Resultaten 201 - 210 van 226 resultaten

  • Aanpak kruising Eikesingel / Sportlaan

    Door de komst van het nieuwe zwemcentrum De Welle aan de Sportlaan wordt het drukker op de kruising tussen de Eikesingel en de Sportlaan. De kruising en de weg worden daarom aangepast om de verkeersveiligheid te verhogen. Wat gaat er gebeuren?  Kort samengevat worden de volgende aanpassingen gedaan: Meer veiligheid op de Eikesingel Er komt een middenberm om het oversteken voor voetgangers en fietsers veiliger te maken. Betere fietspaden Aan de noordkant (langs het hotel en de school) komt een vrijliggend fietspad. Aan de zuidkant trekken we het fietspad door tot voorbij de kruising met de Sportlaan, zodat fietsers veilig hun weg kunnen vervolgen.  Veiliger naar de sportclub Op de Sportlaan komt ook een vrijliggend fietspad tot aan het zwembad, zodat fietsers veilig langs parkerende auto's kunnen.  Verbeterde bushaltes De bushaltes krijgen een eigen 'haltekom', zodat bussen niet meer op de rijbaan hoeven te stoppen. Nieuwe plek voor voetgangersoversteek De oversteekplaats voor voetgangers verhuist naar een veiligere plek.  Meer ruimte voor fietsen Bij de bushaltes komen extra fietsparkeerplaatsen. Groenere omgeving We planten bomen en groen in de middenberm en langs het nieuwe fietspad.  Ook onder de grond verbeteringen Het riool wordt vervangen. Planning van de werkzaamheden De werkzaamheden zijn opgedeeld in twee fases:  Fase 1 (6 mei tot 5 juli) Vanaf 6 mei is de Eikesingel tussen de Rotonde Zuiderhogeweg en de Sportlaan afgesloten. De Sportlaan blijft bereikbaar vanuit oostelijke richting. Fietsers worden omgeleid via de fietstunnel bij de Martinus de Boerstraat, de fietsbrug is tijdens de werkzaamheden afgesloten. Het doorgaand autoverkeer wordt omgeleid via de Gauke Boelensstraat en de Burgemeester Wuiteweg. Bussen rijden om via de Zuidehogeweg en Gauke Boelensstraat. De laatste halte Drachten uit wordt dan de halte bij de Zuiderhogeweg. Afsluiting vanaf 6 mei De fietsbrug is ook vanaf 6 mei afgesloten. De Sportlaan is bereikbaar vanaf oostelijke richting. Doorgaande fietsers worden omgeleid via de fietstunnel bij de Martinus de Boerstraat. Het doorgaand autoverkeer wordt omgeleid via de Gauke Boelensstraat en de Burgemeester Wuiteweg.  Het gedeelte van de Eikesingel dat op onderstaande afbeeldingen is gemarkeerd als 'fase 1' is tijdens de werkzaamheden afgesloten voor auto's en fietsers. Fase 2 (8 juli tot 6 september) Tijdens fase 2 worden de werkzaamheden aan de oostkant van de kruising met de Sportlaan uitgevoerd. Het gedeelte tussen de kruising met de Sportlaan en de kruising met De Hoge Bomen in dus afgesloten van 8 juli tot 6 september. Tijdens deze fase is de Sportlaan bereikbaar vanaf westelijke richting. Doorgaande fietsers worden omgeleid via de fietstunnel bij de Martinus de Boerstraat. Het doorgaand autoverkeer wordt omgeleid via de Gauke Boelensstraat en de Burgemeester Wuiteweg. Bussen rijden om via de Zuidehogeweg en Gauke Boelensstraat. De laatste halte Drachten uit wordt dan de halte bij de Zuiderhogeweg. Het gedeelte van de Eikesingel dat op onderstaande afbeeldingen is gemarkeerd als 'fase 2' is tijdens de werkzaamheden afgesloten voor auto's en fietsers.     

  • Energietoeslag aanvragen

    De energietoeslag is een tegemoetkoming voor de extra energiekosten in 2023. U kunt de energietoeslag digitaal aanvragen. Dit kan tot en met 31 augustus 2024. Hoe u dat kunt doen leest u op deze pagina. Voorwaarden Heeft u eerder een aanvraag gedaan? Er gelden voor 2023 andere voorwaarden dan voor 2022. Op deze pagina leest u aan welke voorwaarden u moet voldoen om de Energietoeslag 2023 te kunnen ontvangen. Wanneer komt u in aanmerking voor energietoeslag? u woont in de gemeente Smallingerland; u woont in een zelfstandige ruimte; u bent de hoofdbewoner; u bent 21 jaar of ouder; uw inkomen is niet hoger dan 120% van de bijstandsnorm (zie tabel); u vermogen is niet hoger dan de vermogensvrijlating (zie tabel); niemand anders in uw huishouden heeft de energietoeslag gekregen. U heeft geen recht op Energietoeslag 2023 als u: student bent; jonger bent dan 21 jaar en noodzakelijk uitwonend bent in een inrichting verblijft; u geen vaste woon/verblijfplaats heeft. Tegemoetkoming energiekosten 2023 voor studenten Studenten krijgen geen Energietoeslag 2023. Dit is door het Rijk besloten. Studenten komen misschien wel in aanmerking voor een tegemoetkoming in de energiekosten. De tegemoetkoming voor studenten is een eenmalig bedrag van € 400,- Ben je student? Dan kom je in aanmerking voor de tegemoetkoming als je: uitwonend bent en; een basisbeurs en aanvullende beurs hebt, of; in de leenfase zit en in de laatste maand voor de start van de leenfase een aanvullende beurs had. Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan krijg je vanzelf bericht van DUO. Vanaf januari 2024 wordt de tegemoetkoming automatisch door DUO uitgekeerd. Jonger dan 21 jaar, noodzakelijk uitwonend Jongeren onder de 21 jaar krijgen geen Energietoeslag 2023. Dit is door het Rijk besloten. Ben je jonger dan 21 jaar, maar noodzakelijk uitwonend? En kom je in de problemen door de hoge energielasten? Neem dan contact op met jouw consulent bij de gemeente. Er wordt samen met jou naar een passende oplossing gezocht. Hoogte van de Energietoeslag 2023 De hoogte van de eenmalige Energietoeslag is € 1.300,-. Tabel inkomens- en vermogensgrenzen 2023 In deze tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld.   Inkomensgrens Vermogensgrens Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd     Alleenstaand € 1.460,- € 7.605,- Alleenstaande ouder* € 1.460,- € 7.605,- Gehuwd/samenwonend € 2.086,- € 15.210,-       Pensioengerechtigde leeftijd     Alleenstaand € 1.629,- € 7.605,- Gehuwd/samenwonend € 2.212,- € 15.210,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. Automatische uitbetaling Energietoeslag 2023 Aan bepaalde groepen hebben wij de Energietoeslag 2023 in oktober/november 2023 automatisch uitbetaald. Van deze groepen hebben wij de volledige situatie in beeld (inkomen, vermogen en dergelijke). Energietoeslag 2023 aanvragen Heeft u geen Energietoeslag 2023 van ons ontvangen, en denkt u hier wel recht op te hebben? Dan kunt u deze digitaal aanvragen Hiervoor heeft u DigiD nodig.  Energietoeslag aanvragen (DigiD) Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De Bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de Bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680.

  • Nieuwe burgemeester Smallingerland

    Burgemeester Jan Rijpstra neemt in november afscheid als burgemeester van Smallingerland. Dat betekent dat er de komende periode een nieuwe burgemeester gezocht gaat worden. De gemeenteraad heeft een belangrijke rol bij de selectie en voordracht. Bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester wordt er een proces met 14 stappen doorlopen. Deze stappen leest u hieronder. We geven steeds aan bij welke stap we op dit moment zijn. Wanneer er extra informatie beschikbaar is, dan zullen we deze ook toevoegen op deze pagina.  Wij zijn nu bij stap 5/6. 1. Vertrouwenscommissie De gemeenteraad stelt uit zijn midden een vertrouwenscommissie in. Op 6 februari heeft de gemeenteraad hierover vergaderd.  De vertrouwenscommissie doet het voorbereidende werk voor de profielschets gaat de sollicitatiegesprekken voeren  doet de uiteindelijke aanbeveling. 2. Profiel De gemeenteraad stelt een profiel op voor de nieuwe burgemeester. Daarin staat wat de belangrijkste wensen, vaardigheden en eigenschappen zijn voor de uitvoering van deze functie. Het gaat dan bijvoorbeeld over de stijl van leiding geven, communiceren en beslissen.  606 inwoners reageerden via een enquête op vragen over wat zij belangrijk vinden voor de nieuwe burgemeester. Deelnemers die de enquête invulden, vinden het onder meer belangrijk dat de burgemeester die daadkrachtig is, zich richt op de toekomst, beschermd wat bekend en vertrouwd is en betrokken is bij de inwoners. Deze informatie is meegenomen bij de opstelling van het functieprofiel.  Lees de uitkomsten van de enquête. 3. Commissaris van de Koning Op dinsdag 5 maart heeft de gemeenteraad het profiel besproken met drs. A.A.M. Brok, commissaris van de Koning in de provincie Fryslân, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad besproken. De raad heeft formeel de profielschets vastgesteld.  4. Vacature De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 12 maart de vacature opengesteld op advies van de commissaris van de Koning. 5. Sollicitatie De sollicitant schrijft een brief. De brieven worden gestuurd aan de commissaris van de Koning. De brief moet vóór 2 april bij de commissaris van de Koning zijn. 6. De kandidaten De commissaris van de Koning wint informatie over de sollicitanten in, voert gesprekken met hen en vraagt justitiële (antecedenten) op van de sollicitanten. 7. Selectie De commissaris van de Koning overlegt met de vertrouwenscommissie van de gemeente over de sollicitanten, deelt zijn oordeel en vervolgens wordt gezamenlijk bepaald met welke selectie kandidaten de vertrouwenscommissie zal spreken. 8. Sollicitatiegesprekken De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met alle geselecteerde kandidaten. 9. Advies De vertrouwenscommissie brengt daarna advies uit aan de gemeenteraad. Daarbij noemt de vertrouwenscommissie welke 2 kandidaten voor benoeming in aanmerking komen. De gemeenteraad bespreekt het advies van de vertrouwenscommissie. 10. Aanbeveling De gemeenteraad stelt de aanbeveling vast met daarop de namen van de 2 beste kandidaten. De kandidaat die bovenaan staat moet volgens de gemeenteraad de nieuwe burgemeester worden. 11. Naar de minister De aanbeveling wordt met het advies van de commissaris van de Koning naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie gestuurd. 12. Screening De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties laat de als eerste aanbevolen kandidaat screenen. Dat betekent dat er naslag wordt gedaan naar de betreffende persoon door de AIVD en dat er een fiscaal onderzoek plaatsvindt. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties spreekt met de kandidaat en bespreekt de voordracht in de ministerraad. Daarna wordt de kandidaat voor benoeming voorgedragen aan de koning. De Koning benoemt de burgemeester bij Koninklijk Besluit. 13. Koninklijk besluit Benoeming vindt plaats bij Koninklijke besluit en wordt bekend gemaakt met een persbericht. De doorlooptijd van de procedure is ongeveer 8 maanden. 14. Beëdiging De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester ten overstaan van de gemeenteraad. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het proces rondom het zoeken naar een nieuwe burgemeester voor Smallingerland? Neem dan contact op met de Griffie: griffie@smallingerland.nl

  • De visie van Smallingerland

    In onze gemeente staan mensen voorop en niet de regels. Wij pakken maatschappelijke opgaven op in samenwerking met de inwoners, het bedrijfsleven en partners. Hierin geven we medewerkers vertrouwen en ruimte om te innoveren, te experimenteren, te leren en bij te sturen in de praktijk.  Eén visie: De mens voorop  Als één organisatie werken wij vanuit één visie, DE MENS VOOROP. Vanuit deze gedachte zetten wij ons in voor een plek voor iedereen in een leefbaar Smallingerland. 'De mens voorop' bestaat uit de samenlevingsvisie (met daarin 8 maatschappelijke ambities) én een organisatievisie (met daarin 8 handvatten voor de organisatie), zodat we onze maatschappelijke ambities ook waar kunnen maken. De centrale waarden in onze visie zijn: Persoonlijk, Samen en Doen. De Samenlevingsvisie Bestaat uit 8 maatschappelijke ambities. Vier ambities daarvan zijn verwoord in de Sociale Koers: inwoners van Smallingerland horen een zeker bestaan te hebben, er toe te doen, er bij te horen en zich goed te voelen. De andere 4 ambities zijn verwoord in de Omgevingsvisie: het behouden en ontwikkelen van onze gemeente met extra oog voor de stad Drachten, de maakindustrie, wijken en dorpen en het buitengebied.   Samenlevingsvisie downloaden Sociale Koers De samenlevingsvisie is verder uitgewerkt in een Sociale Koers. Met deze koers bepalen we hoe we inspelen op ontwikkelingen in Smallingerland. De koers geeft aan wat we als samenleving met elkaar willen bereiken, wat we belangrijk vinden en waar we nog aan moeten werken. De kracht van Smallingerland downloaden Sociale Koers downloaden De Organisatievisie Alles is er op gericht onze maatschappelijke ambities waar te maken. Daartoe zorgen we voor een zo goed mogelijke organisatie. Dat doen we vanuit onze organisatievisie, waarin we 8 handvatten voor hoe we (samen-)werken in onze organisatie hebben opgenomen. Vier van de handvatten gaan over Dienstverlening: gastvrij, ondernemend, deskundig en werken vanuit eenvoud. Hier werken we aan via het programma GOED! De andere 4 handvatten gaan over de organisatie: samenwerken, eigenaarschap, waarmaken en werken vanuit de bedoeling. Hier werken we aan via het programma Klaar voor de Toekomst. Uw bijdrage Heeft u de visies of Sociale Koers bekeken en heeft u een idee of aanvulling? Laat het ons weten. Reageren op de visie

  • Rijbewijs

    Het aanvragen van een rijbewijs doet u op het gemeentehuis of online. Maak voor het aanvragen van een rijbewijs een afspraak via de knoppen hieronder. Binnen een aantal werkdagen na uw aanvraag kunt u uw rijbewijs op afspraak ophalen in het gemeentehuis. U kunt alleen zelf uw rijbewijs aanvragen of verlengen. Bent u uw rijbewijs kwijt? Meld dit (online) bij de RDW. Rijbewijs verloren of gestolen Als u rijbewijs is gestolen of als u uw rijbewijs bent verloren, doe dan direct een online melding bij de RDW. Zij blokkeren direct uw rijbewijs zodat niemand er misbruik van kan maken. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Als u een online aanvraag doet voor een nieuw rijbewijs na verlies, kies dan voor de optie 'Aanvraag rijbewijs na verlies'. Rijbewijs online verlengen Op de website van de RDW kunt u uw rijbewijs digitaal verlengen. Na een aantal dagen kunt u uw rijbewijs al op afspraak in het gemeentehuis ophalen. Het kost net zoveel als een aanvraag via de gemeente. Voor het online verlengen van uw rijbewijs heeft u een DigiD en een smartphone met NFC-chip nodig. U laat eerst een pasfoto maken bij een RDW-erkende fotograaf. De fotograaf stuurt uw foto digitaal naar de RDW. Op de website van de RDW kunt u daarna uw aanvraag afmaken. Meenemen naar het gemeentehuis Maak een afspraak voor het aanvragen van een rijbewijs op het gemeentehuis en voor het afhalen van uw rijbewijs. Neem dan de volgende dingen mee: Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs verlengt. Die neemt u ook mee als u uw rijbewijs ophaalt; Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs; Een pasfoto die niet ouder is dan zes maanden. Dit geldt alleen als u uw rijbewijs op het gemeentehuis aanvraagt of verlengt; Contant geld of pinpas. Dit geldt alleen als u uw rijbewijs op het gemeentehuis aanvraagt of verlengt. Bij het online verlengen van uw rijbewijs betaalt u direct aan het RDW. Online verlengen  Aanvraag rijbewijs op gemeentehuis Afhalen rijbewijs Geldigheid van uw rijbewijs De geldigheid van uw rijbewijs hangt af van uw leeftijd: Geldigheid rijbewijs, per leeftijdscategorie Leeftijd Geldigheid van uw rijbewijs Tot 65 jaar 10 jaar geldig 65 tot 70 jaar Geldig tot uw 75e verjaardag 70 tot 75 jaar 5 jaar geldig Vanaf 75 jaar Maximaal 5 jaar geldig Kosten Het aanvragen of verlengen van een rijbewijs kost € 48,15. Als u het rijbewijs op het gemeentehuis verlengt, kunt u het rijbewijs na vijf werkdagen ophalen. Bij een online verlenging is dat na twee werkdagen. LET OP: door de huidige drukte duurt het aanvragen van een rijbewijs langer dan u van ons gewend bent. Maak daarom een afspraak bij de gemeente voor het aanvragen en ophalen van uw rijbewijs. Spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs sneller nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Een spoedaanvraag kost € 87,80. Vraagt u het rijbewijs voor 14.00 uur aan, dan ligt het rijbewijs uiterlijk twee werkdagen later, vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het rijbewijs een afspraak. Medisch keuren Als u 75 jaar of ouder bent wordt u soms medisch gekeurd als u uw rijbewijs aanvraagt of verlengt: voor een medische keuring heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig. Koop uw gezondheidsverklaring online via Mijn CBR of in het gemeentehuis. Dat kost € 42,30. U moet daarvoor vragen beantwoorden over uw gezondheid. Na het versturen van uw gezondheidsverklaring krijgt u binnen enkele weken een reactie over uw medische keuring. Extra categorie Als u het rijbewijs voor een nieuwe categorie heeft behaald, moet u een nieuw rijbewijs aanvragen. Melden op het gemeentehuis Heeft u geen DigiD of lukt het niet om dit online te melden, vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. U kunt dan gelijk een nieuw rijbewijs aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Heeft u (ver)bouwplannen? Wilt u slopen, een boom kappen, een inrit aanleggen of uw bedrijf veranderen? Met een omgevingsvergunning regelt u dat in één keer via het omgevingsloket. U krijgt binnen acht weken bericht. Omgevingsloket Dit kunt u doen voordat u de vergunning aanvraagt Vergunningscheck Een vergunning is niet altijd nodig. Doe altijd eerst een vergunningscheck.  Leg uw plannen voor aan ons Heeft u ingewikkelde plannen? Wilt u weten of uw plan kans van slagen heeft? Leg uw plan dan voor aan de gemeente. U dient daarvoor een verzoek  verkennen initiatief in. Doe dit voordat u de aanvraag omgevingsvergunning indient. U voorkomt dat u voor vervelende verrassingen komt te staan in het vergunningstraject. U ontvangt een reactie binnen 6 weken.  Participatie Het is belangrijk dat u betrokkenen vroeg betrekt bij uw plannen. Dat heet participatie. In de meeste situaties is participatie verstandig, maar niet verplicht. Hoe u goede participatie binnen uw plan organiseert leest u in onze Handreiking Participatie Smallingerland. Meer informatie over participatie leest u op onze pagina Omgevingswet en participatie.  Slopen Voor sloopwerkzaamheden en het verwijderen van asbest uit uw pand heeft u meestal geen omgevingsvergunning nodig. Check de voorwaarden voor slopen en asbest verwijderen. Hoe we het doen Reguliere procedure Eenvoudige aanvragen zoals bouwen, kappen en slopen komen het meest voor. Deze procedure noemen we de reguliere procedure. U krijgt de beslissing binnen 8 weken. Deze termijn mag de gemeente 1 keer met 6 weken verlengen. Dat kan gebeuren als we de aanvraag niet binnen die 8 weken kunnen beoordelen. De termijn van 8 weken start wanneer de aanvraag is ingediend. Uitgebreide procedure In bijzondere gevallen geldt een uitgebreide procedure. Bijvoorbeeld bij een omgevingsvergunning voor het milieu. En soms als de aanvraag afwijkt van het omgevingsplan. De beslistermijn bij de uitgebreide procedure is 6 maanden. Die termijn mogen wij met 6 weken verlengen. De lange termijn is nodig omdat verschillende partijen adviseren over de vergunningsaanvraag. Adviesrecht Als een aanvraag van een omgevingsvergunning niet passend is binnen het omgevingsplan dan kan het zijn dat de gemeenteraad hierover advies wil geven. Dit is van toepassen bij de volgende categorieën van gevallen: Voorgestelde nieuwe lijst met de volgende categorieën Binnen de bebouwde kom (grens conform vastgestelde bebouwde kom grens ) het toevoegen van meer dan 10 woningen aan de bestaande woningvoorraad; functiewijzigingen van gebouwen en/of terreinen met een (gezamenlijke) oppervlakte van meer dan 1.500m2; de nieuwbouw van niet-woonfuncties (b.v: detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen) met een gebruiksoppervlakte van 1.000m2 of meer; Buiten de bebouwde kom Het vestigen van een nieuwe functie buiten de bebouwde kom (zoals vastgelegd in I) voor zover het ruimtebeslag meer bedraagt dan 500 m2 Het toevoegen van meer dan 1 woning buiten de bebouwde kom De nieuwvestiging van agrarische bedrijven; het uitbreiden van bestaande functies (met uitzondering van wonen), of agrarische bedrijven met meer dan 25% van de bestaande toegestane oppervlakte van de functie, met een ruimtebeslag van meer dan 250 m2; alle aanvragen binnen Natura 2000 en NNN-gebieden, met een ruimtebeslag van meer 250m2; Algemeen het realiseren van één of meer windturbines met een ashoogte van meer dan 15 meter; het realiseren van weiden met zonnepanelen groter dan 1 hectare; het uitvoeren van proefboring naar delfstoffen (olie, gas) en geothermie; het winnen van delfstoffen en aardwarmte; het winnen van delfstoffen aan de oppervlakte; het plaatsen van antennemasten met een hoogte van meer dan 40 meter; Overkoepelend Ontwikkelingen die van politiek-bestuurlijke gevoelige aard worden geacht Meer informatie over de omgevingswet Lees meer over de omgevingwet.

  • Ontheffingsmogelijkheden stookverbod

    Het verbranden van snoeihout in agrarische gebieden is niet zomaar toegestaan. Daarvoor is een stookontheffing van de gemeente nodig. De gemeente geeft die ontheffing alleen voor het verbanden van takkenbulten die ontstaan bij het onderhoud van het landschap. Met landschapsonderhoud bedoelen we snoeien van houtwallen, bosjes en bomen in het buitengebied. Geen ontheffing meer van 15 maart tot 15 augustus De gemeente geeft in de periode van 15 maart tot 15 augustus géén ontheffing om snoeihout te verbranden. Dit is om wilde dieren en planten te beschermen om te voldoen aan de zorgplicht van de Wet Natuurbescherming. In takkenbulten kunnen er in deze periode bijvoorbeeld vogels broeden of egels huishouden. Het is daarnaast ook een droge periode. Het vuur in de takkenbult beperkt zich vaak niet tot de takkenbult zelf maar heeft ook een negatief effect op plant en dier in de directe omgeving van de takkenbult. Ook in (zeer) droge periodes worden geen ontheffingen afgegeven (fase 2). Kijk hiervoor op natuurbrandrisico.nl.   Verbranden kleinschalig agrarisch afval Agrariërs en natuurorganisaties konden tot 1 januari 2024 ontheffing vragen voor het verbod afval te verbranden. Voor het indienen van dit verzoek hadden wij geen verplicht formulier. Op 1 januari 2024 is door het in werking treden van de Omgevingswet verandert welke ontheffing/vergunning nodig is voor het verbranden van kleinschalig agrarisch afval. Situatie tot 1 januari 2024 Tot 1 januari was naast de APV-vergunning (in verband met openbare orde en veiligheid) ook een ontheffing op grond van artikel 10.63 Wet milieubeheer (in verband met milieu) nodig. Een verzoek om ontheffing/vergunning hebben wij de laatste jaren als een verzoek op grond van zowel de APV als de Wet milieubeheer beschouwd. De ontheffing verleenden wij alleen voor het verbranden van kleinschalig agrarisch afval en ook aan de andere eisen voor het kunnen verlenen van de ontheffing werd voldaan. Situatie sinds 1 januari 2024 Sinds 1 januari is nog steeds de APV-vergunning nodig. Er kan echter geen ontheffing op grond van de Wet milieubeheer meer worden verleend voor het verbranden van afval. In plaats daarvan is een vergunning nodig op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) nodig. De aan te vragen activiteit is "verbranden van afvalstoffen ander dan in een IPPC-installatie". Die vergunning is nodig omdat kleinschalig agrarisch afval voor de landelijke regelgeving bedrijfsafval is. Dat is namelijk al het afval dat geen huishoudelijk afval is. Een aanvraag voor die Bal-vergunning moet u indienen via het omgevingsloket (www.omgevingswet.overheid.nl). Wet- en regelgeving Bij het stoken van takkenbulten geldt de zorgplicht van de Wet natuurbescherming. Aan de ontheffing zijn voorwaarden en afspraken verbonden. Wij brengen voor een dergelijke vergunning € 3.925,- aan leges in rekening. Dat komt bovenop de leges die we voor de APV-vergunning in rekening brengen.  

  • Vervanging groen 2024

    In de eerste helft van 2024 vervangen we op verschillende plekken bomen en struiken. Op deze pagina kunt u zien waar we aan het werk zijn. vervanging =  beplanting (=bomen, bosplantsoen, heesters, hagen, vaste planten en rozen) in de bestaande groenvakken verwijderen  en nieuwe beplanting van hetzelfde type weer terug planten. Er zijn uitzonderingen, deze worden in onderstaande lijst nader gespecificeerd. Interactieve kaart U kunt de planning van de groenvervanging ook zien op onze interactieve kaart.      Wijk/Dorp/Straat Omschrijving werkzaamheden De Swetten   Molenaarsbreed t.h.v. 2 tm 24, 1 tm 25 vervangen bomen     Noord Oost   Kaatsveld, t.h.v. Schuttersveld 139 (naast) en t.h.v. Ringweg 62 (naast) vervangen rozen Hardraversdijk t.h.v. 26 vervangen vaste planten     De Singels   Korenmolen t.h.v. 31 tm 49, 2 tm 26, 69 tm 103, 58 tm 76, Houtzaagmolen t.h.v. 12 (zijkant) vervangen bomen , heesters, rozen en vaste planten Burmanialaan t.h.v. 40 tm 98, Martinus de Boerstraat naast 1, Hillemalaan naast 1 en 2 (deel tussen Martinus de Boerstraat en Bouriciuslaan) vervangen bomen en vaste planten Blaauwboerperk t.h.v. 2 tm 20 vervangen rozen     De Drait   Zwemmer t.h.v. 75 tm 83, 57 tm 67, 95 tm 97, 35 tm 37 en 49 vervangen heesters Kruising t.h.v. Zuiderhogeweg 78, Gauke Boelenstraat, Lauwers vervangen rozen Hunze t.h.v. 29 tm 35 en 30 vervangen rozen     Himsterhout   Polderland t.h.v. 3 tm 11, 2 tm 10, 15 tm 23, 12 tm 20 vervangen bomen en rozen Laagland t.h.v. 21 tm 27, 44 tm 52 vervangen bomen en heesters     De Wiken   Raai naast 198 vervangen heesters en bomen De Warande t.h.v. 81 tm 89 vervangen rozen Middelwyk t.h.v. 105 tm 115 vervangen rozen Middelwyk naast 170, Spitael naast 21 vervangen rozen Splitting t.h.v. 53 tm 61 (grasveld achterzijde) vervangen bomen Leidijk t.h.v. 15 en 17 vervangen hagen en rozen     Wiken Oost   Ureterpfallaet t.h.v. 1 vervangen boom     Drachtstervaart   Gerben van Manenstraat t.h.v. 71 tm 93 vervangen heesters een aanplanten bomen Theo van Doesburgstraat t.h.v. 42 tm 48 vervangen boom hoek Kurt Schwittersstraat naast 1/ Theo van Doesburgstraat t.h.v. 2 vervangen bomen Gjalt de Jongstraat t.h.v. 16 en 18, 44 en 46, 72 en 74 vervangen heesters     De Bouwen   Zuiderdwarsvaart t.h.v. 70 (zijkant /hoek Berglaan) vervangen heesters en rozen     De Haven   De Hemmen t.h.v. 11 tm 23, 79 tm 97 vervangen heesters     De Venen   De Foute t.h.v. 28 vervangen rozen Leidijk t.h.v. 212 tm 232, Uitgang naast 27, De Leijen naast 31, Splitting naast 44 vervangen bomen en heesters     Nijega   Kommisjewei t.h.v. 39 tm 49, 44 tm 58 vervangen rozen     Smalle Ee   Kleasterkampen t.h.v. 2 tm 12, 3 tm 7, Moune-Ein t.h.v. 2 en 4 (haventje Smalle Ee) vervangen bomen

  • Afval wegbrengen

    Bij de ecostations levert u uw afval in. Vaak kan dat gratis, niet altijd. Textiel, plastic, glas en papier kunt u ook kwijt in de ecoparkjes. Lever daar ook cartridges, batterijen, spaarlampen, telefoons, cd's, dvd's en adapters in. Inleveren bij de ecoparkjes is gratis. Kijk op www.mijnafvalwijzer.nl, in de afvalwijzer app of hieronder voor een ecoparkje bij u in de buurt. Klik hier voor de folder 'wat mag er wel en niet in.' Ecostations Voor particulieren De Hemmen 99 en De Boeg 5;  Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.45 uur;  Zaterdag van 9.00 tot 14.45 uur. U kunt uw afval gratis inleveren Bij de ecostations aan De Hemmen en De Boeg kunt u het meeste afval gratis kwijt. Om het betaalbaar te houden zijn wat huisregels opgesteld: Lever uw afval bij het juiste ecostation in; Alleen voor inwoners van Smallingerland. Wij vragen uw legitimatiebewijs; Afval gescheiden aanbieden (voor ongescheiden afval krijgt u een rekening); Scheid het afval alvast thuis voor een soepele doorgang op het perron; Maximaal 6 bezoekers op het perron. Ecoparkjes Op 15 locaties in de gemeente staan ecoparkjes. In deze ecoparkjes vind je ondergrondse containers voor: Glas; Papier; Textiel; Plastic- en metalen verpakkingen en drankkartons. Waar vind je de ecoparkjes? De Drait, voor Brede School aan de Flevo en bij parkeerterrein Eems; De Trisken, Melkkelder / Stal; Centrum, De Markt langs Oude Nering; Centrum, K.O.-plein bij Albert Heyn; Winkelcentrum Noorderpoort (bij Aldi en aan Stationsweg); Boulevard M.L. Kingsingel bij parkeerterrein; Folgeren, De Frisia, bij parkeerstrook; De Wiken, ingang parkeerterrein Mariengaard; Houtigehage, parkeerterrein dorpshuis De Huchte aan de Buorren; Drachtstercompagnie, in de groenstrook aan it Heechfean; Boornbergum bij de Poiesz aan de Nijewei; Oudega, Ds Carsjenssingel achter kapsalon in groenstrook; Rottevalle, bij sportveld; Opeinde, Healwei bij voetbalvereniging ONT. Ondergrondse container Woont u in het centrum, dan kunt u uw afval in een ondergrondse afvalcontainer kwijt. Voor een ondergrondse afvalcontainer heeft u een afvalpas nodig. Vraag deze pas aan op de Tussendiepen 78. Neem bij de aanvraag altijd uw ID-bewijs mee. Als u verhuist, kunt u de afvalpas laten liggen voor de volgende bewoner. Bedrijven betalen een borg voor de afvalpas. Afvalpas verloren/gestolen of kapot Bij verlies of diefstal kunt u een nieuwe pas ophalen. Een nieuwe pas kost € 25,-. Is uw pas kapot, dan krijgt u tegen inlevering van de kapotte pas, gratis een nieuwe pas. Haal de nieuwe pas op bij de Tussendiepen 78 in Drachten en neem uw ID-bewijs mee. Asbest Voor asbest gelden speciale regels. Doe bij het verwijderen van asbest altijd eerst een sloopmelding .  Medicijnafval Lever medicijnafval in bij uw apotheek of bij het ecostation aan De Boeg. Zwarte grond wegbrengen Met ingang van 2024 betaalt u per kilo zwarte grond € 0,05. U betaalt geen administratiekosten. Zo kunnen wij de schone grondverklaring en afvoerkosten weer betalen. Uw voordeel is dat u niet de kosten van de schone grondverklaring (circa € 300,00) betaalt. Deze kosten delen we nu met meerdere aanbieders. Wat zien we als zwarte grond? Schone tuinaarde en zand. Maar ook als de tuinaarde of zand wortels, gras of ander groen afval bevat. Grond hergebruiken In plaats van grond of zand af te voeren, kunt u er ook voor kiezen om de grond/zand te hergebruiken. Bijvoorbeeld voor het ophogen van de tuin.  Andere onderwerpen Bekijk de afvalkalender of afvalwijzer op mijnafvalwijzer.nl Afval laten ophalen Ongedierte bestrijden Rolemmer aanvragen

  • Tijdelijke crisisnoodopvang vluchtelingen

    Er is een groot tekort aan opvangplekken voor nieuwe vluchtelingen in Nederland. Vanuit de overheid is aan alle gemeenten in Nederland met spoed gevraagd om extra tijdelijke opvanglocaties voor vluchtelingen in te richten. De nood is hoog. Locatie Fries Congrescentrum Drachten Op dit moment is er crisisnoodopvang voor vluchtelingen in Drachten gerealiseerd in het Fries Congrescentrum. Deze locatie is tot 1 september 2024 beschikbaar. Het Fries Congrescentrum komt in onze gemeente naar voren als de meest geschikte locatie voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen. Het biedt voldoende veilige en goede opvangplekken. Opvang van de vluchtelingen Veiligheidsregio Fryslân begeleidt de vluchtelingen, beheert de locatie en is verantwoordelijk voor de veiligheid op de locatie van het Fries Congrescentrum. Om veiligheid van de vluchtelingen te waarborgen en om eventuele overlast voor de omgeving te voorkomen is er 24 uur per dag beveiliging aanwezig op de locatie. Hierover is voortdurend afstemming tussen Veiligheidsregio Fryslân, gemeente Smallingerland en Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Daarnaast zijn er woonbegeleiders. Aantal vluchtelingen Er kunnen maximaal 225 vluchtelingen worden opgevangen. De vluchtelingen komen uit verschillende landen. Het zijn mannen, vrouwen, kinderen en/of gezinnen. De bezetting van deze opvanglocatie wisselt. Er kunnen dus ook minder dan 225 mensen verblijven. Duur van de opvang De vluchtelingen worden opgevangen tot 1 september 2024. Begeleiding en veiligheid Veiligheidsregio Fryslân begeleidt de vluchtelingen, beheert de locatie en is verantwoordelijk voor de veiligheid op de locatie van het Fries Congrescentrum. Om veiligheid van de vluchtelingen te waarborgen en om eventuele overlast voor de omgeving te voorkomen zal er 24 uur per dag beveiliging aanwezig zijn op de locatie. Deze beveiliging bestaat uit meerdere personen. Dagelijks is er afstemming over de veiligheid tussen Veiligheidsregio Fryslân, gemeente Smallingerland en Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Gezondheidszorg voor vluchtelingen Op de opvanglocatie zal snel medische zorg, waaronder huisartsenzorg, aanwezig zijn als dat nodig is. Waar nodig worden vluchtelingen met ziekteverschijnselen op de locatie behandeld. De GGD zal alert zijn op vermoedens van infectieziekten en treft waar nodig (voorzorgs)maatregelen. Regels opvanglocatie De opvanglocatie is vrij toegankelijk voor de bewoners. Ze krijgen op locatie informatie over de regels in de opvanglocatie en in de omgeving. De vluchtelingen die in het Fries Congrescentrum verblijven, zijn vrij om het gebouw te verlaten voor bijvoorbeeld boodschappen of een wandeling. Contact Bij vragen en behoefte aan meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Smallingerland. Telefoon: 0512 581 234  E-mail: cnodrachten@smallingerland.nl