Resultaten 111 - 119 van 119 resultaten

  • Vertrekken uit Nederland (emigreren)

    Als u naar een ander land verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar een ander land gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente. Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet. De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen. Lees meer informatie voor Nederlanders in het buitenland op Nederlandwereldwijd.nl.

  • Parkeervergunning aanvragen als bewoner of bedrijf

    Het centrum van Hulst is aangewezen als een gebied met betaald parkeren. Bewonersvergunning: Bewoners van de binnenstad van Hulst kunnen een vergunning kopen waarmee ze gedurende een kalenderjaar overal in de binnenstad onbeperkt kunnen parkeren, uitgezonderd invalideparkeerplaatsen en vergunninghouder plaatsen. Per woonadres kunnen er maximaal 2 parkeervergunningen worden aangeschaft. De aanvraag kan alleen worden ingediend door de persoon op wiens naam de auto te naam gesteld is, behalve als u in een lease auto rijdt.  Klik hier voor de aanvraag bewonersvergunning .  De bewonersvergunning wordt niet op papier verstrekt. Het parkeerrecht wordt geregistreerd bij het Nationaal Parkeer Register (NPR). U hoeft dus niets achter uw autoruit te leggen, maar uw parkeerrecht wordt herkend bij het scannen van uw kenteken. Bedrijvenvergunning: Bedrijven die voor het uitoefenen van hun werkzaamheden moeten parkeren in de Hulster binnenstad, kunnen een bedrijvenparkeervergunning aanschaffen. Ook bedrijven die buiten de gemeente Hulst zijn gevestigd, kunnen deze vergunning kopen. Met deze vergunning kan een kalenderjaar onbeperkt worden geparkeerd in de binnenstad, uitgezonderd invalideparkeerplaatsen en vergunninghouder plaatsen. Klik hier voor de aanvraag bedrijvenvergunning.  De bedrijvenvergunning wordt niet op papier verstrekt. Het parkeerrecht wordt geregistreerd bij het Nationaal Parkeer Register (NPR). U hoeft dus niets achter uw autoruit te leggen, maar uw parkeerrecht wordt herkend bij het scannen van uw kenteken. Parkeerschijfvergunning: Met de parkeerschijfvergunning kunt u dagelijks maximaal vier uur achtereen parkeren in de binnenstad. Om een parkeerschijfvergunning te kunnen kopen, moet u in de gemeente Hulst staan ingeschreven. Personen die mantelzorger zijn voor iemand in de Hulster binnenstad, kunnen ook een parkeerschijfvergunning aanschaffen.  Klik hier voor de aanvraag parkeerschijfvergunning.  Medewerkersvergunning: De medewerkersvergunning is een vergunning, bedoeld voor personen die werkzaam zijn in de binnenstad. Met deze vergunning kan een kalenderjaar lang worden geparkeerd op de bolwerken in de Hulster binnenstad. De aanvraag kan alleen worden ingediend door de persoon op wiens naam de auto te naam gesteld is, behalve als u in een lease auto rijdt.  Klik hier voor de aanvraag medewerkersvergunning.   Kraskaart: Bezoekt u incidenteel het centrum van Hulst of ontvangt u gasten/klanten? Vraag dan bij de gemeente om een kraskaart. Met een parkeerkraskaart kunt u één dagdeel parkeren op een betaald parkerenplaats.

  • Melding start en einde bouw

    Nadat u omgevingsvergunning voor bouwen of verbouwen in werking is getreden, mag u starten met bouwen. Dit kan wel alleen als u voldoet aan de voorwaarden uit uw vergunning. Dit houdt onder andere in dat u de gemeente laat weten wanneer u begint en klaar bent. Na de startmelding kan de voorgevellijn en bouwpeil door de gemeente worden uitgezet. De inspecteur of kwaliteitsborger controleert: of u bouwt zoals omschreven staat in uw vergunning/melding of u het gebouw en/of terrein gebruikt zoals in uw vergunning staat de bouwmethoden (bijvoorbeeld veiligheid) de aan- en afvoer van materieel, bouwmateriaal en afval Houdt u zich niet aan de afspraken en regels? Dan kan de inspecteur het werk stilleggen of het gebruik van het gebouw of terrein staken.

  • Omgevingsvergunning voor het milieu aanvragen

    Bedrijven die het milieu zwaar belasten, hebben een omgevingsvergunning milieu nodig. U kunt dit nodig hebben als uw bedrijf bijvoorbeeld: veel energie verbruikt de lucht vervuilt geluidsoverlast veroorzaakt stankoverlast veroorzaakt U heeft geen omgevingsvergunning milieu nodig als uw bedrijf weinig impact heeft op het milieu. Denk aan kantoren, zorginstellingen, huisartsenpraktijken en peuterspeelzalen. Soms vraagt u bij de provincie een vergunning aan of doet u daar een melding. Meestal gaat het dan om grotere bedrijven, zoals chemische fabrieken. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met de provincie. De omgevingsvergunning kan nadelen hebben voor de natuur. Het behoud van beschermde gebieden, planten- of diersoorten kan namelijk gevaar lopen. Geef dit duidelijk aan in de aanvraag. U heeft dan de volgende keuze: U vraagt bij de provincie een omgevingsvergunning natuur aan. De provincie beoordeelt alleen de gevolgen voor de natuur. De provincie kan speciale eisen stellen, zoals ecologische begeleiding. Daarna vraagt u bij de gemeente een omgevingsvergunning milieu aan. De gemeente beoordeelt dan niet de gevolgen voor de natuur. U vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning milieu aan. Daarbij geeft u aan dat u ook een omgevingsvergunning natuur wilt aanvragen. Dit heet een meervoudige aanvraag. Bij een meervoudige aanvraag vraagt de gemeente bij de provincie om een advies over de gevolgen voor de natuur.. De gemeente neemt het advies van de provincie mee in het besluit op uw aanvraag. Geeft de provincie een negatief advies? Dan wijst de gemeente uw vergunningsaanvraag af. Bij een omgevingsvergunning milieu geldt meestal de gewone procedure. In een aantal specifieke gevallen geldt de uitgebreide procedure.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Melding brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

    Voor het plaatsen van tijdelijke bouwwerken en om de brandveiligheid op plaatsen als evenemententerreinen, campings, en jachthavens te bevorderen, gelden landelijke regels. Deze regels staan in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). Wanneer heeft u meldingsplicht? Wanneer u een activiteit in de open lucht of in een tijdelijk bouwwerk (zoals een tent, podium of tribune) organiseert gelden basisregels voor brandveiligheid. Deze regels vindt u in het Besluit BGBOP. In bepaalde gevallen moet u voor de activiteiten een melding indienen. U moet een melding indienen als het tijdelijke bouwwerk bestemd is voor: Meer dan 150 personen tegelijkertijd aanwezig; Het bedrijfsmatig of verzorgend nachtverblijf voor meer dan 10 personen; Verzorging aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar of meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen. Een melding is ook verplicht in alle gevallen dat u de brandveiligheid op een andere manier wilt regelen dan door toepassing van de concrete voorschriften van het Besluit BGBOP (hoofdstukken 3 tot en met 5) door een gelijkwaardige oplossing.   Geen melding nodig Wanneer u voor uw activiteit een evenementenvergunning nodig heeft hoeft u geen aparte melding besluit BGBOP in te dienen. Let op: voor een melding of vergunning voor het brandveilig in gebruik nemen van een gebouw kunt u terecht op de pagina Brandveilig gebruik gebouwen.    

  • Radicalisering melden

    Signalen Personen die radicaliseren keren zich af van de maatschappij. Zij kunnen afwijkend en extreem gedrag laten zien. Hiermee willen ze een bepaald doel bereiken. Deze personen kunnen bijvoorbeeld: extreme islamitische ideeën plaatsen op sociale media plannen maken om naar strijdgebieden zoals Syrië af te reizen geweld gebruiken afstand nemen van persoonlijke relaties en contacten verbreken Contact Merkt u dat iemand in uw omgeving radicaliseert? Of heeft u overlast van deze persoon of heeft u vragen over radicalisering? Neem dan contact op met de met de ambtenaar openbare orde en veilgheid van uw gemeente via teleefoonnummer: 14 0114 of via email: openbareveiligheid@gemeentehulst.nl.

  • Aanvragen subsidie voor organisaties/verenigingen

    SubsidieregelingenOp basis van de volgende subsidieregelingen kan subsidie worden aangevraagd:  Subsidieregeling Kunst en Cultuur gemeente Hulst 2023; Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn en Zorg gemeente Hulst 2023; Subsidieregeling Milieu, Dier en Natuur gemeente Hulst 2020; Subsidieregeling Onderwijs gemeente Hulst 2020; Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme en Economie gemeente Hulst 2020; Subsidieregeling Sport gemeente Hulst 2021. Subsidievormen Gemeente Hulst kent twee subsidievormen: Jaarlijkse (structureel) subsidie.Jaarlijkse subsidies zijn subsidies die verleend worden voor jaarlijks terugkerende activiteiten. Een jaarlijkse subsidie kan voor één of meerdere jaren worden verstrekt, met een maximum van vier jaar. Deze subsidies worden verleend op basis van subsidieregelingen.  Eenmalige (incidenteel) subsidie.Een eenmalige subsidie zijn subsidies die verleend worden voor bijzondere of vernieuwende activiteiten. Een combinatie van jaarlijkse en eenmalige subsidies is mogelijk als een organisatie zowel jaarlijks terugkerende activiteiten uitvoert alsmede een bijzondere of vernieuwende activiteit uitvoert.  Overzicht relevante beleidsdocumenten  Algemene Subsidieverordening Gemeente Hulst 2020; Controleprotocol met modelverklaring Controleprotocol inclusief bij behorende verklaringen – geen toepassing WNT Controleprotocol inclusief bij behorende verklaringen – wel toepassing WNT Subsidieregeling Kunst en Cultuur Gemeente Hulst 2023 Cultuurvisie 2022-2026 (zie onderaan deze pagina) Subsidieregeling Maatschappij, Welzijn en Zorg Gemeente Hulst 2023  Nota integraal jeugdbeleid Zeeuws-Vlaanderen 2015-2018 (zie onderaan deze pagina) Beleidsplan WMO (zie onderaan deze pagina) Nota Algemene Voorzieningen Nota Maatwerkvoorzieningen Inclusie agenda De kracht van Samen Structuurvisie 2012 – 2025 Verordening wijk- en dorpsraden gemeente Hulst 2020 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2019 Verordening Ouderenparticipatie Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Basisregeling uitgifte stimuleringsbudget leefbaarheid (zie onderaan deze pagina) Subsidieregeling Milieu, Natuur en Dier Gemeente Hulst 2021 Toeristisch ontwikkelplan Hulst Structuurvisie 2012 – 2025 Subsidieregeling Onderwijs Gemeente Hulst 2021 Nota Algemene Voorzieningen Beleidsnota onderwijsachterstanden Zeeuws-Vlaanderen (nog in voorbereiding. De huidige beleidsnota vind u hier) Subsidieregeling Ontspanning, Recreatie, Toerisme en Economie Gemeente Hulst 2021 Economisch beleidsplan Hulst 2019 - 2022; Toeristisch ontwikkelplan Hulst Visie Vestingstad Hulst; Structuurvisie 2012 – 2025 Subsidieregeling Sport Gemeente Hulst 2021 Accommodatiebeleid (nog in voorbereiding; de huidige beleidsnota vindt u hier); Bestuursakkoord 2022 - 2026 "...op koers naar 2026" Voor meer informatie over het subsidiebeleid van de gemeente Hulst kunt u terecht bij de meest gestelde vragen.

  • Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Hebt u trouwplannen of wilt u een partnerschap laten registreren? Van harte gefeliciteerd met dit mooie voornemen! Waarschijnlijk bent u op dit moment druk bezig met alle voorbereidingen. Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap legt u uw relatie voor de wet vast. Ook de rechten in uw relatie, bijvoorbeeld voor pensioen en erfenis. Een huwelijk of geregistreerd partnerschap betekent ook dat u en uw echtgeno(o)t(e)/partner de plicht hebben om voor elkaar te zorgen. Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe huwelijksvermogensregels. De algehele gemeenschap van goederen is vervangen door een beperkte gemeenschap van goederen. Op deze pagina bij “bijzonderheden” kunt u via een aantal links de informatie raadplegen van de Rijksoverheid en de notaris. Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap Om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doen. Dit doet u ten minste 2 weken en maximaal 1 jaar voor de geplande huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum in de gemeente waar u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt laten registreren. Na ontvangst van de melding, controleert en stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand vast of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Zelf gekozen trouwambtenaar: Wilt u een trouwambtenaar die niet in de gemeente Hulst is benoemd? Dan moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerde partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Dit verzoek is niet mogelijk bij een eenvoudig of kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap. Kiest u voor een zelf gekozen trouwambtenaar, dan betaalt u daar extra kosten voor. Zelf gekozen locatie: Heeft u zelf een andere locatie in gedachten? Dan moet deze locatie aan een aantal voorwaarden voldoen en worden aangewezen als “trouwlocatie”. Hiervoor moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Neem hiervoor contact op met ons. Een huwelijk/geregistreerd partnerschap op een zelf gekozen locatie kost meer en het tijdstip is in overleg. Getuigen: Voor het sluiten van een huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten er minimaal 2 getuigen en maximaal 4 aanwezig zijn. Heeft u zelf geen getuigen? Dan kan een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, getuige zijn bij het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Hiervoor betaalt u kosten. Trouw-geregistreerd partnerschapsboekje: Hierin komt een uittreksel van het huwelijk of de partnerschapsregistratie te staan. Hebt u samen kinderen ? Dan worden deze ook in het boekje vermeld. Kiest u voor een boekje ? Dan betaalt u hiervoor kosten.