Resultaten 141 - 143 van 143 resultaten

  • Starterslening

    De Starterslening is een lening waarmee u nét een beetje extra kunt lenen voor het aankopen van uw eerste woning. Een Starterslening is een aanvullende lening bovenop de hypotheek. Hiermee vult u het verschil aan tussen de aankoopprijs van uw woning en de (eerste) hypotheek bij de bank. U betaalt over de eerste 3 jaar van de Starterslening geen maandlasten. De Starterslening mag gebruikt worden voor een bestaande woning, of een woning die nog gebouwd moet worden. Voorwaarden Om recht te hebben op de starterslening moet u voldoen aan de onderstaande voorwaarden: U bent 18 jaar of ouder op het moment van aanvragen. U gaat zelf of samen met uw partner wonen in de woning waarvoor de Starterslening wordt verstrekt. U heeft zelf of samen met uw partner niet eerder een koopwoning gehad. U en uw eventuele partner wonen op het moment van de aanvraag bij ouders, op kamers of zelfstandig in een huurwoning. U en uw eventuele partner wonen in Nederland en hebben een voorlopige of voorwaardelijke verblijfsvergunning. Uw woning heeft een koopsom of aanneemsom tot de actuele maximale grens voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dat wil zeggen een woning met een aankoopprijs die niet hoger is dan € 405.000,- (prijspeil 2023). Dit is inclusief verbeterkosten en meerwerk. U kunt maximaal 20% van de koopsom of aanneemsom lenen met een maximaal bedrag van € 45.000,- per lening, inclusief verbeterkosten en meerwerk. De eerste hypotheek moet met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) zijn verkregen. Hypotheekadviseurs zijn vaak op de hoogte van de voorwaarden van de Starterslening en kunnen u meer vertellen over de lening en de financiële gevolgen voor u als koper. Verordening Starterslening 2022 Starterslening aanvragen U kunt de Starterslening aanvragen via de onderstaande knop. Dit kan zodra u een (voorlopig) koopcontract heeft ondertekend. De gemeente beoordeelt uw aanvraag. Als u recht heeft op een Starterslening van SVn, ontvangt u een toewijzingsbrief. Met deze brief kunt u een digitale aanvraag indienen bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Bekijk de website van SVn voor meer informatie over de starterslening en een proefberekening. Starterslening aanvragen Contact Heeft u vragen over de Starterslening? Wij helpen u graag verder. Neem voor meer informatie contact met ons op via 14 0182 of via het contactformulier op onze website.

  • Wanneer regelt de gemeente een uitvaart?

    Het regelen en betalen van een uitvaart is een verplichting voor nabestaanden. Als niemand de begrafenis kan regelen, doet de gemeente dat. Dit gebeurt als iemand in de gemeente overlijdt en er geen nabestaanden zijn. Of als de nabestaanden de uitvaart niet willen of kunnen organiseren. Dit is een plicht van de gemeente die staat in artikel 21 van de Wet op de Lijkbezorging. De wet is niet bedoeld voor nabestaanden die de uitvaart niet kunnen betalen. Zij kunnen bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van de begrafenis of crematie, in de gemeente waar ze wonen. Hoe werkt het? Is er iemand overleden en neemt niemand de verantwoordelijkheid voor de uitvaart van de overledene? Dan is het belangrijk dat het overlijden binnen 3 dagen wordt gemeld bij de gemeente. Dit kan kan telefonisch of per e-mail. De melding kan worden gedaan door de huisarts, het ziekenhuis, de politie, de uitvaartondernemer, het verzorgings-/bejaardentehuis, team Publiekszaken van de gemeente, of directe nabestaanden. Vanuit de Wet op de Lijkbezorging is de gemeente dan opdrachtgever van de uitvaart. Huis wordt vergrendeld De nabestaanden mogen de woning van de overledene niet meer binnengaan als zij de opdracht tot uitvaart hebben geweigerd. Na de melding van de Wet op de Lijkbezorging vergrendelt de gemeente het huis van de overledene. De gemeente ontvangt van de nabestaanden, woningstichting, politie of de begrafenisondernemer de sleutels van de woning. Sobere uitvaart De gemeente benadert een uitvaartondernemer die de uitvaart regelt en de zaken verder afhandelt met de gemeente. De gemeente bepaalt hoe de uitvaart verloopt. Dat is in ieder geval sober. Wel houdt de gemeente rekening met de laatste wens van de overledene om te begraven of cremeren. Er kunnen wel mensen aanwezig zijn bij de uitvaart. Een condoleance is er niet. Kosten betaald uit nalatenschap De gemeente betaalt de kosten van de uitvaart (zowel voor het graf als grafonderhoud) uit de bezittingen van de overledene, de nalatenschap. Als er geen nalatenschap is, kunnen de kosten teruggevraagd worden bij bloed- en aanverwanten. Wie dit zijn en hoe dit werkt, staat in het Burgerlijk Wetboek. Als er niets te verhalen is, blijven de kosten voor de gemeente. Erfenis Als de nabestaanden de begrafenis niet willen regelen en betalen, moeten zij dit doorgeven aan de uitvaartondernemer. Zij tekenen in dat geval niet voor de opdracht tot begraven. Zij kunnen dan 2 dingen doen: de erfenis volledig verwerpen. de erfenis via een notaris beneficiair aanvaarden. Wat dit precies inhoudt en wat het verschil is, leest u op de website van de Rechtspraak. Voor beide opties moet een verklaring bij de rechtbank worden ingediend. Wij adviseren u om binnen 3 maanden contact te zoeken met een notaris. Als iemand al bezittingen van de overledene heeft toegeëigend, zit deze persoon in principe aan de nalatenschap vast. Dat betekent dat hij/zij ook de kosten voor de uitvaart moet betalen. Opdrachtgever voor uitvaart betaalt De persoon die de uitvaartondernemer de opdracht tot de uitvaart geeft, is verantwoordelijk en betaalt de kosten voor de uitvaart. De uitvaartondernemer is vaak één van de eersten die contact heeft met de naaste familie, mantelzorger of een andere persoon. De uitvaartondernemer wijst diegene die de opdracht voor de uitvaart geeft (en geen naast familielid is) op de verantwoordelijkheid voor de kosten die voortkomen uit de opdracht. De uitvaartondernemer legt ook uit dat de gemeente dan niet langer verantwoordelijk is. Als de gemeente niet vooraf is gevraagd om de uitvaart te regelen, kan zij ook geen verantwoordelijkheid dragen voor de kosten.

  • Mantelzorg

    In onze gemeente zorgen veel mensen voor hun naaste. Deze zorg is soms best zwaar. De gemeente Krimpenerwaard vindt het belangrijk dat we er met elkaar voor zorgen dat de situatie voor de mantelzorger draaglijk blijft. WelZijn Krimpenerwaard Voor meer informatie over mantelzorgondersteuning kunt u terecht op website van WelZijn Krimpenerwaard. Postadres: Postbus 47, 2860 AA Bergambacht E-mail: info@welzijnkrimpenerwaard.com Telefoon: 085-0662370 Mantelzorgwaardering De gemeente Krimpenerwaard waardeert de inzet van mantelzorgers enorm. Als teken daarvan ontvangen mantelzorgers in 2023 een Krimpenerwaard cadeaubon ter waarde van € 100,-. U bent mantelzorger wanneer u langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, familielid, kind of vriend(in). Degene die u verzorgt, is inwoner van de gemeente Krimpenerwaard en u zorgt in ieder geval voor een periode van 3 maanden en voor ten minste 8 uur per week voor de zorgvrager. De mantelzorgwaardering vraagt u vanaf maart 2023 aan via de website van WelZijn Krimpenerwaard. Welzijnsstichtingen Heeft u behoefte aan ondersteuning of heeft u een vraag? Neem dan contact op met één van de welzijnsstichtingen. Zij staan voor u klaar. Mantelzorgondersteuning is overigens ook beschikbaar voor ex-mantelzorgers. Het aanbod bestaat onder andere uit: Steunpunten voor informatie, advies en een luisterend oor Waardering mantelzorgers Organisatie Dag van de Mantelzorg Themabijeenkomsten Bijeenkomsten lotgenoten Workshops Huisbezoek op aanvraag Respijtzorg, vervangende mantelzorg Lichte praktische ondersteuning Hulp bij aanvragen Wetten en regels Heeft de persoon die u verzorgt professionele zorg of ondersteuning nodig? Dan krijgt u te maken met verschillende wetten. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Jeugdwet. Heeft u een vraag over wetten en regels? Neem dan contact op met de mantelzorgconsulenten van de welzijnsstichtingen. Zij kunnen u wegwijs maken in de regelgeving. U kunt ook het loket Samenleving en Zorg benaderen via telefoonnummer 14 0182. Rol mantelzorger na overlijden Mantelzorg of vrijwillige zorg stopt op het moment dat de persoon die u verzorgde is overleden. Het verzorgen van de uitvaart dient geregeld te worden door de nabestaanden. Als u geen familie van de overledene bent, heeft u niet de taak om de uitvaart te regelen. Dit kan namelijk grote financiële gevolgen hebben. Als er geen nabestaanden zijn die de uitvaart kunnen of willen regelen, treedt de Wet op de Lijkbezorging in werking. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid voor de uitvaart bij de gemeente. Op de pagina Wanneer regelt de gemeente een uitvaart? vindt u meer informatie over de rol van de gemeente in deze situatie. Bij twijfel of onduidelijkheid over uw rol als mantelzorger na overlijden van de persoon waar u voor zorgt, kunt u contact opnemen met de welzijnsstichting of met de gemeente via het Loket Samenleving en Zorg.