Filters
Zoekresultaten 11 - 20 van 52 resultaten
Externe link: Problemen met het riool
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-03-25 | Thema:
Als u last heeft van een rioolverstopping of een slecht functionerende afvoer, dan moet u zelf eerst het controleputje (huisaansluitputje) op of bij de erfgrens opgraven. Informatie over de ligging van het controleputje kunt u telefonisch bij ons opvragen. Zit de verstopping op uw erf (er staat dan geen of weinig water in het putje), dan moet u dit zelf oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Zit de verstopping buiten uw erf (het putje staat dan vol water), dan kunt u de verstopping bij ons melden. Rioolverstopping melden of bel naar 0578 - 69 94 94. De verstopping wordt dan zo snel mogelijk verholpen. Storing rioolgemaal Woont u in het buitengebied en is uw perceel aangesloten op drukriolering? Kijk dan of de lamp van het rioolgemaal brandt. Doe dit voordat u het controleputje gaat opgraven. Als de lamp brandt, is er een storing in het gemaal. Remondis verzorgt het onderhoud van de rioolgemalen. Bij een storing van een rioolgemaal kunt u direct met Remondis bellen: 0578 - 69 94 09. Tijdens kantoortijden wordt de telefoon opgenomen. Buiten kantoortijden kunt u uw telefoonnummer intoetsen en wordt u binnen een half uur teruggebeld.
Ga naar websiteExterne link: Vermissing of beschadiging van een reisdocument
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-07-17 | Thema:
Is uw paspoort of identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Doe dan online een melding bij de gemeente. Vermissing reisdocument doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Uw melding van vermissing wordt direct verwerkt. Uw vermiste paspoort of identiteitskaart wordt als 'ongeldig' opgenomen in de nationale en internationale registers, zodat fraude met uw document en/of uw persoonsgegevens wordt voorkomen. Wanneer u in het weekend een melding van vermissing doet, kan er dus niet 2 dagen misbruik van het betreffende reisdocument worden gemaakt. U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie van het gemeentekantoor Maak hiervoor online een afspraak. Afspraak maken vermissing reisdocument Wanneer kan ik een nieuw reisdocument aanvragen? Als u de vermissing van uw reisdocument heeft gemeld. Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw reisdocument op de pagina Paspoort of Identiteitskaart. Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente. U kunt uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart dus niet meer als identiteitsbewijs gebruiken omdat er in de periode van vermissing fraude mee gepleegd kan zijn. Gebruikt u het teruggevonden document daarna weer dan kunt u hier problemen mee krijgen. Bovendien is het document in de landelijke systemen vervallen en kunt u er niet meer mee reizen. Als uw reisdocument (zwaar) beschadigd is, moet u een nieuw reisdocument aanvragen Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken aanvragen identiteitskaart U moet het beschadigde reisdocument inleveren. Kijk onder 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' voor de zaken die u moet meenemen. Handige link Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?
Ga naar websiteExterne link: Bezwaarschrift indienen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema:
Bent u het niet eens met een besluit van ons? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen. Bezwaar maken is gratis. Het kan gaan om een besluit dat u heeft ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat voor u rechtstreeks nadelige gevolgen heeft. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit officieel bekend in een brief aan betrokkene(n) en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl. In Nieuwsblad Schaapskooi wordt op de gemeentepagina een selectie van besluiten gepubliceerd, maar dit zijn geen officiële bekendmakingen. Wat zijn de voorwaarden? Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaarschrift bevat uw naam, adres en handtekening (wanneer u online een bezwaar indient is dit uw DigiD). In uw bezwaarschrift staat met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij uw bezwaarschrift als niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet wordt behandeld. Wat zijn de kosten? Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen? U kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen. Bezwaarschriften kunt u niet per e-mail indienen. Bezwaarschrift online indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Maakt u liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Let er wel op dat uw bezwaarschrift aan de voorwaarden voldoet. Wat is de procedure? De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften over belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). Daarvoor kunt u hier terecht. Als u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u meestal een uitnodiging om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. U mag dat zelf doen, maar u kunt ook iemand anders machtigen om u te vertegenwoordigen. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over uw bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op uw bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan alleen gemotiveerd afwijken. Bij de beslissing op uw bezwaarschrift ontvangt u ook een kopie van het advies. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt tegen een besluit, wordt het besluit niet automatisch uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Het kan zijn dat uw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Dit kan alleen als u bezwaar maakt. Beroep instellen Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken na deze beslissing beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.
Ga naar websiteExterne link: Bewijs van Nederlanderschap
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. Vraag het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U krijgt een uittreksel uit de basisregistratie personen. Bij de gemeente Heerde kunt u het uittreksel online en op het gemeentekantoor aanvragen. Uittreksel online aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Na het online aanvragen wordt uw uittreksel binnen enkele werkdagen verstuurd naar het adres waar u volgens de basisregistratie personen staat ingeschreven. Wat kost een uittreksel? Een uittreksel kost € 11,10. Wilt u het uittreksel aanvragen bij de balie in het gemeentekantoor? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Heeft u een afspraak gemaakt om het uittreksel aan te vragen aan de balie van het gemeentekantoor? Neem dan de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs. Voldoende geld. U moet uw uittreksel betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. U kunt uw uittreksel direct meenemen.
Ga naar websiteExterne link: Alcohol schenken of verkopen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:
Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholwetvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. U moet een alcoholwetvergunning minimaal 8 weken van te voren aanvragen. Dat kan met de volgende formulieren: Alcoholwetvergunning (model A) aanvragen (pdf, 807Kb) - voor horecabedrijven en slijterijen Alcoholwetvergunning (model B) aanvragen (pdf, 812Kb) - voor paracommerciële instellingen Vul 1 van de formulieren in en stuur het naar ons op. Wat zijn de voorwaarden? U kunt een alcoholwetvergunning aanvragen als u: 21 jaar of ouder bent. van onbesproken gedrag bent. een Verklaring Sociale Hygiëne heeft. De vergunning heeft betrekking op het pand en wordt verleend op een (rechts)persoon. U moet opnieuw een vergunning aanvragen als er iets aan de vergunning verandert. Bijvoorbeeld als de ondernemingsvorm of de inrichting (bouwtechnisch) verandert. Wat zijn de kosten? Het in behandeling nemen van een aanvraag kost € 373,85. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Horecabedrijf (commercieel) Ingevuld aanvraagformulier model A met de volgende bijlagen: Verklaring van een leidinggevende werkzaam in de inrichting. Per medewerker in loondienst: een arbeidsovereenkomst. Kopie identiteitsbewijs van ondernemers / bestuursleden en leidinggevenden. Bewijsstukken kennis en inzicht sociale hygiëne van leidinggevenden. Bouwkundige plattegrondtekening van de inrichting met alle bijbehorende lokaliteiten, terrassen of slijtlokalen. Het ingevulde Bibob-vragenformulier (pdf, 45,9Kb) inclusief bijlagen (pdf, 34,8Kb). Horecabedrijf (paracommercieel) Ingevuld aanvraagformulier model B met de volgende bijlagen: Verklaring van een leidinggevende werkzaam in de inrichting. Kopie bestuursreglement. Een verklaring van de eigenaar en/of verhuurder van het pand, voorzien van datum en handtekening. Hierin staat vermeld dat de eigenaar en/of verhuurder geen bezwaar heeft tegen de vestiging van de inrichting in het pand. Kopie identiteitsbewijs van ondernemers/bestuursleden en leidinggevenden. Bouwkundige plattegrondtekening van de inrichting met alle daarbij behorende lokaliteiten, terrassen, of slijtlokaliteiten. Komt er een nieuwe leidinggevende? Meld dit dan met het formulier Melding wijzigen leidinggevende (pdf, 581kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Heeft u bouwkundige wijzigingen aangebracht aan de inrichting? Meld dit dan met het formulier Melding wijzigen inrichting (pdf, 460kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Als u de melding binnen 30 dagen na de wijziging doorgeeft dan hoeft u geen nieuwe alcoholwetvergunning aan te vragen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Alcoholwet. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.
Ga naar websiteExterne link: Bodem- of geluidinformatie aanvragen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-10-31 | Thema:
De informatie is aan te vragen op de volgende website: https://www.odveluwe.nl/kennisbank/bodeminformatie-en-bodemonderzoek/
Ga naar websiteExterne link: Loterij organiseren
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:
Bij een loterij worden loten verkocht en maken de deelnemers kans op prijzen. Wilt u een loterij organiseren? Dan moet u een vergunning aanvragen. U moet de vergunning minimaal 4 weken voor het begin van de loterij aanvragen. Wat zijn de voorwaarden? Het doel van de loterij is van algemeen nut. Minimaal de helft van de opbrengst wordt aan het doel besteed. De prijzen of premies zijn niet hoger dan € 4.500. Anders moet u een vergunning aanvragen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. U kunt een loterijvergunning aanvragen namens een vereniging, stichting of instelling. Wat zijn de kosten? Een loterijvergunning kost € 29,65. De kosten worden in rekening gebracht als de vergunning wordt verleend. Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Loterijvergunning aanvragen (pdf, 101Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Wat u doet met de opbrengst. Het aantal loten en de prijs per lot. De totale waarde van de prijzen. De datum van de uitgifte van de loten. De datum van de prijsbepaling. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Wilt u meer informatie hierover? Ga dan naar www.heerde.nl/bezwaar.
Ga naar websiteExterne link: Handtekening laten legaliseren
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Wilt u uw handtekening laten legaliseren? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Wat kost het legaliseren van een handtekening? Dat kost € 11,10. Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs. Het document dat u wilt ondertekenen. Voldoende geld. U moet de legalisatie betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.
Ga naar websiteExterne link: Geboorteaangifte
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
U heeft een kind gekregen, gefeliciteerd! Geef de geboorte aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet binnen 3 dagen. Is uw kind in de gemeente Heerde geboren? Maak dan een afspraak om de geboorte aan te geven. Afspraak maken Wilt u meer informatie over de termijn van 3 dagen? Lees dan de toelichting. Wie kan geboorteaangifte doen? De vader of meemoeder moet aangifte doen. Kan de vader of meemoeder niet? Dan moet de aangifte gedaan worden door: De moeder uit wie het kind is geboren. Iemand die bij de geboorte aanwezig was. De eigenaar van het huis waarin het kind is geboren. Een medewerker van de instelling waar het kind is geboren (bijvoorbeeld het ziekenhuis). Wat moet u meenemen? Uw geldige identiteitsbewijs. Een geldig identiteitsbewijs van de moeder uit wie het kind geboren is. Een bewijs van de dokter of verloskundige. Eventueel moet u meenemen: Een trouwboekje of partnerschapsboekje, als u wilt dat de gemeente de naam van uw kind hierin vermeldt. Een kopie van de akte van erkenning. Een kopie van de akte van naamskeuze. Een verklaring afgegeven door de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: De gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte). De gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële document dat geldt als bewijs van de geboorte van het kind en als bewijs dat het kind de ouders heeft die in de geboorteakte staan. Als u wilt, kunt u een kopie van de geboorteakte kopen. Wat kost het? De aangifte van een geboorte kost niets. Een kopie van de geboorteakte kost € 16,60. De gemeente waar u woont neemt uw kind op in de BRP BRP is de afkorting van Basisregistratie Personen. In de BRP staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. U krijgt hierover een brief. Het burgerservicenummer (BSN) van uw kind staat ook in deze brief. Verschillende organisaties krijgen automatisch bericht van de geboorte van uw kind. Bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en het RIVM. U moet zelf de geboorte van uw kind aan uw zorgverzekeraar doorgeven. Achternaam voor uw kind kiezen Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. Lees meer informatie op de pagina Achternaam voor uw kind kiezen.
Ga naar websiteExterne link: Verhuizing buitenland doorgeven
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema:
Verhuist u naar het buitenland? Geef dit dan op zijn laatst 5 dagen voor uw vertrek aan ons door. U moet uw verhuizing doorgeven als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing doorgeven. Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing doorgeven, maar het hoeft niet. Vertrekt niet iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland? Dan moeten de mensen die naar het buitenland verhuizen persoonlijk naar het gemeentekantoor komen om de verhuizing door te geven. Dit geldt ook voor minderjarigen. Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak verhuizing buitenland maken Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de verhuizing online doorgeven. Verhuizing naar het buitenland doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar. Curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld. Meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is. Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing op het gemeentekantoor door te geven? Neem dan het volgende document mee: Een geldig identiteitsbewijs.
Ga naar website