Resultaten 141 - 150 van 154 resultaten

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u binnen 6 werkdagen in de gemeente waar de persoon is overleden. Er wordt dan door die Burgerlijke Stand een overlijdensakte opgemaakt. De woongemeente wordt automatisch op de hoogte gesteld, ook wanneer iemand in het buitenland overlijdt. Een overledene moet binnen zes werkdagen worden begraven of gecremeerd. Dit kan alleen met een verlof tot begraven of cremeren. Dat wordt afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden. Hierna kunt u de datum voor de begrafenis of crematie bepalen. U kunt de overlijdensaangifte daarom het beste zo snel mogelijk na overlijden doen. Aangifte doen In de praktijk doet de uitvaartondernemer aangifte. U kunt ook zelf bij de gemeente aangifte doen. Neem vooraf telefonisch contact  met ons op via telefoonnummer 14-0115. Wij noteren dan uw gegevens en een specialist belt u dan later terug Meenemen Als u zelf aangifte doet moet u het volgende meenemen: Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning. Een verklaring van overlijden, opgesteld door de behandelend arts of een gemeentelijke lijkschouwer. Meer informatie Overlijden in het buitenland Overlijden: wat moet ik regelen? Voorbereiden op eigen overlijden: wat moet ik regelen? Erven: wat moet ik regelen? De volledige en actuele tekst van de Algemene Plaatselijke Verordening kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. Meer informatie over verlof tot begraven kunt u nalezen in artikel 9 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Terneuzen en in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging. Meer informatie over vervoersdocumenten stoffelijk overschot kunt u nalezen in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging.

  • Raadplegen archieven

    De oude archieven van gemeente Terneuzen zijn geplaatst bij het Zeeuws Archief. De stukken die u wilt bekijken, vraagt u van te voren aan bij het Zeeuws Archief Het Zeeuws Archief heeft verschillende studiezalen in Zeeland. De studiezaal in Terneuzen is gehuisvest in het Waterschapskantoor, Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen (begane grond in het Waterschapskantoor). Reserveer vooraf Voor een bezoek aan de studiezaal in Terneuzen is het maken van een afspraak noodzakelijk. U kunt een afspraak maken voor dinsdag en woensdag, van 10.00 tot 16.00 uur. U kunt in de studiezaal digitaal onderzoek doen. Als u originele stukken wilt raadplegen uit het gemeentearchief van Terneuzen, dan moet u deze vooraf reserveren. Stuur voor het reserveren van een werkplek of een stuk uit het gemeentearchief een e-mail aan: studiezaalterneuzen@zeeuwsarchief.nl. Reserveren voor een bezoek op dinsdag kan tot maandag 15.00 uur. Reserveren voor de woensdag kan tot dinsdag 15.00 uur. U kunt maximaal vier inventarisnummers per bezoekdag reserveren. Ook kunt u in de studiezaal in Terneuzen stukken uit de Zeeuws-Vlaamse collectie van het waterschap raadplegen. Deze hoeft u niet vooraf te reserveren. Bouwtekeningen en bouw- en milieuvergunningen Het Zeeuws Archief gaat alle bouwtekeningen en bouw- en milieuvergunningen van de gemeente Terneuzen de komende maanden laten digitaliseren. U kunt een (gratis) scan aanvragen via ons online formulier. Gebruik hiervoor de knop 'Tekening/vergunning opvragen'. U kunt er ook voor kiezen om de ingescande tekening op afspraak in te komen zien op het stadhuis in Terneuzen. Voor een fysieke kopie van de scan brengen wij kosten in rekening. Tekening / vergunning opvragen Studiezaal Middelburg U kunt stukken uit het archief van de gemeente Terneuzen ook raadplegen in Middelburg. Het Zeeuws Archief heeft hiervoor een studiezaal. Tarieven Een bezoek aan de studiezaal en het raadplegen van archieven en collecties is gratis. Voor het (laten) maken van kopieën en scans brengt het Zeeuws Archief kosten in rekening. Voor een compleet overzicht van de tarieven kijkt u op de website van het Zeeuws Archief. Zeeuwengezocht Op de website www.zeeuwengezocht.nl  kunt u alle openbare akten van de burgerlijke stand van de gemeente Terneuzen bekijken. Het gaat om de akten van alle voormalige gemeenten die nu onderdeel zijn van de gemeente Terneuzen. Dat zijn de voormalige gemeenten Axel, Biervliet, Hoek, Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Terneuzen, Westdorpe en Zuiddorpe. Ook van Waterdijk, een zelfstandige gemeente in de periode 1796-1814, zijn de scans beschikbaar. Van de huidige gemeente Terneuzen zijn er in totaal 185.254 akten, verdeeld over 76.368 scans. De akten van geboorte, huwelijk en overlijden zijn openbaar vanaf respectievelijk 100, 75 en 50 jaar. De burgerlijke stand begon in Zeeuws-Vlaanderen, in tegenstelling tot de rest van Nederland, al per 22 september 1796. Krantenverzamelingen Gemeente Terneuzen heeft haar krantenverzamelingen overgedragen aan de Zeeuwse Bibliotheek. Deze worden nog ingescand en komen dan via de Zeeuwse Bibliotheek online beschikbaar. Geschiedenis van Terneuzen en omgeving Wist u dat de naam Terneuzen is afgeleid van het woord ‘nesse’ (nisse), dat landtong betekent? Vermoedelijk is de naam Terneuzen zo ontstaan omdat deze landtong de vorm van een neus had. Wilt u meer weten over het ontstaan van Terneuzen en de omliggende plaatsen? Bekijk de geschiedenispagina.

  • Buitenlands huwelijk registreren

    Bent u in het buitenland getrouwd? Dan moet u uw huwelijk laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. U maakt hiervoor telefonisch een afspraak met ons via 14 0115. Meenemen Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). De originele, rechtsgeldige huwelijksakte, zo nodig met vertaling en legalisatie. Het huwelijk moet in het land waar u getrouwd bent rechtsgeldig zijn. Dit betekent dat de huwelijksakte is opgesteld volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie. Voor het registreren van uw buitenlandse huwelijk is de originele huwelijksakte nodig. Is deze niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans? Dan is het nodig dat u de huwelijksakte laat vertalen door een beëdigd vertaler. Buitenlandse huwelijksakten moeten meestal in het land waar u bent getrouwd worden gelegaliseerd. Buitenlandse huwelijksakte wordt Nederlandse huwelijksakte Heeft u of uw echtgeno(o)t(e) de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u uw buitenlandse huwelijksakte laten inschrijven in de Nederlandse registers van de burgerlijke stand. Dit kunt u doen bij de gemeente Den Haag. Dit geldt ook als u erkend vluchteling bent. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Den Haag. Meer informatie Trouwen in het buitenland

  • Glas

    Glas gooit u in de glascontainer. Let op: niet al het glas mag in de glascontainer. Alleen doorzichtig glas, bijvoorbeeld flessen en potten, maar ook vensterglas dat in de glasbakopening past. Door het gebruik van nieuwe technieken mogen er restjes in het glaswerk zitten. Ook mag er nog een deksel op zitten. Waar staan de glascontainers? U vindt de glascontainers op de volgende locaties. Wat mag NIET in de glascontainer? gloeilampen; kristalglas; stenen kannen en kruiken; melkglas (ondoorzichtig wit van kleur);  spaarlampen en TL-buizen; porselein; ovenschalen; ruiten en spiegels. Spaarlampen en TL-buizen moet u aanbieden als klein chemisch afval. Grote stukken vensterglas en spiegelglas vallen onder bouw- en sloopafval. Neem over de inzameling hiervan contact op met de Milieustraat. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van glas. 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:23

  • Alcohol schenken tijdens een evenement

    Voor het schenken van zwak alcoholhoudende drank (minder van 15% alcohol) heeft u een ontheffing nodig volgens artikel 35 van de Alcoholwet van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Doe uw aanvraag minimaal vier weken van te voren. Ontheffing aanvragen als burger Ontheffing aanvragen als organisatie Bij het evenement moet op ieder moment een leidinggevende aanwezig zijn die: in het bezit is van een Verklaring Sociale Hygiëne 21 jaar of ouder is niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.  

  • Beleidslijn BIBOB

    Wat is de wet BIBOB? In hoofdlijnen regelt de wet twee zaken. Ten eerste wordt het mogelijk om bepaalde vergunningen, subsidies en aanbestedingen te weigeren wegens - globaal gezegd - het hebben van criminele banden. Ten tweede voorziet de wet in een landelijk Bureau BIBOB dat gemeenten desgevraagd gaat adviseren over de mate van ernstig gevaar dat er sprake is van criminele banden en daartoe screeningen kan gaan uitvoeren. Toepassing van deze wet bevordert een integere besluitvorming. In dit kader heeft de gemeente een beleidslijn BIBOB gemaakt. Deze beleidslijn is vooralsnog slechts van toepassing op alcoholwetvergunningen, exploitatievergunningen en exploitatievergunningen in de seks/ prostitutiebranche. De beleidslijn is in werking getreden op 1 januari 2006. Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe uitgebreide beleidslijn BIBOB.   Hoe gaat het precies in z’n werk? Alle ondernemers die een vergunning aanvragen op het gebied van drank, horeca (ook coffeeshops), speelautomatenhallen of prostitutie krijgen te maken met de wet BIBOB. Voor de vergunningaanvraag vult u een aantal formulieren in – waaronder een BIBOB-vragenlijst. Vervolgens wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u de vragen van het BIBOB-formulier niet beantwoordt, kan de vergunning worden geweigerd of ingetrokken. De gemeente toetst uw aanvraag aan het bestaande beleid. Zij maakt hiervoor gebruik van een aantal openbare bronnen. De gemeente kan tevens het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) inschakelen. Zij kunnen de gemeente advies verstrekken over de vergunningsaanvraag. Mocht er aanleiding zijn tot verdere toetsing, door bijvoorbeeld een onduidelijke financiering of bedrijfsorganisatie, dan kan de gemeente besluiten het landelijke bureau BIBOB in te schakelen. Hier ontvangt u schriftelijk bericht over. Er kan u gevraagd worden een aantal persoonlijke gegevens te overhandigen. U kunt tegen het besluit om een onderzoek in te stellen geen bezwaar maken. Wel kunt u besluiten uw aanvraag in te trekken.   Wat is het bureau BIBOB? Het landelijke bureau BIBOB valt onder het Ministerie van Justitie en heeft toegang tot bronnen waar de gemeente slechts zeer beperkt over mag beschikken. Dit zijn gegevens van bijvoorbeeld politie, justitie en de belastingdienst. Het BIBOB-advies kan drie uitkomsten hebben. Wanneer er geen gevaar voor misbruik bestaat, wordt de vergunning verleend. Bestaat er enige mate van gevaar, dan kan de gemeente extra eisen verbinden aan een vergunning. Het bureau kan ook vaststellen dat er een ernstig gevaar voor misbruik bestaat en brengt dan een negatief advies uit. De gemeente is niet verplicht dit advies op te volgen, maar weegt het mee in haar besluitvorming. De gemeente kan op basis van een advies een vergunning weigeren of intrekken.    Contactgegevens Gemeente Terneuzen Ter attentie van: BIBOBcoördinator Postbus 35 4530 AA Terneuzen Tel.: 14 0115 (vanuit het buitenland +31 115 455 000)

  • Snoeiafval

    Snoeiafval of grof groenafval kunt u inleveren bij de Milieustraat. We halen een aantal keer per jaar snoeiafval of grof groenafval bij u thuis op. Elk jaar wordt dit zowel in het voor- als in het najaar ingepland. In 2024 halen we het snoeiafval bij u op op dinsdag 9 april en dinsdag 15 oktober. Maak een afspraak via de knop 'Afspraak snoeiafval'. Afspraak snoeiafval Wat is snoeiafval? Onder snoeiafval verstaan we takken, snoeihout, boomstammen en dergelijke. Bielzen, schuttingen of ander niet-composteerbaar tuinafval vallen niet onder snoeiafval. Hoe moet ik snoeiafval aanbieden? aan de openbare weg gebundeld; als binddraad mag u geen kunststof of metaal gebruiken niet langer dan twee meter niet zwaarder dan 20 kg maximaal 2 m3 per adres. Kosten In 2024 kost het ophalen van het snoeiafval € 28,55 per keer.

  • Overleden (huis)dieren

    De gemeente ruimt dode dieren langs de openbare weg op. U kunt een melding doen via het formulier Melding Openbare Ruimte (MOR). Is uw huisdier overleden, dan kunt u het dier wegbrengen naar de Milieustraat. Wanneer u een dier laat inslapen door een dierenarts is het ook mogelijk het dier bij de dierenarts achter te laten.   Melding doen   Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Dier vermist of gevonden? Neem contact op met Stichting Amivedi. Zij verzorgen de registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Leeft het dier nog, dan kunt u ook de Dierenambulance bellen. De Dierenambulance neemt géén dode dieren mee. Meer informatie Meer informatie kunt u nalezen in artikel 3.5 van de Wet dieren.  

  • Vreemdelingenpaspoort

    Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een legitimatiebewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u een afspraak. U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het vreemdelingenpaspoort, ook uw (jonge) kinderen. Het duurt twee maanden voordat u het vreemdelingenpaspoort krijgt. Zodra het paspoort klaar is, krijgt u daarvan bericht.   Afspraak maken vreemdelingenpaspoort   Meenemen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn. Uw geldige verblijfsvergunning. Een kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Indien jonger dan 18 jaar: ingevulde toestemmingsverklaring reisdocument minderjarige en legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen. Geld: u betaalt het paspoort bij de aanvraag met pin of contant. Voorwaarden U krijgt een vreemdelingenpaspoort als: u kunt aantonen dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen. Of dat het voor u niet mogelijk is om een reisdocument in een ander land aan te vragen; u een geldige verblijfsvergunning heeft; u bent ingeschreven bij de gemeente; uw identiteit en nationaliteit vaststaat. Kinderen Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort). Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Vingerafdrukken

  • Wegen, straten, fietspaden en trottoirs, onderhoud

    Indien u klachten of opmerkingen heeft over het onderhoud of de kwaliteit van de gemeentelijke infrastructuur kunt u een melding openbare ruimte indienen.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Wat valt onder de gemeentelijke infrastructuur? Wij zijn verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van de hele openbare infrastructuur binnen de bebouwde kom van onze gemeente. Hieronder vallen alle asfalt-, klinker- en onverharde wegen, pleinen, voetpaden en fietspaden, maar ook viaducten, rotondes, speelplaatsen, stoplichten, verkeersborden en -tekens en straatmeubilair zoals banken en vuilnisbakken. In het kader van ''duurzaam veilig verkeer' zijn wij ook verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van verkeersremmende maatregelen, zoals drempels, wegversmallingen en dergelijke. Wegenbeheer Plan Het onderhoud aan gemeentelijke verhardingen is opgenomen in het Wegenbeheer Plan. Dit plan komt tot stand door het uitvoeren van globale visuele inspecties van de verhardingen conform de wegenbeheer systematiek van het CROW (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte). Naar aanleiding van deze inspecties wordt aan de hand van de mate en ernst van de geconstateerde schadebeelden en de beschikbare middelen een onderhoudsplanning gemaakt voor de komende jaren. Deze planning wordt om de twee jaar geactualiseerd met de gegevens van nieuwe inspecties.