Zoekresultaten 11 - 20 van 73 resultaten

  • Externe link: Horecabedrijf starten

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Als u een horecabedrijf wilt beginnen, krijgt u te maken met een aantal wetten en regels.  Wetten en regels Een aantal van deze wetten en regels waarmee u rekening moet houden bij het starten van een horecabedrijf zijn: Bestemmingsplan Brandveiligheid Milieu Horecabedrijf exploitatievergunning Alcoholvergunning Wet Bibob. Wie een exploitatievergunning of alcoholvergunning aanvraagt, krijgt te maken met de Wet Bibob. Dit betekent dat u een vragenformulier moet invullen en de gevraagde gegevens moet aanleveren. Terras Gokautomaten (Ver)bouwen en reclame. Het kan zijn dat voor het (ver)bouwen van het gebouw en het plaatsen van reclame een omgevingsvergunning nodig is. Legeskosten. Voor het behandelen van aanvragen voor deze vergunningen of meldingen moet u leges betalen. Legens zijn de kosten die u aan de gemeente betaalt voor het behandelen van uw aanvraag. De bedragen kunt u vinden in de legesverordening van de gemeente Brunssum. Ondernemersloket Wij adviseren u om op tijd contact op te nemen met het ondernemersloket van de gemeente Brunssum voor het starten van een horecabedrijf. Neem voor het maken van een afspraak contact op met de gemeente.   Contact Vragen over deze pagina of een afspraak maken? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema:

    Bent u erkend als vluchteling? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet een verblijfsvergunning hebben waarop staat dat u als vluchteling bent toegelaten. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Dan nemen beide ouders een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier 'toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb)'. Deze moet ingevuld en ondertekend zijn door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind moet zelf aanwezig zijn bij de aanvraag. Kosten Een vluchtelingenpaspoort kost € 65,70 U betaalt uw vluchtelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vluchtelingenpaspoort een afspraak.  Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het vluchtelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen van uw paspoort wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Geldigheid Hoelang het vluchtelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vluchtelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)  

    Ga naar website
  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-13 | Thema:

    Als u geen woonadres heeft in Nederland, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is ook mogelijk als u in een verpleeghuis of in een gevangenis verblijft. Een briefadres is het adres van een bekende, bijvoorbeeld van een familielid of vriend. Deze persoon ontvangt uw post en geeft het aan u door.  Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw briefadres telefonisch een afspraak via 045 5278 555.  Kosten Het aanvragen van een briefadres is gratis. Meenemen Een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Toestemming van degene waar u een briefadres neemt. Voorwaarden U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats (de gemeente onderzoekt dit) of u wilt voor uw eigen veiligheid een briefadres aanvragen (de burgemeester beoordeelt dit) Het briefadres is in Nederland Het briefadres is geen postbus Bij een bedrijf of instelling kan de gemeente het adres aanwijzen als briefadres U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag

    Ga naar website
  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema:

    Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen paspoort krijgt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve het land waar u vandaan komt. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee. Een pasfoto in kleur waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Beide ouders nemen een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier 'toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb)', ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind moet zelf bij de aanvraag aanwezig zijn. Kosten Een vreemdelingenpaspoort kost € 65,70. U betaalt bij de aanvraag contant of met uw pinpas. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vreemdelingenpaspoort een afspraak. Tijdens de eerste afspraak vult u met de ambtenaar een formulier in. De gemeente stuurt deze naar de IND. Daarna bellen wij u voor het maken van een tweede afspraak. U kunt tijdens deze tweede afspraak het vreemdelingenpaspoort aanvragen. Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het vreemdelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Geldigheid Hoelang het vreemdelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vreemdelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing. Zo verklaart u uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)

    Ga naar website
  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-08-20 | Thema:

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of organisaties door te geven. Dat kan voor uzelf en voor kinderen tot 16 jaar. U kunt er later ook weer voor kiezen om uw gegevens niet meer geheim te houden. Met wie deelt de gemeente uw persoonsgegevens? Alle organisaties van de overheid zoals Belastingdienst en UWV gebruiken uw persoonsgegevens. Ook als u ervoor kiest om uw gegevens geheim te houden, kunnen uw gegevens nog met deze organisaties gedeeld worden.  Als u ervoor kiest om uw gegevens geheim te houden, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: advocaten, tenzij zij de gegevens nodig hebben voor een gerechtelijke procedure bedrijven of organisaties die geen winst willen maken  de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) De gemeente deelt zonder uw schriftelijke toestemming nooit gegevens met bedrijven en organisaties die winst willen maken of met particulieren (ook niet voor bijvoorbeeld een reünie). Aanvragen Digitaal Aanvraagformulier geheimhouding persoonsgegevens (inloggen met DigiD) Persoonlijk U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak.  Maak online een afspraak Kosten Het wijzigen van geheimhouding is gratis. Wat heeft u nodig? Doet u de aangifte persoonlijk? Dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig.  Nieuwsgierig met welke organisaties de gemeente persoonsgegevens deelt? Kijk voor meer informatie over het delen van persoonsgegevens op www.wiekrijgtmijngegevens.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Melding wijziging inrichting

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-09-16 | Thema:

    De wijzigingen worden aan uw bestaande vergunning toegevoegd.  Het kan om de volgende wijzigingen gaan: er komt een extra ruimte bij de inrichting; er wordt na het krijgen van de vergunning een terras toegevoegd; de oppervlakte van de ruimten of terrassen wijzigt; een ruimte of het terras gaat weg De melding kan via e-mail worden gedaan via loketvergunningen@brunssum.nl U moet een plattegrond met alle afmetingen toevoegen. Noem hierbij de ruimtes, het terras (als deze er is) en het aantal m². Contact Vragen over deze pagina? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema:

    Een eerste rijbewijs aanvragen én ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kan bij de gemeente aan de balie óf digitaal via de RDW. U betaalt de kosten bij de aanvraag. 6 werkdagen na de dag van aanvraag ligt uw rijbewijs meestal klaar. Het is ook mogelijk uw rijbewijs sneller te krijgen via een spoedaanvraag. Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Aanvraag eerste rijbewijs U maakt hiervoor een afspraak en komt langs bij de gemeente. Maak online een afspraak Rijbewijs verlengen of uitbreiden Voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kunt u terecht bij de gemeente (enkel op afspraak). Of u regelt dit online met uw DigiD. Maak een afspraak bij de gemeente Regel uw verlenging of uitbreiding online Rijbewijs afhalen Het afhalen van uw rijbewijs gebeurt ook op afspraak. U doet dit persoonlijk. Ook levert u hierbij uw oude rijbewijs in. Heeft u uw rijbewijs aangevraagd, verlengd of uitgebreid aan de balie? De afspraak voor het afhalen wordt dan ook meteen gemaakt aan de balie. Heeft u uw rijbewijs digitaal verlengd of uitgebreid? Als alles goed is geregeld bij het RDW ontvangt u een e-mail wanneer uw rijbewijs klaarligt bij de balie. U maakt dan zelf een afspraak voor het afhalen via ons algemene telefoonnummer. Veelgestelde vragen Wat neemt u mee? Uw oude rijbewijs, als u dat komt verlengen of komt uitbreiden.  Een geldig legitimatiebewijs bij een eerste aanvraag of bij verlies van het rijbewijs. Een pasfoto in kleur waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kosten Rijbewijs: € 52,10 Spoedaanvraag: € 91,75 U betaalt bij de aanvraag of verlenging contant of met uw pinpas. Rijbewijs kwijt of gestolen? Bent u uw Nederlandse rijbewijs kwijt of is uw rijbewijs gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing. Zo verklaart u uw rijbewijs ongeldig. De vermissing kunt u digitaal doorgeven via de website van de RDW. Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak belt u met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij vragen u het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen naar de afspraak. Gezondheidsverklaring nodig? Om te mogen rijden moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Heeft u van de RDW bericht ontvangen dat u een gezondheidsverklaring moet invullen? Meer informatie hierover vindt u bij Gezondheidsverklaring.  Categorie T op rijbewijs Bestuurders die op 1 juli 2015 18 jaar waren en een rijbewijs B hadden, mogen daarmee ook een tractor besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs wordt de categorie T automatisch bijgeschreven. Het rijbewijs moet dan wel voor 1 juli 2025 zijn vernieuwd. Omwisselen rijbewijs Meer informatie over het omwisselen van uw rijbewijs? Zie Buitenlands rijbewijs omwisselen. Geldigheid rijbewijs Een rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Vanaf uw 65e verjaardag of wanneer u medisch gekeurd moet worden verandert dit: Bent u tussen de 65 en 70 jaar, dan wordt uw rijbewijs verlengd tot uw 75ste verjaardag Bent u tussen de 70 en 75 jaar, dan wordt uw rijbewijs met 5 jaar verlengd Bent u 75 jaar of ouder: maximaal 5 jaar (afhankelijk van medische keuring) Bij een verplichting tot medische keuring i.v.m. ziekte: dat hangt af van de keuring Invoering wet Digitale overheid per 1 juli 2023 en wat betekent dit voor u? Dit betekent dat u vanaf 1 juli 2023 met uw rijbewijs online kunt inloggen op websites van de overheid. Binnen 5 dagen na het ophalen van het nieuwe rijbewijs ontvangt u een brief met pincode van DigiD. Met deze code kunt u de inlogfunctie van uw rijbewijs activeren. Ontvangt u de brief niet binnen 5 werkdagen na het ophalen van uw rijbewijs, dan kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen. Wat houdt dit precies in? Dit is voor maximale bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een identiteitsbewijs of rijbewijs geeft organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon gedeeld worden.   

    Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing openings- en sluitingstijden horeca

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Eigenaren van een horecabedrijf kunnen toestemming krijgen om hun openingstijden aan te passen (ontheffing). Dit kan voor het organiseren van een feest of evenement. Binnen 8 weken hoort u van de gemeente of u toestemming krijgt. Aanvragen U vraagt de ontheffing aan in het gemeentehuis. Om langs te komen moet u eerst een afspraak maken. Bel hiervoor met de gemeente; 045 5278 555. Kosten Het aanvragen van een ontheffing kost € 130,40. Voorwaarden De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een ontheffing zijn: U krijgt de ontheffing maximaal 12 keer per jaar. U organiseert een eenmalig feest of evenement. Contact Vragen over deze vergunning of pagina? Bel naar 045 5278 555 of stuur een mail naar loketvergunningen@brunssum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Welstand (uiterlijk van bouwwerken)

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Als u een omgevingsvergunning voor bouwen aanvraagt, heeft u een welstandsadvies nodig. Uw bouwplan moet namelijk passen bij de regels over hoe gebouwen eruit mogen zien. Die regels noemen wij welstandseisen. Ze gaan bijvoorbeeld over of een serre of dakkapel goed bij de omgeving past. De gemeente heeft deze regels opgeschreven in de welstandsnota. De stadsbouwmeester bekijkt of uw bouwplan aan deze regels voldoet. Het oordeel van de stadsbouwmeester staat vervolgens in het welstandsadvies.  Aanvragen Voor het aanvragen van een welstandsadvies moet u een afspraak maken. Bel hiervoor met de gemeente; 045 5278 555.  Kosten De kosten van het advies hangen af van de situatie. Meer informatie hierover staat in de legesverordening. Voorwaarden De voorwaarden waar u aan moet voldoen staan in de welstandsnota van de gemeente Brunssum (pdf, 107 mb). U kunt deze ook online bekijken.  Meer informatie Informele behandeling middels schetsplan (pré-advies) Het is mogelijk om de stadsbouwmeester, voordat u de omgevingsvergunning voor het bouwen gaat aanvragen, om een pré-advies te vragen over uw bouwplan. Een pré-advies is een eerste advies over uw bouwplan. U vraagt dit advies voordat u de echte aanvraag voor een vergunning doet. In het pré-advies kijkt de stadsbouwmeester of uw plan past bij de regels voor uiterlijk en omgeving (de welstandseisen). U hoort dan of uw plan waarschijnlijk goedgekeurd wordt, of dat u iets moet aanpassen. Met een pré-advies weet u dus op tijd of uw plan aan de eisen voldoet. Zo kunt u problemen of extra kosten later voorkomen. Omgevingsvergunning voor het bouwen U vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning aan voor de activiteit bouwen. De gemeente bekijkt uw bouwplan en controleert of het past bij de regels. Daarbij kijkt de gemeente naar het bestemmingsplan, het Bouwbesluit en naar de regels over het uiterlijk van gebouwen (de redelijke eisen van welstand). De stadsbouwmeester geeft hierover advies aan de burgemeester en wethouders. Hij kijkt of het ontwerp van uw gebouw past bij de welstandsregels uit de Welstandsnota.

    Ga naar website
  • Externe link: Evenement organiseren (melding of vergunning)

    Bron: Brunssum (gemeente) | Datum: 2025-10-07 | Thema:

    Wilt u een evenement organiseren? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen. Het is sowieso goed om zo snel mogelijk de datum van het evenement met de gemeente te delen. U doet dan een vooraankondiging. Dit kunt u online doen, net zoals het aanvragen van een vergunning of het doen van een melding. De regels voor het organiseren kunt u terugvinden in het evenementenbeleid. Het eerste deel gaat over het beleidskader en het tweede deel gaat over het toetskader met alle regels. Aanvragen Het melden van een evenement of het aanvragen van een evenementenvergunning gaat vanaf 1 januari 2019 via het programma EvenementenAssistent. Via dit programma kunt u ook de vooraankondiging van het evenement doen.  Alle gemeenten in de veiligheidsregio Zuid-Limburg gebruiken het programma EvenementenAssistent. Het invullen van de EvenementenAssistent zal de eerste keer wennen zijn, dat begrijpen wij. Het gebruik van de EvenementenAssistent heeft wel een aantal voordelen. Het formulier is completer. U kunt in dit formulier meer informatie delen. Ook is er op deze manier sprake van uniformiteit, iedere gemeente werkt zo op dezelfde manier.  Daarnaast kunt u de aanvraag nog 14 maanden bekijken. Dit betekent dat u , als u elk jaar hetzelfde evenement organiseert, het volgende jaar heel makkelijk een nieuwe aanvraag kan doen. U hoeft dan maar een paar dingen in uw aanvraag te veranderen. Gebruik hier de EvenementenAssistent Heeft u vragen bij het invullen van het formulier, bekijk dan even de handleiding. Ook kunt u altijd contact opnemen met de gemeente. Er kunnen geen fouten gemaakt worden bij het invullen van het formulier, alles valt achteraf in overleg aan te passen. Kosten Een meldingsplichtig of A-evenement is gratis. Een B-evenement kost € 134,45 Een C-evenement kost € 448,00 Daarnaast kunnen er nog extra kosten zijn voor bijvoorbeeld wegafzettingen, drank- en horecaontheffing of andere vergunningen. Voorwaarden Een evenement wordt onderverdeeld in vier soorten (risicoklassen): Meldingsplichtig evenement: een evenement met heel weinig impact op de omgeving en geen gevolgen voor het verkeer A-evenement: een evenement met weinig impact op de omgeving en weinig gevolgen voor het verkeer B-evenement: een evenement met grote impact op de directe omgeving en/of gevolgen voor het verkeer C-evenement: een evenement met grote impact op de stad en/of regio voor het verkeer Na het invullen van de Evenementenassistent ziet u onder welke soort uw evenement valt. De gemeente kan na beoordeling van de melding of aanvraag of op advies van de hulpdiensten de categorie aanpassen.  Meld uw evenement in Brunssum aan Organiseert u binnenkort een evenement? Meld deze dan ook aan op OnsBrunssum, zodat het een plekje krijgt op de evenementenkalender. Zo kan iedereen opzoeken wat er allemaal te doen is in Brunssum en zo kunnen mensen misschien wel naar uw evenement komen! Meld uw evenement in Brunssum nu aan!

    Ga naar website