Resultaten 11 - 20 van 184 resultaten

  • Starterslening aanvragen

    Starters een kans op de koopwoningmarkt geven, vinden we belangrijk. Daarom biedt onze gemeente de Starterslening. De Starterslening vult het verschil op tussen de prijs van het huis en het bedrag dat een starter maximaal kan lenen bij de bank. De Starterslening is altijd een aanvulling op een eerste hypotheek bij een andere geldverstrekker. Een huis dat onbetaalbaar lijkt, kan zo soms tóch gekocht worden.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een echtscheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de echtscheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met uw (meisjes)naam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind wettelijk gezien één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet eerst het kind erkennen om juridisch gezien de ouder te worden van het kind. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn. Erkenning regelt u tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte.

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag hebben, betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag. Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Ceremonie bij naturalisatie

    De naturalisatieceremonie is een speciale bijeenkomst voor mensen die Nederlander worden. Bij de ceremonie legt u een verklaring van verbondenheid af.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft u bijvoorbeeld nodig als u in Nederland wil werken of als u een bankrekening in Nederland wilt openen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Afhankelijk van uw situatie moet u een aantal documenten aanleveren. Neem eerst telefonisch contact met ons op via 14 0592. Wij vertellen u dan welke documenten u moet aanleveren en maken dan samen een afspraak.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen. Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven, maar woont hij/zij niet bij u? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen. Het gebeurt ook weleens dat instanties vragen om een adresonderzoek als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken. Het onderzoek duurt maximaal 3 maanden.

  • Alcoholwet ontheffing (artikel 35) aanvragen

    U wilt alcohol schenken en u heeft geen horecavergunning of u bent een horecaondernemer en wilt buiten het pand schenken, bijvoorbeeld tijdens een evenement? Vraagt u dan een ontheffing artikel 35 van de Alcoholwet aan. U hoeft geen horecaondernemer te zijn om deze ontheffing te kunnen krijgen.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    U kunt een bewijs van in leven direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. Voor attestatie de vita kunt u online een afspraak maken.

  • Spandoek ophangen

    Voor het ophangen van een spandoek met reclame heeft u een omgevingsvergunning nodig.