Filters
Geselecteerde filters (2)
Zoekresultaten 1 - 10 van 105 resultaten
Externe link: Aanvraag nadeelcompensatie
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-04-18 | Thema:
Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen. Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Dien een raadgevend referendum in
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2023-09-22 | Thema:
U kunt gebruik maken van het raadgevend referendum als u een stemming onder de kiesgerechtigden in Alphen aan den Rijn wilt over een voorgenomen besluit van de gemeenteraad. Een raadgevend referendum verloopt via verschillende stappen: inleidend verzoek (met 600 handtekeningen) definitief verzoek (met 2489 handtekeningen) het referendum Voldoet uw verzoek aan de voorwaarden dan wordt het aan de gemeenteraad voorgelegd. Na het indienen beslist de gemeenteraad of er een referendum komt. Wilt u een inleidend verzoek voor een referendum indienen, neem dan contact op met de griffie voor advies.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verklaring onder ede of belofte
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-01-08 | Thema: Recht
Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Waterbeheer
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2023-08-04 | Thema:
Water wordt door verschillende organisaties beheerd. Heeft u een melding, vraag of klacht over het waterbeheer, kijk bij wie u terecht kunt: Rioolwater (in stedelijk gebied) Algemene informatie over rioleringen leest u op www.riool.info Wat u moet doen bij een rioolverstopping zie melding rioolverstopping. Drinkwater Voor vragen of opmerkingen over drinkwater, neemt u contact op met Oasen. Water in het landelijk gebied Het Hoogheemraadschap van Rijnland beheert voor Alphen aan den Rijn het water in landelijk gebied. Rivieren en meren Rijkswaterstaat beheert het water in rivieren en meren. Zwemmen in open water In Alphen aan den Rijn kan in de Zegerplas (westzijde en zuidoever) gezwommen worden. De zwemwaterkwaliteit bekijkt u op www.zwemwater.nl
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Inhuren van extern personeel
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema:
Het inhuren van extern personeel gaat bij de gemeente Alphen aan den Rijn via Flextender of via Tempo Team. Hier publiceert de gemeente alle inhuuraanvragen of vacatures. Tijdens het uitvoeren van de opdracht loopt ook de gehele contractafhandeling, urenregistratie en facturatie via Flextender of Tempo Team. De Inhuurdesk is ingericht als een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS). Uiteindelijke gunningen worden ook via de DAS door de gemeente bekend gemaakt. Gunningen worden gepubliceerd via Tenderned. Wil je in vaste dienst bij de gemeente? Bekijk dan de vacatures.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Voornemen huwelijk of partnerschap melden
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2022-10-31 | Thema:
Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Wat doet de gemeenteraad
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2023-12-05 | Thema:
De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en bepaalt het beleid van de gemeente op hoofdlijnen. De raadsleden beslissen over de plannen van onze gemeente en hoeveel die plannen mogen kosten. Zo worden er besluiten genomen over: Woningbouw Verkeer en vervoer (Jeugd)zorg Sport, cultuur en recreatie Onderwijs Werk en inkomen Gemeentelijke belastingen Afval Hoe vergaderen raadsleden? De gemeenteraad van Alphen vergadert bijna iedere donderdagavond. Het verschilt per keer hoe ze dit doen. Het kan een raadscommissie zijn, een informatiemarkt of een vergadering van de hele gemeenteraad. Wat gebeurt er in de raadsvergadering? De gemeenteraad: neemt besluiten. bespreekt actuele onderwerpen. stelt vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Bij sommige onderwerpen vindt nog een debat (overleg) plaats voordat de raad besluit. Besluiten gaat bij meerderheid van stemmen. Het college stemt niet mee. De raadsvergadering verloopt volgens bepaalde regels. Deze staan in het Reglement van Orde. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn bijna altijd openbaar en te volgen via de knop Vergadering live volgen op de website. Alle vergaderstukken, informatie over raadsleden en hun stemgedrag, vragen, moties en toezeggingen zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem. Wie mogen raadslid worden? Inwoners van de gemeente kunnen zich kandidaat stellen. Meestal zijn deze kandidaten lid van een landelijke of lokale partij. U moet 18 jaar of ouder zijn. Het aantal plekken in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners. Er zitten minimaal 9 en maximaal 45 raadsleden in de gemeenteraad. In onze gemeenteraad zitten 39 raadsleden. Veel raadsleden hebben naast het werk als raadslid nog een andere baan. Deze functies staan ook bij de profielen van de raadsleden. Of bij de functies van de raadscommissieleden. Het werk in de gemeenteraad kost veel tijd. De raadsleden krijgen hier een vergoeding voor. Meer weten over het werk van raadsleden? Meer informatie over wat de raadsleden doen, vindt u op raadsleden.nl en op rijksoverheid.nl. Onderstaande video laat zien hoe de gemeente werkt. Er wordt uitleg gegeven over de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de griffie.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Regiotaxipas
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-02-05 | Thema: Zorg en gezondheid
Kunt u door een ziekte of beperking niet reizen met het openbaar vervoer? Bent u voor vervoer afhankelijk van anderen, maar heeft u niemand om op terug te vallen? Dan kunt u een regiotaxipas aanvragen. U betaalt dan minder voor de regiotaxi. De regiotaxi is een aanvulling op het openbaar vervoer Het vervoer is van deur tot deur en binnen de regio Vaak reist u met andere passagiers. De rit duurt daarom meestal langer Wilt u ook buiten uw regio reizen. Dan heeft u een Valyspas nodig Heeft u geen beperking, maar wilt u ook gebruik maken van de regiotaxi? Dat kan. U betaalt dan het normale tarief
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Eigenaar- en gebruikersbelasting OZB
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-02-15 | Thema:
Voor onroerende-zaakbelasting (OZB) geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde. Voor wie is de OZB? OZB voor eigenaren U betaalt OZB als u op 1 januari van het betreffende belastingjaar eigenaar bent van een woning of bedrijfspand (niet-woning), bijvoorbeeld een garage, winkel, fabriek of bouwterrein. Wie op 1 januari van het belastingjaar de eigenaar is, wordt bepaald aan de hand van de gegevens van het Kadaster. OZB voor gebruikers niet-woning U moet gebruikersbelasting betalen als u op 1 januari huurder of gebruiker was van een bedrijfspand, een garage of een box. Huurders of gebruikers van woningen betalen geen gebruikersbelasting OZB. OZB voor gecombineerde woon- en bedrijfspanden Bestaat een pand uit een woonruimte en een bedrijfsruimte (bijvoorbeeld een boerderij, woon/winkelpand of tuinbouwbedrijf), dan wordt voor het totale pand (woon- en bedrijfsruimte) de OZB voor eigenaren opgelegd. Voor de berekening van de OZB 'gebruik niet-woning' worden uit de WOZ-waarde de woondelen gehaald, zodat er een waarde ontstaat voor het bedrijfsgedeelte. Over deze waarde wordt de OZB 'gebruik niet-woningen' berekend. Dubbel OZB betalen Bent u eigenaar én de gebruiker van een bedrijfspand? Dan betaalt u 2 keer OZB: de OZB voor eigenaren en die voor gebruikers. Verhuizing Als u verhuist in de loop van het jaar, dan betaalt u de aanslag OZB voor uw oude woning of bedrijfspand. Voor uw nieuwe woning of bedrijfspand hoeft u dan geen OZB te betalen. De bedragen worden met elkaar verrekend bij de notaris. Waardepeildatum 1 januari van het voorgaande kalenderjaar geldt als waardepeildatum voor het hele jaar. Met welke recht betaalt u ook belasting Naast het recht van eigendom is er nog een aantal rechten, dat in het kadaster wordt vermeld. Als u een recht heeft dat in het onderstaande rijtje voorkomt dan bent u belastingplichtig voor de OZB-eigenarenbelasting: recht van gebruik en bewoning vruchtgebruik recht van opstal recht van erfpacht Vragen over de OZB? Heeft u een vraag over uw OZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel op werkdagen met ons via 14 0172 op werkdagen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Emigratie doorgeven
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-01-11 | Thema: Recht
U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt door aan de gemeente. U kunt voor uzelf en uw meeverhuizende familieleden aangifte doen. Hoe werkt het Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum. Uw emigratie wordt automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties en organisaties zoals zorgverzekeraars, pensioenfondsen, Sociale VerzekeringsBank (SVB). U wordt opgenomen in het register van Registratie niet Ingezetenen (RNI). Bewijs van uitschrijving Een bewijs van uitschrijving kan alleen aan de balie, tijdens uw aangifte van emigratie, worden verstrekt. Hier zijn kosten aan verbonden. Verhuist u naar Caribisch Nederland (Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius)? Dan ontvangt u van ons een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kost u niets. U heeft het daar nodig bij de inschrijving. Wilt u later een uittreksel met uw emigratiegegevens? Hiervoor kunt terecht bij één van de RNI-loketten. Dit kunt u niet aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn.
Externe link: Ga naar website