Resultaten 11 - 20 van 226 resultaten

  • Huisnummer aanvragen

    Wilt u een (extra) huisnummer aanvragen of laten veranderen? Vraag een (extra) huisnummer aan of verander uw huisnummer. Aanvraagformulier (pdf) Voorwaarden  U krijgt alleen een nieuw huisnummer bij een zelfstandig verblijfsobject. Dat is bijvoorbeeld een huis, appartement of bedrijfsruimte. Voor het aanvragen van een huisnummer gelden deze voorwaarden:  Een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde toegang zoals een portiek, galerij of trappenhuis Een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen Kan zelfstandig worden verkocht of verhuurd Eigen voorzieningen (sanitaire voorzieningen zoals een badkamer, toilet en keuken) waaruit blijkt dat het functioneel zelfstandig is Handig om te weten De gemeente houdt een administratie bij van alle adressen in de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). De gemeente is de enige partij die een huisnummer mag toekennen, wijzigen of intrekken. Heeft u een omgevingsvergunning aangevraagd voor nieuwbouw of verbouw? U krijgt vaak automatisch een huisnummer als u de omgevingsvergunning krijgt. Vraagt u een aansluiting voor elektriciteit aan? Het hebben van een huisnummer is dan niet verplicht. Bekijk Afbakening van verblijfsobjecten voor meer informatie over de aanvraag van huisnummers en de Wet BAG.

  • Inleveren bij ecostations

    Bij de ecostations aan De Boeg 5 en De Hemmen 99 in Drachten kunt u het meeste afval gratis kwijt. Openingstijden Beide ecostations zijn open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.45 uur en zaterdag van 9.00 tot 14.45 uur. Lever uw afval bij het juiste ecostation in Lees in onderstaande tabel bij welk ecostation u uw afval kwijt kunt. Of bekijk de plattegrond (pdf) Ecostation De Boeg 5                  Ecostation De Hemmen 99 Kunststof tuinmeubelen Bouw en sloop Huishoudelijke restafval  Gasbeton PVC-harde kunststoffen Bankstellen en stoelen B-hout Gips Papier en karton Puin C-hout / tuinhout  Zwarte grond en zand IJzer en metalen  Vervuild grind Tapijt Asbest en asbestgelijkende platen (alleen inleveren met een vergunning)  PMD Dakbedekking  Gasflessen  Electronica (alles met een stekker) Matrassen Blad en gras Autoruiten  Autobanden zonder velg Bontglas / glasbak  Takken Textiel  Stobben Vlakglas   EPS (piepschuim)   KCA depot   TL-buizen / spaarlampen   frituurvet/olie  

  • Historisch archief inzien

    U kunt bij de gemeente Smallingerland terecht voor archiefonderzoek. Bijvoorbeeld genealogisch onderzoek en historisch onderzoek. De gemeente Smallingerland heeft een uitgebreid historisch archief. Het gaat om stukken van bijvoorbeeld:  Gemeentearchief Smallingerland 1616-1990 Algemene Armvoogdij Drachten 1828-1914 Gemeentelijke gasfabriek 1901-1923 Zelf op onderzoek U kunt ook alvast thuis zelf op onderzoek gaan. Dat kan via bijvoorbeeld de volgende websites: Om mee te starten: op de website van KIA vindt u archieftips voor beginners. Op de website van Fries Archiefnet vindt u een overzicht van de inventarissen van onze archieven. Hier kunt u alvast de stukken uitzoeken die u bij ons wilt inzien.  Op de website van Alle Friezen vindt u openbare aktes van de Burgerlijke Stand en Bevolkingsregisters.  De gemeente heeft ook een fotoarchief. Een deel hiervan is via de beeldbank van Smelnes Erfskip online te bekijken. Wilt u buiten de grenzen van Smallingerland zoeken? Kijk dan op de website van Tresoar, de schatkamer van Fryslân.  Op de website van Delpher doorzoekt u een grote hoeveelheid kranten, tijdschriften en advertenties. Archiefvraag stellen Heeft u een vraag over ons archief of wilt u stukken inzien? Maak dan gebruik van ons webformulier. Stel uw vraag U ontvangt binnen drie werkdagen een reactie op uw informatieverzoek. Voor het raadplegen van stukken maken wij een afspraak met u.  

  • Informatieplicht bij (ver)bouwen

    Alle informatie met een uitgebreid stappenplan voor de meldingen die u moet doen vindt u op de pagina over de wet kwaliteitsborging. 

  • Verklaring omtrent gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang, het onderwijs of als taxichauffeur gaat werken. Vaak bepaalt de instantie of u een schriftelijke of een digitale aanvraag doet. Digitaal aanvragen De instantie zet de eerste stap: zij zet de VOG-aanvraag online voor u klaar. U krijgt daarna een e-mail met daarin een aanvraagcode. Log met deze code online in. Controleer uw aanvraaggegevens en betaal de aanvraag. Om uw aanvraag succesvol af te ronden heeft u DigiD, iDEAL en een geldig e-mailadres nodig. De kosten: €33,85. eHerkenning. Schriftelijk aanvragen U krijgt het aanvraagformulier van de instantie die de VOG van u vraagt. Vul het aanvraagformulier samen met de instantie (vaak uw werkgever) in. Maak een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Neem het volledig ingevulde formulier en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt bij de aanvraag. De kosten: €41,35. Afspraak maken Dienst Justis Dienst Justis beoordeelt uw aanvraag. Twee tot vier weken na uw aanvraag ontvangt u van Justis de VOG per post thuis. Wijst Justis uw aanvraag af? Dan krijgt u daarover een brief. Woont u in het buitenland, staat u in­ge­schre­ven in de Re­gi­stra­tie Niet-In­ge­ze­te­nen (RNI) of staat u nergens ingeschreven? Vraag de VOG aan bij Dienst Justis. Meer informatie Vragen over de voortgang van uw aanvraag stelt u bij Dienst Justis. Bel 088 9982 200. Lees meer over de VOG op justis.nl/vog

  • Toeslagenaffaire kinderopvang

    De Belastingdienst heeft fouten gemaakt bij het toekennen van Kinderopvangtoeslag. Dit wordt ook wel de toeslagenaffaire genoemd. Als u hierdoor getroffen bent, wordt u gecompenseerd door de Belastingdienst. Maar soms is die compensatie niet genoeg. Er kunnen ook problemen op andere vlakken ontstaan. Als u bent getroffen door de toeslagenaffaire, dan komen wij graag in contact met u. Benadeeld door fouten Belastingdienst Wij bieden als gemeente hulp aan mensen die door deze fouten zijn benadeeld. De Belastingdienst heeft de gemeente gemachtigd om contact op te nemen met gedupeerde inwoners. Vanwege de privacywetgeving was dat eerder niet mogelijk. De contactpersonen voor de toeslagenaffaire, Laura Blom en Jantina Agricola, werken bij Carins. Zij luisteren naar uw verhaal en adviseren en ondersteunen als dat nodig is. Zij weten welke regelingen en mogelijkheden er zijn binnen gemeente Smallingerland. Zo hoeft u niet alles zelf uit te zoeken. Ze helpen u bij financiële vragen, maar ook bij vragen over gezondheid, werk, gezin, relaties, opvoeding en wonen. Deze hulp is vrijblijvend. De contactpersonen toeslagenaffaire zijn op werkdagen te bereiken op  088 – 50 65 400. Contact per mail: toeslagen@carins.nl. Kijk voor meer informatie op www.carins.nl. Melding doen bij Belastingdienst Als u zich nog niet heeft gemeld bij de Belastingdienst, bel dan ook met het speciale Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag: 0800 2 358 358. Zij zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Meer informatie Kijk voor meer informatie ook op de speciale pagina van de Belastingdienst.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen door schuld van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. Aansprakelijk stellen Wat heeft u nodig? Bewijs van de opgelopen schade, bijvoorbeeld foto’s, een aanschafbon of een rekening en eventueel een schaderapport. Eventuele ondertekende getuigenverklaring(en) als er getuigen zijn. Verklaring van het voorval, bijvoorbeeld een proces-verbaal bij verkeersongelukken, een schadenota van de verzekering of informatie over de opgelopen letselschade. Handig om te weten Onderbouw uw schadeclaim zo volledig mogelijk en stuur alle bewijzen die u heeft mee. Wij zullen uw aansprakelijkstelling zo spoedig mogelijk afhandelen, of we sturen het door naar onze verzekering die de aansprakelijkstelling verder afhandelt.

  • Ontheffing inrij- en parkeerverbod

    Vraag een ontheffing aan als u werkzaamheden gaat uitvoeren in Drachten in het gebied waar betaald parkeren geldt en u daarvoor uw voertuig moet parkeren. Voor parkeren in de Noorder- of Zuiderbuurt heeft u naast een ontheffing ook een pasje nodig voor de zakpalen. Het pasje kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het toegangspasje na gebruik weer in op het gemeentehuis en u krijgt uw borgsom teruggestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing inrijden centrum €35,60 + €90,- borgsom   

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. Een briefadres vraagt u aan bij de gemeente.  Afspraak maken Briefadresgever Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn. De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren, een stempas of dagvaarding. Een tijdelijk logeeradres en een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. Verblijft u op zo'n tijdelijk adres, zorg dan dat u zich daar inschrijft. Voorwaarden voor aanvragen briefadres U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis. U werkt op een varend schip met een thuishaven in Nederland. U heeft een reizend beroep, waardoor u geen woonadres heeft. U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, geef uw emigratie door in de laatste week vóór de vertrekdatum aan de gemeente. Meenemen bij uw aanvraag uw geldig identiteitsbewijs. een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner van het briefadres. Kom samen met de hoofdbewoner aan de balie om de aanvraagformulieren voor het briefadres in te vullen.

  • Herinrichting Raadhuisplein

    Het centrum van Drachten gaat veranderen. We willen dat het centrum nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers, ondernemers, bewoners en andere gebruikers. Het Raadhuisplein speelt hierin een sleutelrol. Het Raadhuisplein willen we transformeren van een stenen ruimte naar een aangename plek met meer groen en ruimte voor ontmoeting; de huiskamer van de stad. Geen auto’s, maar wat dan wel? Om ruimte te maken voor de nieuwe invulling van het Raadhuisplein, is het sinds juni vorig jaar niet langere toegestaan om op het plein te parkeren. Nu de auto’s van het plein zijn, proberen we verschillende manieren van gebruik uit: groen, kunst, spelen, zitten, schaken, het kan allemaal. Daar leren we van voor de definitieve inrichting. Tot de definitieve inrichting is het Raadhuisplein beschikbaar voor initiatiefnemers om activiteiten en evenementen te organiseren. We zijn nu vooral op zoek naar inwoners, scholen, ondernemers of sportverenigingen die een leuke activiteit willen organiseren. Kunstwerk Museum Dr8888. Als verwijzing naar het verdwijnen van de auto’s op het plein, verrijst er in maart 2024 een ‘Dada-monument’ van zo’n 200 motorkappen. Het kunstwerk krijgt de vorm van een 8 en wordt maar liefst 8 meter hoog. Het kunstwerk is een initiatief van Museum Dr8888 en is gemaakt door kunstenaar Marten Winters en technisch producent Daan Soer.  Tijdelijk groen op het Raadhuisplein In april kleurt het Raadhuisplein groen. Er worden zeven grote ronde bakken gemaakt, met rondom betonnen zitbanken. Een aantal bakken wordt gevuld met fleurige beplanting en met bomen. De overige bakken worden ingericht als een natuurlijke speelplek met kleine houten speeltoestellen in combinatie met wat beplanting eromheen. Afbeelding: Impressie van Dada-monument op het Raadhuisplein Wat voor plein willen we? Veel inwoners, ondernemers en andere betrokken hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Kort samengevat zijn dit de belangrijkste puzzelstukken: Een plein met meer ruimte voor groen en water; Een verrassend plein waar we trots op zijn; Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting; Een plein dat voldoet aan basiseisen, zoals ruimte voor de markt en voor terrassen. Die staan in het concept “Programma van Eisen" uitgewerkt. De definitieve versie volgt nog. Concept Programma van Eisen Samenvatting Een plein met meer ruimte voor groen en water Toevoegen van fijne plekken met divers groen Meer koele plekken met schaduw Ruimte voor opvang en afvoer van water. Als het kan zichtbaar en om te spelen Rekening houden met windoverlast Een verrassend plein waar we trots op zijn In het ontwerp zit een verrassing voor iedereen die er winkelt, woont, werkt en recreëert Iets waar nog niemand aan heeft gedacht, wat past bij Drachten Een plein dat voldoet aan deze basiseisen Het plein is uitstekend verbonden met de rest van de binnenstad Op het plein staat de voetganger op de eerste plaats De winkels blijven goed bereikbaar voor voetgangers en fietsers Er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de fiets Het plein is goed toegankelijk voor iedereen Er is genoeg ruimte voor de weekmarkt, ook voor eventuele groei Laden en lossen blijft mogelijk, maar niet overal Hulpdiensten kunnen overal goed komen Er wordt rekening gehouden met de draagkracht van de parkeergarage Verplaatsbare elementen maken flexibel gebruik mogelijk Er komt passende functionele, sfeer- en evenementenverlichting Materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en bestaande kwaliteiten blijven zoveel mogelijk behouden Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting Ruimte voor activiteiten, kleinschalige muziek en culturele evenementen en sport Voldoende vrije zitplekken Ruimte voor de warenmarkt Uitnodigende ruimte voor terassen Ruimte voor spelen en sport voor iedereen Rekening houdend met de woonfunctie aan het plein Planning We werken in stappen aan het nieuwe Raadhuisplein. Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hebben al meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Maar we zijn er nog niet. We blijven je vragen om mee te denken. Dit is de huidige planning op hoofdlijnen. Die kan nog veranderen. 2022: Samen werken aan de visie op het hele centrum; 2023: Meedenken over en onderzoek doen naar het Raadhuisplein; 2024: Samen werken aan het ontwerp voor definitieve inrichting; 2025: Uitwerking van het ontwerp; 2026: Start van de verbouwing van het Raadhuisplein. Nieuws over het Raadhuisplein Inloopbijeenkomst over definitieve inrichting Raadhuisplein Laden en lossen op het Raadhuisplein Meer groen en spelen op het Raadhuisplein Plaatsen van loods Raadhuisplein voor bouwen kunstwerk Palmbomen en olijfbomen van het Raadhuisplein Eerste kunstproject op Raadhuisplein Drachten Meer informatie en documenten Uitnodinging inloopbijeenkomst Raadhuisplein Centrumvisie Drachten Uitkomsten Enquete centrum Drachten Vragen en antwoorden over verkeersbesluit (Q&A) Participatieverslag Ideeënfestival 24 juni 2023 (pdf) Verkeersbesluit Raadhuisplein  (pdf 255kB) Webinar: Toekomst Centrum Drachten 26 januari 2022 Contact Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Maak dan gebruik van het contactformulier. Of bel met 0512 581 234