Zoekresultaten 11 - 20 van 82 resultaten

  • Externe link: Genealogisch onderzoek uitvoeren

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema:

    Bij het Stadsarchief kunt u zelf gratis onderzoek doen, maar u kunt uw onderzoeksvragen ook aan medewerkers van het Stadsarchief voorleggen. Het team Burgerzaken op het stadskantoor heeft de meest recente gegevens van de Burgerlijke Stand, maar die zijn nog niet openbaar. Direct regelen Digitaalformulier genealogisch onderzoek Hoe werkt het? U kunt via de hierboven staande link uw onderzoeksvraag stellen. Geef zoveel mogelijk gegevens door, want op die manier kunnen wij u zo snel en goed mogelijk helpen.   Bij het Stadsarchief kunt u terecht voor: Doop-, trouw- en begraafboeken vanaf 1600 tot en met 1811. Geboorteakten vanaf 1811 tot en met 1923. Huwelijks- en echtscheidingsakten vanaf 1811 tot en met 1948. Overlijdensakten vanaf 1811 tot en met 1973. Volkstellings-, bevolkingsregisters en gezinskaarten vanaf 1812 tot en met 1939. Zelf onderzoek doen: de studiezaal van het Stadsarchief is op afspraak geopend op de volgende momenten:  Dinsdag: 10.00 - 17.00 uur Donderdag: 10.00 - 17.00 uur Vrijdag: 10.00 - 17.00 uur Meenemen Studiezaal Stadsarchief: schrijfmateriaal, laptop, fototoestel, etc. Stadskantoor, Burgerzaken: schriftelijk ondertekend verzoek en geldig legitimatiebewijs. In verband met de privacywetgeving kan het voorkomen dat de gemeente de door u gevraagde gegevens niet mag verstrekken. Kosten Kopieerkosten: A4 à € 0,65 en A3 à € 1,40 Bijzonderheden Genealogisch onderzoek is voor velen een plezierige vrijetijdsbesteding. In de studiezaal van het Stadsarchief zijn veel bronnen ter inzage, die een antwoord kunnen geven op alle vragen die u heeft over uw uit Vlaardingen of Maassluis afkomstige voorouders. Om hier een goed gebruik van te kunnen maken, dient u wel te beschikken over een aantal essentiële gegevens, zoals persoonsnamen en eventuele data. Deze informatie kan worden verkregen bij (oudere) familieleden of uit stukken als trouwboekjes, rouwkaarten, bidprentjes e.d. Burgerlijke Stand De bronnen die in de eerste plaats van belang zijn, zijn de geboorte-, huwelijks- en overlijdensregisters van de Burgerlijke Stand. Vanaf 1811 is het in Nederland verplicht geboorte, huwelijk en overlijden te laten registreren bij de gemeentelijke overheid. Vanwege de bescherming van de privacy zijn niet alle akten openbaar. Voor de geboorteakten geldt een openbaarheidsbeperking van 100 jaar, voor huwelijksakten een periode van 75 jaar en de overlijdensregisters zijn na 50 jaar te raadplegen. In de praktijk komt het erop neer dat bij het Stadsarchief de volgende akten kunnen worden geraadpleegd: Vlaardingen: geboorte 1811-1923; huwelijk 1811-1948; overlijden 1811-1973. Vlaardinger-Ambacht (in 1941 geannexeerd door Vlaardingen): geboorte 1811-1923; huwelijk 1811-1941; overlijden 1811-1941. Zouteveen (in 1855 bij Vlaardinger-Ambacht gevoegd): geboorte 1811-1855; huwelijk 1811-1855; overlijden 1811-1855. Maassluis: geboorten 1811-1923; huwelijk 1811-1948; overlijden 1811-1973. Inmiddels zijn ook de meeste huwelijksbijlagen overgebracht van het Nationaal Archief in Den Haag naar Vlaardingen. Deze documenten dienden voor de huwelijkssluiting te worden ingeleverd en bevatten informatie over de doop of geboorte van de a.s. echtelieden. Tevens kunt u informatie aantreffen over het overlijden van de directe ouders of vorige huwelijkspartners en een bewijs dat de bruidegom heeft voldaan aan zijn nationale militieplicht. Vooral interessant wanneer de betreffende personen oorspronkelijk niet afkomstig zijn uit Vlaardingen of Maassluis. De akten van de Burgerlijke Stand zijn per gemeente toegankelijk gemaakt door middel van alfabetische klappers op persoonsnamen. Aan de hand van de datum en het aktenummer kan een akte dan vrij eenvoudig worden gevonden. De akten staan in fotokopievorm in de studiezaal van het Stadsarchief. Het is mogelijk om hiervan een foto of een fotokopie te laten maken. Volkstellings- en bevolkingsregisters Aan het begin van de 19e eeuw werden met enige regelmaat volkstellingen gehouden. Dit waren echter momentopnamen: van een persoon die bijvoorbeeld tussen 1830 en 1840 uit Vlaardingen is vertrokken, is (vaak) niet te achterhalen waar hij zich vervolgens heeft gevestigd. Pas vanaf 1850 werd de bevolkingsregistratie nauwgezet bijgehouden. De registers bevatten informatie over de volledige namen, geboortedata en –plaatsen van de afzonderlijke gezinsleden, beroepen, godsdienst en woonadressen, maar ook over de plaats van herkomst of van vertrek uit de gemeente. De bevolkingsregisters van Vlaardingen en Maassluis zijn volledig op naam doorzoekbaar.  De volgende registers zijn deels op microfiche, deels als origineel, te raadplegen in de studiezaal van het Stadsarchief: Vlaardingen: 1812-1939 Vlaardinger-Ambacht: 1796-1941 Zouteveen: 1813-1855 Maassluis: 1767-1933 Doop-, Trouw- en Begraafboeken Via de registers van de Burgerlijke Stand kunt u terugkomen tot voorouders die in de tweede helft van de 18e eeuw zijn geboren. Verder onderzoek dient dan te worden gedaan in de oude kerkboeken, de zogenaamde DTB-registers, die van de 17e tot het begin van de 19e eeuw (1811) door de diverse kerkgenootschappen werden bijgehouden. Alfabetische naamklappers zijn er in de vorm van de zogenaamde ‘Leidse blokjes’. Deze zijn – evenals het overgrote deel van de originele DTB-boeken in fotokopievorm – te vinden in de studiezaal. Stamt u uit een écht Vlaardingse familie, dan kunt u met enig geluk gegevens terugvinden tot ver in de 17e eeuw. Als u in dit stadium bent aanbeland, mag u gerust een beetje trots zijn op het resultaat. Maar eigenlijk heeft u nu nog slechts het ’geraamte’ van uw familiegeschiedenis te pakken: de namen, plaatsen en data van uw voorouders, van een aantal van hen wellicht het beroep en de adressen waar zij gewoond hebben, maar méér toch ook niet. En dat ’meerdere’ maakt het nu pas écht boeiend: bestaan er nog testamenten van hen waaruit kan blijken wat zij bezaten, zijn zij misschien in processen verwikkeld geweest, is er misschien nog ergens een portret van één van hen, wat voor zaken deden zij, hoe zag hun huis of straat er toen uit, enz. enz. Voor dat alles kunt u onder meer terecht in de zogenaamde weeskamerarchieven, de notariële en rechterlijke archieven, én in de collecties van het Stadsarchief, zoals de Topografisch-Historische Atlas en de archiefbibliotheek. Contact Stadsarchief Vlaardingen: Plein Emaus 5, 3135 JN Vlaardingen, telefoon (010) 248 4999.  

    Ga naar website
  • Externe link: Naam wijzigen

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema: Recht

    Wilt u uw achternaam veranderen? Dan kunt u een verzoek indienen bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Wilt u een andere voornaam? Dien dan een verzoek in bij de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Hoe werkt het? Dien voor het veranderen van uw achternaam een verzoek in bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk voor meer informatie op justis.nl . Neem voor het veranderen van uw voornaam contact op met een advocaat. De advocaat dient een aanvraag voor voornaamswijziging in bij de rechtbank. De gemeente wacht op de beschikking van de rechtbank en/of het Koninklijk Besluit over de naamswijziging. Als de gemeente deze heeft gekregen, past de gemeente uw persoonsgegevens aan. Dit gebeurt op uw geboorteakte en in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit duurt 4 tot 6 weken. Na de naamswijziging moet u een nieuw identiteitsbewijs en/of rijbewijs aanvragen. Kosten Geen Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Parkeren in fietstrommel

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:

    Bewoners zonder berging en buitenruimte kunnen een stallingsplaats huren in bestaande fietstrommels. Per fietstrommel is ruimte voor 4 fietsen. Direct regelen Aanvraagformulier stallingsplek fietstrommel Hoe werkt het? Vul het digitale ‘aanvraagformulier stallingsplaats fietstrommel’ in en verstuur het. Is er direct een stallingsplek vrij? Dan hoort u binnen 5 werkdagen wanneer u de huurovereenkomst kunt ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. De sleutel voor de fietstrommel met uw stallingsplaats haalt u op bij de Stadswerf, burgemeester Heusdenslaan 357. U krijgt ieder kwartaal een factuur. Wilt u de huur opzeggen? Maak een afspraak via (010) 248 4000. Tijdens uw afspraak ondertekent u het opzegformulier en u levert direct de sleutel in. U kunt een stallingsplaats huren voor 1 fiets per persoon en maximaal 3 fietsen per huishouden. De stuurbreedte van uw fiets mag niet meer dan 70 cm zijn. Is er geen stallingsplek vrij? Dan komt u op een wachtlijst. Kosten Huurprijs: € 13,00 per fiets per kwartaal Borg: € 25,00 per sleutel Vervangende sleutel bij verlies of diefstal: € 15,00 Heeft u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Schade melden

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-02-17 | Thema:

    Heeft u schade dan wel letselschade geleden als gevolg van gemeentelijk handelen? Of doordat de gemeente wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken niet goed onderhoudt? Een schadeclaim wordt digitaal in behandeling genomen door de verzekeringsmaatschappij Recovery Consulting Aon, of bij letselschade Melior verzekeringen. Hoe werkt het U stelt de gemeente digitaal aansprakelijk via www.vlaardingen.nl/contactformulier. In uw contactformulier moet u alle gegevens die voor het onderzoek van belang zijn vermelden en/of toevoegen, zoals: indien mogelijk: een volledig ingevuld schadeformulier waarop duidelijk aangegeven staat wat er is gebeurd en wie aansprakelijk wordt geacht voor de schade;  Indien mogelijk kleurenfoto’s van de beschadiging; Indien mogelijk getuigenverklaring(en); Offerte(s) van het bedrijf dat de schade gaat repareren;  Eventuele bonnen en facturen; Bij een buitenlandse vrachtwagen een kopie van de groene kaart en het rijbewijs van de chauffeur. Uw contactformulier wordt door de gemeente doorgestuurd naar de juiste verzekeringsmaatschappij (AON verzekeringen of Melior Verzekeringen), de afwikkeling van uw zaak gaat via de verzekeringen. Zodra verzekeraar kan overgaan tot afwikkeling van uw zaak, neemt zij contact met u op. Mocht u vragen hebben over uw zaak dan neemt u contact op met de verzekeraar en niet met de gemeente. Kosten Geen. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema:

    Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos ter wereld komt. Een erkenning van het bestaan van hun kind door middel van een officiële registratie in de burgerlijke stand kan het verdriet niet wegnemen, maar kan hopelijk helpen bij de verwerking. Als uw kind levenloos geboren is, wordt een zogenoemde 'akte van geboorte (levenloos)' opgemaakt. U kunt de voor- en achternamen van uw kind in de akte laten opnemen en die van u en uw partner. Dit regelt u in de gemeente waar het kind geboren is. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje. Verder kunt u de informatie uit de akte laten verwerken in de Basisregistratie Personen (BRP) als u dit wilt. Dit regelt u bij de gemeente waar u woont.   Maak een afspraak voor: Aangifte levenloos geboren kind Hoe werkt het? Maak als ouders samen een afspraak. Ga samen naar de afspraak. De medewerker van de gemeente maakt een akte op. Dit kan ook op een plek met meer privacy in plaats van in de centrale hal van het stadskantoor. Uw levenloos geboren kind wordt niet automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) opgenomen. U kunt hier wel om vragen in de gemeente waar u woont. Meenemen naar de afspraak uw identiteitsbewijzen. een verklaring afgegeven door de behandelend arts. een trouwboekje, als u wilt dat uw kind daarin wordt bijgeschreven. Kosten Geen Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Exploitatievergunning horeca

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-05-09 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    In deze situaties vraagt u een exploitatievergunning horeca aan: u start een horecabedrijf; u verandert van ondernemingsvorm; u neemt een horecabedrijf over; u breidt uw bedrijf uit (bijvoorbeeld met een terras); u verandert de indeling van uw horecabedrijf. Direct regelen Aanvraagformulier exploitatievergunning (pdf, 59 kB) Bibob-formulier Bijlagen (pdf, 162 kB) Bibob-formulier Vergunningen (pdf, 950 kB) Formulier verklaring van leidinggevende (pdf, 41 kB) Alcoholwetvergunning commercieel(pdf, 257 kB) Alcoholwetvergunning niet-commerciële(pdf, 246 kB) Aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten (pdf, 367 kB) Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28 kB) De gemeente beslist binnen 12 weken of u de vergunning krijgt. Indien u een bestaande zaak overneemt, de zaak niet langer dan 6 maanden gesloten is geweest en u een zelfde soort bedrijf wilt gaan exploiteren, dan kunt u in aanmerking komen voor een voorlopige exploitatievergunning. Een aanvraag voor een voorlopige exploitatievergunning moet tegelijk met de aanvraag voor de reguliere exploitatievergunning ingediend te worden. Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat u een besluit krijgt op de aanvraag voorlopige exploitatievergunning. Hoe werkt het? Download de formulieren en vul ze in: aanvraagformulier exploitatievergunning; formulier Wet Bibob en Vergunningen en Bijlagen; formulier verklaring van leidinggevende; Alcoholwetvergunning (commercieel of niet-commercieel) als u alcoholhoudende drank gaat schenken; aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten als u een speelautomaat wilt neerzetten; aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning. Let op: u vult dit formulier alleen in als u een bestaand horecabedrijf overneemt of als u eenzelfde horecabedrijf begint als dat er eerder zat. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Lever een ondernemingsplan in, waarin onder andere het bedrijfsidee omschreven is.  Binnen 12 weken beslist de gemeente of u de reguliere exploitatievergunning krijgt. Heeft u ook een voorlopige exploitatievergunning aangevraagd? Dan ontvangt u na maximaal 5 werkdagen het besluit. De reguliere exploitatievergunning is geldig totdat u uw bedrijf verandert of uitbreidt (bijvoorbeeld met een terras). Dan moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen. Krijgt uw bedrijf (een) andere leidinggevende(n)? Vul dan het formulier verklaring van leidinggevende in en stuur dit op. U krijgt een ontvangstbevestiging. Daarna mag/mogen de nieuwe leidinggevende(n) aan de slag in de horecazaak. Het duurt maximaal 8 weken totdat wij uw melding verwerkt hebben. Kosten Exploitatievergunning, zonder terras: € 288,00 Exploitatievergunning, inclusief terras: € 498,15 Exploitatievergunning, zonder terras (voorlopig al verleend): € 216,05 Exploitatievergunning, met terras (voorlopig al verleend): € 373,65 Voorlopige exploitatievergunning met terras: € 124,60 Voorlopige exploitatievergunning zonder terras: € 71,95 Wijzigen exploitatievergunning, toevoegen terras: € 225,05 Wijzigen leidinggevende bij exploitatievergunning: € 70,35 Wijzigen exploitatievergunning, overig: € 43,10 Heeft u vragen? Stuur een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Naturalisatie, aanvraag Nederlandse nationaliteit

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-04-30 | Thema: Migratie en integratie

    Woont u in Nederland en heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie of optie. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Voorwaarden Bekijk alle voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst . U moet ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij moeten de volgende gegevens zijn opgenomen: een geboorteakte en een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap (als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft). Hoe werkt het? Maak telefonisch een afspraak met de gemeente via (010) 248 4000. De gemeente maakt een advies en stuurt dit naar de IND. De kosten betaalt u tijdens uw afspraak op het stadskantoor. De IND beslist binnen 1 jaar of u de Nederlandse nationaliteit krijgt. Deze termijn mag verlengd worden met maximaal 1 jaar. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente om naar de naturalisatieceremonie te komen. Tijdens deze verplichte bijeenkomst krijgt u het bewijs van Nederlanderschap.  Meenemen naar afspraak  Een geldig paspoort van de overheid waar u de nationaliteit(en) van bezit. Een geldige verblijfsvergunning of een ander bewijs van rechtmatig verblijf. Hebt u de nationaliteit van een EU/EER-land of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te hebben. De gemeente controleert hoe lang u in Nederland woont via de BRP. Een bewijs van inburgering. Dit kan met een inburgeringsdiploma. Maar bijvoorbeeld ook met een Nederlandse middelbare schooldiploma of het staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2). Ander bewijs dat u het inburgeringsexamen niet hoeft te halen. Kosten Naturalisatie 1 persoon € 1091,00 Naturalisatie 1 persoon verlaagd tarief  € 811,00 * Naturalisatie echtpaar € 1.393,00 ** Naturalisatie echtpaar verlaagd tarief  € 1.114,00 * Minderjarige kinderen die mee-naturaliseren  € 161,00 * verlaagd tarief geldt voor staatlozen en houders van een verblijfs-/asielvergunning.  ** Met echtpaar wordt bedoeld: getrouwde personen, geregistreerde partners en ongehuwd samenwonenden. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Meer informatie is ook beschikbaar bij de IND via 0900 1234561 of via ind.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Collecteren, inzamelen geld of goederen

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-08-19 | Thema:

    Voor het inzamelen van geld of goederen heeft u een vergunning nodig. Vul hiervoor het aanvraagformulier in. 

    Ga naar website
  • Externe link: Vergunning tijdelijk verhuren koopwoning (Leegstandwet)

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-10-16 | Thema:

    Staat uw koopwoning te koop en leeg? Dan kunt u, als u aan de voorwaarden voldoet, uw woning tijdelijk verhuren op basis van de Leegstandwet.  Vul het aanvraagformulier ‘Vergunning tijdelijke verhuur leegstaande woonruimte’ in. Dit formulier moet u uploaden tijdens uw digitale aanvraag. Direct regelen aanvraagformulier ‘vergunning tijdelijke verhuur leegstaande woonruimte’ (pdf, 125 kB) Om de aanvraag te starten, kies een van de onderstaande opties: Aanvraag via DigiD Aanvraag via eHerkenning Aanvraag zonder DigiD of eHerkenning   Voorwaarden De woonruimte moet in een te koop staande woning zijn die: nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning) of; minimaal 12 maanden onafgebroken bewoond is geweest door de eigenaar of; in 10 jaar tijd maximaal drie jaar verhuurd is geweest of; gesloopt of gerenoveerd moet worden. De vergunning wordt alleen verleend als het gebouw of de woning, voor de verhuring waarvan de vergunning wordt gevraagd, leeg en te koop staat. De vergunning wordt verleend voor 5 jaar. De leegstandwet schrijft voor dat: de verhuurtermijn minimaal 6 maanden moet zijn; de verhuurder een opzegtermijn heeft van 3 maanden; de huurder een opzegtermijn heeft van 1 maand; de verhuurder zelf de reële huurprijs mag bepalen bij een te koop staande woning; eigenaren van een woonruimte meer dan 1 keer een vergunning voor tijdelijke verhuur aan mogen vragen. Er moet wel minimaal 5 jaar zitten tussen de aanvragen. Particuliere eigenaren mogen niet meer dan 2 woningen die te koop staan tegelijk tijdelijk in de verhuur hebben. Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet geldt geen uitgebreide huurbescherming zoals bij normale verhuur. Aan het einde van het huurcontract moet de huurder de woning verlaten. Als woningeigenaar bent u daarmee beter beschermd op het moment dat u uw woning kunt verkopen. Hoe werkt het? Voordat u de vergunning aanvraagt: vraag uw hypotheekverstrekker om toestemming. controleer of uw verzekeraar ingelicht moet worden. Vraag de vergunning aan in de gemeente waar uw woning staat. Wilt u uw aanvraag niet digitaal doen? Dan kun u de schriftelijke aanvraag sturen naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. Economie & Wonen, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Na datum van ontvangt nemen wij binnen 10 werkdagen contact met u op over de vergunning. De vergunning geldt voor maximaal 5 jaar en wordt niet verlengd. Houd bij het opstellen van het huurcontract met uw huurder(s) rekening met de regels van de Leegstandwet en de Wet goed verhuurderschap. Kosten Geen Meer informatie, voorbeelden en een overzicht van veelgestelde vragen vindt u op rijksoverheid.nl. Heeft u vragen, dan kunt u een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met 010 248 4000.

    Ga naar website
  • Externe link: Alcohol tijdelijk schenken, ontheffing

    Bron: Vlaardingen (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Wilt u buiten een horecagelegenheid tijdens een evenement zwak alcoholhoudende dranken zoals bier of (glüh)wijn schenken of verkopen dan heeft u een ontheffing nodig. Een ontheffing kunt u aanvragen door het aanvraagformulier in te dienen. Het kost € 47,35 en duurt maximaal 8 weken. Sterke drank mag tijdens een evenement niet verstrekt worden, hiervoor is geen ontheffing mogelijk.

    Ga naar website