensresten (GFE-container) is alleen voor het gebouw waar deze voor of bij staat. Uw afvaltag wordt automatisch gekoppeld aan het gebouw.

    Als de afvaltag niet werkt  

    • Bij ‘vol’ of ‘buiten gebruik’ kunt u tijdelijk geen restafval storten. Zet geen afval naast de container. U kunt hiervoor een boete krijgen.  
    • Staat in het afleesvenster ‘geen toegang’? De container staat dan niet op uw tag geregistreerd. U kunt de container niet gebruiken. 
    • Is de afvaltag kapot? Doe de tag bij het plastic afval. De tag wordt dan gerecycled.

    Verhuizen en de afvaltag 

    • De afvaltag hoort bij de woning. Bij een verhuizing laat u de twee afvaltags achter in de woning voor de volgende bewoners.   
    • Verhuist u naar een andere woning in Amstelveen en vindt u daar geen afvaltag? Dan bestelt u een nieuwe set van twee afvaltags. Dit is niet gratis. 
    • Vindt u geen afvaltag in een nieuwbouwwoning? Neem dan contact op via het online contactformulier

    Bedrijven 

    Bedrijven kunnen via deze pagina geen afvaltags aanvragen. Bedrijven die nu een afvalpas tegen betaling gebruiken rondom bepaalde winkelcentra, blijven een afvalpas gebruiken.

    Wilt u voor een bedrijf informatie over de mogelijkheden voor het gebruik van ondergrondse bedrijfscontainers of storten op het Afvalbrengstation? Neem contact op via het online contactformulier

  • Gemeentepolis zorgkosten

    Heeft u een laag inkomen of bent u chronisch ziek of gehandicapt? Dan kunt u via de gemeente kiezen voor een collectieve zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid: de Gemeentepolis. De Gemeentepolis bestaat uit de wettelijke verplichte basisverzekering en een aanvullende verzekering.  U krijgt uitgebreide vergoedingen voor tandarts, fysiotherapie, orthodontie en brillen. De polis wordt aangeboden door de gemeente en Zorg en Zekerheid.

    Keuzehulp bij twee pakketten

    U kunt kiezen uit twee aanvullende verzekeringen. U kiest zelf het pakket dat bij u past. 

    Vind de meest passende gemeentepolis met de keuzehulp.

    Kies uit twee pakketten:

    • De AV-Gemeente Standaard zorgverzekering: een verzekering voor inwoners met een laag inkomen en vermogen met middelhoge zorgkosten.
    • De AV-Gemeente Top zorgverzekering: een verzekering voor inwoners met een laag inkomen met hoge zorgkosten. Het pakket biedt ruime vergoedingen.

    Vergelijk, bekijk en kies

    Vergelijk de pakketten en bekijk de premies op de website van Gezondverzekerd.nl. De korting via de gemeente is al in de premies verwerkt.

    Voordelen

    Dit zijn uw voordelen:

    • U krijgt van de gemeente korting op de premie van Zorg en Zekerheid.
    • De gemeente betaalt mee aan uw premie.
    • Keuze uit verschillende betaalmogelijkheden om uw premie en eigen risico te betalen.
    • Uitgebreide vergoedingen voor tandarts, fysiotherapie, orthodontie en brillen.
    • Direct gebruikmaken van vergoedingen: geen wachttijd.
    • Kinderen tot 18 jaar kunnen zich gratis meeverzekeren.
    • U bent welkom! De gemeente kijkt niet naar leeftijd of gezondheid.

    Zorgtoeslag

    Zorgtoeslag is een bijdrage van de Belastingdienst in de kosten van uw zorgverzekering. Via de website van de Belastingdienst kunt u zien of u recht heeft op zorgtoeslag en hoe u deze aanvraagt. In 2024 is de hoogte van de zorgtoeslag maximaal € 127 voor alleenstaanden en € 243 voor gezinnen met toeslagpartners.