Zoekresultaten 1 - 10 van 40 resultaten

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Externe link: Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Externe link: Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.

    Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.

    Dit is op grond van artikel 3 lid 1 van de Wet op de kansspelen.

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of Externe link: feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

    Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs.

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres.

    U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente.

    Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

    Het kan nodig zijn een briefadres te gebruiken als u:

    • geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (bijvoorbeeld als u schipper bent)
    • verblijft in een instelling voor gezondheidszorg
    • verblijft in een instelling op het gebied van de kinderbescherming
    • verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)

  • Externe link: Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Externe link: Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 177,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

  • Externe link: Verklaring aanvragen om te trouwen in het buitenland

    Gaat u trouwen in het buitenland? En vraagt het land waar u wilt trouwen om bewijs dat u daar mag trouwen? Dan kunt u daarvoor een document aanvragen bij de gemeente. U kunt kiezen uit twee soorten documenten: een verklaring van huwelijksbevoegdheid en een verklaring van ongehuwdheid. Een verklaring van ongehuwdheid heet soms ook een verklaring over de burgerlijke staat.

    Welk document u nodig heeft, hangt af van het land waarin u gaat trouwen. Externe link: Kijk op Nederlandwereldwijd.nl welk document u nodig heeft.

    Heeft u het document nodig in een andere taal? Vraag dan ook om een meertalig modelformulier. Een meertalig modelformulier is alleen geldig binnen de EU. Voor gebruik buiten de EU moet u het document laten vertalen.

    Externe link: Soms moet u ook het document laten legaliseren. Daarmee bewijst u dat het document echt is. Externe link: U kunt dat online regelen.

    Let op: een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een verklaring van ongehuwdheid staan alleen op naam van de aanvrager. Uw partner moet er dus óók een aanvragen.

    De verklaringen zijn beide 6 maanden geldig.

  • Externe link: Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.