Zoekresultaten 1 - 10 van 11 resultaten
Externe link: Bewijs van in leven zijn
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-12-18 | Thema: Recht
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.
Ga naar websiteExterne link: Adresonderzoek
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema: Recht
Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven of ontvangt u post voor iemand die niet (meer) op uw adres woont. U kunt de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente kijkt dan in de basisregistratie personen (BRP) of de persoon op uw adres staat ingeschreven. Is dit het geval, dan onderzoekt de gemeente waar deze persoon echt woont. Na het afronden van het onderzoek zijn er 2 mogelijkheden: De persoon geeft zelf zijn verhuizing door en wordt op dat adres ingeschreven. Het is niet duidelijk waar de persoon woont en wordt uitgeschreven van uw adres. De gemeente past de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) aan. Het duurt 6 tot 8 weken voordat het onderzoek is afgerond.
Ga naar websiteExterne link: Buitenlandse akte inschrijven
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-05-14 | Thema: Recht
U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid. Op www.denhaag.nl leest u meer informatie.
Ga naar websiteExterne link: Verhuizing vanuit het buitenland
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-07-18 | Thema: Recht
Komt u vanuit het buitenland (weer) in Alphen aan den Rijn wonen en gaat hier meer dan 4 maanden verblijven? Dan maakt u telefonisch een afspraak om u in te schrijven. Dit doet u binnen 5 dagen na aankomst.
Ga naar websiteExterne link: Identiteitskaart aanvragen
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-06-27 | Thema: Recht
Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen. 2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: Identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn.Heeft u een paspoort én identiteitskaart? Dan neemt u deze allebei mee 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 12 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak. Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing ID-kaart melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is de ID-kaart van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak. Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente. Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan. Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl
Ga naar websiteExterne link: Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema: Recht, Financiën
U betaalt onroerende-zaakbelastingen (OZB) als u een woning of bedrijfspand (niet-woning) in eigendom heeft of als u een bedrijfspand gebruikt. De waarde van een onroerende zaak bepaalt de hoogte van de aanslag Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde Bent u het niet eens met de aanslag, dan kun u bezwaar maken. Tarieven De OZB kent 3 tarieven. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Voor 2025 geldt: Eigenaar woning: 0,0856% van de WOZ-waarde Eigenaar bedrijfspand: 0,2895% van de WOZ-waarde Gebruiker bedrijfspand: 0,2215% van de WOZ-waarde Bent u uw woning of bedrijfspand nog aan het bouwen, dan wordt de WOZ-waarde bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt hierover dus ook OZB Voor sommige onroerende zaken of onderdelen betaalt u geen OZB, omdat de waarde hiervan is vrijgesteld. Het gaat om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen OZB bekijken » U logt in met Digid. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in. Een vraag over uw OZB? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.
Ga naar websiteExterne link: Bewijs van Nederlanderschap
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2024-12-18 | Thema: Recht
U heeft een Bewijs van Nederlanderschap nodig om aan te tonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij een verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen zoals een functie in het openbaar bestuur. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit.
Ga naar websiteExterne link: Paspoort aanvragen
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-06-27 | Thema: Recht
Is uw paspoort (bijna) verlopen? Vraag uw paspoort aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen. 2. Aanvragen aan de balie Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: Identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn. Heeft u een paspoort én identiteitskaart? Dan neemt u deze allebei mee 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. Paspoort ophalen of laten bezorgen U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 18 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen van het paspoort. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. Deze neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak. Kosten Paspoort vanaf 18 jaar € 86,85 (10 jaar geldig) Paspoort tot en met 17 jaar € 65,70 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 Paspoort laten bezorgen € 18,65 Paspoort voor vluchtelingen of vreemdelingen € 65,70 (maximaal 5 jaar geldig) Zakenpaspoort (66 pagina's in plaats van 34 pagina's) € 86,85 (10 jaar geldig) Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2025 meer aanvragen dan normaal. Paspoort snel nodig? Doe een spoedaanvraag Als u met spoed een paspoort nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om het paspoort op te halen meteen aan de balie. Bent u uw paspoort kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Paspoort voor 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Paspoort na 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt 2 werkdagen later klaar Vrijdag: Paspoort voor 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Paspoort na 14.00 uur aangevraagd, uw paspoort ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar Paspoort kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw paspoort door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing paspoort melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is het paspoort van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak. Na het doorgeven kunt u uw oude paspoort niet meer gebruiken. Vind u uw paspoort weer terug, lever deze dan in bij de gemeente. Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuw paspoort aan. Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort Voor een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort neemt u hetzelfde mee als bij de aanvraag voor een Nederlands paspoort. Daarnaast hebben we uw geldige verblijfsvergunning nodig. Afspraak maken vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort » U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u vreemdeling bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen in uw eigen land. Een vluchtelingenpaspoort is een paspoort speciaal voor vluchtelingen. U hebt hier recht op als u een asielstatus hebt, of een verblijfsvergunning type III of IV. Dit paspoort is overal ter wereld geldig, behalve in het land waarvan u de nationaliteit hebt. Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl.
Ga naar websiteExterne link: Bewindvoeringskosten
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema: Recht
Bent u bewindvoerder, mentor of curator? Dan kunt u namens uw klant bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten. U heeft daarvoor een uitspraak van de rechter nodig. Vraag bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aan »
Ga naar websiteExterne link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Bron: Alphen aan den Rijn (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht
Een VOG (Verklaring omtrent het gedrag) is een bewijs van goed gedrag. U heeft het bewijs nodig als u een nieuwe baan krijgt of gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Ook voor een visum of emigratie kunt u een VOG nodig hebben.
Ga naar website