Zoekresultaat 1901 - 1910 van 1941 resultaten

  • Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    De Verklaring onder ede (VOE) kan alleen afgelegd worden na het maken van een afspraak voor het reserveren van een telefonische tolk. Dit is alleen vereist als de persoon of personen geen Engels of Duits praten of verstaan. Een tolk wordt geregeld via het Tolk- en Vertaal centrum.

    Van een officiële gebeurtenis in het buitenland moet u de officiële documenten aanleveren bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u in het buitenland getrouwd bent of daar een kind heeft gekregen.

    Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierna zal de gemeente de gegevens alsnog opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is.

    Het is strafbaar om onder ede of belofte onjuiste informatie door te geven.

  • Ouderschap ontkennen

    Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor. Het is mogelijk om het ouderschap te ontkennen. Bijvoorbeeld omdat de echtgenoot niet de biologische vader van het kind is. Of omdat de duomoeder geen rol in de verzorging of opvoeding van het kind heeft gespeeld. De moeder, vader/duomoeder en het kind kan ontkenning van het ouderschap aanvragen.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een eerste inschrijving. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Wat zijn de voorwaarden? Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. U moet over de juiste documenten beschikken om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw partner en uw kinderen zich persoonlijk inschrijven. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Dat laat de echtheid van een document zien. Wilt u zich inschrijven? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt. Een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Een akte van geboorte als u geboren bent in het buitenland. Bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. Als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht. Eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte; een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden); geboorteakten van de kinderen. Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.

  • Echtscheiding

    U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is het officieel. Uw advocaat stuurt de beslissing van de rechtbank naar de gemeente. Deze beslissing kunt u of uw voormalig partner ook zelf schriftelijk of persoonlijk aan de balie melden bij de gemeente. Dit doet u binnen 6 maanden na het definitieve besluit van de rechter. Kosten Het melden van een echtscheiding is gratis. Meenemen Een schriftelijk verzoek tot inschrijving in het register van de burgerlijke stand Een bewijs (beschikking) van de uitspraak van de rechtbank De akten van berusting, dit betekent dat u niet tegen de uitspraak van de rechter in beroep gaat Meer informatie Echtscheiden op Rijksoverheid.nl

  • Klacht over de gemeente indienen

    Vindt u dat u niet correct bent behandeld door de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. U kunt bijvoorbeeld klagen over de trage afhandeling van uw brief, gebrekkige informatievoorziening of het niet nakomen van gemaakte afspraken. Klacht indienen U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen: Mondeling tijdens een afspraak met de klachtencoördinator van de gemeente. Bel 14 0117. Via het invullen van het klachtenformulier (PDF), het ingevulde klachtenformulier kunt u sturen aan: College van Burgemeester en Wethouders Postbus 27 4500 AA Oostburg Kosten Geen. Meer weten? Bekijk onze klachtenbrochure (PDF) of lees onze klachtenregeling (PDF). Klachtencommissie Voor schriftelijke klachten heeft de gemeente een klachtencommissie. Deze bestaat uit 3 onafhankelijke leden, ondersteund door een ambtelijk secretaris. De commissie vertelt u hoe het verloop gaat en adviseert over de afhandeling. Ontevreden over de uitkomst? We streven ernaar uw klacht zo goed mogelijk te behandelen. Als u toch niet tevreden bent over de klachtbehandeling, dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. Het is verstandig eerst te bellen. U kunt daarvoor elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur terecht via het gratis nummer: 0800 - 33 55 555. De Nationale ombudsman is een externe instantie die de feiten onpartijdig onderzoekt en hierover een oordeel geeft. U kunt uw klacht pas bij de Nationale ombudsman indienen nadat de klacht eerst bij de gemeente is behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Nationale ombudsman.  

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over je bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over je bezwaar, dan kun je in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie je in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure ben je niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt je iemand machtigen om namens jou in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet je de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging stuur je mee met het beroepschrift. Vaak krijg je een uitnodiging voor een rechtszitting. Daar kun je jouw bezwaarschrift mondeling toelichten. Je mag dit door je advocaat of gemachtigde laten doen. Je mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. Je moet zelf zorgen voor deze vertaling.

  • Geslacht geboorteakte wijzigen

    U kunt uw geslacht en uw voornaam of voornamen op uw geboorteakte laten veranderen. Wat moet u weten Bel 053 - 537 74 44 voor het maken van een afspraak Tijdens de afspraak wordt uw geboorteakte meteen aangepast Als u niet in Nederland geboren bent, neem dan contact op met de gemeente Den Haag Vraag na verandering van uw geboorteakte een nieuw(e) identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en eventueel verblijfsdocument aan Voorwaarden U bent 16 jaar of ouder U bent in de gemeente Losser geboren Als u geen Nederlander bent, moet u minimaal 1 jaar in Nederland gewoond hebben Meenemen Geldig identiteitsbewijs Deskundigenverklaring (brief niet ouder dan 6 maanden) Wat gebeurt er na de wijziging De gemeente past uw gegevens aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Organisaties die gebruik maken van de BRP krijgen de nieuwe gegevens automatisch. Zoals de Belastingdienst en uw zorgverzekering. Aan andere organisaties moet u zelf doorgeven dat uw geslacht (en uw voornaam/voornamen) zijn gewijzigd. Zoals uw bank. Meer informatie over deskundigenverklaring Patiëntenorganisatie Transvisie

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag of voogdij hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over een kind. Gezamenlijk ouderlijk gezag vraagt u online aan bij de rechtbank. Ook het aanwijzen van een voogd kan online bij de rechtbank of via uw testament. Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.  Heeft u uw kind erkend voor 1 januari 2023? Dan betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag heeft: u kan dan het gezag aanvragen.

    De moeder en de erkenner kunnen bij de erkenning aangeven dat alleen de moeder het gezag behoudt.  

    Voogd

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Echtscheiding

    Is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap ontbonden/ of beëindigd? Dan moet de uitspraak van de rechtbank (beschikking) binnen 6 maanden bij de gemeente zijn waar uw huwelijk of partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat of notaris dit voor u. Kosten Geen. Voorwaarden Een echtscheiding vraagt u bij de rechtbank aan; het beëindigen van een geregistreerd partnerschap kan bij een notaris of advocaat. Uw advocaat of notaris stuurt de beschikking of overeenkomst naar de gemeente. De gemeente schrijft de beschikking /overeenkomst van de rechtbank/notaris in het register van de burgerlijke stand in. Daarna is uw huwelijk of partnerschap officieel ontbonden of beëindigd. Voorwaarde is dat er geen beroep tegen de beschikking meer mogelijk is en dat beide partijen de beschikking accepteren. U kunt de echtscheiding alleen laten inschrijven in de gemeente waar u bent getrouwd. Meer informatie Lees meer over scheiden

  • Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

    Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs.

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit