Resultaten 91 - 100 van 103 resultaten

  • Parkeervergunningen voor inwoners

    In de Gemeente Etten-Leur zijn er voor inwoners 2 parkeervergunnningen verkrijgbaar: de bewoners- en de bezoekersparkeervergunning.  Als u op deze kaart Parkeervergunningzones uw adres invoert, ziet u precies in welk gebied u en uw bezoek mag parkeren.  Parkeervergunning voor inwoners Per adres kunt u maximaal 4 parkeervergunningen aanvragen. Deze vergunning kunt u aanvragen als u eigenaar of houder van een personenauto bent en woont in zone A of B. In Etten-leur Noord is het maximum gesteld op 1 vergunning per adres. Helaas komt niet iedereen in aanmerking voor een bewonersvergunning. Omdat de parkeerruimte op straat beperkt is en de gemeente een te grote parkeerdruk wil voorkomen is er gekozen om woningeigenaren met een Parkeergelegenheid Op Eigen Terrein (POET) niet in aanmerking te laten komen voor een bewonersvergunning. In het aanwijsbesluit zijn de locaties, door het college, aangewezen. Om de parkeerdruk in de straten te verminderen is het namelijk belangrijk dat deze ‘eigen’ parkeervoorzieningen als eerst gebruikt worden door de eigenaar. U kunt die locaties hier checken.  De bewonersvergunning valt onder zone A of B. Dat houdt in dat u met uw bewonersvergunning overal binnen het gebied (zone) kan parkeren waar u adres in gelegen is. Op deze kaart vindt u een overzicht van de parkeervergunningzones.  Ook Etten-Leur Noord valt gedeeltelijk onder een vergunninghoudersgebied. Hier vindt u een overzichtskaart van de vergunninghoudersgebieden in Etten-Leur Noord. U kunt ook tegen betaling parkeren in de woongebieden om het centrum. Hierbij heffen we een hoog dagtarief, om het parkeren door niet-bewoners te ontmoedigen. De parkeergarage is dichtbij en een goedkoper alternatief. Zo blijft er genoeg plek voor ú en uw bezoek. Op deze kaart vindt u een overzicht van de betaald parkeergebieden.  Uw bewonersparkeervergunning is digitaal. Op basis van het kenteken controleren we geparkeerde voertuigen. U ontvangt dus geen papieren kaart.  Aanvragen, verlengen, wijzigen of afmelden?  Via het e-loket kunt u een bewonersparkeervergunning aanvragen, verlengen, wijzigen of afmelden. Houdt uw DigiD en e-mailadres bij de hand.   Voorwaarden  Bij uw aanvraag of kentekenwijziging verklaart u dat uw voertuig qua afmetingen en/of gebruik voldoet aan de volgende voorwaarden: Het voertuig is niet langer dan 6 meter en niet hoger dan 2,4 meter; Het voertuig is geen camper, kampeerauto, caravan, kampeerwagen of een ander kampeermiddel; U verklaart dat u alle gegevens naar waarheid heeft ingevuld. Tarieven Vergunning 1e auto:   gratis Vergunning 2e auto:   € 25  per jaar Vergunning 3e auto:   € 75  per jaar Vergunning 4e auto:   € 75  per jaar  Mocht u de vergunning binnen het jaar opzeggen dan krijgt u geen geld terug.  Waar mag u niet parkeren met een bewonersparkeervergunning? Er zijn een aantal locaties waar u met uw bewonersparkeervergunning niet mag parkeren. Betaald parkeren  U mag niet parkeren op de : Markt, tussen de Dreef/Stationsstraat en de Oude Bredaseweg Oude Bredaseweg, tussen de Markt en de Anna van Berchemlaan Bisschopsmolenstraat, tussen de Roosendaalseweg en de Voorvang Parkeerschijfzone (blauwe zone)  U mag u niet parkeren op de blauwe zones bij: Kerkwerve: parkeerplein                                                        Bogaard: ter hoogte van fietsenstalling                                  Roosendaalseweg: ter hoogte van stadskantoor                                  Rode Poort: ter hoogte van Valpoort                                          Stationsplein: zuidzijde van het station                                           Anna van Berchemlaan: parkeerterrein Nobelaer Noord                              Oude Bredaseweg: tussen Anna van Berchemlaan en Nuytsstraat      Stationsstraat: tussen Oderkerkpad en Markt                                Stationsstraat: bij toegang tot gedenkplaats      Wipakker (parkeerterrein bij de Linde)   Tijdelijk een andere auto? Als uw auto naar de garage moet of u heeft tijdelijk een andere auto, dan wijzigt u het kenteken zelf via het e-loket Denkt u er wel aan om opnieuw te wijzigen als u uw eigen auto terug heeft. Parkeervergunning voor nieuwe inwoners  Heeft u een ander/nieuw huis gehuurd of gekocht binnen het betaald parkeren gebied, maar gaat u er nog niet direct wonen? Dan kunt u via het e-loket één verhuisvergunning aanvragen. Bij de aanvraag moet u een huur- of koopovereenkomst van het pand uploaden. De verhuisvergunning kan op elke gewenste datum ingaan en is maximaal 3 maanden geldig. De verhuisvergunning is niet verlengbaar en vervalt vanzelf, u ontvangt geen herinnering om een bewonersvergunning aan te vragen. Houd dus zelf de einddatum goed in de gaten. Zodra u bent ingeschreven als bewoner op het adres, kan u aansluitend op de verhuisvergunning een bewonersvergunning aanvragen.  Hulp nodig? Heeft u hulp nodig bij digitaal zaken doen? Dan kunt u terecht bij De Nobelaer Bibliotheek bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Meer informatie vindt u op https://www.denobelaer.nl/bibliotheek/informatiepunt-digitale-overheid.   Veelgestelde vragen Bekijk hier de veel gestelde vragen over het digitaal parkeren Heeft u het antwoord op uw parkeervraag niet kunnen vinden? Of wilt u een klacht/melding doen over het parkeerbeleid. Ga dan naar Informatieverzoek Parkeerbeleid. * Aan de kaart op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.

  • Parkeervergunning voor bezoekers

    U vraagt digitaal een bezoekersparkeervergunning aan. Uw bezoek kan dan, afhankelijk van het adres waar u woont, parkeren in zone A of B.  Als u op de kaart Parkeervergunningzones uw adres invoert, ziet u precies in welk gebied uw bezoek mag parkeren. Aanvragen en/of wijzigen Ga naar het  e-loket Log in met uw Digid en houdt uw emailadres bij de hand Vul de gevraagde gegevens in Na het afronden van de aanvraag krijgt u een email Open de link naar mijn.2park.nl die in de email staat. Hier koppelt, wijzigt en voegt u kenteken(s) van uw bezoekers toe aan uw vergunning. Deze pagina opent automatisch in uw internetbrowser en kunt u gebruiken op uw PC, smarttelefoon of tablet. U hoeft hiervoor GEEN aparte app te downloaden.  Waar mag u niet parkeren met een bezoekersparkeervergunning? Er zijn een aantal locaties waar u met uw bezoekersparkeervergunning niet mag parkeren. Betaald parkeren  U mag niet parkeren op de : Markt, tussen de Dreef/Stationsstraat en de Oude Bredaseweg Oude Bredaseweg, tussen de Markt en de Anna van Berchemlaan Bisschopsmolenstraat, tussen de Roosendaalseweg en de Voorvang Parkeerschijfzone (blauwe zone)  U mag u niet parkeren op de blauwe zones bij: Kerkwerve: parkeerplein                                                        Bogaard: ter hoogte van fietsenstalling                                  Roosendaalseweg: ter hoogte van stadskantoor                                  Rode Poort: ter hoogte van Valpoort                                          Stationsplein: zuidzijde van het station                                           Anna van Berchemlaan: parkeerterrein Nobelaer Noord                              Oude Bredaseweg: tussen Anna van Berchemlaan en Nuytsstraat      Stationsstraat: tussen Oderkerkpad en Markt                                Stationsstraat: bij toegang tot gedenkplaats      Wipakker (parkeerterrein bij de Linde)   Ik heb geen smartphone of computer en ben niet digitaal vaardig, Hoe meld ik mijn bezoek aan? In dat geval kunt u gebruik maken van de Telefonische Bezoekersregeling om bezoek aan te melden. Hieronder leggen wij uit hoe dat werkt.  Geen computer of smartphone nodig Woont u in een betaald parkeren zone, dan komt u in aanmerking voor de Telefonische Bezoekersregeling. U maakt een afspraak bij een medewerker van de Publieksbalie. Dit kan via het telefoonnummer 14 076. Neem uw identiteitsbewijs en pinpas mee zodat de Telefonische Bezoekersvergunning direct aangevraagd kan worden. Voor de Telefonische Bezoekersvergunning heeft u dus geen computer of smartphone nodig om uw bezoek aan te melden. Tegoed kopen De Telefonische Bezoekersregeling werkt net als de Digitale Bezoekersvergunning met een vooraf aangekocht parkeertegoed. Bij de aanvraag van de Telefonische Bezoekersregeling koopt u €10,- aan parkeertegoed. Meldcode U krijgt van de medewerker van de Publieksbalie een brief met daarop een meldcode. Bewaar deze brief goed, u heeft deze code nodig bij het aanmelden van uw bezoek. Bent u toch de brief met meldcode kwijtgeraakt? Deze kunt u opnieuw aanvragen via de medewerker van de Publieksbalie.  Telefonisch aanmelden U verwacht bezoek? Dan belt u met de Meldkamer van Parkeerbeheer (telefoonnummer 0165-560275) U geeft aan dat u bezoek wilt aanmelden. De medewerker van de meldkamer zal dan vragen om de meldcode die in de brief staat die u heeft gekregen. Ook vragen zij om het kenteken van de auto van uw bezoek. Met deze gegevens kunnen zij het bezoek aanmelden en het kenteken registreren op uw Bezoekersvergunning. Het gebruik wordt afgeboekt van uw parkeertegoed. Dit is € 0,25 per uur met een maximum van € 1,- per aanmelding. De medewerker kan u informeren over het resterende tegoed. Nieuw tegoed kopen Is uw tegoed op, dan kunt u een nieuw tegoed aanschaffen bij de medewerker van de Publieksbalie. Dit kan alleen op afspraak. Een afspraak maakt u via het telefoonnummer 14 076.  U kunt deze regeling gebruiken naast een Digitale Bezoekersvergunning. Mantelzorg Informatie over parkeren voor mantelzorgers vindt u hier. Heeft u al een mantelzorgverklaring? Dan kunt u gratis een mantelzorgparkeervergunning aanvragen via het e-loket U kunt de verklaring van Surplus bij uw aanvraag toevoegen. De kentekens kunt u zelf toevoegen en aanpassen via mijn.2park.nl Uw mantelzorger parkeert dan gratis.   Dagkaart Er kan ook tegen betaling worden geparkeerd in de woongebieden om het centrum. Hierbij heffen we een hoog dagtarief, om het parkeren door niet-bewoners te ontmoedigen. Op sommige plekken kunt u alleen kiezen voor een dagkaart voor € 12,50. Dit wordt vooraf aangegeven in de app en op de borden. Op deze kaart ziet u waar en wat je per zone betaalt.  Tijden waarop betaald moet worden of waarvoor een parkeervergunning nodig is Maandag t/m donderdag en op zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur   Vrijdag van 09.00 uur tot 21.00 uur   Koopzondag van 11.00 uur tot 18.00 uur  Alleen bij de parkeerterreinen aan de Anna van Berchemlaan en Oranjelaan is het gratis parkeren op koopavonden. Op eerste kerstdag (25 december) en nieuwjaarsdag (1 januari) is het vrij parkeren in het hele betaald parkeren gebied. Deze tijden zijn gelijk in zone A en B.  Uitlegvideo's Uitlegvideo 1: Hoe begin ik met digitaal parkeren? Hoe vraag ik een digitale parkeervergunning voor bezoekers aan in het E-loket? Hoe activeer ik mijn.2park account? Hoe waardeer ik het parkeertegoed op?  Uitlegvideo 2: Hoe meld ik bezoekers aan en weer af in mijn.2park? Uitlegvideo 3: Hoe voeg ik personen en kentekens toe aan mijn favorieten? Uitlegvideo 4:Hoe machtig ik iemand anders om namens mij bezoek aan te melden?  Hulp nodig bij digitaal zaken doen U kunt terecht bij De Nobelaer Bibliotheek bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Meer informatie vindt u op Informatiepunt Digitale Overheid - De Nobelaer Veelgestelde vragen Bekijk hier de veel gestelde vragen over het digitaal parkeren. Heeft u het antwoord op uw parkeervraag niet kunnen vinden? Of wilt u een klacht/melding doen over het parkeerbeleid. Ga dan naar Informatieverzoek Parkeerbeleid.  * Aan de kaart op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. 

  • Parkeervergunningen voor dienstverleners in het centrum

    Als u werk of diensten moet uitvoeren in het gereguleerde gebied dan kunt u een dienstverlenersvergunning aanvragen. Deze digitale vergunning is in de plaats gekomen van de zakelijke parkeervergunning en de zorgparkeervergunning.  Een dienstverlenersvergunning is geldig in alle zones. Op de kaart Parkeervergunningzones ziet u alle zones. Ben ik een dienstverlener? Is uw onderneming niet gevestigd in het gereguleerde gebied maar u wil wel diensten of werk uitvoeren in het gereguleerde gebied en daar parkeren dan kan u een dienstverleningsvergunning aanvragen. Dit kan ook als uw onderneming wel gevestigd is in het gereguleerde gebied maar u ook diensten in andere vergunningszones van het gereguleerde gebied wil uitvoeren. Deze vergunning kunt u ook voor korte periodes aanvragen.  Vergunning aanvragen Ga naar het e-loket U logt in met eHerkenning Aan het einde rekent u de kosten af en de vergunning is vanaf dat moment aangevraagd Na het aanvragen van de vergunning krijgt u een email met een link naar  mijn2park.nl  Dit is de webpagina waarmee u uw kenteken(s) koppelt, wijzigt of toevoegt aan uw vergunning. Deze webapplicatie opent automatisch in uw internetbrowser en kunt u gebruiken op uw PC, smarttelefoon of tablet. U hoeft hiervoor GEEN aparte app te downloaden. Er kunnen maximaal 4 kentekens op de vergunning. Er kan 1 kenteken per keer gebruikmaken van de vergunning. U kunt auto's dan afwisselend parkeren.   * Let op: vergeet niet naar mijn2park.nl te gaan.  Waar mag u niet parkeren met uw dienstverlenersvergunning? Er zijn een aantal locaties waar u met uw dienstverlenersvergunning niet mag parkeren. Betaald parkeren  U mag niet parkeren op de : Markt, tussen de Dreef/Stationsstraat en de Oude Bredaseweg Oude Bredaseweg, tussen de Markt en de Anna van Berchemlaan Bisschopsmolenstraat, tussen de Roosendaalseweg en de Voorvang Parkeerschijfzone (blauwe zone)  U mag u niet parkeren op de blauwe zones bij: Kerkwerve: parkeerplein                                                        Bogaard: ter hoogte van fietsenstalling                                  Roosendaalseweg: ter hoogte van stadskantoor                                  Rode Poort: ter hoogte van Valpoort                                          Stationsplein: zuidzijde van het station                                           Anna van Berchemlaan: parkeerterrein Nobelaer Noord                              Oude Bredaseweg: tussen Anna van Berchemlaan en Nuytsstraat      Stationsstraat: tussen Oderkerkpad en Markt                                Stationsstraat: bij toegang tot gedenkplaats      Wipakker (parkeerterrein bij de Linde)   Verborgen inhoud Kosten De dienstverlenersvergunning is er in verschillende soorten  Algemeen per dag € 4,00  Algemeen per week € 20,00  Algemeen per maand € 80,00  Algemeen per kwartaal € 135,00  Algemeen per half jaar € 200,00  Algemeen per jaar € 400,00  Ambulante handelaren (marktondernemers) één vaste dag per week per jaar € 62,50  Overheden per jaar € 400,00  Medisch en ANBI-instellingen per jaar € 200,00  Deelmobiliteit per jaar € 200,00 ​​​​​ Heeft u vragen?  Bekijk hier de veelgestelde vragen over het nieuwe digitaal parkeren.Heeft u het antwoord op uw parkeervraag niet kunnen vinden? Of heeft u een klacht of melding over het parkeerbeleid? Ga dan naar Informatieverzoek Parkeerbeleid.    * Aan de kaart op deze pagina kunt u geen rechten ontlenen.  

  • Echtscheidingsdocumenten inleveren

    Informatie over scheiden Op de website van de rijksoverheid vindt u een te doorlopen stappenplan, voor wat u mogelijk moet regelen als u gaat scheiden of uit elkaar gaat. Om te scheiden heeft u een advocaat nodig en gaat u naar de rechtbank. Als de rechter de scheiding heeft uitgesproken, wordt uw echtscheiding ingescheven bij de gemeente. Ook als u in het buitenland bent gescheiden, moet u dat laten registreren in Nederland. Getrouwd in Nederland Als u in Nederland bent gescheiden, stuurt uw advocaat de beschikking naar de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar u getrouwd bent. Die registreert uw scheiding. Voor Etten-Leur is het adres: Gemeente Etten-Leur, team Publiekszaken, Postbus 10.100, 4870 GA Etten-Leur Maak een afspraak als u uw echtscheiding zelf wilt laten inschrijven. U moet de volgende documenten meenemen:  de echtscheidingsbeschikking twee ingevulde en ondertekende akten van berusting Maak een afspraak Getrouwd in het buitenland  Bent u in het buitenland getrouwd en in Nederland gescheiden? Dan moet u de echtscheidingsakte opvragen bij de gemeente Den Haag. Woont u niet in Etten-Leur? Woont u in een andere gemeente dan waar u getrouwd bent? Dan ontvangt ook uw woongemeente het bericht dat u gescheiden bent. Hoe lang duurt het Nadat de uitspraak van de rechtbank onherroepelijk is geworden, heeft uw advocaat zes maanden de tijd om de beschikking op te sturen naar de gemeente. Uw huwelijk wordt pas officieel beëindigd door de inschrijving van uw echtscheiding bij de burgerlijke stand. De datum waarop de gemeente de stukken ontvangt geldt als de officiële datum van uw echtscheiding. Voorbeeld: de rechtbank spreekt op 8 oktober uw echtscheiding uit. De beschikking komt bij de gemeente binnen op 12 oktober. Op 13 oktober verwerken wij uw echtscheiding in de burgerlijke stand. De officiële datum van uw echtscheiding is 12 oktober. Kosten Uw echtscheiding bij de gemeente inschrijven kost niets. Hebt u een schriftelijk bewijs nodig, dan kunt u een bewijs van echtscheiding aanvragen. Dit kost € 15,70.  Goed om te weten Een echtscheidingsakte vraagt u aan bij de Nederlandse gemeente waar u destijds bent getrouwd. Was dat in Etten-Leur, dan kunt u in Etten-Leur een bewijs van echtscheiding aanvragen. Hebt u niet de hele akte nodig, maar alleen de gegevens uit de akte, dan is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) misschien ook genoeg. Dit hangt ervan af waar u de gegevens voor nodig hebt. Informeer hiernaar bij de instantie die om de gegevens vraagt. Een uittreksel uit de BRP vraagt u aan bij de gemeente waar u woont. Meer algemene informatie over scheiden en uit elkaar gaan vindt u op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden.  

  • Rijbewijs online verlengen

    In de gemeente Etten-Leur is het mogelijk om de verlenging van het rijbewijs online aan te vragen via de website van de RDW. U kunt het rijbewijs al na twee werkdagen ophalen op het stadskantoor.   Heeft u net uw rijexamen gehaald?  Voor een eerste aanvraag maakt u altijd een afspraak. Lees voordat u naar het stadskantoor komt de informatie hierover op rijbewijs . Maak uw afspraak Voorwaarden Om het rijbewijs online te kunnen verlengen via het RDW, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:  U staat ingeschreven in Etten-Leur;  De aanvraag gaat om een vernieuwing van het rijbewijs of een categorie-uitbreiding;  U hebt een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart met een chip. Alle paspoorten en identiteitskaarten bevatten een chip. Rijbewijzen uitgegeven na 14 november 2014 bevatten een chip;  U hebt een geactiveerde DigiD-app met een eenmalige identiteitscheck. Hiervoor heeft u een Android smartphone met NFC-lezer (Android versie 4.4 of hoger) of een iPhone (model 7 of hoger met IOS 13) nodig;  Afhankelijk van uw leeftijd, gezondheid en rijbewijscategorie(ën) kan het zijn dat u een Gezondheidsverklaring nodig hebt. Kijkt u hiervoor op de site van het cbr.nl. De gezondheidsverklaring hoeft u niet mee te brengen naar uw afspraak, dit stuurt het CBR rechtstreeks naar ons.   Stappen Volg de onderstaande stappen  Maak een pasfoto bij een fotograaf die erkend is door de RDW. Op de website van de RDW staat een overzicht van alle erkende fotografen in de regio. Kies hiervoor “Een rijbewijsfoto laten maken”.  De fotograaf verstuurt uw pasfoto en handtekening beveiligd en digitaal naar de RDW. Binnen een paar minuten ontvangt u een e-mail van de RDW waarin staat of uw rijbewijs aanvraag is goedgekeurd.  U doet vervolgens een identiteitscheck op uw smartphone met de DigiD app. Heeft u deze nog niet? Download de app hier.  Nadat u de eenmalige identiteitscheck op uw mobiele telefoon heeft gedaan, kunt u uw rijbewijs online verlengen.   U ontvangt vervolgens een e-mail van ons wanneer het nieuwe rijbewijs klaarligt. Deze haalt u bij ons op afspraak op. Een afspraak voor het afhalen van uw rijbewijs maakt u via onze website. Afspraak maken Uitlegvideo Bekijk hieronder de uitlegvideo van de RDW. Kosten U logt in op de website van de RDW, handelt de aanvraag verder af en betaalt met IDEAL. De kosten bedragen € 44,65.  Bij de fotograaf betaalt u kosten voor het maken van een pasfoto en het zetten van een handtekening. Deze kosten zijn niet inbegrepen bij de € 44,65 die u betaalt aan de RDW.   

  • Wet open overheid Woo

    Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze wet heeft als doel de overheid transparanter te maken. De gemeente moet bepaalde publieke informatie actief openbaar maken. Ook moeten gemeenten de informatiehuishouding op orde brengen en houden. Zo blijft informatie actueel, nauwkeurig, vergelijkbaar en beter te vinden.  Wob verzoek wordt Woo-verzoek   De Woo komt in de plaats van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Daarom is per 1 mei 2022 de mogelijkheid om een Wob-verzoek in te dienen vervallen. Vanaf dat moment kan iedereen een verzoek om publieke informatie doen op grond van de nieuwe wet, een zogeheten Woo-verzoek.   Aan welke eisen moet een Woo-verzoek voldoen?  Voor een snelle en juiste afhandeling van een Woo-verzoek is het belangrijk dat dit aan de onderstaande eisen voldoet:  Vul alle verplichte velden van het webformulier in;  Vermeld de aangelegenheid of het document waarover u informatie wenst te ontvangen;  Geef duidelijk aan wat u precies wilt weten.  Hoe dient u een Woo-verzoek in? Een Woo-verzoek dient u in door dit Woo-formulier in te vullen. Online indienen kan ook. Hiervoor heeft u uw Digid nodig. Online Woo-verzoek indienen ​​​​​​ U heeft een verzoek ingediend, en nu?  Na het indienen van een Woo-verzoek ontvangt u een bevestiging dat het verzoek is ontvangen en geregistreerd. Als uw Woo-verzoek te algemeen of niet duidelijk is, vragen wij u het te verduidelijken. Pas wanneer u voldoet aan dit ‘preciseringsverzoek’, wordt uw Woo-verzoek verder behandeld.   De termijn om op een Woo-verzoek te beslissen, is in de meeste gevallen vier weken. Binnen deze termijn wordt uw verzoek beoordeeld en afgehandeld. In enkele gevallen moeten wij uw verzoek doorzenden naar een ander bestuursorgaan. Soms is er meer tijd nodig om uw verzoek te behandelen. Bijvoorbeeld wanneer u om heel veel informatie vraagt. Dat laten wij tijdig aan u weten.   Als wij uw verzoek niet kunnen inwilligen, dan geven wij hiervoor een duidelijke motivering.   Woo-contactpersoon   Gemeente Etten-Leur heeft een Woo-contactpersoon aangesteld. De contactpersoon kan vragen beantwoorden over de beschikbaarheid van informatie. De Woo-contactpersoon van de gemeente is te bereiken het e-mailadres: woo@etten-leur.nl.  Op dit e-mailadres kunt u geen Woo-verzoek indienen. Dit kan alleen via het webformulier onder ‘Indienen van een Woo-verzoek’ worden gedaan.  Actief openbaar maken   De Woo verplicht gemeenten om bepaalde publieke informatie actief, dus uit eigen beweging,  openbaar te maken. Veel informatie maakt de gemeente momenteel al actief openbaar. De komende jaren zal hier meer informatie bij komen. De onderstaande links helpen u bij het vinden van actief openbaar gemaakte informatie:  - Organisatiegegevens  - Lokale regelgeving  - Officiële bekendmakingen   - Raadsbesluiten/ -informatie   - Beeld- en geluidopnames raadsvergaderingen   - Financiële gegevens   - Bestemmingsplannen  Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI)  De actief openbaar gemaakte informatie wordt op één centrale plek ondergebracht. Hiervoor is het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI) ontwikkeld. Dit platform zorgt ervoor dat openbare informatie goed en gemakkelijk vindbaar is. De aansluiting voor gemeenten is momenteel nog in ontwikkeling. Het is nog niet bekend wanneer gemeente Etten-Leur op PLOOI kan aansluiten. Benieuwd naar hoe PLOOI eruitziet? Ga naar PLOOI .  Meer weten?  Wilt u meer weten over de Wet open overheid? Bekijk hier een filmpje waarin het gehele proces wordt uitgelegd. Bovendien kunt u hier de volledige wettekst vinden.                       

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u zelf aan in de gemeente waar u woont. Ook kinderen komen zelf (mee) voor hun aanvraag en voor het afhalen. U betaalt de kosten bij de aanvraag, en 5 werkdagen daarna ligt uw nieuwe paspoort klaar. U haalt het paspoort zelf af. Kijk voordat u naar ons komt wat u moet meenemen. Alleen als u alles bij u heeft, kunnen wij het paspoort aanvragen. Maak een afspraak voor het aanvragen Maak een afspraak voor het afhalen   Wat neem ik mee? alle reidocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn,  ook als deze zijn verlopen.  één pasfoto, die voldoet aan de pasfoto-eisen en maximaal 6 maanden oud is kinderen tot 18 jaar hebben toestemming nodig van de (beide) ouder(s) die het ouderlijk gezag hebben. Kom je alleen, dan neem je het ingevulde toestemmingsformulier en een kopie van het identiteitsbewijs van de toestemminggever(s) mee. pinpas Jonger dan 18 jaar Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming nodig van alle ouders of personen die het ouderlijk gezag hebben. U kunt uw toestemming aan de balie geven. Of u geeft uw schriftelijke toestemming. Dan geeft u het ingevulde toestemmingsformulier en een kopie van uw identiteitsbewijs mee.   Uw kind moet meekomen naar het gemeentehuis voor de aanvraag en voor het ophalen van het paspoort! Kosten Overzicht prijzen paspoort 2023 Product Tarief Geldigheid Paspoort vanaf 18 jaar       € 77,85 10 jaar Paspoort t/m 17 jaar            € 58,85 5 jaar Paspoort voor vluchtelingen of vreemdelingen     € 58,85 max. 5 jaar Zakenpaspoort (66 pagina’s in plaats van 34) € 77,85 10 jaar Tweede paspoort € 77,85  2 jaar Extra kosten bij spoedaanvraag                    € 53,00                  Graag contactloos betalen of met uw pinpas. Snel nodig Heeft u uw paspoort snel nodig, dan kunt u een spoedaanvraag doen. Een paspoort dat vóór 15.00 uur is aangevraagd, ligt de volgende werkdag na 10.30 uur voor u klaar. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 53,00 extra. Paspoort kwijt of gestolen Bij verlies of diefstal van uw paspoort vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een Vermissingsverklaring online in. U kunt hiervoor ook op afspraak aan de balie komen. Maak een afspraak voor een vermissing + aanvraag nieuw paspoort  Voor een paspoort van een kind kan de vermissing alleen online doorgegeven worden als het kind een eigen DigiD heeft.  Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is het paspoort in het buitenland verdwenen, dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Teruggevonden paspoort Vindt u uw paspoort terug nadat u die bij de gemeente als vermist heeft opgegeven? Dan mag u dit niet meer gebruiken. U bent verplicht om het paspoort in te leveren. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.  Heeft u te maken met identiteitsfraude? Meld dit dan direct bij de gemeente, en bel 14 076 voor een afspraak. Geef ook aan of u meteen een nieuw legitimatiebewijs aan moet vragen. Wij melden fraudezaken bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u in Nederland woont, niet de Nederlandse nationaliteit heeft en geen reisdocument kunt krijgen in uw eigen land. U kunt een vluchtelingenpaspoort aanvragen als u een asielstatus heeft, of een verblijfsvergunning type III, IV of V. Dit paspoort is overal geldig, behalve in het land waarvan u de nationaliteit heeft. Voor een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort neemt u hetzelfde mee als voor de aanvraag voor een Nederlands paspoort. Daarnaast hebben wij uw geldige verblijfsvergunning nodig. Extra informatie Paspoort aanvragen als u in het buitenland woont Paspoort kwijt of gestolen in het buitenland Reizen met kinderen Noodprocedure Identiteitsfraude voorkomen Reisadviezen vanuit de overheid

  • Leerlingenvervoer

    De regeling Leerlingenvervoer is bedoeld voor kinderen die niet naar een school in de buurt kunnen. Het leerlingenvervoer is in verschillende vormen beschikbaar. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een vergoeding van de vervoerskosten of door het inzetten van aangepast vervoer. Het kan zijn dat een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit is afhankelijk van het gezinsinkomen.  Vormen van leerlingenvervoer De belangrijkste vormen leggen we hieronder uit: Aangepast (taxi-)vervoer: leerlingen gaan van hun verblijfplaats met een taxibusje naar school (en terug). De gemeente werkt met verschillende vervoerders voor dit vervoer. Een vervoerder kan alleen in opdracht van de gemeente uw kind vervoeren. Financiële vergoeding voor eigen vervoer: u krijgt een tegemoetkoming in de kosten voor eigen vervoer. Onze consulent voor leerlingenvervoer berekent welke vergoeding u ontvangt. Deze vergoeding wordt gebaseerd op de afstand. De vergoeding ontvangt u meestal in verschillende termijnen. VEP-pas: met de VEP-pas (Voor-Elkaar-Pas) kan de leerling met het openbaar vervoer naar school en terug. U kunt deze pas gebruiken voor busvervoer in Brabant. De pas krijgt u via de gemeente en ontvangt u van Arriva. U mag de pas alleen gebruiken voor vervoer van en naar school. Financiële vergoeding voor openbaar vervoer: dit is een tegemoetkoming in de kosten voor openbaar vervoer. Onze consulent voor leerlingenvervoer berekent welke vergoeding u kunt ontvangen. De hoogte van de vergoeding baseert de consulent onder andere op de reiskosten en het aantal ritten per maand. De vergoeding ontvangt u meestal in verschillende termijnen. Eventueel ontvangt u deze vergoeding op declaratiebasis. Voor welke scholen geldt het leerlingenvervoer Het leerlingenvervoer geldt alleen voor de volgende soorten scholen: voortgezet speciaal onderwijs; speciaal basisonderwijs; basisonderwijs met een godsdienstige of levensbeschouwelijke richting die niet in Etten-Leur aanwezig zijn; voortgezet onderwijs, voor zover uw kind een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap heeft waardoor het niet zelf met het openbaar vervoer naar school kan; Internationale schakelklas (ISK). De regeling geldt niet voor een bepaalde onderwijskundige richting zoals Jenaplan, Montessori, Leonardoschool en Dalton. Ook niet als u dit schooladvies voor uw kind heeft gekregen. Aanmelden en wijzigen U kunt online een verzoek indienen voor een vervoersvoorziening. Per schooljaar doet u dat uiterlijk 31 mei. Als uw verzoek voor 1 juni binnen is, wordt het op tijd beoordeeld voor het nieuwe schooljaar. Ook tijdens een schooljaar kunt u een aanvraag voor leerlingenvervoer doen. Bijvoorbeeld als u tussentijds verhuist of uw kind naar een nieuwe school gaat. Houd er rekening mee dat de gemeente 8 weken heeft om uw aanvraag te beoordelen. Uiteraard proberen wij dit sneller te doen. Maar u moet er wel rekening mee houden dat dit, zelfs bij spoed, een aantal dagen kan duren. Daarnaast hebben onze vervoerders maximaal 5 werkdagen om een wijziging of nieuwe aanmelding te verwerken.  Als uw verzoek binnen is, wordt dit getoetst aan de verordening Leerlingenvervoer. Binnen 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een vervoersvoorziening krijgt. Lees deze brief altijd goed door. Hier staat wat de regels en belangrijke zaken zijn als u een voorziening krijgt. Als u geen voorziening krijgt, staat in de brief uitgelegd waarom. U kunt een verzoek doen voor leerlingenvervoer door op de onderstaande link te klikken: Leerlingenvervoer aanvragen met DigiD van het kind   Wilt u iets veranderen aan het leerlingenvervoer van uw kind? Dan moet u hiervoor een formulier invullen. De consulent beoordeelt binnen 2 weken deze aanvraag en stuurt u een bericht met het besluit. Vervoerders hebben dan nog maximaal 5 werkdagen nodig om de verandering te verwerken. Let op! Als uw kind van school verandert of uw adres wijzigt, dient u een nieuwe aanvraag te doen. Klik op Leerlingenvervoer wijzigen met DigiD van het kind om de aanvraag in te sturen. Contact Heeft u vragen over het leerlingenvervoer? Neem dan contact op met de consulent leerlingenvervoer. Stuur een mail naar: Leerlingenvervoer@etten-leur.nl. Heeft u liever telefonisch contact? Dan belt u naar 14076. U wordt doorverbonden met de consulent leerlingenvervoer, of er wordt een terugbelverzoek gemaakt. Bij een terugbelverzoek probeert de consulent u zo snel mogelijk terug te bellen. Extra informatie - Verordening tegemoetkoming kosten leerlingenvervoer gemeente Etten-Leur 2022 - Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Etten-Leur 2022 - LLV Vervoersverklaring 2022-2023        

  • Laadpalen voor elektrische auto's (aanvragen)

    Etten-Leur heeft nu ongeveer 65 openbare laadpalen. Als u op deze laadpalenkaart uw adres invoert, dan ziet u waar in uw buurt de openbare laadpalen zijn. Wilt u een laadpaal aanvragen? Leest u hieronder dan verder. Laadpaal op openbare grond Woont u in Etten-Leur en heeft u een elektrische auto, maar heeft u daarvoor geen parkeerplaats op eigen terrein? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen, als u aan de volgende voorwaarden voldoet: u woont of werkt in Etten-Leur u  bent/wordt eigenaar van een elektrische auto u heeft geen parkeerplaats op eigen terrein er staat binnen een straal van 300 meter geen andere openbare laadpaal U kunt een laadpaal aanvragen bij Vattenfall. Alle informatie over het aanvragen, kosten, opladen etc. is te vinden op Vattenfall. Openbare laadpaal aanvragen Opladen bij huis met een kabel Als u voor het opladen van uw auto gebruikt maakt van een openbare parkeerplaats voor uw huis, mag u de kabel naar uw auto toe niet over de stoep leggen. U kunt hiervoor via de gemeente een kabelgoot in de stoep laten aanleggen.  U heeft een laadpas nodig om uw auto op te laden bij openbare laadpalen. Er zijn verschillende aanbieders hiervan. Vergelijk voor uzelf welke pas voor u het voordeligst is. Kosten De kosten voor de aanvrager zijn € 500,00 excl. 21% BTW = € 605,00 inclusief BTW. Hierbij is ervan uitgegaan dat de kabelgoot een standaard trottoirbreedte tot 1,80 meter moet overbruggen. Kabelgoot aanvragen Parkeerplaats bij kabelgoot De parkeerplaats is en blijft een openbare parkeerplaats. Iedereen mag hier parkeren ondanks de aangelegde kabelgoot. We kunnen geen parkeerplaats op kenteken reserveren. Dit kunnen we alleen doen bij een gehandicapten parkeerplaats. Vragen? Heeft u vragen over het aanvragen van een laadpaal of een kabelgoot? Neem dan contact op met de gemeente via het mailadres laadpalen@etten-leur.nl of telefonisch via 14076. Laadpaal op eigen grond Woont u in Etten-Leur en u heeft een elektrische auto met een laadpaal op eigen terrein? Dan mag de laadpaal voor de voorgevel van uw woning niet hoger mag zijn dan 1 meter. Heeft u vragen? Stuur dan een mail naar laadpalen@etten-leur.nl of bel 14076.  

  • Nederlandse identiteitskaart

    Een identiteitskaart vraagt u zelf aan in de gemeente waar u woont. Ook kinderen komen zelf (mee) voor hun aanvraag en voor het afhalen. U betaalt de kosten bij de aanvraag en 5 werkdagen daarna ligt uw nieuwe identiteitskaart voor u klaar. U haalt de identiteitskaart zelf af.  Het aanvragen en afhalen van reisdocumenten kan alleen op afspraak. Kijk, voordat u een afspraak maakt, eerst bij wat u moet meenemen, zodat u niet voor niets komt. Maak een afspraak voor het aanvragen    Maak een afspraak voor het afhalen Meenemen alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen één pasfoto, die voldoet aan de pasfoto-eisen en maximaal 6 maanden oud Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig van de (beide) ouder(s) die het ouderlijk gezag hebben. U kunt zelf meegaan om uw toestemming aan de balie te geven. Of u geeft uw schriftelijke toestemming. Dan geeft u het ingevulde toestemmingsformulier en een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Is iemand anders dan de ouder(s) gezaghebber van het kind, dan is toestemming van hem of haar nodig. Ook dit kan zowel persoonlijk als schriftelijk. Kinderen van 12 tot 18 jaar Kinderen van 12 tot 18 jaar hebben géén toestemming nodig voor een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart. Dit is wel nodig voor de aanvraag van een paspoort. Zie hiervoor de informatie op deze website. Kosten Nederlandse identiteitskaart vanaf 18 jaar € 70,35 Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar      € 37,95 Spoedtoeslag                                              € 53,00 Een identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig. Spoed Heeft u uw identiteitsbewijs snel nodig, dan kunt u een spoedaanvraag doen. Als u de aanvraag vóór 15.00 uur doet, ligt het de volgende werkdag voor u klaar. Voor een spoedaanvraag betaalt u wel extra kosten. Identiteitskaart kwijt of gestolen in Nederland Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart vult u met uw DigiD zo snel mogelijk een Vermissingsverklaring online in.  U heeft hiervoor uw Digid nodig. U kunt natuurlijk uw vermissing ook aan de balie van het Stadskantoor doorgeven. Maak een afspraak voor vermissing + aanvraag identiteitskaart Vermissing van een identiteitskaart van een kind doorgeven, kan alleen online als het kind een eigen DigiD heeft.    Vindt u uw identiteitskaart terug nadat u die bij de gemeente als vermist heeft opgegeven? Dan mag u deze niet meer gebruiken. U bent verplicht om de identiteitskaart in te leveren. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.  Identiteitskaart kwijt of gestolen in het buitenland Bent u uw reisdocument in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Met het buitenlandse proces-verbaal, de nog in bezit zijnde reisdocumenten en het nooddocument  kunt u bij de gemeente een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvragen. Extra informatie Reizen met kinderen Noodpaspoort Identiteitsfraude voorkomen Reisadviezen vanuit de overheid Naar deze landen kunt u reizen met uw identeitskaart inloggen met uw identiteitskaart