Zoekresultaten 11 - 20 van 177 resultaten

  • Externe link: Idee tegen eenzaamheid

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-27 | Thema:

    Uw idee/initiatief Heeft uw vereniging, organisatie of stichting een idee of initiatief dat helpt bij het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid onder volwassenen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van workshops, sportactiviteiten of open eettafels. Misschien kan de gemeente helpen met een financiële bijdrage. Aanvragen Let op dat u uw aanvraag minimaal 8 weken (langer als er voor uw aanvraag vergunningen nodig zijn) voordat de activiteit plaatsvindt moet indienen. Eenzaamheidsbudget aanvragen Hoe werkt het? Dien de aanvraag minimaal 8 weken voor de activiteit in. De gemeente toetst of u aan de spelregels voldoet en of er budget beschikbaar is. Voor evenementen of objecten zoals open eettafels in de openbare ruimte is vaak een vergunning nodig. Let op dat uw aanvraag hierdoor langer in behandeling kan zijn dan 8 weken. Wij sturen u een brief over het besluit over uw aanvraag. Bij goedkeuring ontvangt u binnen 2 weken de financiële bijdrage op de opgegeven rekening. Er kunnen evaluatiecriteria vastgesteld worden waaraan voldaan moet worden bij de verantwoording van de besteding van de financiële bijdrage. De verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Spelregels Belangrijk om te weten voordat u een aanvraag doet. Het idee/initiatief moet: een bijdrage leveren aan het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid. een nieuw nog niet eerder voorkomend initiatief zijn. specifiek toelichten hoe de doelgroep bereikt wordt. gericht zijn op personen met de leeftijd van 18 jaar of ouder. niet in strijd zijn met ander vastgesteld beleid (bijvoorbeeld het bestemmingsplan). een aantoonbare eigen bijdrage in geld en/of menskracht omvatten, die in verhouding staat tot de budgetaanvraag. geen commercieel doel hebben. worden uitgevoerd in het jaar van de budgettoekenning. voldoen aan de vergunnings- en meldingsplicht als die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. de gemeente informeren over de uitvoering van het initiatief. worden uitgevoerd door een stichting, vereniging of organisatie. In andere gevallen wordt de aanvraag per situatie bekeken. Hoe lang duurt het? De behandeling van uw aanvraag duurt gemiddeld 8 weken. Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten over Samen IJsselstein? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier. Verenigingen, clubs en organisaties Wilt u zelf eens kijken bij een vereniging of organisatie? Bekijk dan de informatie op de website inijsselstein.nl. Bijvoorbeeld over bridge-verenigingen, recreatieve verenigingen, culturele verenigingen, of sportverenigingen.

    Ga naar website
  • Externe link: Energie en verduurzamen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema:

    Snel naar: Landelijke subsidies Energiekosten Groene initiatieven Fiscaal voordelig investeren Advies op maat Let op! In IJsselstein zijn geen subsidies beschikbaar voor verduurzamingsmaatregelen. Wel zijn er landelijk subsidies beschikbaar voor bedrijven. Op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt u een subsidie- en financieringswijzer. Andere interessante bronnen van informatie Landelijke subsidies Ontdek welke subsidiemogelijkheden er zijn voor energiebesparing en duurzame energie voor uw bedrijf, stichting of instelling. Van landelijke tot provinciale regelingen, de Vattenfall Subsidiewijzer helpt u hierbij. Meer over Programma Energietransitie 2020-2025 (provincie Utrecht). Zonne-energie en zonnepanelen voor uw bedrijf (Ondernemersplein, KvK) Duurzaam ondernemen met windenergie (Ondernemersplein, KvK) Energiekosten Meer over Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK). Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) werkt aan het verduurzamen van bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. ECUB heeft collectieve contracten afgesloten met NieuweStroom en PM Energie. Deelnemers aan deze contracten besparen gemiddeld 10-30% op hun energierekening. Waar begint u met energie besparen? Wat levert het meeste op? En bij wie moet u zijn? U vindt hier tools en organisaties die u op weg helpen. Tips voor de horeca (Koninklijke Horeca Nederland) Top 15 besparingstips op gas- en elektriciteitsverbruik (deb.nl) Quick wins voor energiebesparing (INretail) Inzicht in de mogelijke energierisico's en -kansen voor uw organisatie. Doe de quickscan van GroenLeven. Energie besparen nu en straks (RVO) Aan de slag met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed (RVO). Groene initiatieven Energiefonds Utrecht financiert groene initiatieven. Ze financieren bedrijven en instellingen in de provincie Utrecht die zelf willen verduurzamen of duurzame energieprojecten ontwikkelen. Met de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) maakt de overheid het makkelijker om een banklening of -garantie te krijgen. De Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) vergroot het onderpand en daarmee ook de financierbaarheid van uw onderneming. Fiscaal voordelig investeren Investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen en -technieken met MIA en Vamil voor ondernemers. Meer over de Energie-investeringsaftrek (EIA). Interessant als u investeert in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot. Advies op maat Klimaatthema Energiebesparing helpt u in kaart te brengen wat u kunt doen om uw bedrijf te verduurzamen.

    Ga naar website
  • Externe link: Kromme IJsselgebied

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema:

    Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief+ De gemeenteraad heeft 4 bouwstenen vastgesteld: Natuur en recreatie Kromme IJsselzone Open velden en lijnverbindingen in het stedelijk gebied maken Versterken duurzame mobiliteit en ontsluiten Kromme IJsselgebied Een cultuurhistorisch woonlandschap Op basis van deze bouwstenen is een visiekaart (pdf, 5,05 MB) gemaakt. Op de visiekaart is goed te zien dat rond de Kromme IJssel wordt ingezet op natuurontwikkeling. Een nieuwe stedelijke rand is ingetekend tussen de Lage Dijk Zuid en de Biezendijk. Door het hele gebied worden recreatieve routes toegevoegd voor fietsers en wandelaars. Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? De gemeente heeft samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief gewerkt. Om de aanscherping te maken is een vorig jaar een participatietraject doorlopen. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitgewerkt in drie gebiedsateliers. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn hiernaast te vinden. Het gebiedsperspectief+ is op 5 juni 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Wat gaan we de komende tijd doen? In 2025 wordt onderzoek gedaan naar mobiliteit, stikstof en bekostiging. De verwachting is dat begin 2026 wordt gestart met het opstellen van een wijziging van de Omgevingsvisie en een Masterplan. Voor het opstellen van deze plannen zal opnieuw een participatieproces worden gestart. Op deze pagina zal dit proces begin 2026 helder worden weergegeven. Wilt u reageren? Wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar krommeijsselgebied@ijsselstein.nl.  

    Ga naar website
  • Externe link: Paardenveld-Noord

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-10 | Thema:

    Wat? Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld-Noord goedgekeurd. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie laat zien hoe we het gebied willen ontwikkelen. Het gebied ligt dichtbij de historische binnenstad van IJsselstein en grenst aan de Hollandse IJssel. Het is goed bereikbaar met openbaar vervoer, de fiets en de auto. Het gebied ligt tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen.  In Paardenveld-Noord bouwen we voor toekomstige generaties in IJsselstein. Het wordt een duurzame en autoluwe wijk met veel groen en ruimte voor kinderen om te spelen. In totaal is er plek voor ongeveer 500 appartementen en stadswoningen. De woningen worden gebouwd met de nieuwste technieken voor energie, warmte, water en milieu.   Er komen levensloopbestendige woningen voor senioren, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het woonzorgcentrum Ewoud blijft in het gebied. Er wordt onderzocht of dat parkeren op een centrale plek mogelijk is, een ‘Mobiliteitshub’. De bushalte is op loofafstand. Waarom? In onze stad is er veel vraag naar woningen, vooral voor jongeren en ouderen. Tot 2030 willen we 2.500 nieuwe woningen bouwen. Dat staat in onze Woonvisie. Dit is een document beschrijft het beleid voor woningmarkt. Door meer woningen te bouwen, kunnen we het aantal inwoners in onze stad behouden. Ook blijven zo voorzieningen zoals winkels, het theater en zwembad behouden. Hoe? Paardenveld-Noord is verdeeld in drie gebieden. De gemeente richt zich op het middengebied, tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). Hier staan nu de praktijkschool Baanbreker, de voormalige basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een (oud) uitvaartcentrum en verschillende bedrijfsgebouwen. Deze gebouwen worden gebruikt door het leerwerkbedrijf WerkwIJSS, een sportschool en huisvesting voor culturele activiteiten. Sinds de visie Paardenveld Noord is goedgekeurd, onderzoekt de gemeente actief hoe deze uitgevoerd kan worden. We kijken naar de mogelijkheden en uitdagingen in het gebied.  Wanneer? Rond de zomer van 2025 verwachten we meer te kunnen zeggen over de plannen voor het project. De gemeente wil in 2025 inwoners betrekken bij het maken van de nota van uitgangspunten. Netcongestie In de Provincie Utrecht is er netcongestie. Hierdoor kunnen projecten vertraging oplopen. Dit probleem blijft waarschijnlijk tot 2029. De nieuwbouw start waarschijnlijk niet voor medio 2028. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? In de nabije toekomst gaan er veranderingen plaatsvinden in Paardenveld Noord. Op 20 mei 2021 heeft de gemeenteraad de visie Paardenveld Noord goedgekeurd. Deze visie laat zien wat we willen bereiken met het gebied.  Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Er wordt verder onderzocht hoe de visie uitgevoerd kan worden. Hieruit kan komen dat niet alles uitgevoerd kan worden zoals bedacht. Er moeten ook verschillende procedures gevolgd worden, dit kost tijd. Het doel blijft om de visie zoveel mogelijk uit te voeren, rekening houdend met wetgeving op het gebied van klimaat, energie en gezondheid. Het plan moet realistisch zijn. Marktomstandigheden kunnen de haalbaarheid beïnvloeden. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? We hebben gekozen voor het Campusmodel, omdat we denken dat dit het meest aantrekkelijk is. Bij het uitwerken van de visie volgen we dit model zoveel mogelijk. Maar we staan ook open voor andere ideeën. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie goedgekeurd. Hierin staat dat er in de komende 10 jaar 2.500 woningen gebouwd moeten worden. Ook is de visie voor Paardenveld-Noord, een gebied voor woningbouw, goedgekeurd. Nu wordt er gewerkt aan de uitwerking van plannen, zodat de gemeenteraad deze kan goedkeuren. Staat de indeling van de wijk vast? In de visie is de hoofdlijn bepaald, dit vind je terug op de visiekaart en in de uitgangspunten. Hierbinnen wordt verder onderzoek gedaan voor de uitvoering. Komen er ook eengezinswoningen? In de visie is bedacht hoe de wijk eruit kan komen te zien. Door onderzoek te doen wordt dit verder uitgewerkt. Hierbij zijn stadswoningen bedacht als eengezinswoningen. Maar vanwege de grote vraag naar woningen, wordt vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2028 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken klaar zijn en procedures doorlopen worden.  Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Volgens de Woonvisie zal 30% van de woningen sociale huur zijn. Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij het maken van de visie is gesproken met belanghebbende(eigenaren, huurders, woningbouwcorporatie). Zij zijn enthousiast. We overleggen nog met schoolbesturen over de toekomst van de scholen. We onderzoeken de mogelijkheden om bestaande functies opnieuw in het gebied onder te brengen of een nieuwe locatie te vinden. Hierbij houden we rekening met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Voorlopig blijft de Jan van der Heydenweg bestaan. Er wordt verder onderzocht of de Jan van der Heydenweg kan blijven. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad wordt verder onderzocht. Hierbij kijken we naar het gebruik van de Overtoom, zwaar verkeer door de Benschopperpoort en de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Op dit moment gaan we uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? We willen de kwaliteit van de bebouwing en het buitenterrein bewaken. Dit doen we door adviezen van de welstandcommissie te volgen en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast nemen we kwaliteitsbepalingen op in een nota van uitgangspunten, die door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? We kunnen hier nog geen uitspraak over doen. We gaan dit verder onderzoeken, omdat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.

    Ga naar website
  • Externe link: Handel in tweedehands goederen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema:

    Digitaal Opkopers Loket (DOL) Wij hechten veel waarde aan veiligheid. Het voorkomen van handel in gestolen goederen is voor ons belangrijk. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands goederen die u inkoopt niet zijn gestolen. Meld u daarom aan als handelaar bij het DOL. U bent dan ook verplicht om een opkopersregister bij te houden. Eenvoudig, kosteloos én veilig. Meld u aan als handelaar Maak een account aan. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. Door ons bewaarde gegevens zijn alleen toegankelijk voor bevoegde gemeentefunctionarissen en de politie, indien nodig. Digitaal Opkopers Register (DOR) Bij uw aanmelding als handelaar bent u ook verplicht om iedere in- en verkoop te registreren. Dit doet u in een register, het DOR. Heeft u zich al als handelaar geregistreerd? Er wordt dan een koppeling gemaakt met het DOL. U hoeft maar 1 account aan te maken. Meer informatie Heeft u vragen, bel ons op 14 030 of stuur een e-mail. Meer informatie leest u op de website van Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Of raadpleeg de DOR-helpdesk.

    Ga naar website
  • Externe link: Eerste rijbewijs aanvragen

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:

    Hoe werkt het? Maak een afspraak Neem een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart mee; Bent u jonger dan 18 jaar en vraagt u een autorijbewijs aan? Neem uw begeleiderpas van 2toDrive mee; Zorg voor een pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten Rijbewijs € 52,10*. Toeslag spoed € 39,65. Gezondheidsverklaring voor de medische keuring € 44,50. * De kosten van het rijbewijs zijn aangepast, omdat het rijbewijs nu ook gebruikt kan worden als identificatiemiddel om online in te loggen bij overheidsorganisaties en diensten met een publieke taak. Voor meer informatie over het nieuwe rijbewijs kunnen inwoners terecht op de website van de RDW. U betaalt het rijbewijs bij de aanvraag. Hoe lang duurt het? Na 5 werkdagen haalt u uw rijbewijs op bij het stadhuis. Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken.

    Ga naar website
  • Externe link: Subsidies algemene informatie

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-11-21 | Thema:

    De gemeente IJsselstein heeft twee soorten subsidies: de incidentele subsidie en de structurele subsidie. Een incidentele subsidie vraagt u aan voor een kortdurende/eenmalige activiteit. Natuurlijke- en rechtspersonen kunnen een incidentele subsidie aanvragen. Een structurele subsidie vraagt u aan voor een meerjarig terugkerende activiteit. Rechtspersonen kunnen een structurele subsidie aanvragen. Natuurlijke personen zijn bijvoorbeeld inwoners. Rechtspersonen zijn ondernemingen, stichtingen en verenigingen. Op het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland leest u meer over natuurlijke- en rechtspersonen. Inwoners Voor inwoners is er ook het initiatievenbudget waar er behalve geld ook andere steun geboden kan worden. Bijvoorbeeld het gebruik van een gemeentelijk gebouw, zonder dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Of de gemeente die het pleintje in de buurt volgens het idee herinricht. Op Idee voor IJsselstein staat meer informatie voor inwoners over de verschillende mogelijkheden om geld of steun aan te vragen. Ondernemingen, stichtingen, verenigingen Ondernemingen, stichtingen en verenigingen kunnen naast de incidentele subsidies zoals een jubileum subsidie of een vermeerderingsregeling ook structurele subsidie aanvragen. Alle subsidies staan op onze subsidiepagina. Regels en voorwaarden We hebben specifieke regels en voorwaarden voor verschillende subsidies. Hieronder staan de verschillende verordeningen. Algemene subsidieverordening Subsidieregeling sportstimulering en deskundigheidsbevordering Subsidieregeling Maatschappelijke Ontwikkeling Subsidieregeling Voorschoolse educatie en peuteropvang Subsidieregeling Kunst en cultuur Voor alle subsidies geldt de Algemene wet bestuursrecht. Subsidieoverzicht 2025 In het Subsidieoverzicht staan alle structurele subsidies, die het college jaarlijks toekent, en de subsidieplafonds. Het subsidieplafond is het maximale bedrag, wat het college aan subsidie kan verstrekken. Download hier het Subsidieoverzicht 2025 (pdf, 168 kB) Download ook de Toelichting (pdf, 208 kB) Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten? Kijk dan op onze algemene informatiepagina over subsidies voor bijvoorbeeld de subsidieverordening en andere voorwaarden en regels. Of neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.

    Ga naar website
  • Externe link: Legalisatie Handtekening

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2024-12-13 | Thema:

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem het betreffende document mee naar de afspraak; Denkt u ook aan een geldig legitimatiebewijs? Kosten Een handtekening legaliseren kost € 12,35. U betaalt direct aan de balie. Meer weten Website Rechtspraak.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Uitslag verkiezing Europees Parlement 2024

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-06-02 | Thema:

    De opkomst in IJsselstein was 44,99%. Uitslag verkiezingen Partij Aantal stemmen Percentage stemmen PVV (Partij voor de Vrijheid) 2208 18,88% GROENLINKS / Partij van de Arbeid (PvdA) 2185 18,68% VVD 1920 16,42% CDA - Europese Volkspartij 1234 10,55% D66 1151 9,84% Volt Nederland 494 4,22% NSC 451 3,86% Partij voor de Dieren 426 3,64% BBB 382 3,27% ChristenUnie 274 2,34% Forum voor Democratie 264 2,26% SP (Socialistische Partij) 183 1,56% Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 165 1,41% 50PLUS 149 1,27% JA21 87 0,74% Belang Van Nederland (BVNL) 36 0,31% Piratenpartij - De Groenen 30 0,26% Meer Directe Democratie 28 0,24% NL PLAN EU 24 0,21% vandeRegio 5 0,04%

    Ga naar website
  • Externe link: Robijnpad

    Bron: IJsselstein (gemeente) | Datum: 2025-07-16 | Thema:

    De werkzaamheden aan het Robijnpad en de Edelstenenbaan zijn afgerond. De bestrating van het voetpad is hersteld, het fietspad is voorzien van nieuw asfalt, en op de kruising met de Edelstenenbaan is een verkeersplateau aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. De planning liep iets uit doordat er bij de start een broedende waterhoen en meerkoet werden aangetroffen. Om de natuur te beschermen, zijn de werkzaamheden in omgekeerde volgorde uitgevoerd. Dankzij deze zorgvuldige aanpak konden de jonge meerkoeten veilig uitvliegen. Hieronder de foto’s van het eindresultaat. Duurzaam uitgevoerd Bij dit project is bewust gekozen voor duurzame technieken en materialen. Zo is gebruikgemaakt van elektrisch materieel, biologische diesel en milieuvriendelijk asfalt (Lynpave®), waarmee de uitstoot aanzienlijk is verminderd.

    Ga naar website