Resultaten 121 - 130 van 131 resultaten

  • Overlijden

    Meestal geeft de begrafenisondernemer bij de gemeente aan dat iemand is overleden. Maar als nabestaande kunt u ook zelf aangifte van overlijden doen. Dat doet u in het gemeentehuis als diegene in de gemeente Tubbergen is overleden. Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan.

  • Individuele inkomenstoeslag

    Leeft u al 3 jaar of langer van een laag inkomen? En heeft u geen uitzicht op een hoger inkomen? Dan kunt u misschien een individuele inkomenstoeslag krijgen. Dit is een extra bedrag waarmee u spullen kunt kopen die u van uw uitkering of loon moeilijk kunt betalen.

  • Gezondheidsverklaring

    Wilt u een rijbewijs voor vrachtwagen of bus aanvragen? Heeft u een beperking of bent u 75 jaar of ouder en wilt u uw rijbewijs vernieuwen? In deze gevallen heeft u een verklaring nodig dat u geschikt bent om te rijden. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) beoordeelt of u rijgeschikt bent. U vult daarvoor een gezondheidsverklaring in op Mijn CBR. Wilt u een rijbewijs voor vrachtwagen of bus aanvragen? Heeft u een beperking of bent u 75 jaar of ouder en wilt u uw rijbewijs vernieuwen? In deze gevallen heeft u een verklaring nodig dat u geschikt bent om te rijden. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) beoordeelt of u rijgeschikt bent. U vult daarvoor een gezondheidsverklaring in op Mijn CBR. Heeft u een gezondheidsverklaring nodig? Zorg dan dat u op tijd begint met uw aanvraag.

  • Energietoeslag

    Door de stijging van de energiekosten komen veel mensen met een laag inkomen in de problemen. De Rijksoverheid heeft geld beschikbaar gesteld en helpt deze inwoners met een eenmalig bedrag per huishouden. Mensen met een uitkering krijgen dit bedrag automatisch. Heeft u geen uitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunt u online het aanvraagformulier invullen en daarmee de energietoeslag aanvragen. Dit kunt u doen door te klikken op het woord aanvraagformulier. Twijfelt u of u recht heeft op de energietoeslag? Lees dan de informatie op deze pagina goed door. Neem bij vragen contact op met Schakel (zie ‘hulp nodig’ ).

  • Leerplicht

    Wanneer een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Vanaf 5 jaar moet het naar school. Dan begint de leerplicht. Dit is op de eerste schooldag van de maand, die volgt op de maand waarin het kind 5 jaar wordt. Alle kinderen blijven leerplichtig tot het einde van het schooljaar waarin ze 16 worden. Bij volledige leerplicht dient een kind vijf dagen in de week naar een door de wet erkende school te gaan. Daarna moeten ze onderwijs blijven volgen want ze zijn kwalificatie plichtig tot ze 18 zijn. De kwalificatieplicht eindigt zodra de jongere de leeftijd van 18 heeft bereikt of een *startkwalificatie heeft behaald. *Een startkwalificatie betreft een diploma op minimaal niveau MBO2, HAVO of VWO. Bij schoolverzuim (spijbelen) schakelt de school een leerplichtambtenaar in. De gemeente Tubbergen heeft de leerplichthandhaving ondergebracht bij de gemeente Almelo, mevrouw Janneke Riphagen, hier kunnen leerlingen, ouders/verzorgers en scholen terecht voor informatie, advies, hulp en bemiddeling.

  • WOZ

    De gemeente bepaalt elk jaar opnieuw de waarde van uw woning, bedrijfspand of stuk grond. Dit noemen we de Waardering Onroerende Zaken (WOZ), de WOZ-waarde. In de Wet WOZ is de waardering van onroerende zaken geregeld. De WOZ-waarde vormt de grondslag voor verschillende belastingen. Dit zijn de onroerendezaakbelastingen (gemeente), watersysteemheffing (waterschap), het eigenwoningforfait in het kader van de inkomstenbelasting (rijk) en de bepaling van de erfbelasting (successie). Ook derden kunnen gebruik maken van de WOZ-waarde, bijvoorbeeld bij de bepaling van de hoogte van planschade, bij de bepaling van de hoogte van een inboedelverzekering of bij de verstrekking van een hypotheek. Aanslag gemeentelijke belastingen Sinds 1 januari 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht om alle WOZ-woningtaxaties te baseren op de gebruiksoppervlakte (GBO, m²). Tot en met 2021 was, naast de vergelijkbare verkoopcijfers, de inhoud (m³) van uw woning de basis voor de WOZ-waarde. De WOZ-waarde bepaalt onder meer ook het bedrag dat u betaalt aan onroerende zaakbelasting. De jaarlijkse aanslag met gemeentelijke belastingen ontvangt u eind februari 2024.

  • Aankoop groen- of reststroken

    Op 10 november 2020 heeft de gemeenteraad het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) vastgesteld. Hierdoor is het voor inwoners en bedrijven in bepaalde situaties mogelijk om gemeentelijke groen- of reststroken welke aan hun percelen grenzen, aan te kopen.

  • Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen binnen de gemeente of vestigt u zich in onze gemeente? Geef uw verhuizing niet eerder dan 4 weken, maar uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum door aan de gemeente.

  • Openbare laadpalen

    Rijdt u elektrisch of wilt u dat op korte termijn gaan doen, maar beschikt u niet over een eigen oprit? Dan kunt u gratis een openbare oplaadpaal in uw eigen buurt aanvragen, waar uzelf én andere buurtbewoners of bezoekers gebruik van kunnen maken. De gemeente maakt het mogelijk om zo'n paal kosteloos en heel gemakkelijk te regelen via Vattenfall InCharge. Wel betaalt u voor het opladen. Ook ondernemers kunnen van deze mogelijkheid gebruik maken. Tubbergen heeft al een aantal openbare laadpalen. Die vindt u op Chargepoints. Dit aantal groeit de komende jaren om de toename van het aantal elektrische auto te kunnen ondersteunen.

  • Vertrek naar het buitenland (emigratie)

    Gaat u binnen de periode van één jaar voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen vóór uw vertrek doorgeven. Echter de datum van binnenkomst van uw emigratie is de datum van uitschrijving naar het buitenland.