Resultaten 111 - 120 van 130 resultaten

  • Schade na een ramp of calamiteit melden

    Een ramp of calamiteit is een situatie of een gebeurtenis waarbij de openbare orde of de openbare veiligheid ernstig verstoord wordt. Hierbij wordt het leven en de gezondheid van o.a. mensen, de natuur of materiële zaken bedreigd of beschadigd. Hebt u schade na een ramp of calamiteit? Meld dit dan bij de gemeente. Meld dit ook altijd bij uw verzekeraar. Let op! Uw schademelding bij de gemeente is alleen geschikt voor registratie. Deze melding geeft u geen enkel recht op schadevergoeding.

  • Kinderopvang starten

    Er zijn diverse soorten kinderopvang. Enkele voorbeelden zijn: kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang (BSO), gastouderbureau, gastouderopvang en peuterspeelzaal. Als u een kinderopvang wilt starten, bent u verplicht om een aantal stappen te doorlopen. Dit wordt volledig beschreven op de website van de Rijksoverheid.

  • Verklaring omtrent het gedrag

    Voor sommige beroepen hebt u een verklaring omtrent het gedrag (VOG) nodig. Dit is een bewijs van goed gedrag. Dit bewijs is belangrijk voor het beroep dat u hebt of krijgt. U vraagt de VOG aan in de gemeente waar u woont.

  • Starterslening

    Gemeente Doetinchem helpt starters met het kopen van een woning. De gemeente verstrekt via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) de zogenaamde starterslening. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis (inclusief bijkomende kosten tot maximaal de Loan to Value) en de (eerste) hypotheek bij de bank. Het gaat om een tweede lening als aanvulling op de eerste hypotheek. Voor de starterslening betaalt u de eerste 3 jaar geen maandlasten.

  • Verzoek om handhaving

    Als u vermoedt dat regels van de gemeente en/of van de wet niet worden nageleefd, kunt u een verzoek om handhaving of een klacht indienen. Het college van burgemeester en wethouders besluit of er handhavend wordt opgetreden, of niet. Alleen in bijzondere omstandigheden kan het college besluiten een illegale situatie te gedogen. Voor klachten over openbare ruimte kunt u een verzoek indienen bij het meldpunt onderhoud van Buha.

  • Paspoort/identiteitskaart, kwijt of gestolen

    Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of u bent het kwijtgeraakt, dan kunt u een nieuwe aanvragen. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen van vermissing. U kunt direct naar de gemeente om een nieuw paspoort of identiteitskaart aan te vragen, dit kan alleen op afspraak. U kunt er ook voor kiezen de diefstal of vermissing te laten registreren zonder een nieuwe aanvraag te doen.

  • Bezwaarschrift indienen tegen belastingaanslag

    Denkt u dat de hoogte van de WOZ-waarde niet goed is vastgesteld? Bent u het niet eens met de belastingaanslag? Neem dan eerst contact met ons op voordat u bezwaar gaat maken. Wij vinden het ook belangrijk dat de belastingaanslag en de WOZ-waarde correct zijn. Het inschakelen van een extern bureau voor het maken van bezwaar is daarom niet nodig. Wij kunnen u uitgebreid uitleg geven en adviseren over de te volgen stappen. Het is natuurlijk ook altijd mogelijk om een WOZ-taxateur te spreken.

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Het uittreksel basisregistratie personen (BRP) is een officieel document waarop in ieder geval uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum staan. Het uittreksel vraagt u persoonlijk aan in de gemeente waar u woont.

  • Burgerservicenummer (BSN)

    Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Bijvoorbeeld om hier te werken of te studeren? Dan kunt u zich laten inschrijven in de registratie niet-ingezetenen (RNI). De gemeente Doetinchem heeft zo’n RNI loket.

  • Toestemming kledinginzameling

    Wilt u huis-aan-huis kleding inzamelen voor een goed doel? Wilt u hiervoor in aanmerking komen, dan hebt u een vergunning nodig. Instellingen kunnen ook een vergunning aanvragen. De gemeente wijst personen of instanties aan die huishoudelijke afvalstoffen als oud papier, textiel en metalen afzonderlijk mogen inzamelen. De huis-aan-huis kleding inzameling vindt 4 keer per jaar plaats. U krijgt een ontvangstbevestiging en aan het eind van het jaar wordt er uit de aanvraaglijst en naar evenredigheid een keus gemaakt voor het nieuwe jaar. Dan worden de vergunningen verleend.