Zoekresultaten 1 - 10 van 11 resultaten

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-12-18 | Thema: Recht

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.

    Ga naar website
  • Externe link: Adresonderzoek

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema: Recht

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven of ontvangt u post voor iemand die niet (meer) op uw adres woont. U kunt de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente kijkt dan in de basisregistratie personen (BRP) of de persoon op uw adres staat ingeschreven. Is dit het geval, dan onderzoekt de gemeente waar deze persoon echt woont.   Na het afronden van het onderzoek zijn er 2 mogelijkheden: De persoon geeft zelf zijn verhuizing door en wordt op dat adres ingeschreven. Het is niet duidelijk waar de persoon woont en wordt uitgeschreven van uw adres. De gemeente past de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) aan. Het duurt 6 tot 8 weken voordat het onderzoek is afgerond.

    Ga naar website
  • Externe link: Buitenlandse akte inschrijven

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-10-27 | Thema: Recht

    U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid.  Op www.denhaag.nl leest u meer informatie.

    Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing vanuit het buitenland

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-07-18 | Thema: Recht

    Komt u vanuit het buitenland (weer) in Alphen aan den Rijn wonen en gaat hier meer dan 4 maanden verblijven? Dan maakt u telefonisch een afspraak om u in te schrijven. Dit doet u binnen 5 dagen na aankomst.

    Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart aanvragen

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema: Recht

    Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: Uw identiteitskaart en paspoort. Ook als deze verlopen zijn of als deze buitenlands zijn. Heeft u een paspoort én identiteitskaart? Dan neemt u deze allebei mee. Een identiteitskaart of paspoort met gaten hoeft u niet mee te nemen 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 12 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen van de identiteitskaart. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak.  Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. Dit geeft u online aan ons door. U logt in met DigiD. Vermissing reisdocument melden » Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente Een ID-kaart is een reisdocument. Is het vermiste reisdocument aangevraagd in Alphen aan den Rijn? Dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen. U maakt hiervoor een afspraak Is het vermiste reisdocument aangevraagd in andere gemeente? Als u geen ander geldig reisdocument meer heeft dan kunt u nog geen nieuw reisdocument aanvragen. Voor de aanvraag moet u zich namelijk kunnen identificeren. Een rijbewijs is hiervoor niet voldoende. Wij hebben dan eerst informatie nodig van de gemeente die uw vorige reisdocument heeft uitgegeven. Die gegevens vragen wij voor u op. Zodra wij deze documenten hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Het kan langer duren dan normaal voor u uw nieuwe reisdocument heeft Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan.  Fraude van uw identiteitsbewijs Maakt iemand misbruik van (een kopie) van uw identiteitsbewijs? Bel dan de gemeente op 14 0172, dan geven wij u wij meer informatie. Op de website van de Rijksoverheid staan tips om fraude te voorkomen. Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema: Recht, Financiën

    U betaalt onroerende-zaakbelastingen (OZB) als u een woning of bedrijfspand (niet-woning) in eigendom heeft of als u een bedrijfspand gebruikt. De waarde van een onroerende zaak bepaalt de hoogte van de aanslag Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde Bent u het niet eens met de aanslag, dan kun u bezwaar maken. Tarieven De OZB kent 3 tarieven. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Voor 2025 geldt: Eigenaar woning: 0,0856% van de WOZ-waarde Eigenaar bedrijfspand: 0,2895% van de WOZ-waarde Gebruiker bedrijfspand: 0,2215% van de WOZ-waarde Bent u uw woning of bedrijfspand nog aan het bouwen, dan wordt de WOZ-waarde bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt hierover dus ook OZB Voor sommige onroerende zaken of onderdelen betaalt u geen OZB, omdat de waarde hiervan is vrijgesteld. Het gaat om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen OZB bekijken » U logt in met Digid. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in. Een vraag over uw OZB? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-12-18 | Thema: Recht

    U heeft een Bewijs van Nederlanderschap nodig om aan te tonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit.

    Ga naar website
  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema: Recht

    Is uw paspoort (bijna) verlopen? Vraag uw paspoort aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: Uw identiteitskaart en paspoort. Ook als deze verlopen zijn of als deze buitenlands zijn. Heeft u een paspoort én identiteitskaart? Dan neemt u deze allebei mee. Een identiteitskaart of paspoort met gaten hoeft u niet mee te nemen 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. Paspoort ophalen of laten bezorgen U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 18 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen van het paspoort.  Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. Deze neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak.  Kosten Paspoort vanaf 18 jaar € 86,85 (10 jaar geldig) Paspoort tot en met 17 jaar € 65,70 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 Paspoort laten bezorgen € 18,65 Paspoort voor vluchtelingen of vreemdelingen € 65,70 (maximaal 5 jaar geldig) Zakenpaspoort (66 pagina's in plaats van 34 pagina's) € 86,85 (10 jaar geldig) Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2025 meer aanvragen dan normaal. Paspoort snel nodig? Doe een spoedaanvraag Als u met spoed een paspoort nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om het paspoort op te halen meteen aan de balie. Bent u uw paspoort kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Paspoort voor 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Paspoort na 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: Paspoort voor 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Paspoort na 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Paspoort kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw Nederlandse paspoort door aan de gemeente. Dit geeft u online aan ons door. U logt in met DigiD. Ook een vermissing van een vreemdelingen of vluchtelingenpaspoort geeft u online door.  Vermissing reisdocument melden » Na het doorgeven kunt u uw oude paspoort niet meer gebruiken. Vind u uw paspoort weer terug, lever deze dan in bij de gemeente.  Een paspoort is een reisdocument. Is het vermiste reisdocument aangevraagd in Alphen aan den Rijn? Dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen. U maakt hiervoor een afspraak Is het vermiste reisdocument aangevraagd in andere gemeente? Als u geen ander geldig reisdocument meer heeft dan kunt u nog geen nieuw reisdocument aanvragen. Voor de aanvraag moet u zich namelijk kunnen identificeren. Een rijbewijs is hiervoor niet voldoende. Wij hebben dan eerst informatie nodig van de gemeente die uw vorige reisdocument heeft uitgegeven. Die gegevens vragen wij voor u op. Zodra wij deze documenten hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Het kan langer duren dan normaal voor u uw nieuwe reisdocument heeft Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort Voor een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort neemt u hetzelfde mee als bij de aanvraag voor een Nederlands paspoort. Daarnaast hebben we uw geldige verblijfsvergunning nodig.  Afspraak maken vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort » U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u vreemdeling bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen in uw eigen land. Het kan nodig zijn dat u bewijsstukken laat zien. Een vluchtelingenpaspoort is een paspoort speciaal voor vluchtelingen. U hebt hier recht op als u een asielstatus hebt, of een verblijfsvergunning type III of IV. Dit paspoort is overal ter wereld geldig, behalve in het land waarvan u de nationaliteit hebt. Fraude met uw identiteitsbewijs Maakt iemand misbruik van (een kopie) van uw identiteitsbewijs? Bel dan de gemeente op 14 0172, dan geven wij u wij meer informatie. Op de website van de Rijksoverheid staan tips om fraude te voorkomen. Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Bewindvoeringskosten

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema: Recht

    Bent u bewindvoerder, mentor of curator? Dan kunt u namens uw klant bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten. U heeft daarvoor een uitspraak van de rechter nodig. Vraag bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aan »

    Ga naar website
  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht

    Een VOG (Verklaring omtrent het gedrag) is een bewijs van goed gedrag. U heeft het bewijs nodig als u een nieuwe baan krijgt of gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Ook voor een visum of emigratie kunt u een VOG nodig hebben.

    Ga naar website