Resultaten 151 - 154 van 154 resultaten

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Wilt u iets bouwen of slopen, een uitrit maken, een boom kappen, een inrichting wijzigen of een gebouw gebruiken? Dan raden wij u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Uitleg over de vergunningscheck of het indienen van een aanvraag vindt u hier. Vergunningcheck doen Wij raden u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Hier vult u de locatie en de geplande werkzaamheden in. Na het doorlopen van een aantal vragenlijsten, komt er als uitkomst of de werkzaamheden vergunningvrij, vergunningplichtig of meldingplichtig zijn. U kunt de vergunningcheck doen zonder in te loggen. Omgevingsloket Omgevingsplan checken In het omgevingsplan staat wat er wel en niet mag op een bepaalde locatie. Het bestemmingsplan is met de invoering van de Omgevingswet van rechtswege het omgevingsplan geworden. Regels op de kaart Hoe regels op de kaart werkt, vindt u hier. Vooroverleg Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Heeft u de vergunningcheck gedaan maar twijfelt u nog steeds of u een vergunning nodig heeft? Of zijn de mogelijkheden binnen het omgevingsplan niet duidelijk? Dan kunt u hierover met ons overleggen. U heeft de volgende mogelijkheden: U maakt rechtstreeks een afspraak bij ons. Dit kan alleen op dinsdagen. Vermeld hierbij om welk bouwadres of welke locatie het gaat. Kies voor de optie ''Vergunningsvrij bouwen / informatie omgevingsplan''. Neem het volgende mee op uw afspraak: duidelijke situatieschets; duidelijke aanzichten; duidelijke plattegronden. Afspraak maken U vraagt in het Omgevingsloket digitaal een vooroverleg bij ons aan. Vanaf 1 juli 2023 worden hiervoor kosten in rekening gebracht (zie hieronder: leges vooroverleg) Omgevingsloket Als uw initiatief in strijd is met het omgevingsplan en u zeker wil weten of uw plan haalbaar is en of de gemeente hieraan wil meewerken, kunt u uw initiatief eerst laten toetsen via een principeverzoek. Dit is ook wel bekend als het vooroverleg. Een vooroverleg is niet verplicht, maar de Omgevingswet gaat ervan uit dat u eerst een vooroverleg indient. Intaketafel Bij een vooroverleg bespreken wij indien nodig uw initiatief aan de intaketafel. Deze tafel bestaat uit verschillende vakspecialisten die aangeven op welke manier eventueel meegewerkt kan worden aan uw initiatief. Vervolgens beslist het college of het wel of niet zal meewerken aan uw plan. U ontvangt vervolgens een brief met een advies op maat. Omgevingstafel Als uw initiatief ook de betrokkenheid van andere overheidsinstanties of adviseurs vereist, zal uw initiatief moeten worden voorgelegd aan de omgevingstafel. In het advies op maat leggen wij deze mogelijkheid aan u voor. Wij leggen uw plan alleen voor aan de omgevingstafel, als u hiermee instemt. Naast u als initiatiefnemer en de gemeente schuiven ook andere partijen aan om gezamenlijk te bekijken wat er nodig is om een vergunbare omgevingsvergunning aan te vragen of om het omgevingsplan haalbaar te wijzigen. Indient u niet instemt met het voorleggen van het plan aan de omgevingstafel kunnen wij het proces niet voortzetten. Indieningsvereisten vooroverleg Door bij uw vooroverleg relevante stukken te voegen, kunnen we uw initiatief zo goed mogelijk beoordelen. Denk hierbij aan: Plattegronden van bestaande en nieuwe situatie (met bestemming, gebruik en parkeervoorzieningen op eigen terrein); Gevels van het bouwwerk en eventuele aangrenzende bebouwing; Situatietekening met kadastrale gegevens en situering van alle bouwwerken; Eventueel kleurenfoto’s van de bestaande situatie incl. omliggende bebouwing; Motivatie van de reden van uw principeverzoek. Tijdens het vooroverleg aan de intaketafel zal duidelijk worden welke vorm van participatie benodigd is voor uw project. Deze informatie zal tijdens het proces aan u gevraagd worden. Nadere informatie over participatie en een checklist vindt u in het beleidskader 'Participeren onder de Omgevingswet'. Wanneer uw initiatief door de gemeenteraad is aangewezen voor verzwaard adviesrecht dringen wij aan op een vooroverleg voorafgaand van het indienen van u definitieve aanvraag. Op die manier proberen we zo spoedig mogelijk, na het advies van de gemeenteraad, te beslissen op uw aanvraag. Vergunning aanvragen Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning of melding nodig heeft, kunt u die aanvragen in het Omgevingsloket. Kies voor 'Particulier' of 'Vertegenwoordiger van een bedrijf' en gebruik de knop 'Aanvraag/melding'. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsloket Procedure Een reguliere aanvraag duurt acht weken en kan eenmalig met zes weken worden verlengd. Dit is een termijn van orde, onder de Omgevingswet kan geen vergunning van rechtswege ontstaan. Een complexe aanvraag kan volgens de uitgebreide voorbereidingsprocedure worden behandeld. De gemeenteraad heeft een lijst vastgesteld met situaties waarin de aanvraag in ieder geval onder hun adviesrecht valt. Daarmee wordt het een uitgebreide voorbereidingsprocedure. De Omgevingswet biedt u de mogelijkheid om zelf een uitgebreide voorbereidingsprocedure te vragen voor uw aanvraag. De aanvraag dient compleet te zijn om in behandeling te worden genomen. Indien de aanvraag bij indiening niet volledig is worden er extra leges in rekening gebracht. Uitgebreide procedure De ontwerp omgevingsvergunning wordt aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Indien de aanvraag valt onder een aangewezen categorie voor verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad wordt de ontwerp omgevingsvergunning ook aan de gemeenteraad voorgelegd. Als positief advies is gegeven door het college en/of de gemeenteraad zal de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken zes weken ter inzage gelegd. Iedereen krijgt de gelegenheid schriftelijk of mondeling een zienswijze  in te dienen (College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen). De terinzagelegging en de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze wordt aangekondigd via een openbare bekendmaking in het Zeeuws Vlaams Advertentieblad, in de Staatscourant en op de website. Na verwerking van eventueel ingediende zienswijzen wordt de omgevingsvergunning nogmaals aan het college voorgelegd. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens een definitief besluit. Om de procedure zo doorspoedig mogelijk te doorlopen is het vooroverleg van groot belang. Kosten Voor het vooroverleg (omgevingsoverleg) brengen wij vanaf 1 juli 2023 kosten in rekening: Omgevingsoverleg aan de intaketafel € 275,-- Omgevingsoverleg aan de omgevingstafel  € 1.500,-- Deze kosten worden bij u in rekening gebracht nadat de resultaten van de behandeling aan de intaketafel of de omgevingstafel bekend zijn. Deze kosten brengen we vervolgens in mindering op de door u te betalen leges voor uw definitieve aanvraag omgevingsvergunning. Daarbij merken wij op dat u de aanvraag hiertoe binnen 26 weken na het laatste omgevingsoverleg of na de laatste kennisgeving over uw principeverzoek moet indienen. Uw aanvraag moet dan betrekking hebben op dezelfde activiteiten als besproken tijdens het omgevingsoverleg en in overeenstemming zijn met de afspraken die daar gemaakt zijn. Indien sprake is van een bouwactiviteit waarvan kosten worden verhaald als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening, dan brengen we het betaalde legestarief voor het overleg in mindering op de te betalen kostenverhaalsbijdrage of -beschikking. De kosten voor een vergunning (ook wel 'leges' genoemd) vindt u in de legesverordening. Vergunning intrekken Indien de bouw niet meer doorgaat, kunt u een verzoek doen om de omgevingsvergunning in te trekken. Dit kan alleen als de omgevingsvergunning op uw naam staat en de gemeente Terneuzen de vergunning heeft verleend. Om de vergunning in te trekken, kunt u een e-mail sturen naar team Vergunningen en Handhaving. Vermeld in de mail uw zaaknummer. Kapvergunning In de lijst met beschermde bomen vindt u de bomen waar u een omgevingsvergunning voor kappen nodig heeft. Lijst met beschermde bomen Milieumelding Voor een bedrijf, vereniging of stichting dient u mogelijk ook een milieumelding te doen. Controleren of u een milieumelding moet doen Aanlegvergunning In het omgevingsplan kunnen werkzaamheden, geen bouwwerkzaamheden zijnde, vergunningsplichtig gesteld zijn. Het gaat hier met name over graafwerkzaamheden, aanleggen van water of leidingen, aanleggen van wegen of paden, het kappen of aanplanten van bomen of andere opgaande beplanting. Deze vergunningsplicht kan voorkomen in enkel- en dubbelbestemmingen.  Omgevingsloket Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.  

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Wmo- of jeugdmelding doen met DigiD Signaal beschermd wonen Als u geen DigiD heeft, dan kunt u ook een Wmo- of jeugdmelding doen zonder DigiD. Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp? Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief. Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u telefonisch (0115 - 56 30 15) contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan de Wmo- of jeugdmelding. Welke hulp valt onder de Wmo? De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals: Hulpmiddelen (zoals een rolstoel) Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel) Hulp in het huishouden Begeleiding Dagbesteding Beschermd wonen Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt. aan-z kan u eventueel ondersteunen bij uw aanvraag. Eigen bijdrage - abonnementstarief De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 20,60 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.  Zorg in natura of persoonsgebonden budget? Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag. Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget. Hulp in het huishouden Op de website van aan-z vindt u meer informatie over hulp in het huishouden. Beschermd wonen Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener. Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen. Onafhankelijke cliëntondersteuning Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner. De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Cliënt­ondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties. aan-z kan u meer vertellen over cliënt­ondersteuning. En eventueel in contact brengen met een cliënt­ondersteuner. Persoonlijk plan Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. U kunt een persoonlijk plan maken als u een wmo melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor. Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan. Privacy Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens. Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle wet- en regelgeving over privacy. Klachten en bezwaren Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt. Bent u het niet eens met de beschikking die u van de gemeente hebt gekregen? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Tijdelijke hulpmiddelen Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval. Tarieven Wmo 2024 Hoogte tarieven zorg in natura en persoonsgebonden budget Product ZIN 1-1-2024 PGB 1-1-2024 Eenheid 1. Huishoudelijke hulp € 34,20 € 19,81 Uur 2. Specialistische huishoudelijke begeleiding € 45,00 € 33,75 Uur 3. Individuele begeleiding € 63,00 € 47,25 Uur 4. Individuele begeleiding Sociaal Netwerk   € 23,20 Uur 5. Specialistische individuele begeleiding € 104,40 € 78,30 Uur 6. Reguliere dagbesteding € 46,33 € 34,75 Dagdeel 7. Gespecialiseede dagbesteding € 70,49 € 52,87 Dagdeel 8. Kortdurend verblijf € 213,50 € 160,13 Dag 9. Rolstoelvervoer, in combinatie met 5. en 6. € 26,86 € 20,15 Dag 10. Overig vervoer, in combinatie met 5. en 6. € 10,07 € 7,55 Dag 11. Beschermd wonen Vastgesteld door centrum- gemeente Vlissingen Maximaal 100% van het tarief zorg in natura     Tarieven niet-professionele hulpverlening Wmo Begeleiding 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 19,25 € 19,74 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 23,80 € 24,40   Hulp bij het huishouden 1-3-2024 1-10-2024 Cao-uurloon € 16,50 € 16,98 Cao-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren € 20,40 € 20,99   Meer informatie Ik heb zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn ouder heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn partner heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Wat moet ik regelen bij dementie? Zorgverzekeringswet

  • Huwelijk / partnerschap regelen

    Als u in de gemeente Terneuzen wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u dit bij ons melden. Vanaf 2 weken na de melding kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De melding is 1 jaar geldig. Als u beiden al heel uw leven in Nederland woont, dan kunt u uw melding doen aan de hand van onze digitale huwelijkskalender. Werkwijze digitale huwelijkskalender Datum en plaats vastleggen (te betalen via ideal). Tijdens het vastleggen van een datum en een plaats krijgt u vragen over onderstaande onderwerpen: Getuigen U heeft een foto of scan nodig van het legitimatiebewijs van uw getuigen. Uiterlijk twee weken voor de ceremoniedatum moet u de getuigen aan ons doorgeven. Trouwboekje U kiest een trouwboekje en betaalt dit tegelijkertijd met het boeken van de datum en plaats. Gebruik andere achternaam U kiest welke aanspreeknaam u wenst nadat uw huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft plaatsgevonden. Melding voorgenomen huwelijk digitaal ondertekenen. Nadat u uw dag bij ons heeft geboekt, ontvangt u een bevestigingsmail met een link. Via deze link gaat u naar een formulier met vragen die u aan het einde digitaal moet ondertekenen. Zowel u als uw partner moeten digitaal ondertekenen. Muziek U kunt via een smartphone met bluetooth uw muziek meenemen en laten afspelen tijdens de ceremonie. Heeft u niet altijd in Nederland gewoond, maar wilt u graag online uw melding doen? Neem dan telefonisch contact met ons op om uw situatie te bespreken. Lukt het niet om via onze digitale huwelijkskalender uw wensen door te geven? Maakt dan een afspraak om aan de balie langs te komen.   Huwelijkskalender gebruiken   Heeft u niet altijd in Nederland gewoond? In dit geval moeten wij beoordelen of er nog aanvullende documenten nodig zijn voordat wij uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunnen inplannen. Neem telefonisch contact met ons op of maak direct een afspraak om langs te komen aan onze publieksbalie. Financiële gevolgen huwelijk / partnerschap Hieronder vindt u een overzicht van de financiële gevolgen als u trouwt of een partnerschap registreert. Sinds 1 januari 2018 zijn deze gevolgen geldig voor alle huwelijken en partnerschappen die op of na 1 januari 2018 hebben plaatsgevonden. Privévermogen, erfenissen en giften tijdens het huwelijk blijven van uzelf. De volgende bezittingen of schulden deelt u met uw partner: spullen die u afzonderlijk of samen tijdens het huwelijk koopt spullen die u samen koopt nog vóór het huwelijk gezamenlijke schulden vóór het huwelijk schulden tijdens het huwelijk Wilt u niet in beperkte gemeenschap van goederen trouwen, ga dan naar een notaris. Trouwen op huwelijkse voorwaarden Trouwen op huwelijkse voorwaarden is bedoeld om elkaar financiële risico’s te besparen. Vooral wanneer een van beiden zelfstandig ondernemer is. Het beste moment voor het regelen van de huwelijksvoorwaarden is vóór het huwelijk. Meer informatie kunt u opvragen bij een notaris. Trouwlocaties en kosten In de gemeente Terneuzen kunt u kiezen uit verschillende trouwlocaties. De prijs en foto's van onze locaties vindt u op de webpagina Trouwlocaties. Huwelijken en geregistreerde partnerschappen voltrekken wij tussen 9.00 en 16.00 uur. Op zondagen en officiële feestdagen kunt u niet trouwen of uw partnerschap registreren. Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap Dinsdagmorgen kunt u om 9.00 uur en 9.45 uur, gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het stadhuis van Terneuzen. Bij de ceremonie is geen toespraak, maar alleen de standaard formaliteiten. Voor de ceremonie wijst de gemeente een ambtenaar toe. Muziek is niet toegestaan. De ceremonie duurt ongeveer vijf minuten. Getuigen U moet minimaal twee en maximaal vier getuigen per huwelijk of partnerschap opgeven. Als u geen getuigen heeft of deze niet zelf wilt aandragen (bijvoorbeeld in verband met privacy), dan kan de gemeente hiervoor zorgen. Getuigen van de gemeente kosten € 40,70 per getuige. Het doorgeven van uw getuigen doet u via onze digitale Huwelijkskalender op het moment dat u uw ceremoniedatum boekt. U heeft een foto of scan nodig van het legitimatiebewijs van uw getuigen. Als de getuigen in het buitenland wonen en niet eerder in Nederland hebben gewoond, hebben wij ook een geboorteakte van deze getuigen nodig. Uiterlijk twee weken voor de ceremoniedatum moet u de getuigen aan ons doorgeven. Heeft u uw ceremoniedatum al bij ons vast gelegd en wilt u apart de getuigen doorgeven? Dan kan dat via het formulier 'Getuigen'. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Muziek U kunt tijdens de huwelijksplechtigheid muziek (laten) afspelen. Dit kan bij binnenkomst in de trouwzaal, bij het ondertekenen van de akten en/of bij het vertrek uit de trouwzaal. U kunt dus maximaal drie verschillende nummers laten afspelen. Als u kiest voor een gratis ceremonie, dan mag u geen muziek afspelen. Als u zorgt dat er een deelnemer aan uw ceremonie de muziek bij zich heeft, dan spelen wij de muziek voor u af. Dit kan bijvoorbeeld via spotify op een smartphone van een deelnemer. Het is handig als de smartphone beschikt over bluetooth. Parkeren U ontvangt het gewenste aantal parkeerontheffingen op de dag van de ceremonie op het moment dat u op de locatie aankomt. Hiermee kunnen uw gasten bij de huwelijkslocatie parkeren. Bij het boeken van de datum en locatie kunt u aangeven hoeveel parkeerontheffingen u wilt hebben. Trouwboekje De keuze voor een trouwboekje kunt u aan ons doorgeven via de digitale Huwelijkskalender. Het trouwboekje betaalt u aan het einde via ideal. Trouwboekje (normale uitvoering, wit plastic omslag): € 23,70 Trouwboekje (luxe uitvoering, bruin lederen omslag): € 47,80 Heeft u uw ceremoniedatum al bij ons vast gelegd en wilt u apart een trouwboekje bestellen? Dan kan dat als u in de gemeente Terneuzen bent gehuwd. Via het formulier 'Trouwboekje bestellen'. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U betaalt aan het einde via iDeal. Achternaam in trouwboekje Als u gehuwd bent dan staat in het trouwboekje enkel uw eigen achternaam. De gekozen achternaam na huwelijk staat niet in het trouwboekje vermeld. Dit kan niet worden aangepast.  Het trouwboekje is een officieel document met daarin uw officiële naam. Voor meer informatie zie gebruik andere achternaam. Trouwambtenaar Een trouwambtenaar voltrekt de ceremonie. Er zijn in onze gemeente vier trouwambtenaren waaruit u kunt kiezen. Op de pagina Trouwambtenaren stellen zij zich aan u voor. Het is ook mogelijk om de ceremonie te laten voltrekken door iemand die u zelf kiest. Bijvoorbeeld familie of vrienden. Hier zijn extra kosten aan verbonden, omdat deze persoon hiervoor beëdigd moet worden. De kosten voor de beëdiging zijn € 274,-. Bij het vastleggen van de trouwdatum kunt u aangeven welke wensen u heeft met betrekking tot de trouwambtenaar. Als u kiest voor een eigen trouwambtenaar dan nemen wij contact met u op voor de beëdiging en betaling. Verblijfsvergunning Bezit u niet de Nederlandse nationaliteit of bent u geen gemeenschapsonderdaan? Dan is het van belang dat u een geldige verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd heeft. Heeft u dit niet, neem dan telefonisch contact met ons op. U kunt ons bereiken via tel. 14 0115. (Dit telefoonnummer heeft maar 6 posities.) Wonend buiten Nederland Bent u Nederlander en woont u beide in het buitenland? En wilt u in Nederland trouwen of uw partnerschap laten registreren? Dan moet u contact opnemen met de gemeente Den Haag. Zij regelen de melding als u beiden buiten Nederland woont. De aanvraagprocedure is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Als een van de echtgenoten wel in Nederland woont, dan hoeft u niet naar Den Haag. U kunt uw voorgenomen huwelijk / partnerschap dan melden bij de gemeente waar u de ceremonie wilt voltrekken. Maak een afspraak om bij ons aan de balie langs te komen. Trouwen in het buitenland Als u in Nederland woont en u wilt trouwen in het buitenland, dan moet u een aantal zaken regelen. In ieder geval hoeft u geen melding voorgenomen huwelijk te doen in Nederland. Waar u wel allemaal aan moet denken kunt u nalezen op de website van de rijksoverheid. Daarnaast kunt u op onze website meer informatie vinden over de onderwerpen verklaring van huwelijksbevoegdheid en buitenlands huwelijk registreren. Meer informatie Geregistreerd partnerschap: wat moet ik regelen? Trouwen: wat moet ik regelen?

  • Subsidie voor verenigingen

    Een subsidie is een financiële bijdrage van de gemeente voor de organisatie van bepaalde activiteiten.   Subsidie aanvragen of verantwoorden als burger Subsidie aanvragen of verantwoorden als organisatie   Soorten subsidies We maken onderscheid tussen: eenmalige subsidies subsidies die we een aantal jaren achter elkaar beschikbaar stellen (de zogenaamde periodieke subsidies). Wanneer aanvragen? Eenmalige subsidies moet u uiterlijk drie maanden voordat de activiteit plaatsvindt aanvragen. De zogenaamde periodieke subsidies moet u vóór 1 september van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar aanvragen. Welke stukken moeten er bij de subsidieaanvraag? Bij de een eerste/nieuwe subsidieaanvraag moet u toevoegen: activiteitenplan begroting van uitgaven en inkomsten Als we nog meer gegevens nodig hebben voor de beoordeling van de aanvraag, dan vragen we die bij u op. Hoe aanvragen? Een subsidieaanvraag of verantwoording kunt u online indienen. Maak uw keuze uit de knoppen 'Subsidie aanvragen of verantwoorden'. Vergeet niet bij de subsidieaanvraag de gevraagde en bijbehorende stukken als bijlage toe te voegen. Het formulier is namelijk geen subsidieaanvraagformulier, maar kunt u beschouwen als een (lege) digitale envelop. U kunt subsidie aanvragen met Digid of door middel van e-herkenning. In het volgende filmpje staat informatie over e-herkenning en hoe u dit aanvraagt. 10 december 2020, YouTube filmpje, 2:23 Subsidiegrondslag jeugdsport Voor jeugdsportsubsidie geldt de volgende grondslag: Buitensportverenigingen bedrag van € 4,75 per jeugdlid per jaar Binnensportverenigingen die gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 100,00 per jaar bedrag van € 3.50 per jeugdlid per jaar 25% subsidie in de kosten voor zaalhuur voor jeugdleden Binnensportverenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 95,00 per jaar bedrag van € 3,30 per jeugdlid per jaar 23,75% subsidie in de kosten voor zaalhuur voor jeugdleden Zwemverenigingen die gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 500,00 per jaar bedrag van € 5,00 per jeugdlid per jaar 15% subsidie in de kosten voor zwembadhuur voor jeugdleden Zwemverenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 475,00 per jaar bedrag van € 4,75 per jeugdlid per jaar 14,25% subsidie in de kosten voor zwembadhuur voor jeugdleden Bij het subsidiebedrag in de kosten voor zaalhuur/zwembadhuur maken we onderscheid tussen verenigingen die een accommodatie huren van onze gemeente en verenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente. Voor een vereniging die gebruik maakt van een accommodatie van onze gemeente geldt als uitgangspunt het bedrag dat in 2018 aan huurkosten is betaald door die vereniging. Voor een vereniging die geen gebruik maakt van een accommodatie van onze gemeente hanteren we het bedrag aan werkelijke kosten aan zaal- of zwembadhuur over 2018. Een sport omschrijven we in dit kader als: een fysiek- (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze, in individueel- of in teamverband gespeeld kan worden. Sporten zijn meestal, activiteiten gebaseerd op fysieke beweging, gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid en behendigheid. Sporten als bijvoorbeeld duivensport vallen niet onder die begripsomschrijving. Subsidiegrondslag gehandicaptensport We hanteren voor de categorie G-sport een bedrag van € 54,00 per lid per jaar. Het aantal leden per 1 januari 2019 is leidend. Subsidiegrondslag scouting Voor activiteiten op het terrein van scouting geldt de volgende grondslag: Scouting een basisbedrag van € 1.900,00 een bedrag van € 9,50 per lid een bijdrage in de huisvestingskosten van 14.25% Subsidiegrondslag jeugdgroepen (organisatie jeugdactiviteiten) Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 3.000 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.500 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.000 Bij organisaties die alleen een jeugdsoos openhouden geldt een bedrag van respectievelijk € 1.000 (wekelijks), € 750 (iedere twee weken) of € 500 (maandelijks). In het geval van een 100 procent vergoeding in de huisvestingskosten gelden de volgende bedragen: Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.500 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.250 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.000 De subsidiemogelijkheid bestaat alleen voor (vrijwilligers)organisaties die zich specifiek richten op de organisatie van activiteiten voor jongeren (waaronder kinderen). Subisidiegrondslag kinderactiviteiten (waaronder speelweken) Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 3.000 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.500 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.000 Organisaties die jaarlijks pakket van minimaal 5 incidentele activiteiten organiseren: € 1.250 In het geval van een 100 procent vergoeding in de huisvestingskosten of wanneer er door de organisatie al een ander subsidiebedrag van onze gemeente wordt verkregen gelden de volgende bedragen: Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.500 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.250 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.000 Organisaties die jaarlijks pakket van minimaal 5 incidentele activiteiten organiseren: € 750 De subsidiemogelijkheid bestaat alleen voor (vrijwilligers)organisaties die zich specifiek richten op de organisatie van activiteiten voor kinderen (en jongeren). Subsidiegrondslag kunstbevordering Voor activiteiten op het terrein van ‘Kunstbevordering’ geldt de volgende grondslag: Muziekgezelschappen Als een muziekgezelschap gebruik maakt van een andere accommodatie dan een multi-functionele welzijnsaccommodatie, geldt het in kolom A vermelde basisbedrag. Als een muziekgezelschap voor haar (wekelijkse) repetities gebruik maakt van een multifunctionele welzijnsaccommodatie, geldt het in kolom B vermelde basisbedrag. Onder multifunctionele welzijnsaccommodatie verstaan we een accommodatie die voor dat doel met financiële steun van onze gemeente is gerealiseerd, en/of als zodanig door onze gemeente wordt gesubsidieerd. Basisbedrag per zelfstandige eenheid A B Vereniging met één zelfstandige eenheid € 833 € 916 Vereniging met twee zelfstandige eenheden € 1.243 € 1.367 Vereniging met drie zelfstandige eenheden € 1.560 € 1.716 Bedrag per bespeeld instrument ter dekking van de afschrijvingskosten voor jeugdleden (*) € 150 € 150 Bedrag per bespeeld instrument ter dekking van de afschrijvingskosten voor niet-jeugdleden €  76 €  76 (*) Een jeugdlid is een lid dat op de peildatum 1 januari jonger is dan 19 jaar. We hanteren in dit geval de ledenaantallen zoals die golden op 1 januari 2019. Waarom zit er verschil in de subsidiebedragen? We doen dit om het gebruik van de multifunctionele welzijnsaccommodaties zo veel mogelijk te stimuleren. Als een vereniging die nu gebruikt maakt van een andere accommodatie dan een multifunctionele welzijnsaccommodatie, in 2022 besluit om, voor zo ver mogelijk, alsnog gebruik te maken van een multifunctionele welzijnsaccommodatie, verhogen we het basisbedrag alsnog met 10% voor de duur van de resterende (subsidie)periode. Met ingang van het jaar 2017 maken we bij muziekgezelschapen bij het bedrag per bespeeld instrument (= actief lid) onderscheid tussen jeugdleden en niet-jeugdleden. Voor jeugdleden hanteren we een hoger bedrag, te weten € 150,00. Dit, omdat de kosten die een muziekgezelschap voor jeugdleden maakt, hoger zijn in verband met de opleiding van jeugdleden. Dans- en toneelverenigingen basisbedrag: € 238,00 bedrag per lid: € 24,00 We hanteren ook hier het ledenaantal per 1 januari 2019. Verenigingen / organisaties werkzaam op het gebied van fotografie, tekenkunst, beeldende kunst, film /video en multimedia, behoren niet tot het terrein van amateurkunstbeoefening, zoals boven omschreven. Dit vanwege het individuele karakter van deze kunstuitingen. Aanvragen voor het verzorgen van eenmalige en/of jaarlijkse uitvoeringen, concerten en optredens, komen niet voor subsidie aanmerking. Bij de subsidiëring van muziekgezelschappen geldt de voorwaarde dat zij jaarlijks, indien gevraagd, minimaal twee openbare optredens in het kader van volksfeesten en herdenkingen gratis dienen te verzorgen. Bijvoorbeeld bij de viering van Koningsdag, Sinterklaas, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Organisaties met een Zeeuws-Vlaams karakter Organisaties met een Zeeuws-Vlaams karakter ontvangen een basisbedrag naar rato van het aantal Terneuzense leden dat lid is van de organisatie. Het aantal leden per 1 januari 2019 is leidend. Subsidiegrondslag podiumprogrammering Voorwaarden: Subsidie wordt enkel verstrekt voor de organisatie van jaarlijks terugkerende podium-programmeringen waar met enige regelmaat (bijvoorbeeld maandelijks) podiumactiviteiten uit voortkomen op het gebied van muziek, theater, dans of literatuur. Aanbieders van podiumkunsten in de gemeente Terneuzen waar momenteel andere afspraken op het gebied van subsidiëring/ondersteuning voor gelden kunnen geen aanspraak maken op subsidie uit dit deelterrein. Er dient een concreet bedrag aangevraagd te worden. De activiteiten worden op vrijwillige basis georganiseerd. Criteria: Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen worden de onderstaande aspecten beoordeeld: De aard, variëteit en kwalitet van de activiteit(en). Voor nieuwe aanvragen is er speciale aandacht voor moderne en vernieuwende kunst- en cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio (dit criterium geldt enkel voor nieuwe aanvragen). De noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. Subsidie wordt enkel toegekend aan activiteiten met een realistische begroting en activiteiten die ondanks het verwerven van de mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiegrondslag culturele evenementen Voorwaarden: We verstrekken alleen subsidie aan meerjarige publieksgerichte evenementen met een hoofdzakelijk lokale of regionale uitstraling die zich geheel of voor het subsidie aangevraagde deel richten op kunst en cultuur (muziek, toneel, theater, beeldende kunsten, podiumkunsten, dans). U moet een concreet bedrag aanvragen. U moet de activiteiten op vrijwillige basis organiseren. Criteria: Bij de subsidieaanvragen beoordelen we de volgende aspecten: De aard en kwaliteit van de activiteit(en). Voor nieuwe aanvragen is er speciale aandacht voor moderne en vernieuwende cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio (dit criterium geldt enkel voor nieuwe aanvragen). De noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. We kennen alleen subsidie toe aan activiteiten met een realistische begroting. En aan activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Sudsidiegrondslag incidentele culturele activiteiten Voorwaarden: We verstrekken alleen subsidie voor incidentele activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. U moet een concreet bedrag aanvragen. U moet de activiteiten op vrijwillige basis organiseren. De maximale bijdrage uit het deelterrein incidentele culturele activiteiten bedraagt € 3.000,00. Organisaties waar de gemeente Terneuzen al een subsidierelatie mee heeft op het terrein van kunstbevordering komen niet in aanmerking voor subsidie. Algemene criteria: De aard en kwaliteit van de activiteit(en). Er is speciale aandacht voor moderne en vernieuwende kunst- en cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio. De nodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. We kennen alleen subsidie toe aan activiteiten met een realistische begroting. En aan activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiegrondslag culturele activiteiten dorps- en gemeenschapshuizen Alleen dorps- of gemeenschapscentra met een podiumfunctie komen in aanmerking voor een subsidie op dit deelterrein. Wijkcentra komen niet in aanmerking voor een subsidie op dit terrein. We stellen alleen subsidie beschikbaar voor de organisatie van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur door het dorps- of gemeenschapshuis in dat dorps- of gemeenschapshuis. Het gratis beschikbaar stellen van de zaal of faciliteiten voor door anderen te organiseren activiteiten is in dit kader niet subsidiabel. Voor het aanvragen van een subsidie in dit kader moet u een activiteitenplan plus begroting van de desbetreffende activiteiten indienen. Uit het activiteitenplan moet blijken welke specifieke culturele activiteiten u gaat organiseren. De begroting laat de verschillende kosten- en inkomstenposten per activiteit zien. Het jaarlijkse daartoe vastgestelde budget geldt als subsidieplafond. Aanvragen die volledig zijn behandelen in volgorde van ontvangst door de gemeente. We kennen alleen subsidie toe voor de organisatie van activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiebedragen worden incidenteel en als maximaal bedrag beschikbaar gesteld. Ter verantwoording van het subsidie moet u een activiteitenverslag en een financieel verslag van de georganiseerde culturele activiteiten indienen. Uit het activiteitenverslag moet blijken welke culturele activiteiten u heeft georganiseerd. Uit het financieel verslag moeten de verschillende kosten- en inkomstenposten per activiteit blijken. Regeling jubilieumbijdragen Voor het beschikbaar stellen van bijdragen voor jubilea van organisaties hanteren we de volgende Regeling jubileumbijdragen: a. een interne viering door de jubilerende organisatie (waaronder ook begrepen een receptie) 10-jarig jubileum: € 75,00 25-jarig jubileum: € 100,00 50-jarig jubileum: € 150,00 75-jarig jubileum: € 200,00 100-jarig jubileum en meer: € 250,00 b. organisatie van een op de bevolking gerichte extra activiteit of wat uitgebreidere reguliere activiteit in het kader van het jubileum 10-jarig jubileum: € 750,00 25-jarig jubileum: € 1.000,00 50-jarig jubileum: € 1.500,00 75-jarig jubileum: € 2.000,00 100-jarig jubileum en meer: € 2.500,00 c. jubileum meerdaagse evenementen op het terrein van cultuur en sport 10-jarig jubileum: € 1.500,00 25-jarig jubileum: € 2.000,00 50-jarig jubileum: € 3.000,00 75-jarig jubileum: € 4.000,00 100-jarig jubileum en meer: € 5.000,00 De aanvragende jubilerende organisatie moet gevestigd zijn in de gemeente Terneuzen. Én de activiteiten van de organisatie dienen voornamelijk gericht te zijn op de inwoners van de gemeente Terneuzen. Organisaties komen in aanmerking voor een eenmalige bijdrage voor de viering van een jubileum van 10 jaar, 25 jaar en veelvouden van 25 jaar. De bijdrage heeft de vorm van een vast bedrag. We stellen jubilerende organisaties uit slechts één van de hiervoor genoemde categorieën een bijdrage beschikbaar. De beschikbaarstelling van een bijdrage uit categorie c is alleen van toepassing in het geval van een jubileum van een evenement dat plaatsvindt in de gemeente Terneuzen. Het gaat om wat grotere (niet-commerciële) evenementen op het terrein van cultuur en sport. Hierbij is het criterium dat het gaat om meerdaagse evenementen. Hiertoe rekenen we wel de zogenaamde dorpsfeesten, maar niet de activiteiten die vallen onder de noemer volksfeesten. Van een jubileumbijdrage kan alleen sprake zijn als het gaat om een aanvullend jubileumprogramma boven op het reguliere programma van het evenement. Een eenmalig evenement dat in het kader van een jubileum van een organisatie wordt georganiseerd komt niet in aanmerking voor een bijdrage uit categorie c; in dat geval is de beschikbaarstelling van een bijdrage uit categorie b aan de orde. De regeling is alleen bestemd voor organisaties uit het zogenaamde maatschappelijk middenveld. Een organisatie met een commercieel belang komt niet in aanmerking voor een bijdrage. Regeling deskundigheidsbevordering en kadervorming vrijwilligers Voor een (incidenteel) subsidie op grond van deze regeling komen in principe alleen vrijwilligersorganisaties in aanmerking die gevestigd zijn in de gemeente Terneuzen. Én die activiteiten organiseren met een algemeen maatschappelijk belang en daarvoor een subsidierelatie met de gemeente Terneuzen hebben of zouden kunnen hebben. Het subsidie bestaat uit een vergoeding van 100 procent van de cursuskosten en boekengeld/materiaalkosten. Door de deelnemers te maken reiskosten zijn niet subsidiabel. Beroepsopleidingen of opleidingen die gericht zijn op of kunnen leiden tot een betaalde functie zijn uitgesloten van subsidiëring op grond van deze regeling. De subsidieaanvraag moet worden ingediend door de vrijwilligersorganisatie waartoe de vrijwilliger(s) behoort/behoren. In de aanvraag moet de relatie worden aangegeven tussen de deskundigheidsbevordering en de verbetering van de vaardigheden bij het door de vrijwilliger(s) verrichten van werkzaamheden voor die vrijwilligersorganisatie. Op de aanvraag is de algemene subsidieverordening van de gemeente van toepassing. De verantwoording van het subsidie dient te bestaan uit een bewijs dat de deskundigheids-bevordering (dan wel kadervorming) daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Meer informatie Meer informatie vindt u in de Notitie subsidiegrondslagen en in de Algemene subsidieverordening Terneuzen.