Resultaten 101 - 108 van 108 resultaten

  • Collectevergunning

    Wanneer u voor een goed doel geld of goederen in wilt zamelen of een intekenlijst wilt aanbieden, dan heeft u een collectevergunning nodig. Collecterooster Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een rooster vast waarin aan grote landelijk collecterende fondsen voor hun collecte een periode wordt toegewezen. Voor collectes die niet in het landelijke collecterooster staan, wordt alleen vergunning verleend voor de periodes waarin geen landelijke collectes zijn gepland. De zogenaamde vrije periodes. Via de onderstaande website raadpleegt u welke organisaties vergunning hebben om in de gemeente Papendrecht te mogen collecteren. Collecterooster gemeente Papendrecht

  • Alcoholvergunning aanvragen

    Als u een horeca-onderneming wilt starten of overnemen, heeft u een Alcoholvergunning en Exploitatievergunning nodig. Op deze pagina vindt u informatie over de Alcoholvergunning. Schenkt of verkoopt u in uw (horeca)bedrijf of slijterijbedrijf alcoholhoudende dranken? Dan heeft u een Alcoholvergunning en Exploitatievergunning nodig. Ook verenigingen of stichtingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard hebben een Alcoholvergunning en Exploitatievergunning nodig als zij alcohol schenken. Of u uw onderneming kunt starten of overnemen op de door u gewenste locatie hangt af van het bestemmingsplan. In het bestemmingsplan vindt u waar woningen, winkels, bedrijven, horeca-activiteiten en dergelijke zijn toegestaan. Bestemmingsplannen kunt u raadplegen via de website Ruimtelijkeplannen.

  • Plaagdierbestrijding

    Het gaat om dieren met eigenschappen die voor mensen ongewenst of schadelijk kunnen zijn. Zoals ratten, eikenprocessierupsen, kakkerlakken, faraomieren en ovenvisjes. De gemeente bestrijdt geen bijen of wespen in de openbare ruimte. De eikenprocessierups Wat is een eikenprocessierups? Op de eikenbomen kunt u in de maanden mei, juni en juli behaarde rupsen aantreffen. Deze rupsen gaan ’s nachts groepsgewijs - in processie - op zoek naar voedsel (eikenbladeren); vandaar de naam eikenprocessierups. De eikenprocessierups is de larve van een nachtvlinder die haar eitjes legt in de toppen van eikenbomen. Daar overwinteren ze. Begin mei komen de rupsen uit de eitjes. Na een aantal vervellingstadia zijn ze in juli volgroeid. Na de derde vervelling krijgen de rupsen brandharen. Dit is tussen half mei en eind juni. In juli verpoppen de rupsen zich tot vlinder. De vrouwtjes leggen daarna hun eitjes, waaruit volgend jaar weer jonge rupsen komen. Eikenprocessierupsen zitten alleen op de eikenbomen. Ze zijn te herkennen aan de specifieke nesten op de stammen of dikkere takken met dichte spinsels van vervellinghuidjes, met brandharen en uitwerpselen. Hoe voorkomt u ongemak? Vermijd elk contact met de rupsen en resten ervan. Zorg bij een bezoek aan een (natuur-)gebied met eikenprocessierupsen voor goede bedekking van de hals, armen en benen en ga niet op de grond zitten. Uw ogen kunt u enigszins beschermen door het dragen van een hoofddeksel en (zonne)bril. Raak de rupsen en nesten niet aan. Ga na aanraking van de rupsen of haren niet krabben of wrijven, maar was of spoel de huid of ogen goed met water. Was zonodig ook kleren (liefst op 60 graden). Klachten verdwijnen in het algemeen binnen twee weken. Een zachte crème met kamfer of menthol kan verlichting geven. Neem bij ernstige klachten contact op met uw huisarts. Wat doet de gemeente aan bestrijding? Op plaatsen waar veel ongemak van de brandharen is, probeert de gemeente op een milieuvriendelijke manier de plaag zo vroeg mogelijk te bestrijden. Dit kan door middel van vroegtijdige bespuiting met biologische middelen of het wegzuigen van nesten. In sommige gebieden zal de gemeente alleen waarschuwen of tijdelijk het terrein afsluiten. Eikenprocessierups gesignaleerd. Meld het! U kunt de gemeente helpen bij de bestrijding van de eikenprocessierups. Als u de rups ontdekt, geef dit dan door via het Meldpunt tel. 14 078. Of vul het meldingsformulier in. Indien u op uw eigen perceel te maken hebt met eikenprocessierupsen, ga dan niet zelf de rupsen bestrijden, maar informeer bij de gemeente of huur een deskundig bedrijf in. Op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit vindt u relevante informatie en links over de eikenprocessierups samengevoegd.

  • Klanttevredenheid

    Hier vindt u de cijfers over de klanttevredenheid over de verleende diensten en producten aan de balies en de telefoon. Dit cijfer komt tot stand door het houden van een enquete welke door de inwoners veelvuldig wordt ingevuld. Dank daarvoor! De dienstverlening van onze medewerkers aan de balie en telefoon is door u als volgt gewaardeerd: 2021: met een gemiddeld cijfer van 9,2 2022: met een gemiddeld cijfer van 9,3 2023: tot en met september met een gemiddeld cijfer van 9,1 Natuurlijk zijn we blij dat de dienstverlening zo goed wordt gewaardeerd. Toch blijven we kritisch en nodigen we u bij de enquete ook uit om opmerkingen te maken. Daar wordt soms gebruik van gemaakt. De opmerkingen die gemaakt zijn omarmen we als verbeterpunten voor onze dienstverlening. We kijken bij het maandelijkse werkoverleg dan ook wat opmerkingen betekenen voor onze procedures en of het mogelijk is om deze te verbeteren. Gelukkig krijgen we vaak hele mooie en positieve reacties.  De leukste commentaren: Fijne interactie, afspraak vlot gegaan                                                                       Een 10 zo hoort het!!!                                     Prima op tijd en vlot geholpen                                     Geen opmerkingen ik ben tevreden      Opmerkingen:                                Kan er voor de deur van het gemeentehuis een invaliden parkeerplaats komen Hartelijk dank aan iedereen die het afgelopen jaar de moeite heeft genomen om ons van feedback te voorzien over de dienstverlening! De wil om te verbeteren passen we ook toe bij klachten, waarvan we er jaarlijks gelukkig maar weinig krijgen. Het aantal klachten van de afgelopen jaren: In 2020: 7 klachten  In 2021: 7 klachten  In 2022:11 klachten  Iedere klacht wordt persoonlijk met de inwoner besproken en zo mogelijk uitgepraat. Ook gaan we hierover het gesprek aan met de betrokken medewerker en wordt het besproken in het werkoverleg. Op die manier leren we van u om onze dienstverlening naar een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau te brengen en te houden. Uiteraard hopen wij van harte dat u dat zelf ook ervaart als u weer eens een bezoekje aan het gemeentehuis brengt of één van onze medewerkers aan de telefoon heeft!

  • Koninklijke Onderscheidingen

    Een Koninklijke onderscheiding is een blijk van waardering van Zijne Majesteit Koning Willem- Alexander. Een onderscheiding wordt toegekend op grond van een orde. De twee meest bekende zijn: de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau. De (Koninklijke) onderscheidingen worden uitgereikt aan personen die zich bijzonder of zeer uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving. Dit kan zijn door het verrichten van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of bestuurswerk waarbij zonder eigenbelang en in alle bescheidenheid, met veel persoonlijke inzet veel belangrijk werk is verricht. Maar ook iemand die in een betaalde functie bijzondere prestaties verricht kan worden onderscheiden. Deze verdiensten moeten dan wel uitgaan boven wat normaal gesproken van iemand in die functie mag worden verwacht en niet alleen belangrijk zijn voor de onderneming, organisatie of instelling. Iemand voordragen voor een koninklijke onderscheiding Op de website www.lintjes.nl geeft u aan dat u iemand wilt voordragen voor een onderscheiding. De gemeente wordt op de hoogte gebracht van uw verzoek. Er zal contact met u worden opgenomen over de verdere procedure. Periode van mogelijke voordracht De behandeling van een voorstel kost veel tijd. Na aanvraag duurt het minimaal 6 maanden tot de uitreiking van een koninklijke onderscheiding. Daarom is het belangrijk om de onderscheiding op tijd aan te vragen. Wilt u dat de onderscheiding tijdens de 'lintjesregen' voor Koningsdag wordt uitgereikt? Dien het voorstel dan vóór 1 juli in het jaar ervoor in. Wat in de aanvraag vermeld moet worden U vermeldt in uw aanvraag het volgende: de naam, het adres en de woonplaats van de kandidaat een korte levensbeschrijving van de kandidaat de reden voor het indienen van het voorstel de activiteiten waarom het gaat waarom de verdiensten van de kandidaat bijzonder zijn wat het belang is voor de samenleving in welke perioden de kandidaat actief is geweest. Hoeveel uur per week of per maand en is er nog sprake van actuele verdiensten welke uitstraling de verdiensten hebben (lokaal, regionaal, landelijk of internationaal) hoe groot de organisatie is waarin de kandidaat actief is of er vergoedingen voor de activiteiten zijn (reis- en onkostenvergoedingen, presentiegeld, etc.) en zo ja om welke bedragen het gaat Afhandeling De burgemeester brengt advies uit over alle voorstellen. De Commissaris van de Koning van de provincie Zuid-Holland beoordeelt het voorstel en stuurt het naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Dit onafhankelijke college beoordeelt als laatste de aanvraag en geeft het definitieve advies De afhandeling van uw aanvraag voor een Koninklijke Onderscheiding duurt 8 maanden. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw K. Schimmelpenningh, telefoon 078 770 6389 en op de website van de kanselarij: www.lintjes.nl.

  • Aanbestedingsregels

    Wilt u, als lokale ondernemer, zaken doen met de gemeente?  Dan gelden hiervoor veelal aanbestedingsregels, zowel voor de gemeente als voor ondernemers. Deze regels zijn onder andere vastgelegd in de Aanbestedingswet 2012, Algemeen Reglement Werken 2016 en die Gids Proportionaliteit. Hiermee moet de gemeente rekening houden wanneer zij inkoopt. Kleine opdrachten Kleine opdrachten waarvan de totale waarde  circa 25.000 euro is mogen zonder aanbesteding worden uitgezet bij één leverancier. Enkele voorbeelden van kleine opdrachten, die vaak door de gemeente aan lokale ondernemers worden gegeven, zijn: Het laten ontwerpen van flyers; Inhuren van sprekers; De organisatie van grote en kleine evenementen; Fotografie opdrachten; Social media marketing opdrachten. Grotere of terugkerende opdrachten met een hogere waarde (ook op bovengenoemde gebieden) moeten aanbesteed worden.  Op alle inkopen van gemeente Dordrecht is het Regionaal inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden 2020 van toepassing. Aanbestedingen: de procedure in het kort toegelicht Hieronder wordt in vogelvlucht toegelicht hoe een aanbesteding er uit kan zien. Voortraject Aanbestedingen vergen van de gemeente en van geïnteresseerde bedrijven een zorgvuldige voorbereiding. Voor de start van een succesvolle aanbesteding heeft de gemeente een aanbestedingsstrategie bepaald. Er dient voldoende budget beschikbaar te zijn voor aanschaf van het gevraagde. De gemeente stelt een offerteaanvraag op: de aanbestedingsstukken.  Meedoen aan een  aanbesteding De aanbestedingen worden door de gemeente gepubliceerd op www.tenderned.nl. U kunt zich als ondernemer via de website van Tenderned laten informeren over de voor u interessante aanbestedingen middels een signaleringfunctie. In het  geval van een meervoudig onderhandse aanbesteding ontvangen alleen de door de gemeente uitgenodigde leveranciers de stukken. Stellen van vragen In een aanbestedingsprocedure is altijd een vragenronde ingebouwd. Hoe zorgvuldig de stukken ook opgesteld zijn, er kunnen toch onduidelijkheden in zitten. Als ondernemer is het verstandig hier altijd gebruik van te maken: later in het proces heeft u die kans niet meer. Via een Nota van Inlichtingen ontvangt u vervolgens een totaaloverzicht van alle gestelde vragen en de daarop geformuleerde antwoorden. Indienen en beoordeling van uw offerte  Het indienen van uw offerte (inschrijving) en de beoordeling hiervan gebeurt volgens een vooraf vastgestelde methode, zoals omschreven in de aanbestedingsstukken. Zorg ervoor dat u niet van afwijkt van de gestelde eisen (zoals maximaal aantal pagina's) om mogelijke uitsluiting te voorkomen. De gemeente heeft namelijk de plicht om iedereen gelijk te behandelen.  Mededeling gunning en opdrachtverlening Na de beoordeling ontvangen alle partijen de gunningsbeslissing, waarin ze hun eigen beoordeling toegelicht krijgen. De winnaar zal een voornemen tot gunning ontvangen en de overige partijen een onderbouwde afwijzing. Met het verzenden van deze beslissing gaat ook de wettelijk verplichte bezwaartermijn in, een zogenaamde standstill termijn. In die periode kunnen partijen die zijn afgewezen bezwaar aantekenen en eventueel juridische stappen zetten. Zodra deze termijn voorbij is – en er geen bezwaren zijn – kan de gemeente overgaan tot opdrachtverlening. Contractafspraken Afhankelijk van de aard van de opdracht volgt een opdrachtbrief, een bestelling of een contract dat wederzijds ondertekent dient te worden. In het contract staat beschreven welk product of welke dienst onder welke voorwaarden geleverd wordt. In het contract zijn de afspraken helder geformuleerd en de onderwerpen duidelijk verdeeld. Ook wordt ingegaan op de mogelijkheid dat de samenwerking mislukt en partijen tegenover elkaar komen te staan. Hiertoe worden allerlei clausules en ontbindende voorwaarden opgenomen. Deze zijn echter nooit een garantie voor een geslaagde samenwerking en een goed resultaat. Daarvoor is een gedegen voorbereiding en een wederzijds vertrouwen nodig. De uitvoering: realisatie en acceptatie Uiteindelijk wordt beoordeeld of de levering, dienst of werk conform contract is uitgevoerd. De criteria hiervoor zijn reeds in de aanbestedingsstukken opgenomen en de wijze waarop gecontroleerd wordt, is van te voren afgesproken. Bij eenmalige opdrachten loopt de samenwerking na afronding automatisch ten einde. Bij terugkerende opdrachten is de kans groot dat er eerst verleningsopties zijn opgenomen in het contract, alvorens er opnieuw aanbesteed dient te worden. De 5 inkoopdoelen Onderdeel van het Regionaal Inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden zijn 5 gezamenlijke inkoopdoelen: versterken lokale economie bevorderen sociaal klimaat bijdragen aan duurzaamheidsambities verbeteren bereikbaarheid en verminderen overlast zekerstellen continuïteit van bedrijfsvoering Bij elke aanbesteding houdt de gemeente rekening met een of meer van bovenstaande doelen. De invulling daarvan is per aanbesteding maatwerk. Algemene Inkoopvoorwaarden Drechtsteden altijd van toepassing Op elke opdracht zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden Drechtsteden 2020 van toepassing. U vindt het document hier inclusief de bijlage. ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN DRECHTSTEDEN 2020 (3).pdf Bijlage 1 behorend bij AIVD 2020 GIBIT 2016.pdf Inkoop- en Aanbestedingsbeleid (2).pdf Regionaal Inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden.pdf    

  • Abonnement of huur van een parkeerplaats in de parkeergarages in Papendrecht

    De gemeente Papendrecht heeft een aantal parkeergarages en gebouwde parkeervoorzieningen. Een abonnement is mogelijk voor de parkeergarage De Overtoom, huren van een parkeerplaats kan in parkeergarages De Meent en Waalburcht. Abonnement in parkeergarage De Overtoom Voor de parkeergarage De Overtoom kunt u een abonnement aanvragen. U dient werkzaam te zijn in het centrum van Papendrecht. Er zijn maximaal 75 abonnementen beschikbaar. Het abonnement is 24/h en 7 dagen per week te gebruiken. Indien alle abonnementen in gebruik zijn, dan worden nieuwe aanvragen op een wachtlijst gezet. Bent u geïnteresseerd in een abonnement, vul dan het "Aanvraagformulier abonnement of huur parkeerplaats" in. U ontvangt vervolgens van ons een informatiepakket. Parkeerplaats huren in parkeergarage De Waalburcht In het voorste gedeelte van deze parkeergarage bevinden zich 24 parkeerplaatsen die in eigendom zijn van de gemeente Papendrecht. Deze 24 parkeerplaatsen zijn bestemd voor de verhuur aan particulieren c.q. bedrijven. Gebruikers van deze parkeergarage kunnen er 24/7 uur per dag gebruik van maken. Naast een huurovereenkomst zal er een gebruiksverklaring getekend moeten worden ten behoeve van de VvE parkeergarage Waalburcht/Stolpe Hove. De parkeergarage is gelegen aan de Badhuisstraat 2. Indien alle parkeerplaatsen verhuurt zijn, dan worden nieuwe aanvragen op een wachtlijst gezet.  Bent u geïnteresseerd in een abonnement, vul dan het "Aanvraagformulier abonnement of huurparkeerplaats" in. U ontvangt vervolgens van ons een informatiepakket. Parkeerplaats huren in parkeergarage De Meent In deze parkeergarage bevinden zich 36 parkeerplaatsen die in eigendom zijn van de gemeente Papendrecht. Deze 36 parkeerplaatsen zijn bestemd voor de verhuur aan particulieren c.q. bedrijven. Gebruikers van deze parkeergarage kunnen er 24/7u per dag gebruik van maken. Naast een huurovereenkomst zal er een gebruiksverklaring getekend moeten worden ten behoeve van de VvO WWC de Meent Woningen.  Parkeergarage is gelegen aan de Meent 5, naast het expeditiehof. Indien alle parkeerplaatsen verhuurt zijn, dan worden nieuwe aanvragen op een wachtlijst gezet.  Bent u geïnteresseerd in het huren van een parkeerplaats, vul dan het "Aanvraagformulier abonnement of huur parkeerplaats"  in. U ontvangt vervolgens van ons een informatiepakket. Kosten In de Tarieven Parkeergarages 2024 treft u de tarieven aan met betrekking tot de huur van een parkeerplaats.  Verlies van uw transponder / handzender Bij verlies van een transponder/handzender moet u dit zo snel mogelijk melden aan de gemeente Papendrecht. Dit kan telefonisch of via e-mail (info@papendrecht.nl) o.v.v. verlies transponder/handzender parkeergarage. U ontvangt een nieuwe transponder/handzender. Aan deze vervanging zitten kosten verbonden, € 30,00 voor de Waalburcht en € 35,00 voor De Overtoom en Meent 5. Meer informatie Meer informatie vindt u op: Parkeren Centrumgebied / blauwe zone Voor het gebruik van de parkeergarages De Meent en De Overtoom gelden er Algemene Voorwaarden: Algemene Voorwaarden gebruik parkeergarages De Meent en De Overtoom

  • Over Papendrecht

    Algemene informatie over de gemeente Papendrecht. Informatie in het Nederlands Papendrecht is een typisch dijkstadje. De vroege bewoners vestigden zich voornamelijk langs de rivier. Deze locatie was zeer geschikt voor handel en werk, zoals scheepswerven, rietsuiker en visserij voor voedsel en handel. De stad breidde zich landinwaarts uit aan het einde van de jaren vijftig toen het zich ontwikkelde tot zijn huidige vorm. Door deze ontwikkeling heeft Papendrecht geen historisch centrum. Toch kunt u een mooie tocht langs de dijk en de Merwede maken, met een prachtig uitzicht over Dordrecht, de oudste stad van Holland. Vroege inwoners Een Romeinse munt werd gevonden in 1967, daterend uit de tweede eeuw. Het gebied was vooral een onbewoonbaar moeras tot de vierde eeuw toen kleine groepen mensen de droge delen van de regio bevolkten. Permanente bewoners kwamen rond het jaar 1000. De naam Papendrecht verschijnt voor het eerst in geschriften uit 1105. Een stad werd gesticht in 1277, toen de eerste dijken en windmolens om het water te beheersen werden gebouwd. De eerste gemeente dateert uit 1816, tot die tijd was Papendrecht in handen van adellijke families. Vroege bewoners leefden voornamelijk van visserij, landbouw, dijkwerken en de teelt van riet. Door de geschiedenis heen fungeerde Papendrecht als de schakel tussen de belangrijke stad Dordrecht en haar omgeving. Papendrecht voorzag in de veerboot naar Dordrecht, de naam Papendrecht verwijst naar die functie. Vroeger roeiden monniken (papen) passagiers over de rivier de Merwede, Drecht is een plaats waar de rivier kan worden overgestoken. Het kleine beeldje van Aaichie symboliseert de geschiedenis van Papendrecht, Aaichie pelt erwten, een activiteit van de arme boeren in het verleden. Met het pellen van erwten verdienden ze een beetje extra geld. Het gaf de Papendrechters hun bijnaam: erwtenpeller. Wonen en recreëren Met de industriële ontwikkeling nam het aantal inwoners toe, van ongeveer 1.000 in 1618, tot 2.400 in 1875 en 5.600 na WO II. Nieuwe wijken werden gebouwd in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Papendrecht telt op 1 januari 2019 32.293 inwoners. De nieuwste wijk (Land van Matena) is volop in ontwikkeling. Er is een historisch museum in Papendrecht, gerund door stichting Dorpsbehoud. Deze stichting zorgt ook voor de historische muziektent, waar zomeravondconcerten plaatsvinden. Theater De Willem biedt muzikaal entertainment, dans, drama en vooral cabaret. In openbare ruimtes is veel kunst, zowel abstract als figuratief, te vinden. Voor een kop koffie, een lunch of diner kunt u terecht in de bistro van het Apollo hotel of een van de andere restaurants of cafe's. Information in English Papendrecht is a typical dike town. The early inhabitants settled mainly along the river, this location was very suitable for trade and work, such as shipyards, cane cultivation and fishing for food and trade. The town expanded inland at the end of the nineteen fifties when it evolved into its present form. Because of this development Papendrecht hasn’t got a historical centre. Nevertheless you can make a nice tour along the dike and river Merwede, with a beautiful view over Dordrecht, the oldest town in Holland. Early inhabitants A roman coin was found in 1967, dating from the second century. The area was mostly a uninhabitable swamp until the fourth century when small groups of people populated the dry parts of the region. Permanent inhabitants came around the year 1000. The name Papendrecht appears in writings from 1105 for the first time. A town was established in 1277, when the first dikes and windmills to control the water were built. The first mayor and council date from 1816, until that time Papendrecht was owned by noble families. Early inhabitants lived mainly from fishery, agriculture, dike works and the cultivation of reed. All through history Papendrecht functioned as the link between the important city of Dordrecht and its surroundings. Papendrecht provided for the ferry to Dordrecht, the name Papendrecht refers to that function. In the old days monks (papen) rowed passengers across the river the Merwede, Drecht is a place where the river can be crossed. The little statue of Aaichie symbolises the history of Papendrecht, Aaichie is peeling peas, an activity of the poor peasants in the past. Peeling peas made them a little extra money. It gave the Papendrecht people their nickname: pea-peeler. Living and recreation With the industrial development the number of inhabitants increased, from approximately 1,000 in 1618, up to 2,400 in 1875 and 5,600 after WWII. New quarters were built in the sixties, seventies and eighties. Papendrecht counts 32.293 inhabitants on January 1st 2019. The newest quarter (Land van Matena) is in full development.  There is a historical museum in Papendrecht, run by the foundation Dorpsbehoud. They also take care of the historical bandstand, where summer evening concerts take place. Theater De Willem offers musical entertainment, dance, drama and most of all cabaret. In public areas a lot of art is to be found both abstract and figurative. You can visit the bistro in the Apollo hotel or one of the other restaurants or cafes for coffee, lunch or dinner. De gemeente in cijfers Het officiële inwonertal per 1 januari 2019 is: 32293 (bron CBS). Hoeveel inwoners telt de regio Drechtsteden? Aan welke sporten doen zij? Waar wonen de meeste tieners? En hoeveel horecaondernemingen zijn er in de regio? Met Drechtsteden in cijfers is deze informatie makkelijk te vinden. Drechtsteden in cijfers bevat een selectie van de statistische gegevens waarover het Onderzoekcentrum Drechtsteden beschikt. Met het datasysteem kunnen gebruikers zelf cijfers opvragen en weergeven in een presentatie. Drechtsteden in cijfers is toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Inwoners, ondernemers, scholieren… iedereen kan gegevens opvragen over verschillende thema’s. Op elke schaal De cijfers gaan over thema’s als bevolking, gezondheid, inkomen, onderwijs en vrije tijd. De informatie kan gaan over de hele regio of over een van de gemeenten in de Drechtsteden. Veel cijfers zijn ook op buurtniveau beschikbaar. Bovendien kunnen de cijfers in verschillende vormen (tabel, grafiek, kaart) worden gepresenteerd. Literatuur over Papendrecht De volgende literatuur over Papendrecht is breschikbaar: Op kerkenpad in Papendrecht 1105-2005- J.M. van der Esch, J. de Heer,K. de Heer, Chr. Meijers, G.A.A.Westen (Papendrecht 2005) Groeten uit Papendrecht - N. Knol (Papendrecht 2003) Papendrecht 1975 - 2000. Beeld van een dorp in ontwikkeling - N. Knol en M.G.O. Sluijter (Papendrecht 2000) Langs de dijk. Papendrechtse dijkbewoners vertellen hun verhaal - W. van Wijk, N. Knol (Papendrecht 1996) Papendrecht in oorlogstijd - H. Keesmaat. P. Kerkwijk, F. Langschmidt, R. Vlot (Papendrecht 1995) De straat waarin wij wonen. Geschiedenis en verklaring van de straatnamen in Papendrecht - drs. H.A. Visser (Den Haag 1984) Papendrecht, dorp aan de rivier - H.A. Visser (Den Haag, Voorhoeve 1964) Het gemeentewapen van Papendrecht "Van Wege den Koning, De Hooge Raad van Adel gebruik makende van de magt aan denzelven verleend, bij besluit van den 20sten Februarij 1816, bevestigt bij dezen de Gemeente van Papendrecht ingevolge het door haar gedaan verzoek in het bezit van het navolgende wapen: Zijnde van lazuur beladen met drie Molens van goud. Gedaan in 's Gravenhage de 24ste Julij 1816." De gemeenteraad stelde in 1958 de vlag vast, bestaande uit drie horizontale banen in blauw, geel en blauw. Gemeentelogo Het logo bestaat uit een geel met blauw kruis, verwijzend naar de wieken van de molens uit het wapen en de ligging aan twee grote rivieren.