Zoekresultaten 1 - 20 van 179 resultaten
Externe link: Ravijnjaar 2026
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-11-18 | Thema:
Dit zorgt ervoor dat wij als organisatie vanaf 2026 geen sluitende begroting meer kunnen opstellen zonder omvangrijke maatregelen te nemen. 2026 wordt daarom ook wel het ‘ravijnjaar’ genoemd. Wij hopen dat het rijk met structurele oplossingen hiervoor komt en via de Vereniging Nederlandse Gemeenten roepen wij het rijk hiertoe op. Sturingsmogelijkheden In de tussentijd moeten wij ons zo goed mogelijk op het ravijnjaar voorbereiden. Onze financiële uitgangspositie is goed, maar de opgave is groot. Het college heeft de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om voorbereidingen te treffen en sturingsmogelijkheden in kaart te brengen om het ravijn te dichten. Bij sturingsmogelijkheden kan het gaan om het verlagen van uitgaven of het verhogen van inkomsten. Zowel in voorzieningen als in onze eigen organisatie. In de eerste helft van 2024 heeft de ambtelijke organisatie een inventarisatie (pdf, 870 kB) uitgevoerd van de sturingsmogelijkheden op al onze activiteiten. Op basis hiervan heeft het college enkele scenario’s (pdf, 448 kB) opgesteld. De sturingsmogelijkheden zijn in een rapport (pdf, 1,1 MB) opgenomen. Objectief Deze inventarisatie is objectief uitgevoerd. Dat wil zeggen, los van enige politieke richting of voorkeuren. Dit betekent dat sturingsmogelijkheden feitelijk worden weergegeven en dat alle sturingsmogelijkheden die zijn gevonden ook in dit rapport zijn opgenomen. Ook wanneer dit als zeer onwenselijk gezien kan worden, botst met bestaand beleid of andere negatieve gevolgen kan hebben. We besteden bij sturingsmogelijkheden aandacht aan (maatschappelijke) gevolgen en risico’s omdat het van belang is dit mee te wegen bij politieke besluitvorming. Ook dit is een feitelijke weergave. We doen hierbij geen uitspraak of de mogelijke maatregelen wenselijk of verstandig zijn. Het rapport bevat dus geen adviezen. Het rapport heeft als doel om de politieke besluitvorming over mogelijke maatregelen te faciliteren. Besluitvorming Het college heeft een voorstel met een pakket maatregelen (pdf, 247 kB) aan de raad voorgelegd dat leidt tot een sluitende begroting. De verwachting is dat de raad hierover begin 2025 zal besluiten. Op 18 november 2024 brachten wij hierover een persbericht uit.
Ga naar websiteExterne link: Dit doet de gemeente
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
De gemeente is druk bezig met het integreren van klimaatadaptatie in haar beleid en voert verschillende projecten én acties uit met het uiteindelijke doel om in 2050 klimaatbestendig te zijn. Zo gaat de gemeente verschillende straten en pleinen in de openbare ruimte vergroenen. Een mooi voorbeeld is de herinrichting van de Nederlandlaan, waar wadi’s zijn aangelegd en groene parkeerplaatsen zijn gerealiseerd. De gemeente stelt ook een subsidie beschikbaar voor inwoners om maatregelen te nemen om zich voor te bereiden op het veranderende klimaat. Netwerk Water en Klimaat De gemeente IJsselstein is onderdeel van het Netwerk Water en Klimaat. Binnen dit netwerk werken 14 gemeenten, provincie Utrecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de Veiligheidsregio Utrecht sinds januari 2020 aan een klimaatbestendig Utrecht Zuidwest. In 2023 is deze samenwerking verlengd tot en met 2027. Regionale Adaptatie Strategie (RAS) Samen met de partners in het Netwerk Water en Klimaat is de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) opgesteld. De RAS bevat een visie en strategie om de regio Utrecht Zuidwest uiterlijk in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust te maken. Om het opgestelde doel per 2050 in IJsselstein te bereiken wordt onder andere ingezet op nieuw beleid, de implementatie van klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte en het stimuleren van inwoners om maatregelen te nemen. Steenbreek De gemeente IJsselstein is onderdeel van Stichting Steenbreek. Dit landelijke netwerk is een kennis- en netwerkorganisatie dat ondersteuning biedt aan de gemeente IJsselstein voor het vergroenen van de leefomgeving. Tuincentra IJsselstein Voor diverse bewonersacties en campagnes werkt de gemeente IJsselstein samen met de lokale tuincentra, de Intratuin en de Welkoop in IJsselstein. Deze samenwerking maakt het mogelijk dat bewoners tijdens actiemomenten gratis beplanting kunnen ontvangen bij de tuincentra in IJsselstein.
Ga naar websiteExterne link: Omgevingswet
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-03-18 | Thema:
Wat betekent de Omgevingswet voor u? U heeft met de Omgevingswet te maken als u iets wilt veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen, een boom te kappen, een sloot te dempen of als u als ondernemer een loods wilt plaatsen naast uw bedrijfspand. U bent dan initiatiefnemer en moet uitzoeken of u een vergunning nodig heeft of bijvoorbeeld een melding moet doen. Dat kan online in het Omgevingsloket. U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen bouwen of als een bedrijf in de buurt het kantoor wil vergroten. Het is goed om te weten dat we initiatiefnemers vragen om omwonenden bij hun plan te betrekken, voordat zij een vergunning aanvragen. De Omgevingswet in het kort In het Omgevingsloket staan alle regels van het Rijk, de provincie en de gemeente bij elkaar. In het Omgevingsloket kunt u online zien of u een vergunning nodig heeft. U kunt in het Omgevingsloket ook een (concept) vergunning aanvragen, een melding doen of aanvullende informatie doorgeven. Een conceptverzoek kan de gemeente als vooroverleg verzoek in behandeling nemen. De bestemmingsplannen zijn opgenomen in het omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek gerealiseerd mag worden. Er staan ook andere regels in, bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. De overheid verwacht dat u als initiatiefnemer met omwonenden en anderen die iets van het initiatief gaan merken in gesprek gaat. De wet noemt dit participatie. Voor veel vergunningen geldt dat de gemeente binnen 8 weken een besluit moet nemen over de aanvraag. Soms wordt deze periode verlengd met 6 weken. Wanneer uw vergunningsaanvraag ingewikkeld is, kan een uitgebreide procedure nodig zijn. In dat geval moet de gemeente binnen 26 weken een besluit nemen. Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen Gaat u bouwen of verbouwen, dan moet u mogelijk een onafhankelijke kwaliteitsborger (een controleur) inschakelen om de bouwkwaliteit te toetsen. Dat is geregeld in de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Betrek tijdig de omgeving bij uw plan Het is altijd goed om de omgeving te betrekken bij uw plan. In bepaalde gevallen stelt de gemeente dit verplicht en wordt uw vergunningsaanvraag hier ook op beoordeeld. Door de ideeën en belangen van andere mensen en organisaties mee te nemen in uw plan, wordt het vaak een beter plan. Het zorgt bijvoorbeeld voor meer woon- en werkplezier in de buurt of de wijk. Of het levert minder hinder op voor omwonenden. Bovendien kan de overheid met een duidelijk beeld van alle belangen goede besluiten nemen. De vormen van samenwerking en de werkwijze omtrent participatie zijn vastgelegd in het participatiebeleid van de gemeente. Bij het Informatiepunt Leefomgeving vindt u een handige participatiegids met tips, trucs en tools, zoals handreikingen en werkvormen. Meer informatie Informatie over het omgevingsplan vindt u op regels op de kaart via het Omgevingsloket. In het Omgevingsplan staat wat er op welke plek gerealiseerd mag worden. Op deze website kunt u ook een (concept) aanvraag indienen. Ook vindt u daar antwoorden op veelgestelde vragen. De Omgevingsvisie beschrijft hoe IJsselstein eruitziet in 2030 en verder. De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen bepaalt onder andere wanneer u een kwaliteitsborger moet inschakelen. Heeft u vragen? U kunt dan contact opnemen met het team Ruimte en Projecten van de gemeente IJsselstein. U kunt bellen naar 14 030 of u stuurt een e-mail naar info@ijsselstein.nl.
Ga naar websiteExterne link: Duurzame energie opwekken
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-06-05 | Thema:
Zonnepanelen en winturbines Zonnepanelen op daken kunnen een groot deel van onze elektriciteit opwekken. Wilt u meer weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak? Kijk dan op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Daarnaast werkt de overheid aan windturbines op zee. Maar alleen zonnepanelen op daken en windturbines op zee zijn niet genoeg om de nationale doelen te halen. En zorgen er niet voor dat IJsselstein in 2050 energie neutraal is. Daarvoor zijn ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. Hierover zijn afspraken gemaakt in het nationaal klimaatakkoord. Regio’s voor duurzame energie Nederland is verdeeld in 30 regio’s voor duurzame energie. Gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerder werken samen. IJsselstein is onderdeel van de regio Utrecht (U16). In 2030 willen we 1,8 miljard kilowattuur (1,8 TWh) duurzame elektriciteit opwekken. IJsselstein wil hier 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) aan bijdragen. Dit is gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 20.000 huishoudens. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 is er met inwoners gesproken over zonnevelden en windturbines in IJsselstein. De gemeenteraad heeft een aantal zoekgebieden aangewezen, zoals: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 werken we de zoekgebieden verder uit. Want de vraag is: ‘hoe kunnen we 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) duurzame energie opwekken?’. Daarnaast is een belangrijke vraag: welke voorwaarden stellen inwoners aan de aanleg van zonnevelden? Deze voorwaarden halen we actief op bij inwoners. Tussenstand najaar 2024 Op 3 oktober 2024 zijn verschillende scenario’s voor het grootschalig opwekken van duurzame energie voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze heeft besloten om niet te kiezen voor windenergie. Voor de resterende opwek wordt een Uitnodigingskader uitgewerkt. Hierbij moet rekening worden gehouden met de waarden van het gebied, en onderzocht worden of en hoe het waar past. Daarnaast heeft het college de opdracht gekregen om andere zoekgebieden te verkennen. Meedenken over keuzes Inwoners kunnen op 3 manieren meedenken, via: Het inwonerpanel kan een vragenlijst in vullen. Een adviesgroep die bestaat uit inwoners en (belangen)organisatie praat mee over de keuzes. Drie inloopbijeenkomsten. Inloopbijeenkomsten 13 februari 2025: deze avond stond in het teken van zonne-energie in het Hollandsche IJsselgebied. Deze bijeenkomst werd samen met Groen Groeit Mee georganiseerd. Op deze avond is besproken wat de bewoners graag willen voor dit gebied. Op het gebied van zon is besproken op welke locaties zonnevelden wel of juist niet passen, en welke voorwaarden de inwoners belangrijk vinden. De reacties zijn verwerkt in twee verslagen: een verslag over de deelsessie over zon (pdf, 0,98 MB) en een totaalverslag van de volledige avond. 13 maart en 16 april 2024: deze twee avonden stonden in het teken van wind- en zonne-energie. Tijdens deze avond gingen we in gesprek over de keuzes die we in IJsselstein moeten maken. Daarbij bespraken we de voorwaarden waaronder zonnevelden en windturbines een plek kunnen krijgen. Verslagen inloopbijeenkomsten duurzame energie IJsselstein (pdf, 636 kB). Daarnaast zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld iop de webpagina Vraag en antwoord over het opwekken van duurzame energie. Wat gebeurt er met uw mening? Na de inloopavond zet de gemeente IJsselstein de voors en tegens op een rijtje. Dit doen we met de resultaten uit participatie, maar ook door het uitvoeren van (technische) analyses. De resultaten gebruiken we om het zoekgebied verder uit te werken. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft het concept Uitnodigingskader op 6 mei goedgekeurd. Hierin staan de voorwaarden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Inwoners kunnen het stuk inzien en hadden tot 25 mei 2025 de mogelijkheid om te reageren. De feedback verwerken we en in oktober wordt het Uitnodigingskader voorgelegd aan de gemeenteraad. Bekijk het concept uitnodigingskader. Via de agenda van de gemeenteraad kunt u volgen wanneer zij deze stukken bespreken. Tijdens de commissievergadering is er ook de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken. Wat gebeurt er na de besluitvorming? In het Uitnodigingskader zonnevelden staan afspraken over de voorwaarden van de komst van zonnevelden. Daarna kunnen initiatiefnemers met projectvoorstellen komen. Als er initiatieven worden opgestart komen, krijgt u opnieuw de ruimte om hierover mee te denken. Daarnaast kijken we naar hoe de omgeving voordeel heeft van de winsten van de opwek van de energie.
Ga naar websiteExterne link: Koninklijke onderscheiding (lintje) aanvragen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-11-20 | Thema:
Als u iemand wil voordragen, dient u een aanvraag in bij de burgemeester. IJsselstein is trots op haar inwoners die bereid zijn een stapje extra te doen, mensen die bovenmatige inspanningen leveren ten behoeve van de samenleving. Om deze trots te tonen kunnen we inwoners voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. Elk jaar worden een werkdag voor 27 april, Koningsdag, in heel Nederland Koninklijke onderscheidingen uitgereikt: de ‘lintjesregen’ of ‘Algemene Gelegenheid’. Hoe werkt het Neem telefonisch contact op met het kabinet van de burgemeester via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl. U hoort in grote lijnen of de verdiensten inderdaad bijzonder genoeg zijn voor een onderscheiding. U krijgt meer informatie over de procedure en benodigde gegevens. Een aanvraag voor de Lintjesregen 2026 (Algemene Gelegenheid) moet uiterlijk 1 juli 2025 bij ons binnen zijn. Meerdere personen toetsen de aanvraag en de procedure neemt een lange tijd in beslag. Een aanvraag bij Bijzondere Gelegenheid* (tussentijdse uitreiking) moet zes maanden voor de beoogde datum van uitreiking zijn ingediend. De gemeente toetst alle verzamelde gegevens strikt vertrouwelijk. De burgemeester brengt advies uit over het voorstel. Is dit advies positief? U krijgt een suggestie voor de soort en hoogte van de onderscheiding. Vervolgens oordeelt de Commissaris van de Koning. Die stuurt het voorstel naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Dit onafhankelijke college geeft een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Beslist de minister positief? De Koninklijke onderscheiding wordt bij Koninklijk besluit verleend. De burgemeester informeert de aanvrager over de uitkomst van het voorstel. * Een Koninklijke onderscheiding uitreiken bij Bijzondere Gelegenheid kan als er een rechtstreeks verband bestaat tussen de verdiensten waarvoor iemand wordt voorgedragen en de speciale datum van uitreiking. Of als er sprake is van beëindiging van activiteiten. Voorbeelden zijn een jubileum bij een vereniging of organisatie of het beëindigen van een belangrijke bestuursfunctie. Meer weten Voor de behandeling van het voorstel brengen we geen kosten in rekening. Informatie over iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding op lintjes.nl Informatie over Koninklijke onderscheidingen Voor vragen neem contact op met de gemeente via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl.
Ga naar websiteExterne link: College
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema:
Wethouders worden benoemd door de raad. Er zijn op dit moment 4 wethouders. De leden van het college hebben onderling de taken verdeeld. Die verschillende taken noemen we portefeuilles. De burgemeester is voorzitter van het college. De secretaris is de adviseur en ondersteuner van het college en de burgemeester. Een wethouder kan de burgemeester vervangen bij ziekte of afwezigheid. Een wethouder die dat doet noemen we loco-burgemeester. Het college wijst die aan.
Ga naar websiteExterne link: Winkelcentrum De Clinckhoeff
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema:
Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding.
Ga naar websiteExterne link: Groen dak aanleggen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
Wat krijgt u? 50% korting op de kosten van een sedumdak. Voor wie is deze subsidie? Inwoners van IJsselstein die eigenaar zijn van hun woning. Huurders met toestemming van de eigenaar. Download het Toestemmingsformulier verhuurder (pdf, 60 kB). VvE’s en rechtspersonen (bijvoorbeeld scholen of bedrijven) met een pand in IJsselstein. Wat zijn de voorwaarden? Het dak is minimaal 4 m2 groot. Het slaat minimaal 25 liter regenwater per m2 op. U bent zelf verantwoordelijk voor: De geschiktheid van het dak Eventuele vergunningen Onderhoud van het groene dak Het werk is al afgerond in hetzelfde jaar als de aanvraag, en niet langer dan 12 weken geleden. U werkt mee aan een controle als dat nodig is. Kostte uw groene dak tussen de €200 en €3.000 (inclusief btw), dan kunt u subsidie aanvragen. U krijgt dan de helft vergoed. Wat krijgt u niet vergoed? Dakaanpassingen, gereedschap, advies of administratiekosten. De aanleg van een dak anders dan sedum. Wat moet u klaar hebben vóór u de aanvraag doet? Foto van de situatie vóór en ná de aanleg Factuur of betalingsbewijs (met prijs, datum, specificaties) Als u huurt: toestemming van de eigenaar. Download het Toestemmingsformulier verhuurder (pdf, 60 kB) Alles compleet? Ga hier naar het aanvraagformulier Vul het aanvraagformulier in Aanvragen kan tot uiterlijk 31 oktober 2025. Wanneer het subsidieplafond is bereikt, worden alle volgende aanvragen afgewezen. U kunt in het nieuwe kalenderjaar de aanvraag opnieuw indienen. Wilt u nog meer doen? Wat kunt u zelf doen? Meer verduurzamen rondom uw huis? Bekijk hier de isolatiesubsidie. Wilt u meer energie besparen? Lees hier meer over energiebesparing.
Ga naar websiteExterne link: Tegeltaxi
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
Tijdens het NK Tegelwippen haalt de gemeente uw gewipte tegels gratis bij u op, met een elektrisch voertuig met grijpkraan. Wanneer komt de tegeltaxi? Vrijdag 6 juni (aanvragen niet meer mogelijk) Vrijdag 4 juli (aanvragen niet meer mogelijk) Vrijdag 5 september Vrijdag 3 oktober Vrijdag 31 oktober Spelregels Tegeltaxi U woont in de gemeente IJsselstein. U bent een inwoner, maakt geen gebruik van de taxi als organisatie of bedrijf. U vervangt de tegels uit uw tuin door groen. Alleen stenen en klinkers worden opgehaald, geen grind, zand, grond, planten of ander afval. U biedt minimaal 1 vierkante meter en maximaal 15 vierkante meter tegels aan. U biedt de tegels aan volgens de regels: U legt de tegels maximaal 1,5 meter hoog opgestapeld. U legt de tegels de avond van tevoren al klaar aan de weg (of uiterlijk om 7:30 uur op de dag dat het opgehaald wordt). De tegels liggen NIET op eigen terrein, onder of tegen bomen, lantaarnpalen, schuttingen, muren of andere voorwerpen. De tegels moeten bereikbaar zijn voor een vrachtwagen. Houd ruimte over voor doorgang op de stoep. Liggen de tegels niet goed? Dan nemen we ze niet mee. U kunt een nieuwe afspraak maken. We kunnen een steekproef doen om te controleren of u de tegels inderdaad vervangen heeft door groen. Is uw tuin weer bestraat? Dan brengen we de ophaalkosten bij u in rekening. Meedoen? Meld u aan via e-mail: tegeltaxi@ijsselstein.nl. Doe dit minstens 1 week van tevoren. Wat moet u in de e-mail zetten? Stuur deze gegevens mee: Uw naam Uw adres en postcode (waar de tegels gelegd worden) Uw telefoonnummer Het aantal tegels dat u wilt laten ophalen (ongeveer) Een foto van de tegels De datum waarop u de tegels wilt laten ophalen Bewijs van aanmelding van het NK Tegelwippen. Meld uw tegels aan via de website van het NK Tegelwippen. Het doorsturen van de bevestigingsmail of een screenshot ervan is goed. Waarom de tegels eruit? Een groene tuin is beter voor het klimaat. Het helpt bij veel regen of hitte in de zomer. Het is ook goed voor bijen, vlinders en vogels. Samen maken we de buurt groener! Ook tellen uw gewipte tegels mee voor de score van onze gemeente in het NK Tegelwippen! Meer informatie Kijk ook eens op de website van Klimaatklaar en hou de website in de gaten voor nieuws. Voor vragen of meer informatie over de tegeltaxi kunt u contact opnemen via info@ijsselstein.nl. Geen zin om te wachten? Lever de tegels in bij RMN
Ga naar websiteExterne link: Vreemdelingenpaspoort
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:
Hoe werkt het Maak een afspraak Neem bewijsstukken mee waaruit blijkt dat uw eigen land geen paspoort kan of wil verstrekken (zoals een weigeringsbrief van uw ambassade); Neem uw geldige verblijfsvergunning mee; Als u dat heeft, neemt u uw oude vreemdelingenpaspoort mee; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Kosten Vreemdelingenpaspoort € 65,40. Maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van uw verblijfvergunning. U kunt ermee naar alle landen reizen, behalve naar uw land van herkomst. Aanvullend voor kinderen tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming (pdf, 113 kB) nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier; (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid en immigratie en naturalisatiedienst (IND) vindt u nog meer informatie over het paspoort.
Ga naar websiteExterne link: Idee tegen eenzaamheid
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-27 | Thema:
Uw idee/initiatief Heeft uw vereniging, organisatie of stichting een idee of initiatief dat helpt bij het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid onder volwassenen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van workshops, sportactiviteiten of open eettafels. Misschien kan de gemeente helpen met een financiële bijdrage. Aanvragen Let op dat u uw aanvraag minimaal 8 weken (langer als er voor uw aanvraag vergunningen nodig zijn) voordat de activiteit plaatsvindt moet indienen. Eenzaamheidsbudget aanvragen Hoe werkt het? Dien de aanvraag minimaal 8 weken voor de activiteit in. De gemeente toetst of u aan de spelregels voldoet en of er budget beschikbaar is. Voor evenementen of objecten zoals open eettafels in de openbare ruimte is vaak een vergunning nodig. Let op dat uw aanvraag hierdoor langer in behandeling kan zijn dan 8 weken. Wij sturen u een brief over het besluit over uw aanvraag. Bij goedkeuring ontvangt u binnen 2 weken de financiële bijdrage op de opgegeven rekening. Er kunnen evaluatiecriteria vastgesteld worden waaraan voldaan moet worden bij de verantwoording van de besteding van de financiële bijdrage. De verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Spelregels Belangrijk om te weten voordat u een aanvraag doet. Het idee/initiatief moet: een bijdrage leveren aan het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid. een nieuw nog niet eerder voorkomend initiatief zijn. specifiek toelichten hoe de doelgroep bereikt wordt. gericht zijn op personen met de leeftijd van 18 jaar of ouder. niet in strijd zijn met ander vastgesteld beleid (bijvoorbeeld het bestemmingsplan). een aantoonbare eigen bijdrage in geld en/of menskracht omvatten, die in verhouding staat tot de budgetaanvraag. geen commercieel doel hebben. worden uitgevoerd in het jaar van de budgettoekenning. voldoen aan de vergunnings- en meldingsplicht als die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. de gemeente informeren over de uitvoering van het initiatief. worden uitgevoerd door een stichting, vereniging of organisatie. In andere gevallen wordt de aanvraag per situatie bekeken. Hoe lang duurt het? De behandeling van uw aanvraag duurt gemiddeld 8 weken. Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten over Samen IJsselstein? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier. Verenigingen, clubs en organisaties Wilt u zelf eens kijken bij een vereniging of organisatie? Bekijk dan de informatie op de website inijsselstein.nl. Bijvoorbeeld over bridge-verenigingen, recreatieve verenigingen, culturele verenigingen, of sportverenigingen.
Ga naar websiteExterne link: Energie en verduurzamen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema:
Snel naar: Landelijke subsidies Energiekosten Groene initiatieven Fiscaal voordelig investeren Advies op maat Let op! In IJsselstein zijn geen subsidies beschikbaar voor verduurzamingsmaatregelen. Wel zijn er landelijk subsidies beschikbaar voor bedrijven. Op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt u een subsidie- en financieringswijzer. Andere interessante bronnen van informatie Landelijke subsidies Ontdek welke subsidiemogelijkheden er zijn voor energiebesparing en duurzame energie voor uw bedrijf, stichting of instelling. Van landelijke tot provinciale regelingen, de Vattenfall Subsidiewijzer helpt u hierbij. Meer over Programma Energietransitie 2020-2025 (provincie Utrecht). Zonne-energie en zonnepanelen voor uw bedrijf (Ondernemersplein, KvK) Duurzaam ondernemen met windenergie (Ondernemersplein, KvK) Energiekosten Meer over Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK). Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) werkt aan het verduurzamen van bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. ECUB heeft collectieve contracten afgesloten met NieuweStroom en PM Energie. Deelnemers aan deze contracten besparen gemiddeld 10-30% op hun energierekening. Waar begint u met energie besparen? Wat levert het meeste op? En bij wie moet u zijn? U vindt hier tools en organisaties die u op weg helpen. Tips voor de horeca (Koninklijke Horeca Nederland) Top 15 besparingstips op gas- en elektriciteitsverbruik (deb.nl) Quick wins voor energiebesparing (INretail) Inzicht in de mogelijke energierisico's en -kansen voor uw organisatie. Doe de quickscan van GroenLeven. Energie besparen nu en straks (RVO) Aan de slag met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed (RVO). Groene initiatieven Energiefonds Utrecht financiert groene initiatieven. Ze financieren bedrijven en instellingen in de provincie Utrecht die zelf willen verduurzamen of duurzame energieprojecten ontwikkelen. Met de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) maakt de overheid het makkelijker om een banklening of -garantie te krijgen. De Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) vergroot het onderpand en daarmee ook de financierbaarheid van uw onderneming. Fiscaal voordelig investeren Investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen en -technieken met MIA en Vamil voor ondernemers. Meer over de Energie-investeringsaftrek (EIA). Interessant als u investeert in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot. Advies op maat Klimaatthema Energiebesparing helpt u in kaart te brengen wat u kunt doen om uw bedrijf te verduurzamen.
Ga naar websiteExterne link: Kromme IJsselgebied
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:
Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief+ De gemeenteraad heeft 4 bouwstenen vastgesteld: Natuur en recreatie Kromme IJsselzone Open velden en lijnverbindingen in het stedelijk gebied maken Versterken duurzame mobiliteit en ontsluiten Kromme IJsselgebied Een cultuurhistorisch woonlandschap Op basis van deze bouwstenen is een visiekaart (pdf, 5,05 MB) gemaakt. Op de visiekaart is goed te zien dat rond de Kromme IJssel wordt ingezet op natuurontwikkeling. Een nieuwe stedelijke rand is ingetekend tussen de Lage Dijk Zuid en de Biezendijk. Door het hele gebied worden recreatieve routes toegevoegd voor fietsers en wandelaars. Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gemeente heeft samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief gewerkt. Om de aanscherping te maken is een vorig jaar een participatietraject doorlopen. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitgewerkt in drie gebiedsateliers. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn hiernaast te vinden. Het gebiedsperspectief+ is op 5 juni 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Wat gaan we de komende tijd doen? In 2025 wordt onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Wilt u reageren? Wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar krommeijsselgebied@ijsselstein.nl.
Ga naar websiteExterne link: Paardenveld-Noord
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-10 | Thema:
Wat? Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld-Noord goedgekeurd. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie laat zien hoe we het gebied willen ontwikkelen. Het gebied ligt dichtbij de historische binnenstad van IJsselstein en grenst aan de Hollandse IJssel. Het is goed bereikbaar met openbaar vervoer, de fiets en de auto. Het gebied ligt tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen. In Paardenveld-Noord bouwen we voor toekomstige generaties in IJsselstein. Het wordt een duurzame en autoluwe wijk met veel groen en ruimte voor kinderen om te spelen. In totaal is er plek voor ongeveer 500 appartementen en stadswoningen. De woningen worden gebouwd met de nieuwste technieken voor energie, warmte, water en milieu. Er komen levensloopbestendige woningen voor senioren, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het woonzorgcentrum Ewoud blijft in het gebied. Er wordt onderzocht of dat parkeren op een centrale plek mogelijk is, een ‘Mobiliteitshub’. De bushalte is op loofafstand. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze Woonvisie. Dit is een document beschrijft het beleid voor woningmarkt. Door meer woningen te bouwen, kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Ook blijven zo voorzieningen zoals winkels, het theater en zwembad behouden. Hoe? Paardenveld-Noord is verdeeld in drie gebieden. De gemeente richt zich op het middengebied, tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). Hier staan nu de praktijkschool Baanbreker, de voormalige basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een (oud) uitvaartcentrum en verschillende bedrijfsgebouwen. Deze gebouwen worden gebruikt door het leerwerkbedrijf WerkwIJSS, een sportschool en huisvesting voor culturele activiteiten. Sinds de visie Paardenveld Noord is goedgekeurd, onderzoekt de gemeente actief hoe deze uitgevoerd kan worden. We kijken naar de mogelijkheden en uitdagingen in het gebied. Wanneer? Rond de zomer van 2025 verwachten we meer te kunnen zeggen over de plannen voor het project. De gemeente wil in 2025 inwoners betrekken bij het maken van de nota van uitgangspunten. Netcongestie In de Provincie Utrecht is er netcongestie. Hierdoor kunnen projecten vertraging oplopen. Dit probleem blijft waarschijnlijk tot 2029. De nieuwbouw start waarschijnlijk niet voor medio 2028. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? In de nabije toekomst gaan er veranderingen plaatsvinden in Paardenveld Noord. Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld Noord goedgekeurd. Deze visie laat zien wat we willen bereiken met het gebied. Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Er wordt verder onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Hieruit kan komen dat niet alles uitgevoerd kan worden zoals bedacht. Er moeten ook verschillende procedures gevolgd worden, dit kost tijd. Het doel blijft om de visie zoveel mogelijk uit te voeren, rekening houdend met wetgeving op het gebied van klimaat, energie en gezondheid. Het plan moet realistisch zijn. Marktomstandigheden kunnen de haalbaarheid beïnvloeden. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? We hebben gekozen voor het Campusmodel, omdat we denken dat dit het meest aantrekkelijk is. Bij het uitwerken van de visie volgen we dit model zoveel mogelijk. Maar we staan ook open voor andere ideeën. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie goedgekeurd. Hierin staat dat er in de komende 10 jaar 2.500 woningen gebouwd moeten worden. Ook is de visie voor Paardenveld-Noord, een gebied voor woningbouw, goedgekeurd. Nu wordt er gewerkt aan de uitwerking van plannen, zodat de gemeenteraad deze kan goedkeuren. Staat de indeling van de wijk vast? In de visie is de hoofdlijn bepaald, dit vind je terug op de visiekaart en in de uitgangspunten. Hierbinnen wordt verder onderzoek gedaan voor de uitvoering. Komen er ook eengezinswoningen? In de visie is bedacht hoe de wijk eruit kan komen te zien. Door onderzoek te doen wordt dit verder uitgewerkt. Hierbij zijn stadswoningen bedacht als eengezinswoningen. Maar vanwege de grote vraag naar woningen, wordt vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2028 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken klaar zijn en procedures doorlopen worden. Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Volgens de Woonvisie zal 30% van de woningen sociale huur zijn. Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij het maken van de visie is gesproken met belanghebbende(eigenaren, huurders, woningbouwcorporatie). Zij zijn enthousiast. We overleggen nog met schoolbesturen over de toekomst van de scholen. We onderzoeken de mogelijkheden om bestaande functies opnieuw in het gebied onder te brengen of een nieuwe locatie te vinden. Hierbij houden we rekening met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Voorlopig blijft de Jan van der Heydenweg bestaan. Er wordt verder onderzocht of de Jan van der Heydenweg kan blijven. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad wordt verder onderzocht. Hierbij kijken we naar het gebruik van de Overtoom, zwaar verkeer door de Benschopperpoort en de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Op dit moment gaan we uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? We willen de kwaliteit van de bebouwing en het buitenterrein bewaken. Dit doen we door adviezen van de welstandcommissie te volgen en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast nemen we kwaliteitsbepalingen op in een nota van uitgangspunten, die door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? We kunnen hier nog geen uitspraak over doen. We gaan dit verder onderzoeken, omdat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.
Ga naar websiteExterne link: Handel in tweedehands goederen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema:
Digitaal Opkopers Loket (DOL) Wij hechten veel waarde aan veiligheid. Het voorkomen van handel in gestolen goederen is voor ons belangrijk. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands goederen die u inkoopt niet zijn gestolen. Meld u daarom aan als handelaar bij het DOL. U bent dan ook verplicht om een opkopersregister bij te houden. Eenvoudig, kosteloos én veilig. Meld u aan als handelaar Maak een account aan. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. Door ons bewaarde gegevens zijn alleen toegankelijk voor bevoegde gemeentefunctionarissen en de politie, indien nodig. Digitaal Opkopers Register (DOR) Bij uw aanmelding als handelaar bent u ook verplicht om iedere in- en verkoop te registreren. Dit doet u in een register, het DOR. Heeft u zich al als handelaar geregistreerd? Er wordt dan een koppeling gemaakt met het DOL. U hoeft maar 1 account aan te maken. Meer informatie Heeft u vragen, bel ons op 14 030 of stuur een e-mail. Meer informatie leest u op de website van Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Of raadpleeg de DOR-helpdesk.
Ga naar websiteExterne link: Eerste rijbewijs aanvragen
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:
Hoe werkt het? Maak een afspraak Neem een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart mee; Bent u jonger dan 18 jaar en vraagt u een autorijbewijs aan? Neem uw begeleiderpas van 2toDrive mee; Zorg voor een pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten Rijbewijs € 52,10*. Toeslag spoed € 39,65. Gezondheidsverklaring voor de medische keuring € 44,50. * De kosten van het rijbewijs zijn aangepast, omdat het rijbewijs nu ook gebruikt kan worden als identificatiemiddel om online in te loggen bij overheidsorganisaties en diensten met een publieke taak. Voor meer informatie over het nieuwe rijbewijs kunnen inwoners terecht op de website van de RDW. U betaalt het rijbewijs bij de aanvraag. Hoe lang duurt het? Na 5 werkdagen haalt u uw rijbewijs op bij het stadhuis. Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken.
Ga naar websiteExterne link: Subsidies algemene informatie
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-11-21 | Thema:
De gemeente IJsselstein heeft twee soorten subsidies: de incidentele subsidie en de structurele subsidie. Een incidentele subsidie vraagt u aan voor een kortdurende/eenmalige activiteit. Natuurlijke- en rechtspersonen kunnen een incidentele subsidie aanvragen. Een structurele subsidie vraagt u aan voor een meerjarig terugkerende activiteit. Rechtspersonen kunnen een structurele subsidie aanvragen. Natuurlijke personen zijn bijvoorbeeld inwoners. Rechtspersonen zijn ondernemingen, stichtingen en verenigingen. Op het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland leest u meer over natuurlijke- en rechtspersonen. Inwoners Voor inwoners is er ook het initiatievenbudget waar er behalve geld ook andere steun geboden kan worden. Bijvoorbeeld het gebruik van een gemeentelijk gebouw, zonder dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Of de gemeente die het pleintje in de buurt volgens het idee herinricht. Op Idee voor IJsselstein staat meer informatie voor inwoners over de verschillende mogelijkheden om geld of steun aan te vragen. Ondernemingen, stichtingen, verenigingen Ondernemingen, stichtingen en verenigingen kunnen naast de incidentele subsidies zoals een jubileum subsidie of een vermeerderingsregeling ook structurele subsidie aanvragen. Alle subsidies staan op onze subsidiepagina. Regels en voorwaarden We hebben specifieke regels en voorwaarden voor verschillende subsidies. Hieronder staan de verschillende verordeningen. Algemene subsidieverordening Subsidieregeling sportstimulering en deskundigheidsbevordering Subsidieregeling Maatschappelijke Ontwikkeling Subsidieregeling Voorschoolse educatie en peuteropvang Subsidieregeling Kunst en cultuur Voor alle subsidies geldt de Algemene wet bestuursrecht. Subsidieoverzicht 2025 In het Subsidieoverzicht staan alle structurele subsidies, die het college jaarlijks toekent, en de subsidieplafonds. Het subsidieplafond is het maximale bedrag, wat het college aan subsidie kan verstrekken. Download hier het Subsidieoverzicht 2025 (pdf, 168 kB) Download ook de Toelichting (pdf, 208 kB) Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten? Kijk dan op onze algemene informatiepagina over subsidies voor bijvoorbeeld de subsidieverordening en andere voorwaarden en regels. Of neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.
Ga naar websiteExterne link: Legalisatie Handtekening
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:
Hoe werkt het Maak een afspraak Neem het betreffende document mee naar de afspraak; Denkt u ook aan een geldig legitimatiebewijs? Kosten Een handtekening legaliseren kost € 12,35. U betaalt direct aan de balie. Meer weten Website Rechtspraak.nl
Ga naar websiteExterne link: Uitslag verkiezing Europees Parlement 2024
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-06-02 | Thema:
De opkomst in IJsselstein was 44,99%. Uitslag verkiezingen Partij Aantal stemmen Percentage stemmen PVV (Partij voor de Vrijheid) 2208 18,88% GROENLINKS / Partij van de Arbeid (PvdA) 2185 18,68% VVD 1920 16,42% CDA - Europese Volkspartij 1234 10,55% D66 1151 9,84% Volt Nederland 494 4,22% NSC 451 3,86% Partij voor de Dieren 426 3,64% BBB 382 3,27% ChristenUnie 274 2,34% Forum voor Democratie 264 2,26% SP (Socialistische Partij) 183 1,56% Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 165 1,41% 50PLUS 149 1,27% JA21 87 0,74% Belang Van Nederland (BVNL) 36 0,31% Piratenpartij - De Groenen 30 0,26% Meer Directe Democratie 28 0,24% NL PLAN EU 24 0,21% vandeRegio 5 0,04%
Ga naar websiteExterne link: Robijnpad
Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-16 | Thema:
De werkzaamheden aan het Robijnpad en de Edelstenenbaan zijn afgerond. De bestrating van het voetpad is hersteld, het fietspad is voorzien van nieuw asfalt, en op de kruising met de Edelstenenbaan is een verkeersplateau aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. De planning liep iets uit doordat er bij de start een broedende waterhoen en meerkoet werden aangetroffen. Om de natuur te beschermen, zijn de werkzaamheden in omgekeerde volgorde uitgevoerd. Dankzij deze zorgvuldige aanpak konden de jonge meerkoeten veilig uitvliegen. Hieronder de foto’s van het eindresultaat. Duurzaam uitgevoerd Bij dit project is bewust gekozen voor duurzame technieken en materialen. Zo is gebruikgemaakt van elektrisch materieel, biologische diesel en milieuvriendelijk asfalt (Lynpave®), waarmee de uitstoot aanzienlijk is verminderd.
Ga naar website