Zoekresultaten 1 - 10 van 14 resultaten
Externe link: Verloren en gevonden voorwerpen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Dan kunt u dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl. Op deze landelijke website kunt u zelf gevonden voorwerpen melden én verloren voorwerpen terugvinden. Uw persoonlijke gegevens komen niet op deze website te staan. Verloren of gevonden voorwerp melden Verloren voorwerpen Bent u iets verloren? U kunt dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl Op deze website vindt u ook een overzicht van de voorwerpen die als gevonden zijn gemeld. Uw verloren voorwerp weer teruggevonden? Heeft u een melding gedaan van een vermissing en is het voorwerp weer in uw bezit? U krijgt een bevestiging via e-mail nadat u uw voorwerp heeft aangemeld. Via een link in die e-mail kunt u het voorwerp weer afmelden. Op deze manier helpt u mee om het overzicht van de verloren en gevonden voorwerpen actueel te houden. Gevonden voorwerpen Aangifte Wie een voorwerp vindt, is verplicht om hiervan zo snel mogelijk aangifte te doen. Dat kan via www.verlorenofgevonden.nl. Het registreren en bewaren van gevonden en verloren voorwerpen is een taak van de gemeente. Vindt u het voorwerp in een woning, gebouw of vervoermiddel? Meld dit dan aan de bewoner, gebruiker of beheerder. Thuis bewaren of afgeven bij de gemeente Bij voorkeur bewaart u het voorwerp dat u heeft gevonden bij u thuis. Zorg ervoor dat het voorwerp in dezelfde staat blijft als waarin u het vond. De gemeente brengt daarna de vinder en eigenaar met elkaar in contact. Geen beschikking over internet of wilt u het voorwerp niet thuis bewaren? Dan kunt u het voorwerp tijdens de openingstijden ook afgeven bij onze publieksbalie, Stadhuisplein 1 in Terneuzen. Maak hiervoor een afspraak. Fietsen en andere grotere voorwerpen Heeft u een fiets of ander groot voorwerp gevonden? Ook deze voorwerpen kunt u melden via www.verlorenofgevonden.nl. Deze voorwerpen bewaren we op De Koegors, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Rijbewijs, paspoort of ID-kaart gevonden of verloren? Een gevonden rijbewijs en/of reisdocument (identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) moet u altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Voor meer informatie: Identiteitsdocument, verlies, diefstal of beschadiging Rijbewijs Bankpas, creditcard, zorgpas of Ov-kaart gevonden of verloren? Heeft u een (persoonlijke) pas gevonden, bijvoorbeeld een bankpas, creditcard, zorgpas of (persoonlijke) Ov-kaart? Lever de pas dan in bij de desbetreffende instantie of stuur deze meteen op naar de bank, instantie of het vervoersbedrijf. Mocht u uw pas verloren zijn, informeer dan bij de desbetreffende instantie wat u in dat geval kunt doen. Huisdier gevonden of kwijt? Dit kunt u melden bij Stichting Amivedi via de website www.amivedi.nl of tel. 088 - 006 46 03 (meldpunt Zeeuws-Vlaanderen). Amivedi is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zorgt voor een kosteloze registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Op de website van Stichting Amivedi vindt u meer informatie. Is uw bezit gestolen? Als u denkt dat uw eigendom is gestolen, doet u aangifte bij de politie. Dit kan via www.politie.nl of op het politiebureau. Op de website www.politie.nl vindt u meer informatie over het (digitaal) aangifte doen. Aangifte bij de politie doet u: In geval van diefstal Bij verlies van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. In dit geval moet u zo spoedig mogelijk aangifte doen. Aansluitend moet u bij de ambassade of consulaat een nieuw (reis)document aanvragen. Kosten De eigenaar moet de gemaakte kosten vergoeden. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het opsporen van de eigenaar of het bewaren van het voorwerp. Ditzelfde geldt ook voor de vinder, als die na de bewaartermijn eigenaar wil worden van het gevonden voorwerp. Er is geen wettelijk recht op vindersloon. De vinder kan vragen om een redelijk vindersloon.
Ga naar websiteExterne link: Briefadres
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-09-16 | Thema: Recht
U kunt een briefadres aanvragen als u geen (vast) woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Ook als u in een tehuis of inrichting verblijft en u kunt of wilt zich hier niet inschrijven, kunt u een briefadres aanvragen. De aanvraag voor het briefadres doet u in de gemeente waar de verlener van het briefadres woont. Afspraak maken briefadres Briefadres aanvragen Het aanvragen van een briefadres doet u aan de balie van de gemeente. Gebruik hiervoor de knop 'Afspraak maken briefadres'. Let op: het adres dat u opgeeft is van een woonhuis. Het mag geen bedrijf of postbusnummer zijn. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument), een schriftelijke opgave van de reden waarom u een briefadres nodig heeft, bijvoorbeeld een werkgeversverklaring of bewijs van de kamer van koophandel, een schriftelijke toestemming van de briefadresgever met een kopie van zijn identiteitsbewijs. Voorwaarden Om een briefadres te krijgen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: u heeft geen woonadres (de gemeente onderzoekt dit), het briefadres bevindt zich in Nederland, u heeft een duidelijke reden voor de aanvraag. Gaat de gemeente akkoord, dan krijgt u voortaan alle post van overheidsinstanties op dit briefadres. De briefadresgever van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. U moet uw briefadres wel zelf doorgeven aan alle andere instanties. Verzorgingstehuis / verpleegafdeling Wij krijgen vaak de vraag om personen in een verzorgingstehuis in te schrijven op het adres van de mantelzorger. Dit is helaas niet mogelijk. Enkel personen die zijn opgenomen op een verpleegafdeling komen in aanmerking voor een briefadres. Zij kunnen een briefadres nemen bij een mantelzorger. Gevolgen briefadres voor huidige bewoners Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Als u als briefadresgever twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor uw uitkering of huurtoeslag, dan kunt u het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat u toestemming verleent.
Ga naar websiteExterne link: Echtscheiding
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent. Meenemen naar de advocaat Een afschrift van de huwelijksakte. Van beide partners een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van nationaliteit. Afschriften van de geboorteakten van minderjarige kinderen. U kan ook zonder de gevraagde documente langsgaan bij een advocaat. De advocaat zal in veel gevallen zelf contact opnemen met de gemeente om de documenten op te vragen. Inschrijving echtscheiding bij de gemeente Voor het inschrijven van de echtscheiding bij de gemeente is nodig: Een schriftelijk verzoek tot inschrijving. Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking. Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen van de partijen beroep heeft aangetekend. Dit is niet nodig wanneer beide (ex-)partners samen een schriftelijk verzoek indienen. In de meeste gevallen zal uw advocaat de inschrijving bij de gemeente doorgeven. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen? Geldplan Scheiden
Ga naar websiteExterne link: Nachtregister
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Recht
Wilt u als ondernemer overnachtingen aanbieden? Dan moet u een nachtregister bijhouden. Dit is wettelijk verplicht. De gemeente kan vragen om de gegevens uit het nachtregister in te zien. Bijvoorbeeld bij de aangifte van de toeristenbelasting of bij een controle. In het nachtregister zet u de volgende gegevens: naam en adres van de gast; dag van aankomst; dag van vertrek; welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond. U mag een eigen formulier of systeem gebruiken. Er is eventueel een (voorbeeld)lijst beschikbaar. Hotel, bed and breakfast of camping starten Wilt u een hotel, bed and breakfast (B&B), minicamping of ander nachtverblijf starten? Of wilt u het overnemen, verplaatsen en beëindigen? Neem dan contact met ons op. Wij ontvangen graag de volgende informatie: gegevens van de bedrijfsleider de locatie van het bedrijf Kunnen er in uw bedrijf meer dan 10 personen tegelijk overnachten? Vraag dan een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik aan via Omgevingsloket online. Wilt u alcohol verkopen? Dan vraagt u ook een alcoholwetvergunning aan. Starten met kamerverhuur, B&B etc. In de gemeente Terneuzen is voor het starten van kamerverhuur een vergunning nodig. Vraag naar de voorwaarden, ook als u een bestaande situatie met kamerverhuur overneemt. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunning en Handhaving, tel 14 0115.
Ga naar websiteExterne link: Reisdocument, verlies, diefstal of beschadiging
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Is uw paspoort gestolen? Of bent u uw identiteitskaart verloren? Dan is het belangrijk dat u dit bij ons meldt. Maak hiervoor een afspraak. Aangifte bij de politie is niet meer nodig. Vermiste documenten verliezen na registratie bij de gemeente automatisch hun geldigheid. Afspraak maken Beschadigd Als uw paspoort of identiteitskaart ernstig beschadigd is moet u dit melden. Ook als er wijzigingen zijn aangebracht moet u dit melden. Het vaststellen van de identiteit is dan niet meer goed mogelijk. Fraude is dan niet meer na te gaan. Daarom verliest het document in zo'n geval direct zijn geldigheid. Deze documenten zijn belangrijke waardedocumenten. Ze blijven altijd eigendom van de Nederlandse staat. Nieuw document aanvragen Aangifte bij de politie is in Nederland niet meer nodig. U meldt bij de gemeente dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt is. Samen met uw melding kunt u bij de gemeente een nieuw document aanvragen. U maakt dan een afspraak voor: Identiteitskaart (verlies, diefstal) Paspoort (verlies,diefstal) Op de pagina Paspoort en Identiteitskaart staan alle voorwaarden voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. U vindt hier ook een overzicht van de prijzen en wat u moet meenemen als u langskomt. Reisdocument gevonden? Vindt u een paspoort of identiteitskaart van iemand anders? Dan moet u dat altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Hiermee voorkomt u fraude. Iemand zou misbruik kunnen maken van andermans persoonsgegevens. Bijvoorbeeld door op zijn/haar naam een geldlening af te sluiten, of een aankoop op afbetaling te doen. Jaarlijks wordt hierdoor miljoenen aan schade geleden. Als u een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet u het oude om diezelfde reden altijd tonen. Verlies in het buitenland Op de website van Nederlandwereldwijd.nl vindt u hierover meer informatie. Voorkom fraude Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs. Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app.
Ga naar websiteExterne link: Verklaring Omtrent het Gedrag
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-08-12 | Thema: Recht
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken. Of als u een wapenvergunning aanvraagt. Twee tot vier weken na de aanvraag krijgt u de VOG of de afwijzing per post thuis gestuurd Het aanvragen van een VOG doet u bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U maakt een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning); het aanvraagformulier VOG. U krijgt dit meestal van degene die om de verklaring vraagt. geld; U betaalt bij de aanvraag, bij voorkeur met pinpas. Kosten € 41,35 Afspraak maken Online aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Een online VOG-aanvraag kost € 33,85 (€ 7,50 minder dan een aanvraag via de publieksbalie). Hoe gaat de online VOG-aanvraag in zijn werk? Dit kunt u lezen op de website van Justis. Kunt u de VOG niet zelf aanvragen? Als u zelf niet naar de gemeente kan komen, mag iemand anders de VOG voor u aanvragen. U moet deze persoon hiervoor machtigen. Dat doet u met het machtigingsformulier (pdf). VOG voor ondernemers Het u een bedrijf en heeft u een VOG nodig voor uw bedrijf? Dan moet u een VOG voor Rechtspersonen aanvragen. Deze aanvraag is niet mogelijk via de gemeente. U kan de aanvraag doen voor rechtspersonen via de website van Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie. Zzp'er Als u zzp'er bent, dan kunt u uw aanvraag wel via de gemeente indienen. In dat geval kunt u bij ons een afspraak maken om dit aan de balie te regelen. Meer informatie Wilt u meer weten over de VOG? Ga dan naar de website van Justis, onderdeel van het Ministerie van Justitie.
Ga naar websiteExterne link: Achternaam wijzigen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-01-22 | Thema: Recht
Wilt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen? Dan zijn hiervoor nieuwe regels sinds 1 januari 2024. Wilt u een naam toevoegen aan uw eigen achternaam? Dan moet u daarvoor toestemming vragen aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Ga naar websiteExterne link: Geheimhouding persoonsgegevens
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Uw persoonsgegevens worden zonder uw schriftelijke toestemming niet aan particulieren of commerciële instellingen doorgegeven. Maatschappelijke instellingen zoals kerk, ouderenzorg of maatschappelijk werk mogen uw gegevens wél opvragen. Wilt u niet dat zij uw persoonsgegevens ontvangen? Dan kunt u de gemeente vragen om geheimhouding. Let op: deurwaarders, advocaten en overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst moeten wettelijke taken uitvoeren. Zij hebben daarom toegang tot uw persoonsgegevens. U kunt geheimhouding van uw BRP-gegevens online aanvragen. Wij verwerken uw verzoek binnen 14 dagen. Geheimhouding aanvragen of intrekken Geheimhouding aanvragen of intrekken aan de publieksbalie Als u aan de balie langs wilt komen, maak dan eerst een afspraak. U neemt mee: uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Vanaf 16 jaar mag je zelf een verzoek indienen. Jonger dan 16 jaar? Dan moet de ouder/voogd/verzorger het machtigingsformulier ondertekenen. Geheimhouding schriftelijk aanvragen of intrekken U stuurt ons hiervoor een ondertekende brief en een kopie van uw geldige legitimatiebewijs. U hoeft geen reden voor de geheimhouding op te geven. Wat gebeurt er als ik ga verhuizen? Verhuist u binnen de gemeente waar u de geheimhouding heeft aangevraagd? Dan gaat de geheimhouding alleen mee als de geheimhouding persoon gerelateerd is, en niet adres gerelateerd. Als u verhuist naar een andere gemeente dan moet u opnieuw de geheimhouding aanvragen. U vraagt geheimhouding aan bij uw woongemeente. Wilt u dat uw vorige woongemeente(n) ook geen gegevens geven? Dan moet u ook een verzoek doen bij die gemeente(n). Meer informatie Wat is de BRP? Wie heeft recht op inzage?
Ga naar websiteExterne link: Klein kansspel (bingo of rad van fortuin)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Recht
Voor kleine kansspelen zoals bingo of rad van fortuin dient u een melding te doen bij de gemeente. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden: de waarde van de prijzen per spelronde mag niet meer bedragen dan € 400,- en de waarde van de prijzen per bijeenkomst (per dag) mag niet meer bedragen dan € 1.550,- en de vereniging moet minstens drie jaar bestaan en de opbrengst van het kansspel moet ten bate komen van een doel conform de statuten van de vereniging of een ander maatschappelijk goed doel. Dit mag niet het organiseren van kansspelen zijn. Ook mag er geen enkel persoonlijk belang zijn. Hoe doe ik een melding klein kansspel? Maak uw keuze uit de knoppen 'Klein kansspel melden'. Als burger heeft u hiervoor DigiD nodig. Als organisatie eHerkenning . Doe uw melding minimaal twee weken van te voren. Klein kansspel melden als burger Klein kansspel melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en handhaving, tel 14 - 0115.
Ga naar websiteExterne link: Gebruik andere achternaam
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Bent u gehuwd (geweest) of heeft u een partnerschap laten registreren? Dan kunt u bij ons aangeven met welke achternaam u voortaan aangeschreven wilt worden. Het gaat hierbij niet om een wijziging van de achternaam, maar om het 'voeren' van de achternaam. U kunt uw naamgebruik (laten) registreren in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. De BRP geeft dit door aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het gekozen naamgebruik geldt alleen voor correspondentie van overheidsinstanties. Andere instanties moet u zelf informeren. Op officiële documenten zoals een paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam vermeld. Ongeacht welk naamgebruik u heeft gekozen. Wel kunt u uw naam laten aanvullen met de naam van uw (overleden) partner. U kunt uw verzoek om een andere naam te gebruiken online indienen. We verwerken uw verzoek binnen 14 dagen. Naamgebruik wijzigen Wat zijn de naamsmogelijkheden? Voor de vermelding van de achternaam heeft u 4 mogelijkheden: aanschrijving alleen op eigen naam; aanschrijving op eigen naam, gevolgd door de naam van de partner; aanschrijving op de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam; aanschrijving alleen op de naam van de partner. Gescheiden of weduw(e)(naar) Bent u gescheiden of weduw(e)(naar)? Dan kunt u de achternaam van uw ex-partner blijven gebruiken. U mag dan niet met een ander zijn getrouwd of een partnerschap hebben geregistreerd. Deze keuze kunt altijd weer veranderen. Verzoek vooraf doen Wilt u op korte termijn een huwelijk of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u het verzoek ook van tevoren doen. Het verzoek verwerken wij dan op de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Meer informatie trouwboekje
Ga naar website