Filters
Zoekresultaten 1 - 20 van 73 resultaten
Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken
Ga naar websiteExterne link: Rioolverstopping
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-04-22 | Thema:
Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Wat u moet weten U graaft het ontstoppingsputje op de grens van uw terrein op en maakt het open. Dat kunt u ook laten doen door een bedrijf. Bent u benieuwd naar waar u moet graven? Neem dan contact met ons op via ons mailadres info@gemeentesluis.nl of ons telefoonnummer 140117. Is het putje leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de riolering zelf (laten) schoonmaken. De kosten zijn voor u. Staat het putje vol? Dan is de gemeente verantwoordelijk. Bel ons en we ontstoppen het riool gratis voor u. Kosten Gratis als de gemeente verantwoordelijk is.
Ga naar websiteExterne link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Direct regelen Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justis. U krijgt dan een e-mail met een link naar de online VOG-aanvraag. Kan de werkgever de aanvraag niet online aanvragen? Vul dan de VOG-aanvraag in en kom bij ons langs. Meenemen Uw identiteitsbewijs Kosten U betaalt € 41,35. Handige links Meer informatie over de VOG vindt u op Justis.nl
Ga naar websiteExterne link: Vergunning aanvragen voor tijdelijke verhuur bij renovatie of sloop
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:
U mag uw woning verhuren met een tijdelijk contract als de woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Hiervoor is een vergunning tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet soms verplicht. Zo werkt het Bij tijdelijke verhuur heeft het huurcontract een einddatum. De huurder gaat ermee akkoord de woning op die einddatum te verlaten. Tijdelijke verhuur van een sociale huurwoning Voor tijdelijke verhuur van sociale huurwoningen op grond van de Leegstandwet is altijd een vergunning nodig. Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur onder de € 900,07 (bedrag 2025) per maand. Tijdelijke verhuur in de vrije sector Woningen met een huur boven de € 900,07 per maand (bedrag 2025) vallen in de vrije sector. Hiervoor is de vergunning niet verplicht. Toch is het verstandig een vergunning aan te vragen. Bijvoorbeeld om er zeker van te zijn dat uw huurder op de afgesproken datum vertrekt. Met de vergunning tijdelijke verhuur kunt u dit afdwingen. De huurder kan dan geen beroep doen op het huurrecht. Geldigheid vergunning De vergunning is 2 jaar geldig. Voorwaarden voor de vergunning U bent de eigenaar van de woning. De woning is niet bewoond. Er staat niemand op het adres ingeschreven. De woning wordt binnen 2 jaar gesloopt of volledig gerenoveerd. Voorwaarden voor het huurcontract Het nummer van de vergunning tijdelijke verhuur staat in het contract. Het contract geldt voor een periode van minimaal 6 maanden. De opzegtermijn voor de tijdelijke huurder is minimaal 1 maand. De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal 3 maanden. Voor huurwoningen die te koop staan is de opzegtermijn minimaal 2 maanden. Maximale huurprijs op grond van de Leegstandwet Bij sloop of ingrijpende woningverbetering van woningen van woningcorporaties met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025), is de maximale huurprijs 80 procent van de toegestane huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor particuliere huurwoningen met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025) geldt de maximale huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor woningen met een huur boven de € 900,07 (bedrag 2025) geldt geen maximaal redelijke huurprijs. Kosten De vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet kost in 2025 € 165,25. Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt ze dus altijd, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Aanvragen Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte U heeft verder bij de aanvraag nodig: Een bewijsstuk waaruit blijkt dat de woning inderdaad binnen 2 jaar gesloopt wordt of volledig gerenoveerd. De omgevingsvergunning voor de renovatie of sloop (indien aanwezig). Het getekende huurcontract. Zo lang duurt het Wij beslissen binnen 8 weken op uw aanvraag. Wij sturen de vergunning of weigering op. Contact Heeft u vragen of wilt u een aanvraag indienen, neem dan contact met ons op via wonen@gemeentesluis.nl of 0117-457000.
Ga naar websiteExterne link: Welstandsadvies vragen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:
Wilt u bouwen of verbouwen? Dan krijgt u te maken met de eisen voor welstand (Welstandsnota). Daarmee bedoelen we dat we onder andere kijken naar het uiterlijk van het gebouw, de kwaliteit van het ontwerp en het materiaal dat u gebruikt. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit toetst uw bouwaanvraag aan de eisen voor welstand. In de Welstandsnota (PDF) staat hoe deze commissie dat doet. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vergadert iedere woensdag in de even weken om 9.00 uur. De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in het Klanten Contact Centrum, Nieuwstraat 22 in Oostburg. De agenda plaatsen we op de website van de gemeente en is opvraagbaar via 14 0117. De Welstandsnota inzien (PDF) Voordat u een bouwaanvraag indient, kunt u om een welstandsadvies vragen. Dit heet een bouwplanvooroverleg. Aan een bouwplanvooroverleg zijn kosten verbonden. Deze kosten worden verrekend met de leges van een omgevingsvergunning. Regelen Een bouwplanvooroverleg aanvragen Let op: Ondervindt u problemen bij het verzenden van de aanvraag? Dit kan te maken hebben met de grootte van de bestanden die u dient te uploaden. Daarom vragen wij u om, na verzending van de aanvraag, telefonisch contact met ons op te nemen via 140117. Indienen Tekeningen van alle gevels van het bouwwerk, inclusief de gevels van naastgelegen bebouwing (van de bestaande situatie en de nieuwe situatie). Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Detailtekeningen van gezichtsbepalende delen van het bouwwerk. Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Foto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing. Materiaal- en kleurgebruik van toe te passen bouwmaterialen. Vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.
Ga naar websiteExterne link: Precariobelasting
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op. Geef door: Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven
Ga naar websiteExterne link: Financiële ondersteuning voor (startende) ondernemers
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)
Ga naar websiteExterne link: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema:
Mensen met een beperking kunnen recht hebben op een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU landen. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden. Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Bestuurderskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt zelf auto rijden. Passagierskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen. U kunt niet zelf auto rijden. Voor het vervoer heeft u altijd de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur vervoerd te worden. Kaart voor zorginstellingen Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen U dient een aanvraagformulier voor de gehandicaptenparkeerkaart in te vullen. Na de aanvraag volgt gelijk de betaling. Een aanvraag is daarom enkel mogelijk op het gemeentehuis zelf. Om de aanvraag compleet te maken is er een recente kleurenpasfoto nodig (er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis maar is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers) en een kopie van uw rijbewijs wanneer u een bestuurderskaart aanvraagt. Bij een eerste aanvraag is een medische keuring altijd nodig. Een instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet. Verlengen gehandicaptenparkeerkaart Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Doe dit dan minimaal twee maanden voordat de kaart verloopt. Bij een verlening kan het zijn dat er niet opnieuw medisch advies opgevraagd hoeft te worden. Dit heeft de arts bij een eerdere medische keuring vastgesteld. Kosten Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart bedraagt € 47,00.
Ga naar websiteExterne link: Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-01-17 | Thema:
Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten. U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het? Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben. De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen. Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen. U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven. Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever. Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon. Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.
Ga naar websiteExterne link: Asbest verwijderen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-04-28 | Thema:
Wilt u asbest verwijderen? In veel gevallen moet u daar een erkend bedrijf voor inschakelen. Regelen Wilt u minder dan 35m2 aan asbesthoudende golfplaten, niet-gelijmde vloerbedekking of asbesthoudende tegels verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Wilt u meer dan 35m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. U moet een asbestiventarisatierapport bijvoegen. Dit laat u maken door een erkend bedrijf. De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Zelf asbest verwijderen U mag asbest zelf verwijderen uit een woonfunctie of nevengebruiksfunctie als het gaat om minder dan 35 m2 aan geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels, vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking. Dan moet u wel een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Hierbij kiest u voor de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen'. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Pas als u toestemming van ons heeft, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest en deze inleveren bij de Milieustraat. Ons advies Beschadig het asbesthoudende materiaal niet, breek het niet en boor er niet in. Hierdoor kunnen gevaarlijke asbestvezels vrijkomen. Spuit het asbesthoudende materiaal nat en draag beschermende kleding. Asbest afvoeren Verpak het asbest zorgvuldig als u het bij de Milieustraat inlevert. Hiervoor zijn speciale asbestzakken te koop. Sluit de verpakking luchtdicht af met sterke tape. Bekijk hoe u het asbest moet aanbieden bij de Milieustraat. Kosten De sloopmelding is gratis. De speciale asbestzakken niet, deze koopt u bij de milieustraat. Asbest laten verwijderen Wilt u meer dan 35m2 asbest verwijderen? Of gaat het om losse buizen of vastgelijmde vloerbedekking? Dan mag u dit niet zelf doen. U moet dit eerst melden via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf Pas als u toestemming van ons heeft, mogen de werkzaamheden beginnen. U moet dan een erkend bedrijf inschakelen. Let op: Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunningen nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket. Subsidieregeling asbestdaken De landelijke subsidieregeling voor het verwijderen van asbestdaken is per 15 december 2018 gesloten. Subsidie aanvragen is niet meer mogelijk. Meer informatie Meer informatie over asbest en asbest verwijderen vindt u op de website van de Rijksoverheid en op Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Ga naar websiteExterne link: Ondersteuning voor mantelzorger aanvragen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Een mantelzorger zorgt voor een familielid, vriend of buur. Bent u mantelzorger? Dan gaan we graag met u in gesprek. Regelen Bel 14 0117 voor een afspraak of kom langs op het gemeentehuis. Soorten ondersteuning De gemeente kijkt hoe ze u kan helpen. Misschien zijn er mensen of voorzieningen in de buurt die verlichting kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdservice. Of helpt het als u met andere mantelzorgers kunt praten. Folder Mantelzorg (PDF) Ook kunnen we kijken of bijvoorbeeld hulp in de huishouding, kortdurend verblijf of een dagbesteding voor de mantelzorgontvanger uitkomst biedt.
Ga naar websiteExterne link: Alcoholvergunning
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2024-12-31 | Thema:
Wilt u als eigenaar van een onderneming alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig. Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement zwak-alcoholische dranken verkopen en/of schenken? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) nodig. Deze kunt u onderaan deze pagina aanvragen. Alcoholvergunning aanvragen U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf. Ingevuld BIBOB formulier (PDF). Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 153,45. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven Tijdelijke ontheffing aanvragen (tapontheffing) Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag. Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen Kosten Een tapontheffing kost € 51,15.
Ga naar websiteExterne link: Koninklijke onderscheiding aanvragen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen. Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl.
Ga naar websiteExterne link: Nederlandse nationaliteit aanvragen/Nederlander worden
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Wilt u Nederlander worden? En staat u bij de gemeente Sluis ingeschreven? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Tijdens deze afspraak krijgt u meer informatie over de te volgen stappen. Wat u moet weten Als u Nederlander kunt worden door optie, dan beslist de gemeente hierover. Kijk op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) of u recht hebt op optie. Als u Nederlander kunt worden door naturalisatie, gaat uw aanvraag naar de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). De IND beslist dan. Kijk op IND.nl voor meer informatie. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan wordt u uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie. Meenemen Optie: Uw identiteitsbewijs. Naturalisatie: Uw identiteitsbewijs. Uw verblijfsvergunning. Uw geboorteakte. Uw huwelijksakte (alleen als u in het buitenland getrouwd bent). Uw inburgeringsdiploma. Kosten Optieverzoek voor één persoon € 231,00. Voor twee personen € 395,00. Naturalisatieverzoek voor één persoon € 1.091,00. Voor twee personen € 1.393,00.
Ga naar websiteExterne link: WOZ-beschikking/waarde
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2024-12-31 | Thema:
De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) regelt de waardering van onroerende zaken voor de belastingheffing door het Rijk, gemeenten en waterschappen. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. WOZ beschikking Elke belanghebbende die een aanslag OZB krijgt, ontvangt automatisch een WOZ-beschikking. Als u een WOZ-beschikking ontvangt, betekent dit niet automatisch dat u ook belastingplichtig bent. Andersom geldt ook. Als u geen WOZ-beschikking ontvangt, kunt u toch belastingplichtig zijn. WOZ waarde De WOZ-waarde is het bedrag dat uw pand bij verkoop zou kunnen opbrengen op 1 januari van het lopende jaar.
Ga naar websiteExterne link: Principeverzoek indienen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-04-28 | Thema:
Wijken uw (bouw)plannen af van het Omgevingsplan? En wilt u meer duidelijkheid voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt? Dan kunt u een principeverzoek indienen. De gemeente bekijkt dan of uw plan in de basis haalbaar is en of zij hieraan wil meewerken. Regelen U vraagt een principeverzoek aan via een e-mail aan info@gemeentesluis.nl. U geeft in uw e-mail aan: een beschrijving van de activiteit waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd; het telefoonnummer, e-mailadres en/of NAW-gegevens van de aanvrager of gemachtigde; het adres, de kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit wordt verricht; een aanduiding van de begrenzing van de locatie waar op de activiteit wordt verricht. U kunt uw principeverzoek ook per post aan ons sturen. U stuurt uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Na het principeverzoek Een principeverzoek kunt u indienen voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt. Een positieve principe-uitspraak is geen omgevingsvergunning. U kunt hiermee dus nog niet gaan bouwen of verbouwen. De gemeente vertelt u of u een omgevingsvergunning of wijziging van het Omgevingsplan moet indienen. Wat u moet weten Gaat de gemeente akkoord? Dan zijn er verschillende mogelijkheden: ‘Binnenplanse omgevingsplanactiviteit'. In het Omgevingsplan zelf staat wanneer u mag afwijken. Afwijken met een omgevingsvergunning voor Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Dit is een rapport wat u laat maken door een deskundige. Dit rapport bestaat onder andere uit een ruimtelijke onderbouwing. Let op: Voor een omgevingsvergunning voor een BOPA geldt meestal de reguliere procedure van 8 weken. Sommige initiatieven of ontwikkelingen dienen echter door middel van een uitgebreide procedure afgehandeld te worden Wijzigen van het Omgevingsplan. Let op: dit is een lang traject. U moet rekening houden met de duur van 1 jaar. Kosten € 562,50.
Ga naar websiteExterne link: Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-09-05 | Thema:
Bent u gehandicapt en wilt u uw auto graag dichtbij uw voordeur parkeren? Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Goed om te weten Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats dient u in het bezit te zijn van een gehandicaptenparkeerkaart. Kijk voor meer informatie over het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart op onze webpagina: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Voor een gehandicaptenparkeerplaats is een verkeersbesluit nodig. De tijd voor de procedure met publicatie en de uitvoering op straat bedraagt ongeveer 10 weken Als u een verhuizing ruim voortijdig meldt, zorgt de gemeente voor opheffing van de gehandicaptenparkeerplaats bij het oude adres en indien mogelijk, voor een vervangende gehandicaptenparkeerplaats bij het nieuwe adres. Houd rekening met de bovengenoemde proceduretijd. Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Of vul het aanvraagformulier in en stuur deze naar ons op. Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerplaats (PDF) Meenemen Uw gehandicaptenparkeerkaart. Voorwaarden Voorwaarden zijn onder meer: U heeft een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt niet op eigen terrein parkeren. U moet vaak verder weg parkeren omdat het te druk is. Kosten U hoort vooraf wat het kost. Pas na uw instemming met de kosten gaat de gemeente aan de slag.
Ga naar websiteExterne link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-04-15 | Thema:
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Sluis woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staat altijd uw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. U krijgt een kopie opgestuurd. Dat heet een uittreksel. Regelen Kom bij ons langs en neem uw identiteitsbewijs mee. U kan ook online een uittreksel BRP aanvragen. Uittreksel BRP online aanvragen Of print het aanvraagformulier uit en vul het in. Stuur dit samen met een kopie van uw geldig identiteitsbewijs naar ons op. Dit kan per e-mail via info@gemeentesluis.nl of per post. Aanvraagformulier uittreksel BRP (PDF) Uittreksel voor iemand anders aanvragen Dit kan als: De persoon die u machtigt ouder is dan 18 jaar. U een brief meegeeft waarin u deze persoon toestemming geeft. U allebei uw handtekening zet op de brief. U een kopie van uw identiteitsbewijs meegeeft. De persoon die u machtigt ook een identiteitsbewijs meeneemt. Kosten U betaalt € 8,00. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0117.
Ga naar websiteExterne link: Starterslening
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-06-11 | Thema:
Een Starterslening van de gemeente om je eerste huis te kopen Je hebt een eerste woning op het oog, maar je inkomen is te laag voor de hypotheek. Weg droom? Hoeft niet! Om het kopen van een eerste huis mogelijk te maken, kun je de Starterslening aanvragen. Wat is de Starterslening? Starters op de woningmarkt verdienen een steuntje in de rug. Daarom helpt de gemeente Sluis starters een huis te financieren met de Starterslening. Het is een extra lening bovenop je hypotheek. Je sluit de lening af bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Een onafhankelijke stichting die geen winst maakt, maar wel het financieren van je eerste koophuis mogelijk wil maken. Met de Starterslening kun je op een verantwoorde manier tóch je droomhuis kopen. Je sluit de lening af met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat geeft extra zekerheid. De eerste 3 jaar geen maandlasten Je koopt nu je woning. De eerste 3 jaar betaalt de gemeente de rente. Je mag altijd extra aflossen. Daar rekenen we geen kosten voor. Maar het blijft een lening, waarvoor je na 3 jaar wel rente en aflossing betaalt. Tenminste, als je inkomen dat toelaat. Voorwaarden Starters komen in Sluis in aanmerking voor een Starterslening. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. Je kunt de Starterslening aanvragen als: Je voor het eerst een huis koopt; De hypotheek en de Starterslening voldoen aan de voorwaarden van de NHG; De rentevaste periode van je eerste hypotheek minimaal 10 jaar is. Dit zijn de voorwaarden voor de Starterslening die in heel Nederland gelden. Daarnaast hanteren we in Sluis nog enkele aanvullende voorwaarden. De maximale hoogte van de Starterslening in Sluis is maximaal € 40.000; Maximale aankoopprijs is 75% van de Nationale Hypotheek Garantie grens. Voor 2025 is de NHG-grens € 450.000. Dit betekent dat de maximale aankoopsom inclusief de kosten koper kosten en verbeteringskosten € 337.500 is (2025); De Starterslening kun je voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw aanvragen. Op de website van SVn vind je uitgebreide informatie en voorwaarden van de Starterslening Starterslening. Wat kost de Starterslening? Notariskosten; Afsluitkosten bij SVn, de organisatie die de Starterslening verstrekt en beheert; Borgtochtprovisie NHG; Eventueel kosten voor een taxatierapport of financieel advies. Handige links en downloads Op de website van SVn kun je een handig stappenplan downloaden en vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de Starterslening.
Ga naar websiteExterne link: Toeristenbelasting
Bron: Sluis (gemeente) | Datum: 2025-03-03 | Thema:
Biedt u een mogelijkheid tot overnachten aan toeristen? Dan moet u toeristenbelasting betalen aan de gemeente. Toeristenbelasting mag u doorberekenen aan uw klanten. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Informatie toeristenbelasting Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen. We zien je hier graag! Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen en in de gemeente Sluis in het bijzonder! U kunt bij ons genieten van rust, ruimte en culinaire hoogstandjes. Met de mooie stranden en het rustieke achterland is er voor ieder wat wils. Wie in onze gemeente overnacht, betaalt toeristenbelasting. In deze flyer leest u meer over deze belasting, de tarieven en wat wij met deze belastinginkomsten betalen. Wij zijn blij met uw komst en wensen u een fijne tijd in onze regio. Moet ik toeristenbelasting betalen? Overnacht u in de gemeente Sluis (regio West-Zeeuws-Vlaanderen) en staat u hier niet ingeschreven? Dan betaalt u toeristenbelasting. Dit geldt voor alle vormen van verblijf, zoals overnachten in een hotel, bungalow, strandslaaphuisje of op een camping. Het geldt ook als u op het water verblijft, zoals op een boot in de jachthaven. We noemen het dan watertoeristenbelasting. Hoe betaal ik toeristenbelasting? De gemeente stelt de toeristenbelasting vast en int deze via de ondernemer bij wie u verblijft. U betaalt de toeristenbelasting dus aan de eigenaar van uw accommodatie. Deze kosten komen bij de huurprijs die de ondernemer rekent. De ondernemer draagt de toeristenbelasting op zijn beurt weer af aan de gemeente. Hoeveel toeristenbelasting betaalt u? Tarieven toeristenbelasting Waarom betaal ik toeristenbelasting? In de gemeente Sluis ontvangen we jaarlijks met plezier vele bezoekers. Het gaat om bezoekers die bij ons verblijven (overnachten) en om dagtoeristen. Toeristen recreëren op onze stranden, fietsen in onze uitgestrekte polders en bezoeken de gezellige dorpen en stadjes die de gemeente Sluis rijk is. Daar zijn we blij mee! Elke gemeente ontvangt van het Rijk een bedrag per inwoner. Verblijven er veel toeristen in een gemeente? Dan maakt deze gemeente meer kosten, omdat bezoekers ook gebruikmaken van de voorzieningen. Gemeenten bepalen zelf of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. We streven ernaar om de kwaliteit van onze voorzieningen zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van onze bezoekers. Dit brengt extra kosten met zich mee. Daarom kiezen wij ervoor om toeristenbelasting te heffen. Wat doen wij met de toeristenbelasting? We heffen toeristenbelasting, omdat wij blijven investeren in onze voorzieningen. Hieronder leest u wat wij onder andere betalen van de toeristenbelasting. Het schoonmaken van de stranden. Het zandvrij maken en vernieuwen van duinovergangen. Zo blijft het strand goed toegankelijk. Het inzetten van strandbewaking die zorgt voor uw veiligheid. Het aanbrengen van extra zand op het strand. Hierdoor blijft het in de toekomst mogelijk om hier te recreëren. Het aanleggen, onderhouden en bewegwijzeren van wandelpaden, fietspaden, mountainbikeroutes en ruiterpaden. Het onderhouden van wegen door het extra toeristische verkeer. Het plaatsen van (extra) voorzieningen, zoals afvalbakken, fietsenstallingen, fietsoplaadpunten, rustbankjes en picknickplekken. Het zorgen voor digitale informatievoorziening via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. Het opleiden van en persoonlijke informatievoorziening door gastheren en gastvrouwen. Het ondersteunen van musea en culturele activiteiten en -evenementen. U heeft nu inzicht in waarom wij toeristenbelasting innen en wat wij ermee doen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 0117 457 000. Neem eens een kijkje op www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl voor al het moois wat onze regio te bieden heeft. We wensen u een prettig verblijf in onze gemeente en zien u graag weer terug! Information Kurtaxe Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Hier sind Sie ein gern gesehener Gast! Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen und insbesondere in der Gemeinde Sluis! Bei uns können Sie Ruhe, weitläufige Landschaften und kulinarische Spezialitäten genießen. Mit ihren schönen Stränden und dem urigen Hinterland hat die Region für jeden etwas zu bieten. Wer in unserer Gemeinde übernachtet, zahlt eine Kurtaxe. In diesem Flyer lesen Sie mehr über diese Kurtaxe, die Tarife und für was wir die Einnahmen verwenden. Wir freuen uns über Ihren Besuch und wünschen Ihnen eine schöne Zeit in unserer Region. Muss ich die Kurtaxe zahlen? Übernachten Sie in der Gemeinde Sluis (Region West-Zeeuws-Vlaanderen), sind hier aber nicht gemeldet? Dann zahlen Sie die Kurtaxe. Das gilt für alle Formen des Aufenthalts, z. B. Übernachtungen in Hotels, Bungalows, Strandhäusern oder auf einem Campingplatz. Sie zahlen die Kurtaxe auch, wenn Sie sich auf dem Wasser aufhalten, z. B. auf einem Boot im Jachthafen. In diesem Fall nennen wir die Abgabe Wassertourismussteuer. Wie zahle ich die Kurtaxe? Die Gemeinde setzt die Kurtaxe fest und zieht sie über den Unternehmer ein, bei dem Sie untergebracht sind. Das heißt, dass Sie die Kurtaxe an den Eigentümer Ihrer Unterkunft zahlen. Diese Kosten werden auf den vom Unternehmer verlangten Übernachtungs- bzw. Mietpreis aufgeschlagen. Der Unternehmer wiederum führt die Kurtaxe an die Gemeinde ab. Wie viel Kurtaxe zahlen Sie? Kurtaxe Tarife Warum zahle ich die Kurtaxe? In der Gemeinde Sluis freuen wir uns jedes Jahr über zahlreiche Besucher. Dabei geht es um Besucher, die bei uns übernachten (Übernachtungsgäste), und um Tagestouristen. Touristen erholen sich an unseren Stränden, fahren mit dem Fahrrad durch unsere ausgedehnten Polder und besuchen die malerischen Orte und Dörfer, die die Gemeinde Sluis bilden. Darüber freuen wir uns natürlich sehr! Jede Gemeinde erhält vom Staat einen Pro-Kopf-Betrag. Halten Sie sich viele Touristen in einer Gemeinde auf? Dann entstehen dieser Gemeinde mehr Kosten, weil auch Besucher die lokalen Einrichtungen nutzen. Die Gemeinden entscheiden, ob sie eine Kurtaxe erheben und wie sie den Tarif berechnen. Wir bemühen uns, die Qualität unserer Einrichtungen so weit wie möglich an die Wünsche und Bedürfnisse unserer Besucher anzupassen. Dadurch entstehen zusätzliche Kosten. Deshalb haben wir uns entschieden, eine Kurtaxe zu erheben. Was machen wir mit der Kurtaxe? Wir erheben eine Kurtaxe, weil wir kontinuierlich in unsere Einrichtungen investieren. Nachfolgend lesen Sie, für was wir die Einnahmen aus der Kurtaxe unter anderem verwenden. • Säuberung der Strände. • Sandentfernung und Erneuerung von Dünenübergängen. So bleibt der Strand gut zugänglich. • Einsatz von Strandwächtern, die für Ihre Sicherheit sorgen. • Aufbringen von zusätzlichem Sand auf den Strand. Dadurch wird es auch in Zukunft möglich sein, sich hier zu erholen. • Anlegen, Instandhaltung und Beschilderung von Wanderwegen, Radwegen, Mountainbikestrecken und Reitwegen. • Instandhaltung der Straßen aufgrund des zusätzlichen Touristenverkehrs. • Installation von (zusätzlichen) Vorrichtungen wie Abfallbehältern, Fahrradständern, Fahrradladestationen, Ruhebänken und Picknickplätzen. • Digitale Bereitstellung von Informationen unter www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. • Schulung von und personalisierte Informationen durch Hosts und Hostessen. • Unterstützung von Museen und kulturellen Aktivitäten und Veranstaltungen. Jetzt wissen Sie, warum wir die Kurtaxe erheben und was wir damit machen. Wenn Sie fragen haben, können Sie uns unter der Telefonnummer +31 117 457 000 kontaktieren. Besuchen Sie unbedingt die Website www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl um zu sehen, was unsere schöne Region alles zu bieten hat. Wir wünschen Ihnen einen angenehmen Aufenthalt in unserer Gemeinde und freuen uns auf Ihren nächsten Besuch! Information tourist tax Welcome to West Zeelandic Flanders. We love to see you here! Welcome to West Zeelandic Flanders, and especially to the City of Sluis! This is a perfect place to enjoy peace and quiet, space and culinary highlights. With beautiful beaches and our idyllic countryside, there’s something for everyone. Guests who spend the night in our municipality must pay a tourist tax. This brochure provides more information about the tax, the rates, and how we invest the tax income. We’re pleased with your visit, and we wish you a pleasant stay in our region! Do I have to pay the tourist tax? If you are spending the night in the City of Sluis (West Zeelandic Flanders region) and are not registered in the municipality, then you are subject to the tourist tax. This applies to all forms of accommodations, whether you are staying in a hotel, a bungalow, a beach cabin or a campground. It also applies to accommodations on the water, such as a boat in the marina. We refer to that as the ‘water tourist tax’. How can I pay the tourist tax? The municipality sets the tax rate and collects it from the entrepreneur with whom you are staying. So you pay the tourist tax to the owner of the accommodations. These costs are included in the fee charged by the entrepreneur. The entrepreneur then pays the tourist tax to the municipality. How much is the tourist tax? Tourist tax rates Why must I pay the tourist tax? At the City of Sluis, we welcome a large number of visitors each year. Some come just for the day, while others spend the night. Tourists relax on our beaches, cycle through our spacious polders and visit the cosy villages and towns scattered around the City of Sluis. And we appreciate your visits! Every municipality receives funding from the national government based on the number of residents. When large numbers of tourists stay in a municipality, it incurs greater costs because the visitors also use the municipal facilities. Municipalities can decide for themselves whether or not to levy a tourist tax, and how to calculate the tax rate. We strive to ensure that the quality of our facilities meets the needs of our visitors. That presents us with extra expenses, so we have chosen to levy a tourist tax. What do we do with the tourist tax? We charge a tourist tax because we wish to continue investing in our facilities. A list of some of the investments we make with the tourist tax income is provided below. Cleaning the beaches. Clearing sand and renovating walkways through the dunes to keep the beaches accessible. Beach security to ensure your safety. Adding extra sand to the beaches to ensure that they are available for recreation in the future. Construction, maintenance and marking of walking paths, bike paths, mountain bike routes and equestrian paths. Road maintenance to carry extra tourist traffic. Installation of extra facilities, such as waste bins, bicycle storage facilities, e-bike charging stations, benches and picnic tables. Provision of digital information via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. Training and information for hosts and hostesses. Supporting museums, cultural activities and events. Now you have an idea of why we collect a tourist tax, and what we do with the income. Also take a moment to visit www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl to see all of the wonderful things our region has to offer. We wish you a pleasant stay in our municipality, and we look forward to seeing you again! Informations taxe de séjour Bienvenue en Flandre zélandaise. Nous sommes ravis de vous voir ici ! Bienvenue en Flandre zélandaise et, plus particulièrement, dans la commune de L’Écluse (Sluis) ! Chez nous, vous pouvez profiter du calme, de l’espace et des prouesses culinaires. Nos belles plages et notre arrière-pays rustique en offrent pour tous les goûts. Les touristes qui passent la nuit dans notre commune paient une taxe de séjour. Dans ce dépliant, vous en découvrirez plus sur cette taxe, les tarifs et l’usage de ces revenus. Nous sommes heureux de votre venue et vous souhaitons un excellent séjour dans notre région. Dois-je payer une taxe de séjour ? Vous passez la nuit dans la commune de L’Écluse (Sluis - région de Flandre zélandaise) et vous n’y êtes pas inscrit comme résident ? Dans ce cas, vous devez payer une taxe de séjour. C’est valable pour toutes les formes de séjour, comme les nuitées à l’hôtel, en bungalow, dans une maisonnette de plage ou dans un camping. C’est aussi valable pour les séjours sur l’eau, par exemple sur un bateau dans le port de plaisance. Nous appelons cela la taxe de séjour sur l’eau. Comment dois-je payer la taxe de séjour ? La commune fixe la taxe de séjour et l’encaisse par l’intermédiaire de la personne chez qui vous séjournez. Vous payez donc la taxe de séjour au propriétaire de votre logement. Ces frais s’ajoutent au prix de location facturé par le propriétaire. Le propriétaire verse à son tour la taxe de séjour à la commune. Quel est le montant de la taxe de séjour ? Taxe de séjour tarifs Pourquoi dois-je payer une taxe de séjour ? Dans la commune de L’Écluse (Sluis), nous accueillons avec beaucoup de plaisir de nombreux visiteurs chaque année. Il s’agit de visiteurs qui séjournent chez nous (nuitée) ou de touristes d’un jour. Les touristes se divertissent sur nos plages, font du vélo dans nos vastes polders et visitent les magnifiques villes et villages que compte la commune de L’Écluse (Sluis). Nous en sommes ravis ! Chaque commune reçoit un montant par habitant de la part du Royaume. Une commune accueille -t-elle beaucoup de touristes ? Dans ce cas, cette commune subit plus de coûts, car les visiteurs utilisent aussi les équipements. Les communes déterminent elles-mêmes si elles appliquent ou non une taxe de séjour et comment elles fixent le tarif. Nous aspirons à ce que la qualité de nos équipements corresponde autant que possible aux souhaits et aux besoins de nos visiteurs. Cela engendre des coûts supplémentaires. C’est pourquoi nous avons choisi d’appliquer la taxe de séjour. Que faisons-nous avec la taxe de séjour ? Nous appliquons la taxe de séjour, car nous continuons à investir dans nos équipements. Ci-dessous, vous pourrez découvrir ce que nous payons notamment avec la taxe de séjour. L’entretien des plages. Le désensablement et le renouvellement des passages à travers les cordons dunaires. Ainsi, la plage reste parfaitement accessible. La mise en place de surveillance sur la plage pour veiller à votre sécurité. L’apport de sable supplémentaire sur la plage. Ainsi, il sera toujours possible de s’y divertir à l’avenir. La création, l’entretien et le balisage des sentiers de promenade, des pistes cyclables, des pistes pour VTT et des pistes cavalières. L’entretien des routes suite au trafic touristique supplémentaire. L’installation d’équipements (supplémentaires), comme des poubelles, des parkings à vélos, des stations de recharge pour vélos, des bancs et des zones de pique-nique. L’apport d’informations numériques via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl. La formation des hôtes et hôtesses et l’apport d’informations personnalisées par ces derniers. Le soutien aux musées et activités ou événements culturels. Vous savez désormais pourquoi nous encaissons une taxe de séjour et ce que nous en faisons. N’hésitez pas à jeter un œil sur www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl pour découvrir toutes les beautés que notre région a à offrir. Nous vous souhaitons un agréable séjour dans notre commune et espérons vous revoir bientôt !
Ga naar website