Zoekresultaten 171 - 179 van 179 resultaten

  • Externe link: De burgemeester over GIJS

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-03-14 | Thema:

    Ik werk nog niet zo lang voor de inwoners, ondernemers en andere maatschappelijke partners van deze mooie gemeente IJsselstein. Sinds het begin van dit jaar mag ik Patrick van Domburg tijdelijk opvolgen in het mooie ambt van burgemeester. Toen de commissaris van de Koning van Provincie Utrecht mij polste of ik zin had om het burgemeesterschap van IJsselstein waar te nemen, heb ik niet lang getwijfeld of ik dat wilde doen. Want wat een leuke en boeiende stad is IJsselstein! Een fijne plek om te wonen, werken en ontspannen of om een keer te bezoeken. Met zijn groene buitengebied en gezellige binnenstad met kunst, cultuur en horeca te kust en te keur. Hoe ik mijn werk beleef Ik ben in de buurt van IJsselstein geboren en getogen en ook nu kan ik nog op de fiets naar het stadhuis aan de Overtoom. En dat doe ik met veel plezier. Niet alleen vanwege die mooie historische vestingstad aan de Hollandsche IJssel, maar ook omdat ik hier burgermoeder mag zijn namens een betrokken gemeenteraad, fijne wethouders en heel gemotiveerde medewerkers. En ik moet je eerlijk zeggen: ik vind het tot nu toe superleuk om met elkaar en met de inwoners de stad vooruit te helpen. Welkom bij GIJS Wij noemen onze organisatie GIJS. Een samenvoeging van Gemeente IJsselstein, maar ook een verwijzing naar Gijsbrecht van Amstel, die hier zijn kasteel – zijn ‘Stein aan de IJssel’ – liet bouwen. Maar met GIJS willen we ook graag de persoonlijke, menselijke en bevlogen kant van de gemeentelijke organisatie uitdrukken. Een mooie mix van ervaring en veel jongere mensen die onder begeleiding veel ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, om te vallen en weer op te staan. En die van elkaar willen leren. Met elkaar één team. Hoe we met elkaar omgaan Als burgemeester ben ik op veel terreinen het gezicht van IJsselstein. In allerlei bestuurlijke contacten op landelijk, provinciaal en lokaal niveau; als voorzitter van de raad en college en bij crises. Ik weet mij daarbij gesteund door gemotiveerde en professionele medewerkers. En daar willen we er altijd wel meer van! En ik geloof echt dat je je snel thuis voelt in deze club, mocht je hier solliciteren en aangenomen worden. De omgangscultuur is prettig. We kennen elkaar, maken een praatje en lopen bij elkaar binnen. Mijn deur staat ook altijd open en ik loop regelmatig door het stadhuis. En verder ervaar ik veel plezier in huis. We vieren successen samen, met uitjes, borrels en activiteiten. Ook dankzij onze actieve personeelsvereniging. Flexibel werken Een gebouw trouwens, met alle faciliteiten om hybride te kunnen werken: diverse ruimtes met online vergadermogelijkheden, koffiehoekjes en fruit op tafel. En met een telefoon en laptop staat niets je in de weg om thuis te werken. Zo maak je je eigen balans tussen werk en privé.  Doen! Goed, je merkt dat de IJsselsteiners hun trots en passie op mij hebben overgedragen. En ik ben niet de enige. Ook op het stadhuis leeft onze stad. Iedereen die hier werkt, IJsselsteiner of niet, is enthousiast over de unieke sfeer en mentaliteit. Dus wat let je? GIJS komt graag in contact met jouw enthousiasme, talenten, eigenwijsheid en ideeën. Kijk tussen onze vacatures of er een passende voor je tussen zit. Loop een keertje door de binnenstad of langs de IJssel en stel je voor dat je mag werken voor de inwoners, ondernemers en organisaties vanuit jouw maatschappelijk zeer relevante rol. Ontdek onze vacatures

    Ga naar website
  • Externe link: Gemeentegrond (snippergroen) kopen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-01-16 | Thema:

    Op dit moment maken wij nieuwe regels voor het verkopen van snippergroen. Volgens de planning zouden de nieuwe regels in het najaar van 2024 klaar zijn. Helaas duurt het maken van deze regels langer dan verwacht. We verwachten de nieuwe regels uiterlijk in de zomer van 2025. Tot die tijd kunnen wij helaas niet reageren op aanvragen voor het kopen van snippergroen.

    Ga naar website
  • Externe link: Cultuurcafé

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-18 | Thema:

    Het Cultuurcafé vindt ongeveer 3 keer per jaar plaats op wisselende locaties. Wil je ook op de hoogte blijven of een volgend Cultuurcafé bijwonen? Mail naar: cultuur@ijsselstein.nl. Afgelopen Cultuurcafé's Cultuurcafé 8 april bij basisschool De Opstap Op 8 april 2025 waren we te gast bij basisschool De Opstap. De avond stond in het teken van het verbreden en versterken van de samenwerking van het culturele veld en de basisscholen in IJsselstein.  Het was een waardevolle netwerkbijeenkomst in samenwerking met Kunst Centraal. 35 deelnemers kregen een mooi kijkje in de keuken van het cultuuronderwijs. Nieuwe ideeën en initiatieven werden gepitcht. En aan de hand van de 'Zachte Atlas' van IJsselstein werd creatief nagedacht over wat we nog missen in het cultuuraanbod van de scholen en wat IJsselsteinse kunstenaars, verenigingen en instellingen kunnen bieden. Bekijk de presentatie van Kunst Centraal (pdf, 1,1 MB) en de netwerkpitch over het project Kunst en Dementie (pdf, 780 kB). Cultuurcafé 11 oktober 2024 bij Dolstra Dance Center Op vrijdagmiddag 11 oktober vond de 6e editie van het IJsselsteinse Cultuurcafé plaats. Deze keer waren we te gast bij Dolstra Dance Center. De deelnemers kregen een kijkje achter de schermen bij het familiebedrijf Dolstra; al 44 jaar een begrip in IJsselstein en één van de drie langst bestaande dansscholen van Nederland. In een korte interactieve workshop liet Dominique Dolstra (eigenaar van de dansschool, psychologe en trainer Body & Mind Language) de deelnemers ervaren hoe je door middel van beweging thema’s als identiteit, positionering en samenwerking onder de aandacht brengt. Aansluitend brainstormden we met elkaar over hoe we samen invulling kunnen geven aan het thema 80 jaar Vrijheid in IJsselstein. En hoe we andere doelgroepen (klanten, leden en bezoekers) kunnen bereiken. De bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel. Cultuurcafé 20 juni 2024 in de bibliotheek Op donderdag 20 juni vond er weer een inspirerend Cultuurcafé plaats. Zo’n 40 mensen uit het culturele veld van IJsselstein kwamen samen in de bibliotheek. De plek waar iedereen zich kan ontwikkelen. De avond stond dan ook in het teken van ‘Leven Lang Ontwikkelen’. In een college tour-achtige setting ging Ilja Bakker, programmacoördinator van Bibliotheek Lek & IJssel, in gesprek met IJsselsteinse cultuurmakers over hun mooie nieuwe ideeën. Ook het publiek kon vragen stellen. Daan de Groot sprak over zijn Fulco’s Friday, een muzikaal feest voor jongeren in het Fulcotheater. Sebas Lammers en Bart D’Hanis vertelden meer over hun podcast ‘Iconen van de Geschiedenis’. Marjan Disseldorp deelde haar ervaringen over haar zangproject ‘Lekker Zingen’. Ze nodigde iedereen uit een lied mee te zingen. Vóór en na de College Tour was er alle tijd om met elkaar te netwerken. En iedereen kon een kijkje nemen bij de verschillende exposities van Oscar Riezebos, Tudie Thiery, Willem van der Wiel en het kunstwerk van Angenelle Thijssen. Omroep Lekstroom schreef een artikel over deze editie. Benieuwd? Lees het hier: Cultuurcafé in teken van ‘Leven Lang Ontwikkelen’ Cultuurcafé 5 februari 2024 bij veilinghuis Heritage Auctions Europe Deze keer waren we te gast bij het veilinghuis Heritage Auctions Europe. Hier vond van 14 tot en met 17 februari de veiling ‘Art, Collectibles, Jewelry & Trading Card Games (TCG)’ plaats. Tijdens dit evenement werd ook een deel van de IJsselsteinse kunstcollectie geveild. Het veilinghuis trakteerde de deelnemers op een voorbezichtiging in de toonzaal en een kijkje achter de schermen. Verschillende deelnemers maakte gebruik van de mogelijkheid om een verborgen parel van thuis te laten taxeren. Cultuurcafé 25 oktober 2023 bij Harmonie Amicitia Het Cultuurcafé op woensdag 25 oktober stond in het teken van slim samenwerken, verrassen en experimenteren. Ruim 50 vertegenwoordigers uit het IJsselsteinse culturele veld namen deel aan een inspirerend programma in het verenigingsgebouw van Harmonie Amicitia. De avond werd geopend met een muzikaal optreden van het jeugdorkest van Harmonie Amicitia. Mathijs Heijting van Brands Love People uit IJsselstein vertelde hoe hij met zijn bedrijf onvergetelijke momenten creëert voor klanten en deelde waardevolle tips over hoe de deelnemers hun doelgroep op een persoonlijke manier kunnen verrassen en slimme samenwerkingen kunnen aangaan. Voor de netwerkborrel kon men zelf met Amicitia even experimenteren ‘op de bok’ en ervaren hoe het is om een orkest te leiden.  Cultuurcafé 15 maart 2023 in Theater Pantalone Op woensdagavond 15 maart ontmoetten ruim 50 professionals, amateurs en vrijwilligers uit het IJsselsteinse culturele veld elkaar bij het tweede Cultuurcafé. Er werden inspirerende ideeën uitgewisseld en gesprekken gevoerd over een mogelijke IJsselsteinse Cultuurweek (of maand) met als doel om gezamenlijk inwoners op een laagdrempelige manier te laten deelnemen aan diverse kunstvormen: van zang, muziek, dans, theater, beeldende kunst tot erfgoed, multimedia en literatuur. Het CultuurCafé was bij Theater Pantalone en Theaterstichting Kwibus. De avond begon met een kijkje achter de schermen bij het theater en eindigde met een muzikale traktatie van vrouwenpopkoor Sing4Fun en een netwerkborrel. Het volledige verslag (pdf, 152 kB) kunt u hier teruglezen. Cultuurcafé 12 oktober 2022 in Museum IJsselstein Het eerste Cultuurcafé werd georganiseerd in samenwerking met Museum IJsselstein. De avond werd geopend door wethouder Mark Foekema en bijgewoond door ruim 40 vertegenwoordigers uit de culturele sector. Er was een mooie mix tussen de verschillende kunstvormen, professionals en amateurs, IJsselsteiners die al vele jaren actief zijn in zang, schilderen of bijvoorbeeld theater. Ook was er jong aanstormend talent aanwezig. De bijeenkomst stond in het teken van elkaar leren kennen en ideeën uitwisselen. In speeddates en tafelgesprekken brainstormden deelnemers over: Na afloop was er een netwerkborrel en gelegenheid om een kijkje te nemen bij de tentoonstelling 'Vensters'. Het volledige verslag (pdf, 112 kB) kunt u hier teruglezen. Hoe nu verder? Er zijn meerdere ideeën genoemd over een cultuurfestival of cultuurevenement (één dag, weekend of week). Gezamenlijk willen we de zichtbaarheid van kunst en cultuur in IJsselstein vergroten. Dit idee willen we graag samen met het culturele veld verder onderzoeken en uitwerken.  Hoe maken we cultuur iets van én voor iedereen? Wat kan jij bijdragen aan (de zichtbaarheid van) cultuur in IJsselstein? Hoe ziet het culturele jaar 2025 in IJsselstein eruit?

    Ga naar website
  • Externe link: Veilig ondernemen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema:

    Snel navigeren: Overlast melden Verdachte situatie Overval voorkomen Checklist na een overval Winkeldiefstal Brand Digitale criminaliteit Partners in veilig ondernemen Overlast melden Ervaart u overlast van bijvoorbeeld afval, verkeer of vandalisme? Meld het eenvoudig online! Verdachte situatie Bij acute dreiging of gevaar belt u 112. Als geluidsoverlast bijvoorbeeld overgaat in dreiging met geweld. De politie kan optreden als iemand een strafbaar feit begaat of de openbare orde verstoort. Overval voorkomen Daar waar geld of waardevolle spullen liggen kan een overval plaatsvinden. Deze tips helpen u de kans op een overval te verkleinen: Deze poster met 10 tips helpen u om een overval te voorkomen (pdf, 549 kB). Tip! Hang de poster op een plek waar alle medewerkers het kunnen zien. Bespreek met uw medewerkers wat zij kunnen doen als er sprake is van een overval. Tip van de politie is om het RAAK-principe (pdf, 37 kB) toe te passen. De gratis online training 'Laat je niet overvallen' leert u hoe u verdacht gedrag herkent. Ook leert u hoe u uzelf veiligere patronen kunt aanleren. Laat uw medewerkers deze korte training volgen, zodat u samen alert kunt zijn! Checklist na een overval Bel direct 112 voor hulp. Houd daarna de telefoon vrij. Sluit alle deuren en laat niemand binnen. Je geeft aan niemand informatie. Raak niets aan, in verband met achtergelaten sporen. Stel klanten gerust, vraag hun medewerking als getuige. Schrijf zoveel mogelijk details op. Wat heb je gezien en/of gehoord? Wacht de politie (buiten) op. Hoe te handelen bij heterdaad? Als winkelier kunt u schade melden bij SODA. SODA helpt u om de indirecte schade, zoals verlies van omzet terug te krijgen van de winkeldief. Brand U bent zelf verantwoordelijk voor de brandveiligheid in en om uw bedrijfspand. Neem maatregelen om de kans op brand te beperken. Op Checklist Brand.nl ontdekt u hoe het zit met brandgevaarlijke werkzaamheden in uw bedrijf. Digitale criminaliteit Weetje: 1 op de 5 mkb'ers is weleens slachtoffer geworden van cybercriminaliteit. Vaak begint het met een e-mail die van een vertrouwde afzender lijkt te komen. U wordt gevraagd om op een link te klikken. Of een bestand te openen. Doe dit niet! Het is belangrijk om alert te zijn. Ontdek hoe u kunt voorkomen dat uw onderneming slachtoffer wordt van cybercrime. Partners in veilig ondernemen Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) helpt ondernemers, hulpdiensten en de overheid om samen afspraken te maken om overlast en criminaliteit aan te pakken. Samen wordt er gezocht naar oplossingen, zoals betere straatverlichting, meer toezicht, het volgen van veiligheidstrainingen of maatregelen om bijvoorbeeld brand te voorkomen. MKB Nederland biedt gratis procesbegeleiding voor het Keurmerk Veilig Ondernemen. Interessante links: CyberVeilig Check: ontdek in 5 minuten welke acties u zélf kunt doen om te starten met de cybersecurity van uw bedrijf. Op digital trust center vindt u informatie en advies over digitale weerbaarheid. Basisscan Cyberweerbaarheid: de basis op orde? Test het hier! De 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen Meld valse e-mails bij Fraudehelpdesk.nl Op de website van Cybernetwerk Utrecht vindt u tips, trainingen en meer over veilig online ondernemen. Platform Veilig Ondernemen 

    Ga naar website
  • Externe link: Netcongestie

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-01-23 | Thema:

    Gevolgen van netcongestie Spanningsproblemen bij bewoners en kleinverbruikers (de vraag is groter dan het net aan kan en raakt overvol) Lange(re) wachttijden voor nieuwe grote aansluitingen op het elektriciteitsnet Problemen voor verduurzaming  Waarom moeten we het netwerk uitbreiden? Steeds meer mensen en bedrijven verduurzamen hun woning en pand. Verduurzamen kost energie en daarom moeten we het energienetwerk steeds verder uitbreiden. Dit betekent dat we tussen 2026 en 2050 ongeveer 100 nieuwe elektriciteitshuisjes moeten bouwen. Daarbij leggen we kabels aan die de energie van plek naar plek vervoeren. Dit betekent dat we binnen de bebouwde kom van de gemeente hiervoor ruimte moeten maken.  Aanpak in IJsselstein Om deze uitdagingen aan te pakken en ervoor te zorgen dat IJsselstein zoveel mogelijk klaar is voor de toekomst, werken de gemeente en Stedin samen. Deze aanpak richt zich op het voorkomen van spanningsklachten. Stap voor stap plaatsen we in verschillende buurten elektriciteitshuisjes en leggen we nieuwe elektriciteitskabels aan. Zo kunnen deze buurten voor langere tijd zonder klachten gebruikmaken van het energienetwerk. Zo ziet dat proces er ongeveer uit: De knelpuntenanalyse bepaalt welke wijken als eerst aan de beurt zijn: Stedin voert een knelpuntenanalyse uit om te bepalen welke buurten voorrang hebben bij het uitbreiden van het net Gemeente en Stedin stemmen samen af: Gezamenlijk maken we keuzes over het uiterlijk van de stations en over de plekken waar ze komen Buurt voor buurt aan de slag: IJsselstein telt op dit moment 223 distributiestations. Tussen 2026 en 2050 zullen er nog ongeveer 100 nieuwe distributiestations en één verdeelstation bij komen. Deze worden verdeeld over 30 buurten. Samenwerking is noodzakelijk De buurtaanpak is een samenwerking die veel aandacht vraagt van de gemeente IJsselstein en Stedin. Alleen door samen te werken kunnen we ervoor zorgen dat alle buurten in IJsselstein lang meegaan en dat de energietransitie een succes wordt. Vanaf 2025 gaat het proces lopen en krijgt u meer informatie.

    Ga naar website
  • Externe link: Burgemeester

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-01-24 | Thema:

    Burgemeester Agnes Jongerius Agnes Jongerius is op 13 januari 2025  door commissaris van de Koning Hans Oosters beëdigd als waarnemend burgemeester van IJsselstein. Afbeelding: burgemeester Agnes Jongerius Taken Openbare orde en veiligheid Toezicht en handhaving Horeca-, exploitatie- en evenementenvergunningen Dierenwelzijn Bestuurlijke organisatie, inclusief bestuurlijke vernieuwing (o.a. bestuursorganen, algemene en juridische zaken, privacy, bijzondere wetten en verordeningen) Regionale samenwerking en externe betrekkingen Stedenband Communicatie, representatie en kabinetszaken Informatieveiligheid en archief Nevenfuncties als burgemeester, onbetaald Voorzitter driehoek Basisteam De Copen Lid Districtelijk Veiligheidscollege Lid Regionaal College Politie eenheid Midden-Nederland Lid AB Veiligheidsregio Utrecht Lid archiefcommissie Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard Nevenfuncties, niet als burgemeester Voorzitter Raad van Toezicht Stichting De Kindertelefoon (betaald) Voorzitter Raad van Toezicht Bibliotheek Utrecht (betaald) Lid Raad van Toezicht Goldschmeding Foundation (betaald) Spreekuur en contact Wilt u de burgemeester spreken? Dat kan laagdrempelig tijdens het maandelijkse spreekuur op de laatste dinsdag van de maand, van 15.30 tot 16.30 uur. Meer informatie over het spreekuur Wilt u een afspraak maken met de burgemeester buiten het spreekuur om? Vraag het bestuurssecretariaat naar de mogelijkheden. Huwelijksjubileum Viert u of vieren uw ouders een huwelijksjubileum van 50, 60 of 65 jaar? En wilt u een persoonlijke felicitatie van de burgemeester ontvangen? Nodig de burgemeester uit voor een bezoek bij u thuis. Bel het bestuurssecretariaat via telefoonnummer 14 030. Doe dit in ieder geval 4 weken van tevoren.

    Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor de nieuwe kaart en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw identiteitskaart persoonlijk op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 12 jaar Aanvullend invullen en meenemen voor kinderen onder 12 jaar: Een brief met toestemming van alle personen (meestal beide ouders) die het gezag hebben over het kind. Dit kan ter plekke, of door het toestemmingsformulier (pdf, 113 kB) in te vullen; Identiteitsbewijs van beide ouders. Of van degene met het ouderlijk gezag; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Spoedaanvraag U kunt uw identiteitskaart met spoed aanvragen. Als uw aanvraag vòòr 12.00 uur is ingediend kunt u het document de volgende dag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort Identiteitsbewijs Normale aanvraag Toeslag spoedaanvraag Geldigheid Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 78,50 € 59,10 10 jaar Identiteitskaart t/m 17 jaar € 42,35 € 59,10 5 jaar U betaalt uw identiteitskaart direct bij de aanvraag. Identiteitskaart kwijt of gestolen Is uw oude identiteitskaart gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘identiteitskaart vermissing’ Vindt u uw oude identiteitskaart terug? Lever deze dan in bij uw gemeente. Dit identiteitskaart is namelijk niet meer geldig. Verliest u uw identiteitskaart in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Reizen met kinderen Reist u met uw kinderen naar het buitenland en hebben zij een andere achternaam dan u? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over de identiteitskaart.

    Ga naar website
  • Externe link: Zakenpaspoort

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor het nieuwe document en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw zakenpaspoort op bij het stadhuis; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort vóór 12.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort paspoort Normale aanvraag Geldigheid Toeslag spoedaanvraag Zakenpaspoort vanaf 18 jaar € 86,85 10 jaar € 59,10 Zakenpaspoort t/m 17 jaar € 65,40 5 jaar € 59,10 U betaalt bij de aanvraag aan de balie. Hoe lang duurt het Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig; Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.

    Ga naar website
  • Externe link: Over IJsselstein

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:

    Geschiedenis De bloeiperiode van IJsselstein lag in de late middeleeuwen. IJsselstein werd de hoofdplaats van de Baronie van IJsselstein. Diverse keren werd IJsselstein door Utrechtse soldaten belaagd, maar uiteindelijk kwam de vrede met Utrecht tot stand. Qua woningbouw wist de stad met haar uitbreidingen tot 1920 binnen de grachten te blijven. Meer informatie over de geschiedenis is te vinden in het streekarchief in Woerden. Apenluiers Inwoners van IJsselstein worden al eeuwenlang aangeduid als 'Apenluiers'. De naam komt terug in diverse streek- of stadsspecialiteiten. Hoe de inwoners aan die naam komen en hoe je de naam precies schrijft, dat zet Bert van Zandwijk mooi op een rij. Gemeentewapen Het gemeentewapen van IJsselstein werd op 11 september 1816 bevestigd door de Hoge Raad van Adel. Het is afgeleid van het wapen van het geslacht Van Amstel. Meer informatie hierover is te vinden in het streekarchief in Woerden. Gemeentevlag De vlag bestaat uit 2 gelijke horizontale banen in de kleuren geel (boven) en zwart (onder). De vlag was al in gebruik in de Baronie IJsselstein. De kleuren komen ook terug in het gemeentewapen. Vlaggenprotocol Gemeente IJsselstein volgt de algemene vlaginstructie van de Rijksoverheid, die voorschrijft op welke dag de Nederlandse vlag uit moet en op welke manier. Meer informatie. Ambtsketen burgemeester Een ambtsketen is een ketting, die dient als officieel herkenningsteken voor burgemeesters. In een Koninklijk Besluit uit 1852 staan de regels waar de ambtsketen aan moet voldoen en wanneer de burgemeester die moet dragen. Dat is bij het voorzitten van de raad, openbaar optreden bij brand of openbare ordeverstoringen of bij 'plegtige' gelegenheden, zoals het uitreiken van Koninklijke onderscheidingen. De huidige ambtsketen is in 1972 aan de gemeente geschonken door de bevolking. Dat was een initiatief van de Oranjevereniging in het kader van een Koninklijk bezoek aan de gemeente. De keten is gemaakt door de Utrechtse edelsmid Jan Noyons (1918-1982) en bevat met IJsselstein samenhangende afbeeldingen: ridderzegel, poorterszegel, Koninklijke wapens, de kasteeltoren en de Gerbrandytoren. Partnergemeente Herentals (B) In het kader van het 'streven naar bevordering van de Europese eenheid' besloot de raad op 30 augustus 1979 de al wat langer bestaande vriendschapsbanden met de Belgische gemeente Herentals te bekrachtigen. Het tot stand brengen van internationale contacten tussen gemeenten (genoemd als: jumelage, stedenband, partnergemeente) werd destijds gestimuleerd vanuit de Raad van Europese Gemeenten. Sinds die tijd zijn er diverse uitwisselingsbezoeken geweest tussen de inwoners en bestuurders van beide gemeenten.

    Ga naar website